weet iemand raad ?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

weet iemand raad ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 20:07

Dit heb ik laatst in een pm gestuurd naar iemand die zich bezighoud met paardengedrag .
Helaas kan ze me op het moment nog niet helpen omdat ze op vakantie is ( heeft ze me in pm verteld ) .

hoi

steeds vaker loop ik met mijn merrie tegen problemen aan .
Niet zozeer in communicatie met mij maar met haar en andere paarden .

ik heb dr nu al 11 jaar en het gaat met ups en downs .

2 mnd geleden zijn we verhuist van drukke manege naar weiland waar ze stal heeft met paddock en een eigen stuk wei waar ze op kan als ze wil .

Hier begint het dus al vaak wil ze niet .
Zodra je haar daar hebt staan begint ze heen en weer te rennen tot ze compleet over de rooie gaat .
Ik haal dr er dan altijd uit omdat ze zo ver gaat dat ze vaak gewond eruit komt .
Andere paarden erbij zetten kan maar meestal volgt dat in grote knokpartijen waarin de ander zo bang word dat ie nooit meer in de buurt van haar durft te komen .
zodra ze een paard wel mag heb je weer het volgende probleem .
deze mag alleen verplaatsen met haar toestemming of ze blijft er net zolang omheen draaien tot de ander maar besluit om te blijven staan waar ie staat .
Als ze echt een slechte dag heeft valt ze dat paard dan dus aan en verwond het paard .

Op de manege kon ze niet veel naar buiten en stond ze in stal met dichte wanden zodat ze buurman of buurvrouw niet zag want brak dr stal af .
elke keer als er een paard langskwam vloog ze in de tralies wat dus echt vaak was want ze stond recht in de inloop .

ik heb haar voor haar rust naar de wei gedaan .
maar nu begin ik toch echt te twijfelen of ik er goed aan gedaan heb .
ze is bezeten van een friese merrie die er ook staat .
die loopt in weiland naast de hare .
deze heeft nu een veulen erbij lopen en kan ik nu dus nog niet bij mijn merrie zetten want ze vilt het veulen .
en ik weet ook niet of het wijs is om haar dalijk als veulen gespeend is er wel bij te zetten .
ze kan zo compleet bezeten reageren en als de fries niet luisterd moet die het ontgelden of de eigenaarresse van de fries als die wil komen rijden .

naar mij toe is het een schat van een beest .
als ik mijn stoeltje pak met leesboek blijft ze braaf in dr weiland staan en is dan ook niet totaal bezeten over degene die naast haar in de wei loopt .
maarja ik kan moeilijk bij haar 24 / 7 in de wei blijven zitten .

toen ik haar kocht was ze 5 jaar oud en had niet zon fijn verleden .
ben echt lang bezig geweest haar vertrouwen te winnen naar haar wijzen en ze flipte al .
dit is met veeel gedult goed gekomen evenals al die andere spoken van haar zijn beetje bij beetje met veel gedult op de achtergrond geraakt .

alleen dit met wei en andere paarden is iets wat telkens terrug komt en waar ik gewoon geen oplossing voor kan vinden en dus echt hulp nodig heb .

nu weet ik niet of ik bij de juiste persoon aanklop .
maar vind zelf dat er iets moet gebeuren .

vorrige week zondag heb ik dr weer op het land gezet doe halster af en fries roept haar ineens .
ze was zo enthousiast dat de fries riep dat ze omdraaide en vreugde sprongetje maakte .
maar ik stond daar ook nog en sloeg mij dus tegen mijn heup .
van schrik draait ze om vergeet de fries weer en duwt neus tegen mij aan dat ik op moet staan .
maarja dat lukte dus niet .
ambulance moest me komen halen .
toen de ambulance broeders mij meenamen brak dus weer de hel los en kregen ze dr niet te pakken .
smiddags toen ik uit het ziekenhuis kwam ben ik dr met krukken van de wei af gaan halen en toen kwam ze wel .

ondanks dat ze het niet expres deed ben ik zo geschrokken .
in die 11 jaar dat ik haar heb is er nooit niks gebeurd en kan gerust zeggen dat ik nu erg op mijn hoede ben bij haar en zij op haar buurt mij nu niet begrijpt .

