pony word door geen een ander paard geaccepteerd .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

pony word door geen een ander paard geaccepteerd .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:53

Wij hebben 24 paarden en ponys op de wei staan .
1 welsh daarvan is vorrig jaar 13 november geboren .
Het is niet moederst mooiste heeft 2 maanoogjes en als je het beestje aankijkt krijg je medelijden .
Niet dat ze het slecht heeft maar dr leven word behoorlijk zuur gemaakt .
de hengst van de kudde minis accepteerde haar totaal niet en zat haar de complete dag acherna .
nu moest ze toch afgespeend worden dus hadden we ze bij friese merrie met veulen gezet. ( merrie is echt goedzak zelve en heeft nooit gen probleem met wie of wat er bij haar loopt .)
maar ook daar werd ze achterna gezeten .
De wei is groot genoeg en ze koos haar eigen plekje dus ging verder redelijk goed .
Het veulen van de fries is gister noodgedwongen afgespeend omdat ze moeder leegzoog en nu 4 mnd is en heel zelfstandig eet .
nu staan de 2 veulens bij elkaar .
Op een stuk grond wat behoorlijk groot is voor maar 2 ponys .
dus hebben we geprobeerd de jaarlingen erbij te zetten .
Nou dit was compleet drama mijn altijd ozo sociale haf die je echt overal bij kan zetten was duivels tegen het het welsh veulen en ook de andere 2 moesten er niks van hebben .

nu hebben we haar al overal proberen bij te zetten maar niks werkt ze word overal achterna gejagen en heeft nergens rust .
De eigenaar bemoeit zijn eigen verder niet zo met zijn ponys maar ik vind het ronduit zielig worden .
Als je het beestje ziet zie je dat er iets niet klopt ze speelt niet en als het fries veulen met haar wil spelen is ze bang en onderdanig .
lichamelijk denk ik niet dat er echt veel aan de hand is .
mischien dat ze minder ziet doordat ze 2 maanoogjes heeft en ik haar reactie ook minder vind als er een pony op af komt gestormd vertrekt ze altijd net te laat . Mij gevoel zegt vanaf moment dat ze geboren is dat er iets mis is .

En toch vraag ik me af waarom alle 23 andere parden haar allemaal achterna jagen .

eigenaar wil niet verkopen en heb verder weinig zeggeschap over het beestje .

ik weet dat in het wild de zwakste buiten gesloten worden .
maar vraag me echt af wat ik hier nu mee aan moet ben niet echt een voorsander van ponys of paarden alleen te zetten .

Ik heb dit besproken met de ouders van het meisje wat de moeder verzorgt en deze willen er een dierenarts bijhalen op hun kosten om beestje keer goed na te laten kijken .
Dat word ergens volgende week .

zijn er mensen die zoiets meegemaakt hebben of zijn er mensen die mij advies kunnen geven .
ben een beetje out of opties lijkt het wel . Bloos

Moelie

Re: pony word door geen een ander paard geaccepteerd .

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:49

Ze stond ook een tijdje alleen met dat friese veulen, zonder die jaarlinger erbij, ging dat niet goed dan? Dat die Welsh angstig reageert als het friese veulen wilt spelen snap ik wel, ze is angstig geworden door alle andere paarden. Ik zou zeggen, zet die 2 samen! Ze leert vanzelf wel dat het friese veulen wil spelen. Dit lijkt mij de beste oplossing.. Dan staat ze sowieso niet alleen en zoals ik begrijp wil dat friese veulen alleen maar spelen. Lijkt mij ook niet zo dat dat friese veulen der ook achteraan gaat..
Natuurlijk hartstikke zielig, ik zou ook niet weten waarom ze door elk paard achterna word gezeten. Ze is idd heel erg zwak, maar dat komt ook mede door de andere paarden. Die maken haar angstig en zij moet nou het vertrouwen terug krijgen in andere paarden. Dus heel logische dat ze angstig reageerde toen dat ander veulen wou spelen. Zet ze bij elkaar en het komt vanzelf goed hopelijk.
Goed dat de dierenarts ze even na gaat kijken, kan nooit kwaad.
Heel veel succes er nog mee!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:59

wat apart dat alle paarden zo reageren!
Ik ga wel met moelie mee, kan je hem niet samen met dat friese veulen zetten?
Zelf hebben we ook een welshje met 2 maanoogjes. Hij ziet wel iets minder maar heeft verder nergens last van en wordt ook door iedereen geaccepteerd, nog nooit problemen mee gehad en hij heeft bij verschillende paarden ingestaan. Ik denk dus dat het eerder iets in het gedrag van het veulen is of een andere reden dan de maanoogjes. Samen zetten met een veulen dat hem wel accepteert is je enige optie ben ik bang. En dan hopen dat ie niet teveel een trauma heeft van al dat gejaag van die anderen...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:31

bedankt voor jullie reacties .

Ze staat nu bij het fries veulen .
Moeder is gister plots overleden en veulen is alleen achtergebleven .
Ze hebben nu veel steun aan elkaar .
Denk dat het nu dikke vriendjes gaan worden .

Verhaal moeder van fries veulen staat hier [VVDD] en zo is het ineens afgelopen .

anika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:04

hoi
ik heb een maand een friese veulen.
ze wordt nu bijna 6 maanden.
2 weken geleden zou er eigelijk een andere friese veulen bij komen staan in haar weilandje
maar omdat dit veulen kreupel werd is de keuring niet door gegaan en staat ze nu nog bij haar moeder.
al die tijd loopt mijn veulen alleen.
nu staan er in het weilandje er naast 4 paarden.
ze gaat dan met een ander paard over het draait met de hoofden tegen mekaar aan staan.
mijn veulen doet dan klappere met haar tanden.
dit is toch ook een vorm van onderdanigheid?
11 oktober gaat die andere veulen van haar moeder af. dan hoop ik dat ze snel gaan spellen want nu is ze ook niet speels en een beedje suf.
hoe is het met jou veulen af gelopen? heel erg zeg van die moeder.
groetjes anika

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:13

tsja het gebeurt soms dat er iets fout gaat bij een paard en dat ze idd 'gehandicapt' kunnen zijn zodat andere paarden ze mijden.

Maanogen zijn echter nooit een reden van minder zicht. Het heeft te maken met het pigment in de ogen. Iemand met blauwe ogen ziet toch ook niet minder dan iemand met bruine ogen?