.Ik heb namelijk sinds twee maanden een eigen pony, een zesjarige New Forest merrie: Viola. Ze is een schat van een pony, doet vrijwel nooit vervelend naar andere paarden, fijn te rijden enz. enz.
Gewoon een erg leuke pony voor mij dus
. Ze staat op een manege/pensionstal waar ze voor mij 's morgens en 's avonds op weiland wordt gezet, want ik kan haar lang niet altijd zelf halen.
Kortom, het is ideaal op dit moment.
Ik heb alleen één probleem:
Viola laat zich door anderen gewoon niet uit het weiland halen.
Als er iemand aan komt lopen met een halster rent ze negen van de tien keer gewoon weg, de andere keer stapt ze weg.
Punt is, als ik eraan kom, met halster en al wandelt ze altijd gewoon naar me toe. Meestal loopt ze ook langs het hek mee tot ik bij de ingang ben, anders blijft ze staan en loopt ze naar me toe als ik binnen ben.
Ik heb trouwens zelden eten mee (in de wei of gewoon), af en toe eens een worteltje of appelklokhuis, that's it.
Hoe moet ik dit oplossen?
Ik kom niet echt op vaste tijden, ook wel eens voordat ze naar binnen wordt gehaald, en dan komt ze ook.
Het is dus niet zo dat ze langer op weiland wil staan, op stal gaat ze altijd lekker soezelen.
Overigens heeft Viola twee en een halve maand geleden een ongeluk gehad, waardoor ze gehecht moest worden onder narcose enz. enz. Daardoor heb ik in korte tijd een sterke band opgebouwd met haar - ze is vrij schuw tegen vreemden, bij mij legt ze haar hoofdje gewoon op m'n schouder. Ook wil ze graag kroelen als ik haar poets.
Ik zit met mijn handen in m'n haar - ik kan écht niet altijd haar komen halen. Als ik kan, dan doe ik het wel, maarja, ik kan dus niet altijd.
Hoe moet ik dit doen, of beter gezegd, hoe moeten anderen dit aanpakken?
Tips etc. zijn hartstikke welkom!
De "stalhulpen" die Viola uit het weiland willen halen hebben al een handje biks geprobeerd, maar ook dit werkt eigenlijk niet. Soms wel, daar ben ik blij om, maar vaak werkt dit ook gewoon niet.
Iemand die raad weet?