Het is een lang verhaal geworden en hoop dat je het een beetje begrijpt .

ik weet niet of ik bij de juiste persoon ben voor dit probleem .
nog mooier weet niet eens of het op te lossen is .
maar moet ergens beginnen .
ik heb je site gelezen en wilde eigenlijk per email reageren .
maar op een of andere manier deed die het niet dus doe ik het via pm .

.

bedankt voor het lezen alvast

groetjes miranda

Tot hier de pm .

Het laatste stuk van het ziekenhuis is nu een maand geleden en het probleem tussen ons was redelijk snel opgelost .

Maar nu is er hetvolgende gebeurd .
De friese merrie is 2 weken geleden voor haar neus overleden waarschijnlijk door een acute scheur in de auorta .
De eerste 3 dagen was er niks met haar te beginnen ze was boos geiriteerd en hinnikte de hele dag .( logisch natuurlijk niet niks om je vriendin dood te zien gaan ) .
En nu ze is nog steeds verdrietig maar ziet mij nu weer als vriendin en negeerd andere paarden compleet .
Het niewe paard wat nu op de plek van de fries staat gunt ze geen blik waardig en al de andere worden gevild zodra ze alleen maar langs komen gelopen .
Het veulen van de fries mocht ze voorheen ook niet maar vind ze nu enigzins wel geweldig maar deze is als de doods voor haar omdat ze voorheen haar behoorlijk heeft lopen krengen .
ze is verdrietig eenzaam en als ik er ben is het goed wil ze knuffelen en laat me niet wei of paddock uit ze snijd me de pas af als ik eruit wil .
Als ik dr dan corrigeer loopt ze verdrietig weg .
Weet me gewoon even geen raad meer en dacht mischien kan een bokker mij adviseren wat te doen .

Ik wil zo graag dat ze en maatje heeft en gewoon kan doen tegen de rest .

Marigold

Re: weet iemand raad ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:14

alphamerrie?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:26

Als ik jou was zou ik professionele hulp erbij laten komen, zoals je al hebt gedaan Lachen Ik weet niet naar wat voor persoon je de pm hebt gestuurd, maar ik ga er vanuit dat die professioneel is! Je zou ook bijvoorbeeld Annemarie vd Toorn of Eddie Modde kunnen mailen/bellen, die hebben veel ervaring met probleempaarden. Dit is denk ik geen gevalletje waarmee je kan experimenteren met de aanpak (absoluut niet banketstaaf bedoeld hoor).

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 20:34

Aplha merrie is ze zeker .

Ik heb dr al 11 jaar en dr is eigenlijk altijd een maatje geweest wat haar gehoorzaamde zodat ze er toch mee buiten kon .
eerst mijn oudere merrie en dr eigen dochter .
De oudere merrie is 4 jaar geleden ingeslapen en haar dochter is 3 jaar geleden verhuisd naar een andere stal .
Dr eigen dochter heeft ze ook vaak te grazen genomen hoor die lijkt ook teveel op dr eigen moeder dus botste vaak .
Op pension altijd hetzelfde gezever werd niet serieus genomen iedereen zei ach loopt wel los gooi er gewoon bij de sterkste wint .
tja klopt maar is telkens mijn merrie grrr en vervolgens mag ze er nooit meer bij .

dus de laatste 3 jaar gaat het al wisselend ze had een vriendin en stond in weiland naast haar verdag en savonds in stal naast haar . bij elkaar lukte niet helaas .

en nu dat gedoe met die fries wil dr best meer aandacht geven ben er 3 x per dag en houd me extra bezig met haar maar heb ook nog een huishouden en gezin .
Vnd het gewoon zo jammer voor haarzelf .

Degene die ik gpmt heb is niet heel actief op bokt heeft ook dr eigen site .
Heb je mischien een site of mail adres van de mensen die jij opnoemt .

