Kunnen paarden ons missen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miky

Kunnen paarden ons missen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 23:29

Ja, dat vraag me eigenlijk toch wel af.
Mij is altijd verteld dat paarden je niet kunnen missen, alleen blij kunnen zijn als ze je weer zien?

Judje

Re: Kunnen paarden ons missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:32

Dat wordt inderdaad gezegd, al ben ik daar niet zeker van.
Toen ik eerder altijd 's weekends bij vrienden kwam, was mijn favoriet altijd 2 á 3 dagen nukkig als ik weer weg was. Dat heeft mij wel doen twijfelen.

Ook paarden, die beledigd zijn, wanneer je volgens hen te lang niet bent geweest (door vakantie bijvoorbeeld), geven mij ook het idee dat ze je wel missen.

Helaas kunnen ze het ons niet vertellen en zal het gissen blijven. Lachen

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:34

hmmm dat zul je nooit weten want je paard zal het je nooit vertellen Clown

wel heel interessant om daar over na te denken.
ik denk zelf namelijk dat een paard je best kan missen.

een paard heeft toch ook een ziel? waarom zou die dan niet kunnen missen?
een merrie mist haar veulen toch ook als die is weggehaald?
dan staan ze vaak de eerste dagen ook alleen maar te schreeuwen.

ik denk dus van wel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:39

zeker wel
toen in nog een vriend had was ik daar in het weekeind heen. vertrok ik zaterdagavond en kwam ik maandagochtend terug.mn pony viel wel mee maar mijn paard was dan niet bij me weg te slaan. ook als ik overdag niet een xtje extra kom(ga er 2 x per dag heen voor voeren enz) dat laat ie savonds zn voer staan zodat ie mij kan volgen ook als ik in de stallen ben blijft ie net zo lang daar staan kijken tot ik weer bij em de wei inkom. ook zn nieuwe weidemaatje laat hij dan gewoon staan hoor. nou heb ik wel een mega band met mn paard die steeds sterker wordt en hij het liefste heel de dag achter me aan zou lopen en onderhand op schoot zou willen zitten.

maar ze kunnen je echt missen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:45

Volgens mij kunnen paarden zeker wel mensen missen hoor. Mijn vorige verzorgpaard is wel eens opgehouden met eten toen haar baasje op vakantie was. En chagerijnig dat mevrouw was. Toen baasje terug was was er weer niks aan de hand.

Mijn huidige verzorgpaard kan ook behoorlijk beledigd doen als ik volgens haar te lang niet ben geweest. Denk ook wel dat ze me soms mist, tsjah ik mis haar toch ook dus waarom andersom dan niet.

Zelfs mijn konijn mist me dus dan moet een paard het zeker kunnen lijkt mij.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:04

Ik denk zelf ook dat ze je kunnen missen. Voorheen dat ik nog op mijn haf reed en 2 weken vakantie nam was ze echt kwaad op me dat ik haar had *verlaten*. Ze zorgde er ook netjes voor dat ik er naast zou liggen de 1e week. Normaal kan je er dan ook zo uit het land halen maar na een vakantie kon ik er achter aan. Nu mag ik helaas niet meer rijden maar heb haar nog steeds.

Afgelopen februari ben ik 2 weken opgenomen geweest in het zh en in een rolstoel beland. Mijn paard vondt rolstoelen altijd doodeng dus was benieuwd hoe ze op mij zou reageren. Dat ik weer bij dr kwam legde ze haar hoofd op mijn schouders met een blik van wat heb jij gedaan baas. Sindsdien hangt ze echt aan me. Ik kwam toevallig vandaag weer voor het eerst op stal na een vakantie en ze was echt blij om me te zien.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:04

Ik denk ook dat paarden je kunnen missen. Als je op vakantie bent geweest zijn sommigen uitzinnig van blijdschap je weer te zien, anderen zijn boos omdat je ze "in de steek" hebt gelaten en negeren je de eerste tijd, of worden extreem nukkig. Lijkt mij dat dergelijk gedrag toch een teken van affectie is.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:12

Heb een tijdje een paard verzorgd samen met anderen, als ik een ander paard uit de weide pakte viel ze dat paard aan of ging voor de uitgang liggen, heb ook wel gehad dat ik 2 dagen niet was geweest, haar even gedag zei, een ander paard pakte (wat dus resulteerde in het blokkeren van de weide) en na dat andere paard te hebben gereden pakte ik haar... Tis nooit van rijden gekomen, ze rukte zich elke keer met grof geweld los van de paal, rende terug naar de weide, sprong over het hek en ging dwars verder grazen, na 3x dit te hebben herhaald kreeg ik ook nog een klap van dr..

