onrustig bij het afdoen van het halster bij de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

onrustig bij het afdoen van het halster bij de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 07:14

ik had gister weer eens zo`n heerlijke situatie waarin ik dacht: tsja, en nu vooral rustig blijven... maar verder?

bij het uit de wei halen was ze behoorlijk schrikkerig. het waaide hard, en er was een vriendin van me mee, die ze nog nooit gezien had. toch was ze braaf en kreeg ik haar zo mee de wei uit...
ze was de hele tijd heel braaf. we hebben best een end gelopen, even gegraasd ergens, en ik en die vriendin even wat gegeten en gedronken(hadden we bij ons), en toen weer terug.

terug bij stal, deken weer op, en toen bracht ik haar terug naar de wei. so far, so good...

draad open, indi naar binnen, ik naar binnen, indi keren, en dan komt het: halster af doen...

ik kan haar gewoon bij haar hoofd aanraken enzo, maar ze was te ongeduldig... steeds wilde ze al weglopen, maar ik had haar nog vast. ik haar steeds weer terug laten komen... (btw, ik had lead-rope, dus best wel een endje touw)maar... dan wil ze niet meer terug komen en gaat ze hangen... ik me kleiner maken, klein beetje druk geven, steeds iets meer druk geven, en dan ook hangen aan de andere kant. immers...wie t langste volhoud... uiteindelijk zet ze dan 1 stapje richting mij... ik heel uitbundig beloond met mijn stem. dan nog een keer... beetje druk, steeds meer druk, ook gaan hangen, en dan weer een stapje, weer belonen, en dan zowaar komt ze bij fase 3 van druk...

maarrrr... zodra ik het halster achter haar oren vastpak loopt ze alweer naar achteren...

uiteindelijk ben ik toen zij half naar mij was gekomen naar haar toe gegaan, want ze kwam niet meer en t duurde veel te lang... ik merkte dat mijn geduld aardig op begon te raken, dus heb haar maar los gelaten in de wei...

nu de vragen:

1. als ze met dat soort van jojo-game niet wil komen bij de laatste fase... moet ik me dan wegdraaien met mijn hoofd en haar geen aandacht schenken of juist wel? aan de ene kant vraag ik van haar de aandacht, dus moet ik ook aandacht aan haar geven... aan de andere kant wordt ze dan nieuwsgierig meestal, en jaloers op t gene wat wel aandacht krijgt zegmaar...

2. wat kan ik doen zodat ze WEL gewoon rustig blijft staan op zo`n moment? even voor de duidelijkheid: meestal gaat het gewoon goed, maar er komen situsties als deze voor... ze was veel te fris en zat gewoon te klieren volgens mij, want ze kent het dondersgoed...

3. was dit nou gewoon uitproberen of ik nog wel een goede leider ben denken jullie?

4. (niet te hard beantwoorden Knipoog ) denken jullie dat ik het goed heb aangepakt? of juist helemaal verkeerd? wat zouden jullie hebben gedaan?

ben benieuwd... ik haat deze situaties. zeker als ik al voel dat ik mijn geduld ga verliezen. gelukkig ben ik rustig gebleven en niet boos op haar...
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-08-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt.

montyjansen

Re: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:51

Probeer zijn achterwaarts om te zetten in jouw achterwaarts, dan weer voorwaarts, weer naar achteren en op die manier aandacht te krijgen naar jouw. Haha!
Wil hij te graag weer het land in. Ach gut
Is geen uitproberen maar geen tijd zin om te wachten. Duivel
Zacht genoeg?? Ach gut
Boos worden heeft geen zin maakt het alleen erger. Boos!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:25

ik heb haar achterwaarts en voorwaarts laten gaan op MIJN tijd, maar ook dat had geen nut. ben een half uur bezig geweest. vond ik eerlijk gezegd lang genoeg. ze weigerde gewoon te komen dan weer. achterwaarts wilde ze wel...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:35

te veel druk nog misschien??
heeft die van mij ook nog wel eens last van dan wil ik lopen en op een of andere manier geef ik veel te veel druk en dan gaat hij ook naar achteren.
en als ik hem met halster weer in de wei breng en hij is onrustig doe ik eerst de leadrope af, kan hij ff door de wei racen en bokken en ff rollen dan kan hij gaan grazen.
dan ga ik weer naar hem toe, klik de leadrope weer aan, loop nog een stukkie en doe het halster af.
zo voor kom ik dat ik met een zwaar gefrustreerd paard sta en ik zelf ook zwaar gefrustreerd raak!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:05

ze gaat naar achter als ik het halster vast wil pakken achter haar oren, dus dan is er nauwelijks druk, en zeker geen druk dat ze naar achter moet...

