bepaald gedrag in het land, moeilijk met beleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

bepaald gedrag in het land, moeilijk met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:54

ik heb een 2 jarige, in de omgang verder prima oke, maar in het land naar de andere paarden toe, en met verweiden, vertoont ze toch wel behoorlijk heftig gedrag. druk en rennen en vliegen en perse ook mee willen met het 1 of 2de paard naar de stal. nou corrigeren we haar wel, en dat pakt ze goed op, maar het gedrag is toch wel redelijk onrustig. nou heb ik zoiets van, ach ze is nog jong, dat moet ze allemaal nog leren. maar andere mensen zeggen toch, nou nou nou, toch wel een meubel he! dat word nog wat met zadelmak maken. wie heeft hier ook ervaring mee? of weet hier iets nuttigs over te melden? zal het gedrag te maken hebben met hoe ze straks met rijden is?

Zammie

Re: bepaald gedrag in het land, moeilijk met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:00

hahaha, is altijd leuk dat mensen bij voorbaat al weten hoe een paard onder het zadel zal zijn. heb hier een merrie staan die ook absoluut dat gedrag vertoond in de wei (nu nog steeds) maar onder het zadel het meest fijne paard is wat je je maar kunt voorstellen... haar zoon is daarentegen een groot en machtig paard om te zien en daar zou ik ook de nodige problemen mee krijgen onder het zadel volgens enkelen... Nou, paard is nu onder het zadel en doet het heel erg goed...

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:06

Je kan inderdaad echt niet van tevoren zeggen hoe ze zal zijn bij de africhting later! Ik had voorheen een merrie (vanaf jaarling) en zij was echt een enorm ei in het land. Ook ontzettend lief in de omgang verder.
Tijdens de africhting was ze soms echter een draak in het begin, terwijl ze echt professioneel ingereden werd.
Je weet't toch nooit!

Heel veel succes met haar verder Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:08

tyara1 schreef:
ik heb een 2 jarige, in de omgang verder prima oke, maar in het land naar de andere paarden toe, en met verweiden, vertoont ze toch wel behoorlijk heftig gedrag. druk en rennen en vliegen en perse ook mee willen met het 1 of 2de paard naar de stal. nou corrigeren we haar wel, en dat pakt ze goed op, maar het gedrag is toch wel redelijk onrustig. nou heb ik zoiets van, ach ze is nog jong, dat moet ze allemaal nog leren. maar andere mensen zeggen toch, nou nou nou, toch wel een meubel he! dat word nog wat met zadelmak maken. wie heeft hier ook ervaring mee? of weet hier iets nuttigs over te melden? zal het gedrag te maken hebben met hoe ze straks met rijden is?

ik kan aan een veulen zien of het straks wel of niet een moeilijk dier wordt ohz

als je dit gedrag kan corrigeren, heb je er straks OHZ ook geen last mee........ kan je het niet corrigeren dan heb je een probleem Knipoog

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:18

Zammie schreef:
hahaha, is altijd leuk dat mensen bij voorbaat al weten hoe een paard onder het zadel zal zijn. heb hier een merrie staan die ook absoluut dat gedrag vertoond in de wei (nu nog steeds) maar onder het zadel het meest fijne paard is wat je je maar kunt voorstellen... haar zoon is daarentegen een groot en machtig paard om te zien en daar zou ik ook de nodige problemen mee krijgen onder het zadel volgens enkelen... Nou, paard is nu onder het zadel en doet het heel erg goed...

dit is een fijn bericht! eigenlijk wil mij helemaal niks aantrekken van commentaar van andere mensen, maar ondertussen ga je er dus wel overnadenken. zouden ze misch toch gelijk hebben....

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:25

een angstig paard is over het algemeen moeilijker te beleren,omdat hij weinig vertrouwen heeft.
maar er is verder weinig over te zeggen.ik heb liever een brutaaltje die je op z'n plek moet zetten dan een angsthaas.
je hebt ook paarden die super braaf zijn met alles,tot je erop gaat zitten.andere paarden zijn helemaal hysterisch met het zadel,en heel relaxt als je erop gaat.
er is gewoon weinig van te zeggen,behalve dat als het paard te corrigeren is je er waarschijnlijk weinig problemen mee krijgt.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:32

Alles wat ik bij haar corrigeer pakt ze goed op! dus ik hoop dat je gelijk hebt!!
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-08-08 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:31

Ben het eens met wat Kiwiko zegt, maar mijn merrie is nu 8 en is vanaf enter bij ons en die had/heeft dat hysterische gedrag soms nog weleens in het land. Onder het zadel is het een superfijn maar ook een zeer gevoelig paard en daar moet je dus mee om kunnen gaan. Haar hoef je dus niet ff recht te zetten met een strakke hand, want dan flipt ze. Bij haar bereik ik het meeste door gewoon met mijn stem en dus te praten met haar en daar doet ze echt alles voor. In het land is ze toch vrij en dan gaat ze haar eigen weg. Haar zoon is meer een paard wat erg grootst overkomt, maar diep van binnen ook dat gevoelige hartje. Die is dus weleens wat brutaal, maar is ook met de stem goed te corrigeren. Ach, ik heb eerder de meest "gevaarlijke" bokken zadelmak gemaakt en met geduld en soms op het juiste moment toch even aanpakken is het met die paarden allemaal goed gekomen. Een paard met een rare kronkel in het hoofd, daar zou ik me niet aan wagen, maar daar merk je het vaak in de omgang al heel duidelijk aan dat er iets niet goed is. En paarden die voorheen zijn mishandeld, dat is ook een ander verhaal...