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:58

mijn bijrijdpaardje had dat ook toen ze net bij ons op stal kwam, ze stond een keertje met meer paarden in de stapmolen, en toen waren ze losgebroken, en toen heeft ze heel erg lopen konokken met een ander paard, dat gaat nu wel veel beter, maar mijn vriendin en ik rijden vaak samen, en nu kan ze het heel goed vinden met haar paard misschien helpt het als je haar veel naast 1 paard zet, dat ze dan misschien elkaar aardig gaan vinden, dat was bij mij ook zo.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:41

Ik vind het knap wat je doet wil ik even zeggen. Ik hoop dat je niet weer terug naar die drukke manege gaat. Ik weet zeker dat je merrie het daar niet goed had.
Hier sta je nog maar kort, gun haar de tijd!
Ik hoop dat je nog een 'paardenfluisteraar' vindt die je kan helpen, er zijn er veel van in NL inmiddels!

noot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:45

Heeft je paard ooit een veulen gehad?
Misschien mist je merrie een veulen, soms vertonen paarden dit gedrag wanneer ze een dood veulen hebben gegeven. Of wanneer het veulen tevroeg is gespeend. suc6

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:47

lastig, tis niet nx... ik wilde je ff succes wensen met haar!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:16

noot schreef:
Heeft je paard ooit een veulen gehad?
Misschien mist je merrie een veulen, soms vertonen paarden dit gedrag wanneer ze een dood veulen hebben gegeven. Of wanneer het veulen tevroeg is gespeend. suc6

Toen ik haar kocht was ze dragend en vertoonde ze dit gedrag ook.
Veulen is geboren en er eigenlijk altijd bij gebleven .
Had dr met 8 mnd afgespeend 1,5 maand niet bij elkaar in de wei maar wel kontact met elkaar zodat de uier leeg kon wrden .
Toen de uier leeg was heb ik ze weer gewoon bij elkaar gelaten .
de dochter van haar heb ik toen aan mijn nichtje gegeven en zijn 7 jaar bij elkaar geweest tot mijn nichtje 3 jaar geleden besloot naar een stal e gaan wat ik totaal niks vond .

heb zelf met dezelfde gedachten gelopen dat ze voorheen mischien een dood veulen of iets in die richting gehad heeft .
Het enige wat ik weet van haar eerste 5 jaa is dat het niet over rozen is gegaan en dat ze een paard is / was met een groot trauma .
eigenlijk in alle opzichten gaat het veel beter dan 11 jaar geleden en het is een lange weg geweest maar dit laatste is iets waar ik gewoon alleen niet met haar uitkom .

Uit een eerdere reading bleek dat ze het 3 jaar geleden moeilijk had en de enige link die ik kan leggen is met haar dochter dat die toen weggegaan is .
Maar er is gewoon geen optie om ze weer bij elkaar te plaatsen .
Mijn nichtje wil niet op mijn wei en ik wil niet op stal .

Heb overwogen om haar weer zelf een veulen te laten krijgen .
Maar als ik weer terrug denk aan die periode toen met haar veulen het obsessieve gedrag etc denk ik niet dat dat de oplossing is .
En ook ik heb nu al 4 paarden en om er daar nu 5 van te maken dan denk ik dat ik binnenkort een echtscheiding heb . Bloos .

ik hoop dat ik snel hulp krijg hiermee .
heb nu verschillende gemaild en ga ook kijken hoe annemarie van toorn te werk gaat op horse event .
Maar hoop alleen dat mijn paardje de rust vind met een of meerdere vriendjes .

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:28

Hoe gaat ze met de shetlander om of staat die ook niet daar op stal.

Jeetje dat van die Fries is voor haar wel een hele schok! Hoe gaat het tijdens met rijden met andere paarden erbij?

Is ze alleen zo op de weide?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:40

Adriana schreef:
Hoe gaat ze met de shetlander om of staat die ook niet daar op stal.

Jeetje dat van die Fries is voor haar wel een hele schok! Hoe gaat het tijdens met rijden met andere paarden erbij?