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:23

Als ik op vakantie was kwijnde mijn haffie weg, was ik terug bloeide hij op, daarna leek hij beledigd en daarna weer vrolijk Lachen

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:49

waarom niet? honden kunnen het ook...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:00

na de bevalling van mijn tweede kindje,was ik drie dagen niet bij mijn paard geweest,anders altijd twee keer per dag,toen ik aan kwam rijden in mijn auto,galopeerde ze gelijk naar het hek toe,en bleef net zo lang staan hinneken tot dat ik bij de wei was.had haar er toen uit gehaald en ben haar gaan poetsen,en zelfs tijdens het poetsen,stond ze heel zacht te hinneken,tranen sprongen er van in mijn ogen haha,vast nog last van kraamtranen hihi Nagelbijten / Gniffelen daarom denk ik dus wel dat een paard je zal missen als ze je even niet heeft gezien.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:04

Ik denk wel dat paarden ons kunnen missen, net als andere dieren.
Wij hadden vroeger een cavia. We gingen 2 weken op vakantie. De eerste week at hij nog een beetje, de 2e week niks. We kwamen terug, ik pak de cavia, cavia kruipt tegen me aan, niet meer los te krijgen, uiteindelijk teruggezet in zijn hok en het eerste wat hij deed was eten.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:52

Ik ben ervan overtuigd dat paarden je wel kunnen missen! Dat ze zo blij reageren als je weer komt na een tijdje niet te zijn geweest is niet voor niks; Dat is omdat ze weer blij zijn om je te zien omdat ze je hebben gemist. Als ik een paar daagjes door bijv het werk niet naar mijn paard kan gaan lijkt ze soms een beetje boos te zijn als ik dan weer kom? Dan doet ze minder enthousiast dan normaal.. Maar als ik gewoon elke dag kom komt ze altijd vrolijk naar me toegelopen enz.
Ik denk ook dat het per paard verschillend is, mensen hebben ook niet allemaal dezelfde gevoelens.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:08

Toen ik weer bij de pony van mijn oma kwam, Was ze dolblij en mocht ik absoluut NIET gaan XD

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:19

Ik heb het idee van wel. Toen ik Dusti nog niet had, was ik een half jaar neit geweest omdat ik helemaal klaar was met paardrijden. Ik was depri, en had nergens zin in. Een meisje uit me klas verzorgde ze toen. ze vroeg of ik een keertje mee ging naar ze.. Ik gedaan, zij onderweg verteld dat dusti helemaal depri was, er niks met hem gedaan kon worden want je werd gebeten, getrapt en aangevallen. Oke, hij is dan wel niet zo groot, maar dat komt hard aan. Hij stond in de stal. Hij wou eerst niets weten. dat meisje ging hem halen, ze nam een zweep mee, ik snapte niet waar dat voor nodig was maar ik hield wijselijk mijn mond. Ze kwam eraan, ik had al een paar keer de zweep gehoord. Toen kwam hij de stal uit. ik had me verstopt, omdat ik wou zien hoe hij deed tegen haar.. Hij was aan het stijgeren, proberen te trappen en hij had haar mou van haar vest vast. toen ik te voorschijn kwam op haar teken, deed hij eerst een sprong opzij waardoor dat meisje wel moest loslaten. Toen stijgerde hij, rende een rondje door het weiland, en kwam dan keihard op mij afgesjeest. oortjes naar voren, staart fier omhoog. Hij hinnikte hoog. ik kwam het weiland in. hij stopte precies voor mij, en kwam tegen mij aanstaan. Ik viel om, en ging zitten. hij likte over me gezicht, en hapte liefdevol naar mij.. Sindsdien verzorgde ik hem weer, werd hij weer handelbaar, en at hij weer goed. Toen wist ik dat hij van mij zou worden. Ik heb er hard voor geknokt, gespaard, en hij is het waard. mijn mooie paardje, mijn wens is uitgekomen.

