Hoe Paard Afleren..??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxCyntxx

Hoe Paard Afleren..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:48

Hallo,

Mijn verzorgpaard gaat altijd meteen naar zijn stal toe (trekt heel hard). Weten jullie misschien een oplossing hiervoor??
(Altijd als hij er in wilt ga ik voor haar staan of ik haal haar er meteen weer uit.)
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-08-08 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht aangepast ivm MSN-taal

jentel

Re: Hoe Paard Afleren..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:53

halthouden en achterwaarts en weer opnieuw proberen!
Het paard moet niet voor je lopen, mag wel naast en achter...
als hij voor je gaat lopen weer halt en achteruit, dis totdat hij je begrijpt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:03

Een hengstenketting eraan en even op zijn plek zetten.
Natuurlijk uitbundig belonen als hij braaf is en stemverheffing als hij wil gaan rennen. Let wel op dat je niet gaat hangen aan de ketting, maar een korte ruk geeft, anders gaat hij alsnog aan de ren.

Het zou me trouwens niets verbazen als je het over een fjord of haflinger hebt???

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:08

Oke, ik had ook beloningen voor hem gekocht maar die lust die niet. Kieskeurig beestje. Tong uitsteken

Maarja, even wat anders kopen of biks of hooi gewoon
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-08-08 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast ivm MSN-taal

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:10

En is het een haf of fjord??

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:41

een appel of een wortel zou de pony vast wel lusten toch??

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:46

halthouden, achteruit en weer vooruit! Tot dat ze stopt met trekken
Of draaien met het uiteinde van het touwtje voor je. Gaan ze echt niet voorbij! Maar hier moet je mee oppassen ivm met kopschuw

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:48

aerdenhout1 schreef:
En is het een haf of fjord??

wat heeft dat er mee te maken??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:58

Die zijn vaak erg doelgericht als het om eten gaat Clown

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:15

oh die van mij niet , die zijn opgevoed Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:48

Dat scheelt een hoop Haha! Als ik het verhaal van TS zo lees is dat paard (nog?) niet zo goed opgevoed.

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:50

Ik ben benieuwd of het halthouden e.d. al wat verbeteringen heeft opgeleverd?
Net zolang blijven oefenen tot ze het wel goed doet!!! Consequent zijn anders begrijpen ze niet wat de bedoeling is Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:03

Kreeg tijdens een stage ook zo'n lekkere drammer toegewezen. Wat heel erg doeltreffend is, is om gewoon om te draaien en de andere kant op te lopen. Elke keer als ze je voorbij loopt links afslaan of zelfs 180 graden omdraaien. Daardoor komt ze elke keer weer naast of achter je schouder terecht. Dan leren ze vrij snel dat ze door te drammen alles behalve dichter bij hun doel komen. Daarnaast leren ze ook dat ze op jou moeten letten en dat jij degene bent die de richting bepaald. Die pony heeft na twee dagen training me nooit meer ergens mee naartoe genomen.

Pony's die daarna alsnog een poging doen hebben een probleem. Ze lopen bij mij altijd achter of hoogstens bij de schouder. Komen ze verder dan spring ik ervoor en zet ze met veel bombarie (een schreeuw) en gezwaai een paar passen naar achter. Vaak zijn ze hier zo van overdonderd en onder de indruk dat ze je echt niet snel meer voorbij stormen.

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:21

touw gewoon over de neus heen doen, dan leren ze het ook snel af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:30

gerano schreef:

Daar leren ze helemaal niets van als je geen hele goede trainer bent. Dat werkt alleen als je ook op de juiste momenten los kan laten als het paard wel braaf is. Helaas doen/weten veel mensen dit niet en wordt je paard alleen maar stugger en sterker, omdat mensen blijven trekken.

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:56

Juliette86 schreef:
gerano schreef:

Daar leren ze helemaal niets van als je geen hele goede trainer bent. Dat werkt alleen als je ook op de juiste momenten los kan laten als het paard wel braaf is. Helaas doen/weten veel mensen dit niet en wordt je paard alleen maar stugger en sterker, omdat mensen blijven trekken.

