Mesten tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tattoo44

Mesten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:52

Ik heb een Haflinger merrie van 6 jaar oud. Ik heb haar nog niet zo lang in mijn bezit.

Het is een superbrave en leuke merrie alleen heeft ze 1 klein probleempje:
als ze tijdens het rijden moet mesten, dan gaat ze stilstaan.

Ik heb contact gehad met de vorige eigenaresse en zij zegt er alles aan gedaan te hebben. Mijn paard liep ook voor de wagen en dan liep ze wel gewoon door.

Heeft hier iemand tips om dit te gaan oplossen?

maikeltje

Re: Mesten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:55

Gewoon been bijgeven zodra ze in tempo terugkomt als ze moet mesten?

Of bedoel je als ze voor de kar loopt?
Tik met de zweep?

Maar ik neem aan dat je dat zelf ook al geprobeerd hebt. Wat heb je eigenlijk allemaal al gedaan om haar door te laten lopen?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:57

Of gewoon even geduld hebben en wachten tot ze klaar is voordat je verder rijdt. Als ik naar de wc moet wil ik ook liever niet gestoord worden.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:58

ik doe het ook niet liever lopent haha.
ik denk dat het voor haar een gewoonte is om dan stil te gaan staan.
en ik heb er zo 1 2 3 geen oplossing voor.
zou haar daar in ieder geval niet voor gaan slaan of zo.
als je niet van plan bent om wedstrijden met haar te gaan rijden,dan zou ik het zo laten.
als je wel wedstrijden met haar gaat rijden word het natuurlijk een ander verhaal,beetje raar als ze tijdens de proef stil gaat staan hihi.
ik hoop dat je er goede tips voor krijgt,ben wel benieuwd.
in iedergeval succes. Doei!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:02

MandyR schreef:
Of gewoon even geduld hebben en wachten tot ze klaar is voordat je verder rijdt. Als ik naar de wc moet wil ik ook liever niet gestoord worden.

Maar zou een jury dat ook accepteren tijdens een proefje?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:03

Als die van mij moet dan mag ie fijn even stilstaan Lachen Ik wil hem absoluut niet aanleren dat hij maar overal poept waar hij loopt.
Hij is nu net zindelijk, mest altijd alleen naast de mesthoop, en in de bak alleen in de hoek, waar een andere drol ligt. Prima hoor, ik wacht wel Haha! Ik zou het verschrikkelijk vinden als hij ineens overal waar hij loopt zou gaan poepen, bah, op straat.. in de loopgang.. nee bedankt!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:03

Mijn merrie gaat een tempo minder als ze moet mesten.
Dus als ze draaft en ze moet mesten gaat ze stappen,en als stapt als ze moet mesten gaat ze stilstaan.
Heb al van alles geprobeerd maar ze vertikt het gewoon,dus hou dit tropic in de gaten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:04

Ik ben ook benieuwd naar een oplossing of tips die we kunnen proberen.

Deze pony wordt zonder zweep en sporen gereden omdat ze voorwaarts genoeg is.

Flink drijven op moment van stilstaan helpt niet bepaald en een indianenbrul ook niet.

Tot nog toe remt ze af gaat plots stilstaan maar als je al voelt dat ze terugkomt, helpt (flink) drijven écht niet.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:07

Ik vind het altijd zo cru als mensen hun paard voorwaarts trappen als een paard moet poepen of plassen.

Als je moet, dan moet je...

Laat hem lekker stil staan zeg....

Daar houdt gemiddeld jurylid echt wel rekening mee hoor! En anders moeten ze zich schamen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:14

paardje2005 schreef:
Ik vind het altijd zo cru als mensen hun paard voorwaarts trappen als een paard moet poepen of plassen.

Daar houdt gemiddeld jurylid echt wel rekening mee hoor! En anders moeten ze zich schamen.

Dat weet ik dus niet...iemand hier ervaringen mee? Een jurylid hier aanwezig?
Gekke is dat ze het voor de wagen dus niet doet en wel gewoon doorwandelt.
Dus ik denk dat het te maken heeft met misschien balans of ongemak van singel?
Tja, ik weet het ook niet hoor, geen ervaring mee.
Plassen en stilstaan is wel toegestaan in proef, dus vraag het me inderdaad af hoe het zit met mesten tijdens een eventuele proef..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:15

Als ze het paard ook op de weg rijdt voor de kar, dan is het toch niet zo handig als ie opeens op de rem gaat omdat ie moet poepen, zeker niet in het verkeer Clown
Die van mij lopen gewoon door hoor, die mesten gewoon in stap of draf.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:17

Oh ja en bovendien, stel nou dat je een buitenrit aan het rijden bent? in onze omgeving is best veel verkeer en moeten diverse wegen overgestoken worden.
Wat nou als paard midden op de weg gaat stilstaan om te mesten? Niet bepaald veilig.

Dus op zich zou het toch moeten kunnen dat ze leren doorlopen? Grof geweld is niet onze voorkeur en zal niet gebruikt gaan worden maar handige tips zijn wel degelijk van harte welkom want de voorkeur van TS is toch dat de pony gewoon blijft doorlopen wanneer ze moet mesten.

