kopschuw? en happen naar kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

kopschuw? en happen naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 23:28

Op de kinderboerderij staan 2 shetlanders,
Judith en dochter Isa (jaarling)

Beide hebben ze een probleem, nou ja wij ook.
Judith gooit haar oren in de nek en probeerd te happen als er kinderen dicht langs haar lopen of haar willen aaien, bij grotere kinderen vanaf een jaar of 9 / 10 niet ook doet ze het niet bij volwassen mensen.
Verder begint Isa kopschuw te worden.

Mjn idee teveel mensen die zich bemoeien met de verzorging, waar ik nu dus ook een halt op heb gezet nu ik 2 weken leiding heb daar.
Nu ga ik na de vakantie met de eigenaar praten over de pony's want dit gaat zo niet, Isa is nog jong en wil niet dat ze zo verpest gaat worden door onkunde van andere.
Er zijn 3 mensen die nu de pony's doen.
Een jongere meid waarvan ik niet weet hoeveel ervaring ze heeft met paarden.
En een volwassen vrouw met volwassen dochter die zo'n beetje tussen de paarden zijn opgegroeit en echt goed weten wat ze doen en die ik er dus ook zeker mee vertrouw.

Maar goed waarom ik dit topic heb gestart is om tips te krijgen hoe wij deze 2 shetjes weer gelukkig kunnen maken, het bijten zal ze vast niet zomaar doen, er moet iets gebeurd zijn, maar goed wat en belangrijker zouden we dit kunnen laten ophouden...
Verder wil ik graag weten hoe je Isa kan duidelijk maken dat aan het hoofd zitten niet eng is en niet hard hoeft weg te hollen als ze een halster omkrijgt om even te poetsen.

Hoop goeie tips te krijgen zodat Isa goed opgevoed kan worden, en Judith stopt met happen naar kinderen, het is en blijft een kinderboerderij en zie niet graag dat ze moeten vertrekken...

Er word trouwens niet op gereden, alleen gewandelt...

Kiara

Re: kopschuw? en happen naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:31

Om te beginnen zou je kunnen verbieden dat ze uit de hand gevoerd worden, welke traktatie dan ook, niet voeren uit de hand.
Maar wie weet is dat al zo ingesteld.

Succes in elk geval, het zou een lange weg kúnnen worden, maar hoop natuurlijk voor de pony's en voor jou dat dat wel meevalt Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:33

Shetjes (en andere paardjes ook) hebben snel de neiging om te happen/bijten als ze vaak uit de hand gevoerd worden.

En dat ze kopschuw is, kan zijn dat kinderen(mensen) haar pijn hebben gedaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:13

Tja, op een kinderboerderij lijkt het mij vrij lastig te voorkomen dat er veel mensen aan ze zitten. De bedoeling van een kinderboerderij is immers dat stadskinderen in aanraking komen met dieren van het platteland. En die kinderen weten echt niet wat ze doen en kunnen een pony al dan niet bewust behoorlijk pijn doen (aan manen en staart trekken, wilde spelletjes). En shetties laten over het algemeen niet over zich heen lopen.

Nou denk ik zowiezo dat shetlanders niet bijster geschikt zijn voor kinderboerderijen, die hebben over het algemeen een sterke leider nodig en al die kindertjes vinden ze vooral irritant. Zijn ook al heel wat kindjes geweest die dachten dat zo'n klein schattig ponietje ook aaibaar is en gratis vliegles hebben gekregen.

Denk eigenlijk dat kinderboerderijen geen shetlanders zouden moeten houden, maar meer kindgeschikte (rustige) pony's als ijslanders.

Nou zal je wel weinig hebben aan deze post. Maar het lijkt me zowiezo verstandig ze bij de kinderen vandaan te houden en de verzorging te beperken tot een paar mensen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 06:40

