Help ! hoe uit de wei, weg bij de kudde ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki123

Help ! hoe uit de wei, weg bij de kudde ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:50

Hoi,
Alweer een topic over het "niet kunnen vangen van je pony/paard"
Maar misschien heeft iemand een goede tip die eindelijk is kan helpen..

Mijn pony wil dus niet uit de wei komen. Ze staat met een hele groep in een stuk land.
Als ze alleen in de wei/bak/paddock staat dan wil ze wel komen. Ook als ze met meerdere in de bak of paddock staat wil ze wel komen (in de winter dus geen problemen). Alleen dus niet als ze in een groepje op de wei staat.
Nou heb ik al vanalles geprobeerd ( voer, niks doen en gewoon wat zitten wachten, achter haar aan lopen, haar wegjagen waar zij staat en daar dan zelf staan etc.. ) maar niks wil eigenlijk helpen.

De paarden gaan rond de middag altijd naar buiten en savonds weer naar binnen..
Als we savonds de paarden roepen dan komen ze met ze alle naar de uitgang en dan kan je mijn pony gewoon als eerste naar binnen brengen. Dit omdat ze weet dat alle paarden naar binnengaan.
Nou heb ik het eigenlijk al opgegeven, en ga ik meestal sochtends of savonds naar haar omdat ze dan binnenstaan. Maar het is eigenlijk gewoon te gek dat ik niet gewoon overdag haar uit het land kan krijgen. Maar ik heb gewoon geen zin om iedere dag 3 uur in het land te staan.

Wat wel werkt is, als ik haar overdag uit het land wil hebben, om bijvoorbeeld 3 paarden naar binnen te halen. Dan denkt ze dat alle paarden naar binnengaan en dan komt ze zo.
Maarja om nou iedere keer eerst een aantal paarden naar binnen te doen en dan weer naar buiten lijkt me ook niet de oplossing..

Niemand van stal kan haar trouwens uit het land krijgen. Ze is verder in de omgang en met rijden heel braaf. Ze heeft ook geen problemen met alleen op de trailer of alleen ergens staan. Maar dus wel met alleen uit het land halen..Ze wil gewoon te graag bij de groep blijven. Ik heb ook het idee dat dit altijd al zo is geweest want toen ik haar kocht stond ze ook in een apparte wei. Gescheiden van de groep. Maar ikzelf vind dit niet eerlijk en wil dat ze gewoon bij de rest op het land staat.

Wie heeft Dé tip ??

maaike_love

Re: Help ! hoe uit de wei, weg bij de kudde ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:35

En als je ander paarden de aandacht geeft? komt ze dan naar je toe? Heeft ze een halster aan als ze in de wei staat. maar ik zou niet opgeven, en zorgen dat jij de baas bent.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:35

Kan je helaas niet helpen, heb precies hetzelfde probleem!

Mijn ruin wil ook niet van de weide af. Ik kom er niet eens in de buurt.
Bijkomende probleem is dat hij de kuddeleider is, en de hele kudde tegenhoudt om naar stal te gaan.
Het hele clubje jaagt hij rond. Duivel

Hoop dus ook op een gouden tip!!!

edit: heb ook alles geprobeerd. Hij komt wel dichterbij als ik anderen knuffel maar niet binnen bereik.
Ik ben overduidelijk de baas hoor! Op stal, voor de stal, in de paddock, onder het zadel, aan de hand geen enkel probleem........

Ga ervan uit dat jij ook alles al geprobeerd hebt maar helaas zonder resultaat! Huilen .

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:41

maaike_love schreef:
En als je ander paarden de aandacht geeft? komt ze dan naar je toe? Heeft ze een halster aan als ze in de wei staat. maar ik zou niet opgeven, en zorgen dat jij de baas bent.

als ik de andere paarden aandacht geef, dan kijkt ze wel maar komt niet echt naar me toe.
Ze gaat dan ook wel achter dat andere paard staan en kijkt dan om het hoekje naar mij, maar ik kan haar dan niet pakken. Kom ik dichter in de buurt dan loopt ze weer weg.

Wat ik ook wel raar vind is als ik haar in de bak wegjaag waar zij staat. En daar dan zelf ga staan
dan komt ze achter me staan en dan volgt ze me wel de hele bak door. Dat is dus wel goed teken maar in de wei doet ze dit niet. Ze gaat dan een volte om me heen draven. ( eigenlijk gewoon aan het longeren want ik kan haar wel de andere kant om doen en het tempo bepalen etc maar echt naar me toe laten komen wil gewoon echt niet Clown )

Verder heb ik wel het idee dat ik de "leider/baas" ben. Want in de omgang luisterd ze gewoon heel goed. Loopt altijd achter me aan, trekt nooit en is gewoon braaf.

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:42

oja en ze heeft wel een halster om in de wei (alle paarden/ponys bij ons op stal )

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:44

ik raad je aan om grondwerk te doen op basis van natural horsemanship. Als je goed bezig bent zal je paard heel graag bij jou zijn en is ie vast makkelijker te vangen. Maar het is wel een grote tijdsinvestering buiten het rijden om.