Ik geloof wel degelijk dat een paardje iemand of iets kan missen..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:12

Ja , ik denk het wel.
Als ik op vakantie ben , en ik kom trug , zijn ze altijd mega blij en lopen ze heel hyper te hinneken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:35

Mijn paard mist me ook Ja
Toen ik een weekje op vakantie ben geweest heeft mn pa hem gevoerd, maar hij heeft echt een aantal dagen staan treuren, had minder honger enzo. En toen ik terug was, was alles weer in orde Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:49

Ja, paarden kunnen wel degelijk mensen missen.
In het boek "De aard van het paard" wordt dit verklaart. Dit boek is gebaseert op wetenschappelijke onderzoeken. Onderzoeken bij wilde kuddes, maar ook bij het gedomesticeerde paard.

Dat een paard een kuddedier is hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Dat is hier wel bekend Knipoog Paarden zijn hele sociale dieren, binnen een kudde gaan paarden onderling ook banden aan.

Het instinct om onderling bondgenootschappen te vormen heeft een duidelijke overlevingswaarde binnen een kudde wilde paarden. De wederwijdse sociale steun van zo'n bondgenootschap tussen twee paarden, speelt een rol bij het verminderen van agressie bij andere paarden. Het is dus niet raar dat paarden zich aan elkaar hechten en daardoor moeilijk te scheiden zijn.

Bij de reguliere manier van huisvesten is het voor paarden moeilijker om met een soortgenoot een band aan te gaan. In het boek worden dan ook alternatieven beschreven: een stalkat, een geit in de wei en 'vriendschap' met mensen.

In die zin is het dus zeker niet vreemd dat paarden mensen missen...

Nyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:14

tsja, paarden hebben niet dezelfde emotionele waardes die wij hebben, maar ze kennen wel hun baasjes en raken er aan gehecht door kuddegedrag dus ja, ze kunnen je missen denk ik zo...

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:33

Ik denk wel dat ze je missen hoor.
Kende een man die had een shetlander en een geit samen in 1 wei staan, de geit overleed na een paar jaar en de pony wilde vanaf toen niet meer eten. Hij kwam ook niet meer naar mensen toe. Uiteindelijk is het shetje ook overleden (was 12 jaar).
Ik denk dus wel dat ze ook mensen kunnen missen, toen mijn paard nog in pension stond en ik één dag niet geweest was stond hij meteen te hinneken als hij me weer zag, ook al stond hij elke dag bij 4 andere paarden in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:39

Het ligt aan het karakter van het paard, het ene paard is er heel nuchter onder en de andere wat emotioneler. Maar ik denk zeker dat ze kunnen missen. Mijn merrie is bijv heel chagrijnig als ik een paar dagen niet ben geweest. Ik denk zeker dat dat met missen te maken heeft.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:43

Ik weet niet of het missen is zoals wij dat voelen. Maar het is absoluut zo dat paarden zich aan je kunnen hechten en het daarom niet fijn vinden als je er niet bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:43

Volgens mij wel. Elke keer als ik na een vakantie terugkom hinniken ze toch harder dan normaal Knipoog

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:52

Paarden missen mensen echt wel hoor,
mijn tante was ver weg op vakantie toen haar paard weigerde te eten., gewoon door het gemis er moest zelfs een telefoon bij te pas komen om haar weer te laten eten, even haar stem laten hoor dat het goed was best wel gek eigenlijk als je het zo bekijkt! ook een keer is bij ons op de club een paard verkocht waar ze al tijden op reed de eerste week ging het goed, had met het nieuwe meisje al kennis gemaakt tot ze op een avond huilend op belde dat ze snel moest komen want het ging niet goed met het paard, zij erheen net toen zij de stal in kwam blies het paard zijn laatste adem uit, ze hebben een helemaal laten onderzoeken, maar ze konden niks vinden tot de da maar een oplossing kon bedenken en dat was dat het paard gestorven was aan een "gebroken hart'hebben jullie daar wel eens vaker van gehoord ?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:10

Je kunt een band met een dier opbouwen, dan is het voor mij ook niet meer dan logisch dat ze jou ook op hun manier kunnen missen.