Je ziet dit gedrag heel veel bij paarden die door veel mensen worden aangeraakt. Veel paarden zijn daar niet van gediend en ervaren het als inbreuk in hun eigen ruimte. Ik zie hetzelfde hier op high chaparell. Daar staan veel paarden en een aantal van die paarden reageert ook zeer pissig als ze weer worden aangeraak. Ik heb het met mijn man een poos bekeken en je ziet hoe iedere voorbijganger de hele dag door de paarden willen aaien. Sommige mensen doen dat netjes en bescheiden, maar veel mensen denderen op een paard aff, kloppen het (vinden veel paarden niet fijn) aaien lomp, herkennen reacties van het paard niet en kleine kinderhandjes grijpen er vrolijk op los. Je kunt het de mensen niet kwalijk nemen, want ze bedoelen het meestal goed (er zitten natuurlijk ook etters tussen, ook tussen de kinderen) en je kunt het de paarden niet kwalijk nemen.
Nu staan daar overal borden dat ze de paarden liefst met rust laten en dat ze kunnen bijten. Dus de leiding legt de schuld bij de mensen neer. Ze zijn gewaarschuwd. Voeren met de hand mag ook niet, maar je kunt ook dat nauwelijks voorkomen omdat er altijd mensen zijn die het beter denken te weten en het toch doen.

Verder valt het op dat sommige paarden echt chaggie worden terwijl anderen het best vinden.

Ik denk dat daar dus het punt zit voor een kinderboerderij. Inderdaad is het op een kinderboerderij de bedoeling dat paarden aangeraakt kunnen worden door de kinderen. Daarop zul je een zeer tolerant paard nodig hebben. Hier wordt geschreven dat shetten minder geschikt zijn en ijslanders weer beter. Ik zelf ben niet zo voor die vooroordelen van rassen. Ik ken supertollerante shetten en chaggie ijslanders. Op high chaparell zie je onder de shetten tollerante diertjes en kwaaierikken en datzelfde tref je ook bij de grote paarden aan.

Ik denk dan ook dat deze twee shetten niet geschikt zijn voor hier. Het zijn duidelijk paardjes die al dat getut niet prettig vinden en je kunt ze met opvoeden niet leren om het wel prettig te vinden, want het zit in een karakter.

Je wilt niet dat ze weggaan, maar in het belang van de paardjes zou dat beter zijn. Die floreren waarschijnlijk een stuk beter in een rustige omgeving. En dan zou ik voor de kinderboerderij op zoek gaan naar zeer tolerante, oudere paardjes die echt van getut houden en niet vinnig worden als ze iets uit de hand krijgen.
Hoewel je voeren met de hand maar beter kunt verbieden, kun je het niet altijd voorkomen op een kinderboerderij. Er zullen altijd kinderen (en ouders) zijn die toch even een boterham of koekje geven of zoiets. Verder zou we wel goed toezicht moeten zijn om jezelf ervan te vergewissen dat niemand het paard pijn doet. Liefst dus aandacht onder begeleiding (misschien vaste tijden instellen waarbij de kinderen bij de paarden mogen en een begeleidster erbij is)

Ik heb zelf gewerkt met gehandicapten en paarden. Hoewel die paarden in principe een luizenleven hebben (grote wei, veel vrij, wandelingen met een gehandicapte erop alleen in stap door het bos, veel aandacht, goede zorg en af en toe voor de huifkar) blijkt lang niet ieder paard geschikt hiervoor. Ook niet ieder rustig of braaf paard. Ik heb superrustige exemplaren in draken zien veranderen. Niet omdat ze slecht werden behandeld, maar omdat ze gewoon dit werk niet prettig vonden, niet tegen de vele aandacht konden van veel verschillende mensen ed. Voor deze paarden werd altijd een goed tehuis gezocht omdat de paarden op het tehuis betrouwbaar moesten zijn. Paarden die wel geschikt bleken, bleven uiteraard en sommigen lopen er al tien jaar zonder problemen en andere worden er op een bepaald moment moe aan en moeten dan ook worden herplaatst (gebeurt overigens altijd zorgvuldig.)
Ik denk dat je hier gewoon heel nuchter in moet zijn, omwille van het paard en omwille van de mensen

Overigens trokken de herplaatste paarden zonder uitzondering weer helemaal bij in een rustige omgeving en werden het dezelfde rustige paarden als voorheen.

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:08

Ik heb zelf ook shetlanders.
Ze zijn leuk, maar ook onzettend koppig.
En ze hebben 1 leider nodig.
Maar je hebt ook wel weer gelijk dat het zo is dat stadskinderen met boerderij dieren in aanraking moeten komen..
en dat shetlanders dan een geschikt maatje daarvoor hebben!