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:47

rakni schreef:
ik raad je aan om grondwerk te doen op basis van natural horsemanship. Als je goed bezig bent zal je paard heel graag bij jou zijn en is ie vast makkelijker te vangen. Maar het is wel een grote tijdsinvestering buiten het rijden om.

En dat grondwerk, wat houd dat precies in ? wat zijn goede oefeningen om te doen ?

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:27

Dus jij hebt ook zo'n pony Kiki. Helaas is Sterion ook zo eentje. Je probeert je paard altijd zo goed en lief mogelijk te behandelen en dan willen ze niet eens naar je toekomen!
Hij rent rondjes om mij heen en je ziet gewoon dat hij het geweldig vindt, dat stukje macht.
Mijn paard is ook min of meer de kuddeleider, dus wanneer hij de hele groep heeft opgejaagd, en ze samen in het rond rennen, dan kan ik het wel bekijken.

Ik heb alles al geprobeerd, wanneer ik met voer rammel, komen alle paarden naar mij toe maar mijnes staat gewoon achterin het land Vork

Mensen van stal hebben mij aangeraden vaker overdag naar het paard te gaan om alleen maar iets lekkers te voeren. Zo kunnen ze op een gegeven moment niet meer denken van: "Oh, daar heb je haar ook weer, ik moet aan het werk, dus ik kom lekker niet!" Duivel
Ik ben dus vaak overdag naar Sterion toegegaan om iets lekkers te geven.
Een aantal dagen kwam meneer hinnikend op mij af stormen, maar helaas was dit van korte duur.
Misschien helpt dit wel bij jouw pony.

Afgelopen maandag moest ik Sterion toch echt uit het weiland hebben, want de dierenarts kwam voor de jaarlijkse inenting.
Ik heb driekwartier in het weiland gestaan, totdat een stalgenootje hem eindelijk te pakken kreeg.
Ik heb toen het probleem ook eens aan de dierenarts voorgelegd. Hij zei; dat ik een lekkernij moest zoeken waar hij echt helemaal verzot op is, anijs of pepermunt bijvoorbeeld. Het paard moet iets lekkers hebben waarvoor het de moeite waard is om te komen. Dit ga ik dan nog maar eens proberen.

Verder wat jij ook zegt Kiki, hij volgt mij ook in de bak, het rijden gaat super, hij hinnikend vaak naar me, dus ik heb niet het gevoel dat hij me niet aardig vindt of wat dan ook. Want ja, daar begin je toch wel aan te twijfelen hé! Clown

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 12:03

_SteR_ schreef:
Dus jij hebt ook zo'n pony Kiki. Helaas is Sterion ook zo eentje. Je probeert je paard altijd zo goed en lief mogelijk te behandelen en dan willen ze niet eens naar je toekomen!
Hij rent rondjes om mij heen en je ziet gewoon dat hij het geweldig vindt, dat stukje macht.
Mijn paard is ook min of meer de kuddeleider, dus wanneer hij de hele groep heeft opgejaagd, en ze samen in het rond rennen, dan kan ik het wel bekijken.

Ik heb alles al geprobeerd, wanneer ik met voer rammel, komen alle paarden naar mij toe maar mijnes staat gewoon achterin het land Vork

Mensen van stal hebben mij aangeraden vaker overdag naar het paard te gaan om alleen maar iets lekkers te voeren. Zo kunnen ze op een gegeven moment niet meer denken van: "Oh, daar heb je haar ook weer, ik moet aan het werk, dus ik kom lekker niet!" Duivel
Ik ben dus vaak overdag naar Sterion toegegaan om iets lekkers te geven.
Een aantal dagen kwam meneer hinnikend op mij af stormen, maar helaas was dit van korte duur.
Misschien helpt dit wel bij jouw pony.

Afgelopen maandag moest ik Sterion toch echt uit het weiland hebben, want de dierenarts kwam voor de jaarlijkse inenting.
Ik heb driekwartier in het weiland gestaan, totdat een stalgenootje hem eindelijk te pakken kreeg.
Ik heb toen het probleem ook eens aan de dierenarts voorgelegd. Hij zei; dat ik een lekkernij moest zoeken waar hij echt helemaal verzot op is, anijs of pepermunt bijvoorbeeld. Het paard moet iets lekkers hebben waarvoor het de moeite waard is om te komen. Dit ga ik dan nog maar eens proberen.

Verder wat jij ook zegt Kiki, hij volgt mij ook in de bak, het rijden gaat super, hij hinnikend vaak naar me, dus ik heb niet het gevoel dat hij me niet aardig vindt of wat dan ook. Want ja, daar begin je toch wel aan te twijfelen hé! Clown

Ja Tess doet echt precies hetzelfde. Ze vind het ook geweldig om,om me heen te lopen. Heel leuk spelletje vind ze ( ik wat minder Boos! )

Wat je zegt over meerdere keren per dag komen dat wou ik ook wel proberen. Nu het vakantie is heb ik wel tijd maar straks heb ik weer school etc en dan heb ik echt geen tijd meer om meerdere keren per dag daar heen te fietsen. Ik ben dan ook bang dat ze daarna gewoon niet meer komt als ze door heeft dat ik dan weer 1x per dag kom..

