Paarden honkvast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

Paarden honkvast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:19

Mijn ruin van 17 staat al járen op dezelfde pensionstal. Het gaat daar prima, hij is gezond en zit goed in zijn vel. Hij is natuurlijk geen 'jonge god' meer in zijn gedrag, de jaren gaan onderhand wel een beetje tellen. Nu ga ik mogelijk verhuizen naar de andere kant van het land en vraag me af wat een verandering van omgeving doet met een paard (in het algemeen en specifiek met een wat ouder paard): heeft het effect op gedrag, voeding, welzijn, rijden etc.? Waar moet ik rekening mee houden? Alle ervaringen en tips zijn welkom. Bedankt!

Asciugamano

Re: Paarden honkvast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:33

Tuurlijk!
Al verschilt het wel per paard, het ene went makkelijker op z'n nieuwe stek dan het andere.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:43

Snap ik.
Zijn er dingen die ik kan doen om het wennen makkelijker te maken?
Wat voor 'problemen' kan ik tegen komen die met het wennen te maken hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:02

Een ouder paard kan idd problemen krijgen als je het gaat verhuizen. Het kan idd zijn reflectie hebben in alle dingen die je zelf al noemt.
Als je 2 paarden hebt zal het probleem misschien minder zijn.
Maar niemand kan je vertellen wat je precies gaat krijgen helaas.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:25

Als je paard zelden of nooit ergens anders heeft gelogeerd, dan zal hij het er best moeilijk mee hebben. Geef hem ruim de tijd om te wennen, niet bij wijze van spreken op de dag van de verhuizing al gaan rijden, maar geef hem een week (of meer als dat nodig is) vrij om te wennen. Als het mogelijk is hem op de nieuwe stal koppelen aan een vriendelijke collega, moet je dat vooral doen. Lekker samen in een wei zetten, samen grazen is de snelste manier om aan elkaar te wennen.
Door de stress van de verhuizing heb je behoorlijk kans dat hij gewicht verliest, dus zorg dat hij wat buffer heeft voor je verhuist en hou hem goed in de gaten. Paarden op die leeftijd zijn moeilijker weer in conditie te voeren. In die zin is voorjaar/zomer handiger voor de verhuizing dan hartje winter. Vers gras is de beste "dikmaker". Als je toch in de winter verhuist, hou dan bijvoorbeeld bietenpulp bij de hand om bij te voeren (Seniores Priores van Subli is ook goed), dat zet redelijk veilig aan.

Voor de stress van de verhuizing (reis en eerste tijd op nieuwe stal) kun je eventueel Rescue Remedy van Bach remedies geven, bij de betere drogist en de natuurvoedingswinkel te krijgen. Dit helpt om beter om te gaan met stress.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:58

Ik heb mijn paarden regelmatig mee genomen (vakantie) waarbij zij veel op ander locatie stonden. Mijn ervaring is dat als zij in een vreemde omgeving staan en ik (de vaste verzorger) er gewoon ook was het wennen hooguit enkele dagen was. De voedingsmomenten en verzorging blijven gelijk en dat scheelt natuurlijk. Ik denk hoe makkelijker je zelf bent hoe eenvoudiger de omschakeling is. Wel een paar dagen de tijd geven om te wennen maar binnen een dag of 4/5 kun je gewoon weer aan het werk hoor zoals je altijd deed.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:55

TAO-->OPG

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:24

Dank voor jullie tips!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:29

Toevallig ben ik momenteel aan het lezen in het boek "De aard van het paard" (echte aanrader trouwens!) en heb ik een stuk gelezen over o.a. het aanpassingsvermogen van het paard en het aangaan van banden met soortgenoten en mensen.

Kortweg komt het erop neer dat paarden een relatief groot aanpassingsvermogen hebben, maar dat het per individu wel verschilt. (De link van aanpassingsvermogen naar domesticatie wordt hier ook gelegt: door het grote aanpassingsvermogen is het paard uiteindelijk gedomesticeerd, omdat het steeds dichter in de buurt van de mens is gaan leven).

Ook wordt er in het boek geschreven over banden aangaan met soortgenoten en mensen. In een kudde gaan paarden onderling banden aan met elkaar. Dit is een vorm van sociaal gedrag. Het mooiste zou inderdaad zijn als je een maatje mee kan nemen voor je paard. Dus een ander waar je paard al aangewend is. Er stond bij dat als een paard alleen staat en er een ander bijkomt, het opbouwen van die band ongeveer zo'n twee weken duurt. Bij gebrek aan het op kunnen bouwen van een band met soortgenoten, kan het paard een band aan gaan met andere (dier)soorten, denk aan een stalkat, een geit en de mens.
Misschien is het een mogelijkheid om er een shetlander bij te kopen, nog voordat je gaat verhuizen en hem daar bijvoorbeeld een tijdje mee in de wei zet. Dan heeft hij op het moment van de verhuizing een maatje, wat het al wat makkelijker maakt voor hem.