Voor het kopschuw.. misschien hebben kleine kinderen die nog niet zo goed weten wat ze wel en niet mogen doen haar bezeerd.
Dit zou ik oplossen door haar niet teveel nou met andere mensen in aanraking laten komen en 1 iemand steeds meer haar vertrouwen laten winnen om zachtjes haar hoofdje aan te raken.
Zo moet je doorgaan tot dat steeds meer mensen mogen doen, en haar dan pas echt weer helemaal voor 100 % op de kinderboerderij te zetten.

Met het happen weet ik geen oplossing voor.
Dat is denk ik ook moeilijk af te leren!

suc6

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:35

Een groter paard zal niet gaan, daar is de stal niet groot genoeg voor.

Waarom we voor een shet hebben gekozen is omdat ze dus wat kleiner zijn,
verder hebben we hiervoor altijd een shet gehad en dat ging super, ja ze had wel leiding nodig, en ze moest echt weten wie de baas was anders deed ze niks voor je.
maar haar kon je wel gewoon aaien of langslopen zonder dat ze iets deed, met Judith is dat niet vertrouwt naar mijn idee, Ze staan trouwens appart in een weiland, waar mensen niet zomaar in mogen, mensen kunnen vanaf het hek wel aaien als de pony's in de buurt staan..

Alvast bedankt voor jullie reacties...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:14

Ik denk ook dat er best shetten geschikt zijn. Maar judisth en haar veulen wellicht wat minder. Dat kan absoluut en dat ligt gewoon aan het karakter.
Persoonlijk zou ik dan toch kiezen voor het zoeken naar een goed nieuw thuis voor deze twee en op zoek gaan naar twee oudere zeer tolerante shetjes. Ze zijn er zeker. Gewoon goed zoeken.
Persoonlijk geloof ik niet dat heropvoeden in deze situatie zinvol is omdat dan de omgang moet worden aangepast en dat is op een kinderboerderij vrijwel niet mogelijk. Overigens... op high chaparell kunnen de paarden er ook zelf voor kiezen om bij het hek te staan of niet. Typisch genoeg gaan toch genoeg paarden bij het hek staan die niets van al die aanrakingen moeten hebben. Het feit dat ze dus de mogelijkheid hebben om weg te lopen wil niet zeggen dat ze dat ook doen.
succes.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 22:00

Heb het ondertussen met de eigenaar overlegt en deze heeft nu duidelijke regels over wie de pony's mogen doen, andere mogen het weiland niet meer in, en dus ook niet poetsen en dergelijke wat hiervoor nog wel eens gebeurde.

Verder hebben de pony's ff rust in de zin van er word niet veel meer aan ze geplukt,
voor hun is 1 keer per dag genoeg dat ze ff geborstelt of kunnen wandelen buiten de wei,
op dit moment is het vaak 2 keer door de 2 verschillende verzorgers.( niet elke dag dacht ik)
Merkte zelf al op toen ze net binnen waren met wandelen en de andere meid kwam om te poetsen dat de pony's ook echt niet wilde en gewoon met rust gelaten wilde worden.
Maar toch doorzetten (pony vangen en doen wat ze wilde doen wat de pony's er ook van vinden)

Vandaag hoorde ik dat Judith last van haar rug had, ze had bultjes en er moest direkt een VA bij komen, dus ben bij Judith gaan kijken maar geen enkele bult gevoelt, wel merkte ik dat ze niet blij was dat ik aan haar rug kwam, nu kan dat 2 dingen betekenen 1 ze heeft echt last van haar rug, 2 ze doet maar alsof om onder het poetsen uit te komen, Ze liep trouwens los morgen ga ik haar nog een keer checken maar dan met halster om en de poetsspullen erbij.

Ze worden niet bereden, dus daar kunnen geen rug problemen van komen, enige idee wat ik kan bedenken is dan dat ze is uitgegleden in het weiland.
De bulten waren dus weg ( of hebben er nooit gezeten) maar ik dacht direkt aan Dazen, want die heb je daar ook, weet alleen als een pony geprikt is een bult op komt zetten?

Heb doorgegeven dat deze 2 misschien niet geschikt waren voor hier, maar we kijken het nog even aan, Judith was op haar vorige adres echt een kinderpony, dus heb een vermoeden dat er hier iets is gebeurd waardoor ze nu zo doet.