Misschien kan ik het idd eens proberen met een stukje appel ofzo.
Al is tess niet echt een "eter".. Als er iets spannend of leuks in de buurt is dan laat ze dr eten gerust een tijdje staan. Beetje moeilijke eter ( ze houd niet zo van bix )

Maar wel vervelend dat sterion het ook heeft.. ( al hoor ik wel vaker dat meerdere paarden niet willen komen uit het land. Bij ons op stal zijn nog 2 andere paarden die ook niet altijd willen komen )

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:01

Ster: oooh zeer herkenbaar weer!

De tip van het bijzonder lekkere snoepje heb ik ook uitgeprobeerd, maar Monaco trekt zich van geen enkele lekkernij aan, en hij is een lekkerbek.
Het heel vaak de wei in komen doe ik altijd al, wij hebben de paarden aan huis.
Helaas weet meneertje precies wanneer ik hem nodig heb. Als ik alleen kom knuffelen heb ik al mijn andere paardjes rond om me, maar hij blijft op "gepaste" afstand. En dat terwijl hij de grootste knuffel allertijden is. Als ie op stal staat begaat ie een moord voor knuffels.

Als hij eenmaal op stal is, heb een paard dat verschrikkelijk super gehoorzaam is. Vanzich zelf echt braaf.
Ik ben behinderd en kan heel slecht mijn evenwicht bewaren. Hij voelt mij perfect aan en corrigeert mijn beweging zodat ik er niet afkukel. Ook bij het afstappen val ik onder mijn paard. Hij verzet geen stap totdat ik onder m weg gehaald wordt. Geen mens krijgt m een stap voor of achteruit.
Dat bewijst wel dat hij normaler wijze echt naar me luistert.
Ook heb ik genoeg overwicht met grondwerken.

Daarom snap ik het ook niet waarom dit zo gebeurd.
Bij jullie lijkt het me precies zo te zijn!
Superbrave paarden die helaas niet te vangen zijn.

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:22

Hoi Kiki,

Ik heb geen tip voor je maar wel een document waar in beschreven staat hoe het in 99 van 100 gevallen wel lukt.

Hierbij de link:
http://www.subtieltrainen.nl/wei.pdf

Suc7
Conrad van Pruijssen
SubtielTrainen

Kiki123 schreef:
Hoi,
Alweer een topic over het "niet kunnen vangen van je pony/paard"
Maar misschien heeft iemand een goede tip die eindelijk is kan helpen..

Mijn pony wil dus niet uit de wei komen. Ze staat met een hele groep in een stuk land.
Als ze alleen in de wei/bak/paddock staat dan wil ze wel komen. Ook als ze met meerdere in de bak of paddock staat wil ze wel komen (in de winter dus geen problemen). Alleen dus niet als ze in een groepje op de wei staat.
Nou heb ik al vanalles geprobeerd ( voer, niks doen en gewoon wat zitten wachten, achter haar aan lopen, haar wegjagen waar zij staat en daar dan zelf staan etc.. ) maar niks wil eigenlijk helpen.

De paarden gaan rond de middag altijd naar buiten en savonds weer naar binnen..
Als we savonds de paarden roepen dan komen ze met ze alle naar de uitgang en dan kan je mijn pony gewoon als eerste naar binnen brengen. Dit omdat ze weet dat alle paarden naar binnengaan.
Nou heb ik het eigenlijk al opgegeven, en ga ik meestal sochtends of savonds naar haar omdat ze dan binnenstaan. Maar het is eigenlijk gewoon te gek dat ik niet gewoon overdag haar uit het land kan krijgen. Maar ik heb gewoon geen zin om iedere dag 3 uur in het land te staan.

Wat wel werkt is, als ik haar overdag uit het land wil hebben, om bijvoorbeeld 3 paarden naar binnen te halen. Dan denkt ze dat alle paarden naar binnengaan en dan komt ze zo.
Maarja om nou iedere keer eerst een aantal paarden naar binnen te doen en dan weer naar buiten lijkt me ook niet de oplossing..

Niemand van stal kan haar trouwens uit het land krijgen. Ze is verder in de omgang en met rijden heel braaf. Ze heeft ook geen problemen met alleen op de trailer of alleen ergens staan. Maar dus wel met alleen uit het land halen..Ze wil gewoon te graag bij de groep blijven. Ik heb ook het idee dat dit altijd al zo is geweest want toen ik haar kocht stond ze ook in een apparte wei. Gescheiden van de groep. Maar ikzelf vind dit niet eerlijk en wil dat ze gewoon bij de rest op het land staat.

Wie heeft Dé tip ??

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:37

pruyssen: bedankt voor de zeer duidelijk handleiding...
Ik ben onderweg naar de wei. Dit ga ik trainen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:38