17 jaar op dzelfde plek is natuurlijk lang, maar ik denk dat het zeker mogelijk is om je paard te verhuizen. Jij kan er voor zorgen dat zoveel mogelijk omstandigheden (zoals voer, voertijden, verzorging e.d.) zoveel mogelijk hetzelfde blijven, zodat de verandering al minder groot is. Als je niet de mogelijkheid hebt om een maatje mee te nemen, is het wel goed om er op je nieuwe adres voor te zorgen dat hij niet alleen staat.

Verder sluit ik me aan bij de tip van Waratje. Zeker een paard wat zo lang op dezelfde plek heeft gestaan en daar banden met andere paarden heeft opgebouwd, kan best wat te leiden krijgen van een verhuizing. Hij kan daardoor minder goed in zijn vel komen te zitten (heimwee).

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:42

Tja, ik kan me jullie opmerkingen over een maatje goed voorstellen. Vind dat echter niet zo gemakkelijk te realiseren. Los van het financiële/organisatorische is mijn paard is helemaal niet zo goed met soortgenoten in één wei/paddock, nooit geweest ook!. Maar ik ga er zeker over nadenken.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:48

Mijn pony is na 11 jaar op dezelfde stal te hebben gestaan ook met mij mee verhuisd naar drenthe. En ik moet je zeggen met die van mij was het 1 groot drama!
Ze heeft 2 maanden de tijd nodig gehad voordat ze weer wat in haar oude doen was. Ze is die eerste 2 maanden ook aan 1 stuk door hengstig geweest. Ik heb haar gewoon laten geworden, regelmatig langs gekomen om haar even te poetsen maar rijden ben ik niet aan begonnen, dat zou levensgevaarlijk zijn geweest.
Na die 2 maanden had ze haar plekje een beetje gevonden en kon ik weer meer met haar doen en nu na 2 jaar is ze helemaal op der plekje hier. Ik zou haar dus ook niet zo snel weer verhuizen!!
Daar in tegen haar zoon was hier ook heen verhuisd en die voelde zich meteen welkom en op z'n gemak.
Kijk goed naar je paard hoe die zich gedraagt/voelt dan zie je vanzelf wat je met hem kan of niet kan doen.

even stukje toegevoegd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:37

EsterW schreef:
Tja, ik kan me jullie opmerkingen over een maatje goed voorstellen. .
Ik niet zo eigenlijk, komt op mij een beetje antropomorfisch over.
Eerst geef je een oud paard een maatje om aan te wennen, dan ga je hem met maatje verhuizen (grote stress ondanks maatje) en vervolgens haal je zijn maatje weg want dan zal hij wel weer gewend zijn.

1e. is het maar de vraag of een oud paard een nieuw paard meteen als maatje gaat zien. Heus niet elk paard wordt maatjes met elk ander paard (net als bij mensen)
2e. geef je hem dan dubbel stress als je het maatje weg haalt.

ALS je er al over denkt om hem een vertrouwd maatje te geven zou hij die al
a. moeten kennen
b. ook moeten mogen
c. bij hem moeten blijven.

Als je paard zoals je zelfs zegt altijd al een 'loner' geweest is zou ik de gok nemen en hem in zijn uppie verhuizen, heel veel aandacht geven en het hem zo goed mogelijk naar de zin maken in de hoop dat ie snel zal aarden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:16

Waarom zou je het maatje weer weghalen??
Dat heb ik in ieder geval niet gezegd.

En antropomorfisch ben ik helemaal niet met je eens en in mijn reactie heb ik denk al uitgelegd waarom...

Bovendien stond in de beginpost niet dat het paard het niet zo op soortgenoten heeft. Dus vind ik de reactie van een maatje niet zo vreemd hoor...

Verder zijn er inderdaad al tips genoemd om de overgang minder groot te maken als de TS het paard wel alleen verhuist. Zoals het veel aandacht geven, voertijden hetzelfde houden etc. Zorgen voor regelmaat die hij gewent is.

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:57

geef het paard voldoende tijd om te wennen. hij zal best wel even een terug slag krijgen. bijvoorbeeld wat minder glimmen en misschien wel wat norser. soms willen ze ook wel eens hard afvallen.

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:49

ik heb mijn 5 jarige fries ook van z,n vaste stek verhuist ivm verhuizing
de impact op hem was groot.hij was nerveus en erg onrustig.
erg naar om te zien maar na een maand of 4 werd hij weer helemaal de oude.
dus uiteindelijk komt het goed
geef hem de tijd

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:07

Ik heb veel met de tips die gaan over voertijden, dagritme e.d. zo veel mogelijk gelijk houden, veel (extra) aandacht geven en een al dan niet met een meeverhuizend paardenmaatje. Verder zal ik gewoon goed op moeten letten wat er gebeurt met vacht, gewicht, humeur e.d. en hem ruim de tijd geven om te wennen.

En dat boek waar Pollywoppy het over heeft lijkt me de moeite waard, ga ik eens opzoeken.