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:22

Ze was gewoon eigenwijs!

Ik vindt dat je het gewoon goed hebt aangepakt hoor.
Maar moet ze altijd naar jou toe komen dan?
Ik zelf loop gewoon altijd naar mijn pony toe.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:34

Imo heb je het inderdaad goed aangepakt.
Mijn vorige verzorgpaard trok mij in het begin bijna om als we de wei in kwamen en mijn pony van nu deed dat met naar binnen gaan om te eten.
Heb geduld, dan hebben zij dat op den duur minder. Knipoog

Wat ik gewoon deed was wachten. Gewoon wachten totdat ze stil staan. Dan proberen halster af te doen. Weer klooien? Dan gewoon weer verder wachten. Heb altijd meer tijd dan zij.
Op den duur zal het steeds korter duren. Ook het afhalen van het halster: wanneer ze gaat klooien, direct het halster weer over de oren. Dan weer wachten tot ze netjes stil staat (ik gebruik hier meestal wel het blijf staan commando voor, maar sommigen zeggen niets en wachten gewoon) en weer opnieuw proberen.
Iedere keer dat je het zo aanpakt zal het korter duren, maar wees consequent. Na een tijdje braaf willen ze nog wel eens klieren en dan ook direct het halster weer terug over de oren doen wanneer ze dit proberen.
Succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:52

ikenindi schreef:
ze gaat naar achter als ik het halster vast wil pakken achter haar oren, dus dan is er nauwelijks druk, en zeker geen druk dat ze naar achter moet...

ik bedoel niet de druk van het halster, mijn paard kan als ik hem aankijk al naar achter lopen, zonder lijn ook.
dit is de druk die jij als persoon zet, maar die is voor jezelf wel moeilijk te herkennen.
deze druk kun je met je ogen zetten, met je heupen/buik/bekken maar ook met je denken.

ikenindi

Re: onrustig bij het afdoen van het halster bij de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 17:21

daarom kijk ik juist ook langs haar heen. of hoe dan ook. ik ben meestal heel bewust van de hulpen die ik geef, behalve als ik boos wordt, vandaar dat ik uiteindelijk maar half heb toegegeven en naar haar ben gekomen...

over de vraag: moet ze naar mij komen?
jupz, ik ga niet achter haar aan lopen (nahja rijden) als zij van me wegloopt. dan krijgen we een ander spelletje...

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:22

Mijn verzorgpony weet dat ze een koekje krijgt als ze blijft wachten. Dus halster af = koekje Lachen . Ben ik ook aan het doen nu met mijn paard en die snapt het nu ook al Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:57

zet hem dan met zijn kont naar de heining, of in de hoek, hand omhoog om halster af te doen, reageert hij met bewegen, dan hand weer omlaag, net zo lang herhalen tot hij stil blijft staan Haha! en diep in en uitademen, word je zelf ook rustiger door. Cool

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:32

dat is nog wel een idee, maar wei is niet heel egaal, dus is lastig te rijden voor mij... maar ik ga t proberen:)

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:51

ik sluit me helemaal aan bij monty janssen want hij is een TOPPER op dit gebied

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 15:38

helaas, ook dat werkt niet. vandaag begon ze zelfs te steigeren en rende ze weg. ik heb maar losgelaten, want houd haar dan toch niet. daarna weer gepakt (ze rende maar klein stukje weg en ging toen grazen) en mee gelopen door de wei. eerst stuk vooruit dan gaat hals omlaag, dan achteruit, hals iets omhoog, dan weer vooruit, hals laag en smakken. stil staan, belonen, maar zodra ik met mijn hand naar boven ga achter haar oren gaat die hals omhoog, hoofd er op, en kan ik er echt niet meer bij en wordt ze onrustig...

ik mocht haar ook niet kriebelen achter haar oren eerst met pioetsen, mar daarna wel gewoon, dus dat is het niet. daarbij... halster om doen gaat wel gewoon...