Is ze alleen zo op de weide?

Ik sta op een wei met 6 hectare .
In totaal staan er 24 paarden en ponys .

Mijn shet haflinger en jaarling staan er ook .
De weilande zijn in plakken verdeelt en zij heeft nu sinds de fries overleden is haar stuk voor zichzelf .
daarnaast staan het veulen van de fries en een andere bijna jaarling .
Ze staat eigenlijk meerendeel op de paddock nu omdat ik er geen een andere van de 23 bij kan zetten .
heb ze allemaal geprobeerd .
We gaan nu de weide anders indelen zodat ze aan beide kanten paarden heeft staan zodat ze niet alleen is .
Ook haar paddock grensd aan de wei van het fries veulen .
Ze kan de rest dus wel zien .
Met mijn eigen ponys heb ik het vaker geprobeerd maar helaas heb ik ze echt voor hun veiligheid bij haar weg moeten halen .
Het is een hoop gedoe allemaal maar heb het er voor over .
En geef mezelf ook niet zomaar gewonnen .
Heb veel overwonnen met haar dus dit laatste hoop ik ook .

Heb een tijdje gedacht nou ach als jij het zo wil kan je het zo krijgen .
De ellende alleen dan is dat ik haar vriendje word .
Kei leuk maar heb er niks aan ben geen paard en leef niet van gras brok en water en loop ook op 2 benen .
En zo hoort het ook gewoon niet .

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:02

Hoe gaat het tijdens het rijden?

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:57

ik denk dat ze moet wenne aan de drukte als je haar op het landje zit bouw het dan op vanaf 5 minuuten blijf er effe bij zitten tot ze rustig gaat grazen en ga dan we maar hou der wel in de gate

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 19:27

Adriana schreef:
Hoe gaat het tijdens het rijden?

met rijden gaat het goed zolang de andere paarden niet te dicht in de buurt komen .
Heb dr verder wel goed onder controle . Maar ze word kriegel en is dan uit consentratie ff een oefening tussendoor en het is weer terrug . Maar als ik even niet oplet of te laat ben krijgt het paard er dus wel een .
Maar op wedstrijd bijv waar bij mij natuurlijk spanning is kan ik haar beter van een hele grote rode strik voorzien zodat de rest weet dat ze beter niet in de buurt kunnen komen . Maargoe dat ik dat toch niet leuk vind Knipoog .

Verder is het een heerlijk paard om mee te werken en let zeer goed op .

@ N_jumping dit heeft helaas niks te maken met wennen of iets dergelijks . Heb dr al 11 jaar en heb 4 verschillende plekken gehad dit is nu de 5e maar het is en blijft overal hetzelfde .

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:30

Is het dominantie bij het rijden of angst?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:48

echt duidelijk dominantie Ze gaat absoluut niet opzij voor ze ze zorgt ervoor dat ze voor haar opzij springen .

Angst voor paarden heb ik zoiezo nog niet gezien bij haar .
Wel voor mensen .

early_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:22

oke niet dat ik er enorm veel verstand van heb (ben geen paardenfluisteraar ofzow... Nerd ) maar wat tegen mij werd verteld (mijn merrie reageerde panisch tegen minishets en E-pony's) om er toch maar een shetlander bij te zetten want ze was heel eenzaam...
maar wat mij erbij werd verteld is dat ik punten van de paddock moest afzetten waar alleen de shetlander onder kon staan zo kon de merrie de shetlander niet meer pesten en was de shetlander ff veilig, verder heb ik ook maar een shet genomen die zich niet het kaas van d'r brood laat eten Vork

dus misschien is het een tip voor jou om de hoeken van de paddock af te zetten met een plank (het moet wel een aardig grote hoek zijn) en de shetlander ff te laten weten dat hij eronder kan... misschien zou je er dan een randje schrikdraad bij die plank extra kunnen maken maar goed daar heb ik geen verstand van... verder is het wel vet balen voor je dat het zo gaat, maar ook voor je paard, ik hoop dat je een oplossing vind want het is gewoon zonde dat je paard zo reageert