Tja en wij zijn ook gewend dat een paard gewoon doorloopt. Heb dit alleen nog nooit meegemaakt dus de TS geadviseerd om hier een topic te openen. Helaas alleen nog maar tegen-opmerkingen en nog geen bruikbare tips? Sigaar

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:17

paardje2005 schreef:

Vind het zelf ook niet leuk om te doen,en als ik in de bak rij vind ik het ook niet erg.
Maar het is vervelend als je buiten rijdt en net de straat oversteekt,want er zijn automobilisten die er
geen rekening mee houden en gewoon er even achter langs scheuren Boos!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:18

meliza schreef:
paardje2005 schreef:

Vind het zelf ook niet leuk om te doen,en als ik in de bak rij vind ik het ook niet erg.
Maar het is vervelend als je buiten rijdt en net de straat oversteekt,want er zijn automobilisten die er
geen rekening mee houden en gewoon er even achter langs scheuren Boos!

Dan moet je hem opvoeden zodat hij niet op de weg poept Haha! of niet over de weg Haha!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:19

Heb het ooit wel eens gehad met een pony tijdens een B proef. Ik reed toen nog niet zo heel erg lang dus het nivo was sowieso niet hoog. De jury moest er toen wel om lachen en voor zo ver ik me kan herrinneren heb ik geen aanmerking gehad. Weet niet of de regels inmiddels verandert zijn voor zoiets. Denk dat het ook aan het nivo ligt wat je rijdt. Stel je eens voor dat Anky straks tijdens een kur ineens stil staat............

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:24

Tsja, afgezien van been bijgeven en als ze daar niet op reageert een tik erachteraan weet ik het ook zo niet. Misschien iemand die in de buurt blijft als je aan het rijden bent en haar naar voren meeneemt .

Hoe dan ook, ze moet gewoon reageren op je been, wel of niet poepend Clown
En ook ik ben niet voor geweld maar als dit alles niet helpt dan zou ik haar de keer daarop toch eens met een flinke tik duidelijk maken dat stil gaan staan geen optie is. Vaak is zoiets maar één keer nodig om het haar duidelijk te maken.

Succes.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:48

[/quote]

geen rekening mee houden en gewoon er even achter langs scheuren Boos![/quote]

Dan moet je hem opvoeden zodat hij niet op de weg poept Haha! of niet over de weg Haha![/quote]

Ben al aan de heropvoeding begonnen,ze is nu tien en heb haar nu 2,5 jaar.
Dus als je een goede tip hebt dan hoor ik het graag Knipoog
Niet over de weg is helaas geen oplossing dan wordt ons wereldje wel heel klein Haha!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:14

Over stilstaan bij de kleine en grote boodschap:

Bij plassen MOET je stilstaan. Een paard dat moet plassen moet de gelegenheid hebben te stoppen, anders "rijd je hem over het water", dan kan het paard zijn plas niet meer kwijt en krijgt koliek. Dat gebeurde vroeger nogal eens bij koetspaarden, die niet op straat wilden plassen, omdat dat tegen de benen spettert op de harde grond (hebben veel paarden een hekel aan), en niet in de gelegenheid waren op gras te lopen of in stro te staan tijdens rustpauzes (daar wilden ze dan wel plassen, omdat dat niet spettert). Paarden plassen alleen als ze relaxed zijn, dus niet tijdens een wedstrijd.

Mesten is een heel ander verhaal. Als je een paard toestaat stil te staan tijdens het mesten, doet hij dat ook als je bijvoorbeeld midden op een spoorwegovergang bent...Of op een automatisch bediende brug...Of als je een weg oversteekt... enz. Niet handig dus.
Wat wedstrijden betreft: bij schattige Bixie ruitertjes zal de jury vaak een oogje dichtknijpen, maar normaal gesproken heb je volgens mij een probleem als je paard stilstaat om te mesten tijdens een wedstrijd.
En wat denk je van paarden die tijdens de galop ineens in de remmen staan omdat ze "moeten"? Heb ik weleens meegemaakt.

Kortom, het is niet slim om je paard te leren dat het mag stilstaan tijdens het mesten. Dat doet het heel wat vaker dan plassen. Alleen stilstaan als je denkt dat hij moet plassen. Blijkt het geen plas maar poeppauze te worden, dan drijf je hem onmiddellijk vooruit.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:39

Op de manege waar ik rij hebben we een pony die ook stil gaat staan al hij moet poepen. Was 'leuk' toen die tijdens een buitenrit (met ca. 8 personen) vooraan reed terrwijl we met 2en naast elkaar draafden. Meneer moest poepen en toen zat de pony waar ik op reed ineens met haar neus ongeveer in zijn staart. En dan heb je achter je nog 2 paarden die op de noodrem gingen. Wat ik toen heb gezien (ook bij een andere buitenrit) is dat de berijders konden drijven wat ze wouden, maar hem niet vooruit kregen tot hij klaar was...

bentebente1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:22

Ik vind persoonlijk, dat je gewoon door moet gaan met proberen.
ik denk dat je pony het toch een kéér moet opgeven.
Maar ze hebben wel gelijk, dat ik ook liever niet ga rennen onder het poepen. x'D
Maar, de jury trekt volgens mij wel punten af..
da's minder
succes!