veulen opkomst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike_love

veulen opkomst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 10:11

Hoi, misschien hebben jullie mijn vorige topic gelezen.., namelijk: [OPG] schijnzwanger?

Maar ik weet nu zeker dat mijn pony drachtig is.. toen mijn vader eens in haar uier kneep kwam er melk uit!

Ze is nog niet aan het kegelen maar dat bewijst wel dat ze zwanger is!

Geen onzekerheid meer..

Maar nou heb ik een paar vragen.. weten jullie het antwoord?

1. wanneer mag het veulen naarbuiten?

2. kan het al met andere dieren in de wei?

3. mag je het veulen meteen aanraken, als de merrie/moeder het goed vindt?

4. Wanneer mag je weer gaan rijden met de merrie? en moet het veulen erdan bijblijven?

Anoniem

Re: veulen opkomst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:17

1. wanneer mag het veulen naarbuiten?
Zo snel mogelijk.

2. kan het al met andere dieren in de wei?
Ja. Is juist ook goed voor z'n sociale ontwikkeling.

3. mag je het veulen meteen aanraken, als de merrie/moeder het goed vindt?
Ja, is juist erg belangrijk dat je dat doet (inprenting). Alles aanraken, dus ook voetjes, mondje, oortjes, kontje etc.

4. Wanneer mag je weer gaan rijden met de merrie? en moet het veulen erdan bijblijven?
Zou ik niet te snel doen en in ieder geval een paar weken mee wachten. Laat mams en kind maar mooi even in alle rust genieten van elkaar.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:25

Heb je ook foto's?

Je vader kneep in uier en toen kwam er melk uit????
In het algemeen komt er namelijk niet direct melk uit, maar voormengsel van biest. Dat is een waterige substantie, wat op het allerlaatste pas echte biest gaat worden.

Als ze inderdaad drachtig is, en je kan er nu melk uithalen dan moet ze nu al zodanig dik zijn dat er geen twijfel mogelijk meer moet zijn of ze drachtig is of niet.
De banden naast haar staart en kling moeten nu dan geheel verdwenen zijn. Haar uier zwart en glimmend, met de spenen naar buiten wijzend.
Haar staart moet je nu dan volledig achterover op haar rug kunnen leggen....

Maar goed, wat je vragen betreft: JoviBan heeft de antwoorden al gegeven.

Veel succes met de bevalling en je veulen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:11

Melk uit de uier kan ook een teken van schijnzwangerschap zijn.
Ik zou de DA laten komen om te laten opvoelen, dan weet je het zeker.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:18

Hoi, ik heb 3 jaar een merrie gehuurt waarvan ze elk jaar drachtig was dus ik weet wel het een en het ander.
Wij hielden het veulen de dag van de geboorte nog even binnen, maar de dag erna meteen naar buiten. Bij ons bevielen ze altijd rond maart/april dus het was toen ook niet zo koud buiten. Ik weet niet wanneer jou pony is uitgetelt? Als het met warm weer is zou ik ze gewoon de volgende dag al naar buiten doen, maar wel dat ze ook zelf de keus hebben om naar binnen te gaan.
Andere dieren? Bedoel je daarmee andere paarden, of wat voor een dieren? Maar dat kan als het goed is wel ja. De merrie beschermt het veulen meestal goed genoeg dus dat moet ook geen kwaad kunnen. Behalve als je ziet dat het echt niet gaat, dan natuurlijk uit elkaar halen want veel stress voor het veulen en de merrie is uiteraard ook niet goed.
Het veulen meteen aanraken direct na de geboorte zou ik nog even niet doen. Ze willen dan met rust worden gelaten, en de merrie gaat het veulen aflikken. Het veulen moet zo snel mogelijk drinken, maar zodra het veulen staat mag je het wel aanraken.
Ik begon altijd weer met rijden na ongeveer 2/3 weken. In het begin nog niet zo lang, eerst een kwartier en dan steeds ietsie langer. Het veulen moet er niet bijblijven.. zo leert het veulen alleen maar dat het ook weleens alleen is, ze zouden tenslotte ooit toch uit elkaar gaan. Zorg ervoor dat het veulen in de stal blijft staan zodra je gaat rijden. Als het veulen gewoon in de wei mag en de bak dichtbij is kan het zijn dat de merrie zo onrustig is omdat ze het veulen steeds ziet. Ze is minder onrustig als ze het veulen niet ziet, ze zullen natuurlijk wel heel veel gaan hinneken naar elkaar maar dat is normaal.
Veel succes ermee en hopelijk gaat alles goedkomen Lachen
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-08-08 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:21

En ik ben geen voorstander van rijden zolang er nog een veulen bijloopt. Het veroorzaakt onnodig stress bij het veulen. Lekker later moederen, pak haar na het rijden weer op.

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 15:04

Oke iedereen super bedankt. hier kan ik zeker wat mee!

potverdikkie, het was nog niet helemaal duidelijk Nee dat ze drachtig was.. want ze was al wat dikker toen we haar kochten. en ze stond in een wei met veel gras dus ik wist niet of het daar aanlag.
Of het echte melk was weet ik niet.., misschien wel dat eerste wat jij zei! Maar er komt niet zomaar iets uit zijn uier als hij al wat dikker en groter wordt dus ik weet het nou gewoon zeker!

nogmaals iedereen bedankt!
heeft er trouwens nog iemand tips?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:33

Probeer te zorgen dat ze veilig kan veulenen. Merries op het land gaan graag aan slootkanten liggen, waardoor veulen grote kans loopt te verdrinken. Een grote ruime box is super.
Ook zou ik haar meriebrok gaan geven nu, dat doet het ongeboren veulen en de melkproductie ten goede.
Kijk of je eventueel een BA kan huren, dat zal nu niet meer zo heel moeilijk zijn op het einde van het seizoen.
Verder gewoon lekker afwachten, en uitkijken naar de mooie dag dat je straks een veulentje hebt Haha!

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 18:39

Ze staat in de wei met een stal Knipoog waar ze gewoon in kan:P Ook heb ik daar al extra veel hooi en stro ingegooid zodat het veulentje enzo niet hard op de grond komt Pling
Ze staat in een wei zonder sloot dus dat moet wel goed komen.
HOop dat het snel gaat gebeuren.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:47

Zelf heb ik de merrie 10 dagen na het veulenen al voor het eerst weggehaald bij het veulen. Die bleef dan in de box en dan vroeg ik wel iemand om erbij te blijven. Ik stapte dan alleen een rondje met de merrie over het erf om mee te beginnen. Met drie weken kon ik dan alweer gewoon gaan rijden en was het veulen ook gewend om alleen in de box te blijven. Ik vroeg toen wel altijd aan mensen om even bij het veulen te kijken, maar dat was eigenlijk nooit een probleem Knipoog.
Ik heb gehoord van een staleigenaar dat een vrouw die bij hem een veulen had gefokt, merrie en veulen drie maanden bij elkaar heeft laten lopen en toen dacht wel ineens te kunnen gaan rijden. Het veulen is toen zo in paniek geraakt, dat het is gaan steigeren in de box en met het voetje tussen de drinkbak en de tralies is terecht gekomen. Het veulen heeft dit niet overleefd!!
Ik zou dus toch aanraden om snel te beginnen met de merrie weg te halen, al is het maar voor een minuut of drie wandelen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:28

Bij ons beginnen als het veulen 1,5 week met het weghalen van de moeder , eerst 5 min , dan 10 , dan 15 , dan 20 min , dan een half uur en dan een uurtje.
Maar dat dan heel rustig aan , en dan rond de 3e week van het veulen , loopt hij een uurtje.