Ik ben het hier ook totaal niet mee eens!!! ik vind het zelfs heel ondiervriendelijk. En precies om de reden die er wordt aangegeven!!!

Zelfs een goede trainer zal dit leuke hefboomeffectje niet gebruiken... een goede trainer doet het nl. geweldloos en met zijn eigen lichaamsbewegingen om het paard te laten halthouden wanneer de trainer dat wil!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:31

Citaat:
Ik ben het hier ook totaal niet mee eens!!! ik vind het zelfs heel ondiervriendelijk. En precies om de reden die er wordt aangegeven!!!

Zelfs een goede trainer zal dit leuke hefboomeffectje niet gebruiken... een goede trainer doet het nl. geweldloos en met zijn eigen lichaamsbewegingen om het paard te laten halthouden wanneer de trainer dat wil!!!

Dit is absoluut geen gewelddadige trainingsmethode. Waar denk je dat het Dually Halster van Monty Roberts op gebaseerd is? Ook op vastpakken en loslaten. Vindt je dat gewelddadig?

Door middel van een touwtje over de neus (we hebben het niet over een ketting) kan een goede trainer doormiddel van pressure en release naar het paard toe duidelijk maken welk gedrag wel gewenst is en welk gedrag niet. Dat zal je met een gewoon halster nooit lukken.

Je paard hoort inderdaad op je lichaamstaal te stoppen en te volgen. Maar leg dat een drammer zonder manieren maar eens uit! Je zal dus moeten beginnen met fysieke druk om je bedoelingen duidelijk te maken.

Alleen echt hele goede en ervaren mensen zouden een paard zonder fysieke druk kunnen leren om te volgen (en dan niet stiekem lokken met brokjes of toch een keer aan het halster trekken). Het is niet reeël om dit van iedereen te verwachten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:35

Contango schreef:

Een goede trainer zal toepassen wat nodig is om een paard veilig te kunnen leiden, in bepaalde gevallen dus ook dit soort technieken. Het zal zeker niet een eerste keuze zijn, maar een goede trainer past de gouden regel "zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig" toe. En dat "zo hard als nodig" is soms heel hard. Meestal heb je dan te maken met paarden die al een geschiedenis hebben.
Wat bij een goede trainer het belangrijkste is: je emoties erbuiten laten, goed gedrag geeft positieve beloning, ongewenst gedrag geeft onprettige effecten voor het paard. De miliseconde dat het paard stopt met het ongewenste gedrag en gewenst gedrag vertoont moet je omschakelen naar positief belonen.
In het geval van TS denk ik dat een paar lesjes lichaamstaal wonderen zouden kunnen doen. Paard krijgt te weinig leiding en gaat dus waar hij wil gaan. Kans is groot dat TS het halstertouw direct onder het halster vasthoud, dat levert direct al een hoop spanning op, als TS dan ook nog zich schrap gaat zetten omdat de pony gewend is om de leiding te nemen ben je eigenlijk al verloren. Begin eerst met je eigen houding onder de loep te nemen. Waar en hoe haal je adem? Zit dat bovenin je borstkas of kun je je ademhaling naar je bekken brengen? Als je zelf stabieler in je lijf zit (ademhaling laag, goed contact van je voeten met de grond) zal een paard je veel gemakkelijker volgen dan wanneer je ademhaling hoog zit en je de grond niet voelt. Zelfverzekerd en doelbewust lopen doet ook wonderen, als je twijfelt neemt het paard de beslissing wel. Het is niet ingewikkeld, maar wel moeilijk Knipoog

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:15

als hij direct z,n stal in gaat dan moet je hem uit dat ritme halen en duidelijk aangeven dat jij z,n leider bent.
jij bepaalt wanneer hij z,n stal in gaat .ik zou proberen eerst iets anders met hem te doen voor hij naar stal mag .
wil hij weer voor je uit dan zet je hem stil ,wat pasjes achterwaarts en dan weer opnieuw.
succes