Nu de kids weer op school zitten wil ik wat vaker langskomen als ik geen dienst heb, s'ochtends om gewoon wat bezig te zijn met beide en dan niks dwingen, al is het gewoon in het weiland zitten zonder iets te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 05:34

Wat de pijn aan de rug betreft... pony's doen niet alsof. Dus als ze zo reageert zal ze best echt pijn hebben aan haar rug. En als ze echt zo'n hekel heeft aan het poetsen, dat is er niet correct met haar omgegaan. Idd vangen en maar aanklooien zonder verstand/rekening houden met de pony is de beste manier om een paardje een hekel aan menselijk contact te laten krijgen.

Als de een lieve kinderpony was, kan het zijn dat de kinderen op de boerderij, maar ook de aanpak van de verzorgsters, haar teveel is geworden. Rust geven en strenge regels is een goed begin. Het kan wellicht nog veranderen, maar dan moeten er eigenlijk alleen mensen mee werken die veel verstand hebben van de pony en haar kunnen helpen verzorging weer leuk te vinden. Daar is veel kennis en geduld voor nodig.
Of ze het ooit weer leuk gaat vinden dat veel verschillende mensen aan haar plukken is de vraag.
Mocht het niet verbeteren, dan zou ik voor haar een goed tehuis zoeken bij echte paardenmensen, dan komt het zeker weer goed met haar en haar dochter.
En mochten jullie dan kiezen voor een andere pony, pak het dan vanaf het begin goed aan. Geen meisjes erbij die vanalles willen, maar liefst wat oudere jeugd of volwassenen met goed inzicht en veel verstand van paarden ervoor laten zorgen. En goed toezicht natuurlijk als er kinderen bij zijn.

succes

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 07:54

Er is nu nog 1 kind en de andere 2 zijn al volwassen.

Weet dat pony's niet snel doen alsof, maar sommige pony's zijn toch wel slim om op die manier ergens onderuit te komen.

Ga vandaag eerder heen zodat ik eerst even kan kijken wat judith doet als ik haar ga poetsen, drukt ze echt de rug zo raar weg dan zou er toch een VA moeten langskomen om uit te sluiten of ze echt last van haar rug heeft.

Ze was bij ons ook altijd lief ok tijdens de dracht was ze af en toe wat chaggie als je aan haar buik kwam maar dat is vrij logisch, toen het veulen er net was had ze een periode dat ze het erg goed wilde beschermen, maar daarna heeft ze nog een tijd "normaal" gedaan.

lukt het op deze manier niet dan zou ik idd voorstellen ze weg te doen samen.

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:05

Is het een idee om ze (tijdelijk) op een plek te zetten waar niemand bij kan en ze even rust te geven? Daarna langzaam aan proberen te laten zien dat aaien niet eng is. Eerst doen met 1 vertrouwenspersoon voor de ponies. Dit kan je in de loop van de tijd uitbouwen naar meerdere.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:56

Ze vond het poetsen en drukken op de rug vandaag totaal niet erg, ze stond met oortjes naar voren te genieten zover ik kon zien.

ze hebben bij 1 weiland een schuilstalletje waar ze ook zeer zeker gebruik van maken ( paar drupjes regen en ze staan er alweer)

Alles zit aangesloten op de hekken waar kinderen bij kunnen, enige wat gedaan kan worden is een stroomdraadje spannen zodat ze niet meer bij de hekken kunnen komen, maar dat zou ik dan moeten overleggen...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:42

Soms denk ik wel eens, bij Wehkamp verkopen ze een pluche pony van 50 cm hoog ofzo.
Voor je paarden benadert eerst lnuffelen met de pluche pony, en daarna pas naar de echte dieren. ONDER BEGELEIDING !

Mensen denken alles zomaar vast te kunnen mogen pakken. Moeders van kinderen zijn daar ook niet zo van gediend dat iedere jan... zomaar aan hun kind komt.

Paarden 'doen niet alsof' mensen doen alsof, paarden zijn altijd oprecht.

Aangrijpend verhaal trouwens, zet je weer eens tot nadenken over hoe vanzelfsprekend we alles eigenlijk vinden. Wat het niet altijd is.
Knipoog

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 14:02

Zouden die bulten trouwens van dazen geweest kunnen zijn? en dat ze daarom ff last had?
Want iemand blijft erbij dat ze bulten had, terwijl ik haar helemaal heb nagecheckt maar kon niks vinden.