staken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kionana

staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:12

mijn vier jarige staakt op verschillende momenten.
ik vraag me af of ik daarop wel goed reageer.
ik zal een paar situaties beschrijven.

op dit moment hersteld hij van een ocd operatie en wonden aan zijn andere been, hij is onderweg door de trailer gezakt. ongelofelijk maar waar.
twee keer per dag was en spoel ik zijn wonden.
nu na 10 dagen begint hij een paar meter voor de afspuitplaats stil te staan en zet geen stap meer.
ik voer de druk op en span het halstertouw en laat los op het moment dat hij naar me te komt.
soms reageert hij pas nadat ik meerdere male even kort getrokken heb.
soms helpt iemand vanachter, door even een hand op zijn bil te leggen of aantikken op de flank.

ik graas nu regelmatig aan de hand.
als we naar de paddock lopen bv, moeten we over gras.
hij wil dan eten en verzet geen stap meer.
pas nadat ik meerdere male NEE heb geroepen en zijn hoofd omhoog heb gebracht, met druk op de lijn. zet hij een stap.
aansporen met het halstertouw, achter mij langs , heeft geen effect.
op sommige momenten had ik graag een zweep bij me gehad, maar ik vraag me af of ik hem zo moet aanpakken.

hij kan als we buiten rijden vaak staken omdat hij niet verder wil. (op dit moment rijden we natuurlijk niet)
hij is nog niet zo vaak alleen op stap geweest, dus alle respect, maar ik wil niet dat hij alleen maar p[assen achterwaarts zet.
dus ik drijf hem duidelijk en vaak met zweep naar voren.
hij is niet echt van de zweep onder de indruk, waardoor ik meerdere goede tikken moet geven.

ook kan hij buiten stilstaan om iets te bekijken bv mensen die ineens opkomen in de duinen of een boot in de zee.
hij staat heel ontspannen, nieuwschierig te kijken.
ik wacht rustig af totdat hij weer ergens anders naar gaat kijken en spoor meteen weer aan.
als het moment mij te lang duurt, moet ik hem meerdere male duidelijk maken dat we echt doorlopen.
dit lukt met drijven en stem.
toch vind ik het ook wel eens erg irritant en ben ik eigenlijk van mening dat hij het in stap ook wel kan zien!

graag jullie mening!

starjo

Re: staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:05

Knipoog Probeer met leuke dingen zijn aandacht bij jou te krijgen . Als je iets vraagt van hem en hij doet uiteindelijk wat je vraagt geef hem een beloning daar voor, bv in de vorm van een paardesnoepje.
Zo blijft hij op jou gericht. Alleen straffen gaat niet werken. Ga hem bv leren voetjes te geven op commando en beloon hem overdreven en geef hem dan een snoepje. Je moet wel oppassen dat hij hier door niet gaat bedelen. Haha! Haha!

Een soort clicker training zou goed zijn om zijn aan dacht bij jou te krijgen. Wat belangrijk is is dat jij belangrijker voor hem wordt dan zijn omgeving Pling

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:28

bedankt voor je reactie starjo!
ik denk alleen niet dat ik er iets mee kan.
dit zijn in mijn ogen situaties die een deel met de opvoeding te maken hebben, als hij bv dwars is en ineens stil staat, ga ik niet eerst een been optillen en een snoepje geven, ik wil dat hij doorloopt.

wij houden ons al bezig met grondwerk en vrijheidsdressuur, maar ook dat staat nu even stil.
ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld denk ik.

belonen doe ik natuurlijk uitbundig zodra hij een stap zet, met mijn stem en vaak samen met een aai,
daarna probeer door te lopen alsof er niets aan de hand was.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:04

Voor de spuitplaats, loop er eens een aantal keren gewoon langs. Dus als hij met je meeloopt, niet af gaan spuiten en na een paar keer pas wel..