voetjes op tillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

neres

voetjes op tillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:20

Ik heb sinds een week mijn paardje nu en we zijn rustig elkaar aan het leren kennen.
Eigenlijk gaat alles prima. Kan zelfs al alleen met haar gaan wandelen.
Ze is ontzettend rustig in omgang een coole kikker.
Maar...
De achterbenen zijn een probleem... billen poetsen niet maar na de knie trapt ze naar achter. En zelfs 1 keer naar voor.

Nu ga ik stug door met voetjes laten geven en neerzetten. Voetjes geven en neer zetten.
Ik kan niets ontdekken van pijn ik kan haar hoeven ook uit krabben als ik ze vast heb.

Mijn vraag is hoe leer ik haar op een effectieve manier dat trappen echt niet de oplossing is.
Zonder dat ze voetjes geven samen ziet met straffen.

groetjes

lotusbloem

Re: voetjes op tillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:43

elke keer als ze braaf een voetje heeft belonen en als je aan haar benen mag zitten zo ziet je paard dat het niet eng of vervelend is maar juist lekker
maar het belangrijkste is dat je het blijft doen als ze ziet dat geen efect op jou heeft zal ze ook wel stoppen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:44

Neem een stevig zweepje (dus eentje die niet snel buigt) en ga daarmee langs het been aaien. Steeds een klein beetje verder en als ze wil trappen weer even terug omhoog en overnieuw beginnen. Veel geduld, maar wel gewoon ermee doorgaan. Ze moet gewoon leren dat je daar aan mag komen, dat het geen probleem is als je dat doet.
Veel paarden vinden het eng als er iets aan hun achterkant gebeurt, omdat ze er zelf ook maar beperkt bewust van zijn. Met TTEAM zou je dit kunnen verbeteren.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 09:28

Ok blij dat ik het goed aanpak Lachen ze vonden al dat ik te lief was om telkens stug door te blijven vragen om voetjes. We gaan nog even door. Het blijft moeilijk Lachen

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:57

Ja gewoon volhouden! uiteindelijk zul je zien dat het beter gaat. Gebruik je stem, laat duidelijk merken wat goed is en wat fout. Belonend praten als ze haar benen laat staan, straffen (met stem) als ze het fout doet. Ze zijn zo slim, dit hebben ze meteen door.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:36

Inderdaad, gewoon doorgaan zoals je nu doet.
Eigenlijk is het een hele natuurlijke reactie voor een paard (er even vanuitgaande dat die van jou het gewoon nog iet gewent is). Een paard is een prooidier. Één van zijn zwakke plekken zijn zijn benen. Daar wordt hij door roofdieren gepakt. Zijn reactie dat hij het eng vindt is dus volkomen logisch.
Lekker volhouden en in alle rust steeds een stapje verder. Houd het desnoods eerst bij het been alleen aanraken, steeds wat verder naar beneden. Het paard moet vertrouwen krijgen.

Ik zou niet direct beginnen met straffen wanneer ze het 'fout' doet zoals Lilke beschrijft. Je paard zal niet begrijpen wat hij fout doet, omdat het voor hem (zoals net uitgelegd) een natuurlijke en dus volkomen normale reactie is.

Als je paard echter al wat ouder is en hij kent het voetje geven, maar vertkt het gewoon, dan heb je natuurlijk een ander verhaal. Dan heb je te maken met ongewenst gedrag en kan je wel straffen wanneer hij trapt.

Succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:29