eigenwijs op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleinn

eigenwijs op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:12

Hoi,

Ik rij nu een aantal jaar op een manege, hierbij rij ik vrijwel altijd op dezelfde pony, en dat gaat ook goed.
Nu heeft hij een paar eigenwijze trekjes in stal. Zo gauw je de staldeur openschuift en hij ziet dat je een halster o.i.d.
vasthebt, draait hij om en gaat met z'n kont naar je toe staan. Wil je de stal binnengaan, dan gaat hij dreigen en ik heb ook een
keer meegemaakt dat hij daadwerkelijk trapte. Nu ben ik erachter gekomen dat dit pure dominantie en uitproberen is, ik ben dan ook een keer heel boos op hem geworden, heb 'm een klap met m'n halstertouw op zijn kont gegeven, en sindsdien deed hij niks meer (bij mij, bij anderen wel). Nou wilt het af en toe nog wel even duren voordat hij omdraait. Als hij dit doet, schuif ik gewoon de deur helemaal open en ga met m'n rug naar hem toe staan, een beetje leunend met m'n rug tegen de muur en een beetje kletsend met mijn vriendinnen. Hij kan er dan niet tegen dat hij wordt genegeerd en komt gelijk naar mij toe.

Nu was ik heel nieuwsgierig hoe jullie dit op zouden lossen, heb ik het zo goed gedaan? Ik wil gewoon horen wat anderen in mijn positie zouden doen..

amazone77

Re: eigenwijs op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:24

ja hoor gewoon als je de stal van hem open doet je rug naar hem draaien en wachten,zal het zeker nooit lang duuren voordat hij naar jou toe komt,zou hem er niet voor straffen als hij gelijk komt,dan heb je aleen maar kans dat het erger word en gevaarlijker,vergeet hem niet te belonen als hij dan zelf naar je toekomt,klopje op de hals en iets lekkers geven,als ze dat zo allemaal gaan doen daar op die manege dan zal het zo zijn opgelost.succes.

foutje in mijn tekst haha ik bedoel dat je hem niet mag straffen als hij niet gelijk naar je toe komt.gewoon wachten en een beetje geduld met hem hebben.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-08-08 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:07

VSW-->OPG

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:53

Jep je hebt het goed opgelost vindt ik.
Die mep met het halstertouw iets minder, maar je hebt hem laten zien dat jij de baas bent!

goedzo

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:23

mee eens. De mep vind ik geen goede oplossing. Vergeet niet dat je de persoonlijke ruimte van een paard binnenloopt en dat veel paarden daar moeite mee hebben. Staldeur open, rug naar hem toe en hem de kans geven om naar jou te komen is veel beter. Beloon met een lekkere krabbel en aai als hij komt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:39

Als eerste vraag advies aan de manegeeigenaar of instructrice hoe je het beste met dit paard om kan gaan in stal. Want zij kunnen het paard het beste en weten of het echt dominantie, angst of onder het werk uitkomen gedrag is. Maar goed hieronder wat tips.

Tja wat je kan doen is het halster voor de staldeur leggen. Dan naar binnen lopen (want ik gok dat paard dan wel gewoon benaderbaar is) paardje beetje kroelen en doen. Dan voorpluk vastpakken even meenemen naar de deur en daar dan het halster vandaan pakken en omdoen et voila.

Wat ook helpt als je geen zin hebt om het via de bovenstaande manier te doen. Halster pakken. Stal binnenlopen, paard NIET aankijken, direct doorlopen naar het hoofd (ook al gaat hij draaien) en halster omdoen.

Het is vaak dat de paarden weten dat ze dan moeten werken (want tja daar worden ze op sommige maneges en op sommige stallen alleen voor uit de stal gehaald Nagelbijten / Gniffelen ) en proberen op die manier onder het werk vandaan te komen. Slimme paardjes dus Haha!

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:29

Mijn paardje, draait zijn kont naar mij toe en geeft een bok, als ik vindt dat we klaar zijn met longeren. echt raar. Dan zeg ik stap, kom maar, we zijn klaar, dan draait hij zijn kont naar me toe, geeft een bok, en gaat keihard rennen. ik weet nu dat hij dat doet, geef een ruk waardoor hij wel moet omdraaien omdat hij anders bijna valt, en dan snel het touw korter pakken en dan kan het, maar dan protesteert ie nog. Maar ik heb gewoon een appart geval Clown

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:15

Marjoleinn:
Als het dominantie is, dan heb je (vind ik) goed gehandeld. Maar weet je zeker dat het dat is?

Misschien weet hij gewoon dat hij moet gaan werken, en heeft hij daar geen zin in. Er zijn paarden, zoals gezegd, die alleen om te werken uit hun stal komen.

Misschien heeft hij een gevoellige mond, en kunnen een aantal ruiters daar niet op inspelen (aka: elke keer dat zij erop zitten doet het hem veel pijn, dus: 'ik wil hier echt niet uit hoor!')

Wanneer is de laatste keer dat iemand heeft gekeken naar zijn zadel? Een sjabrak, hoe dik ook, lost niets op als een zadel slecht zit, vaak wordt het zelfs nog erger.

Ga anders eens met je vingers, een beetje druk, langs zijn ruggegraat, en voel met je hand in een vuist, met je knokkels (ook beetje druk), van vlak naast de schoft tot aan de lendenen. Als hij daar meer dan een mini mini pietsie op reageert, zal hij waarschijnlijk rugklachten hebben.

Wist jij bijvoorbeeld dat wanneer je zonder opstapje opstapt, je paard tegen jouw gewicht in moet leunen om staande te blijven? De kussens drukken op dat moment evengoed tegen zijn ruggengraat. Bovendien, op de meeste maneges moet je nogsteeds enkel links opstappen, dit is wel slechter voor het zadel! Doordat er steeds druk op één kant komt, wordt het zadel assymetrisch. Als het zadel assymetrisch is, wil dat zeggen dat het dus de druk niet goed meer verdeelt, en soms dat het ook op de ruggegraat kan drukken. Ook dat kan veel pijn doen tijdens het rijden, en verzet veroorzaken!

Ter informatie: dat links opstappen komt uit de tijd van ridders en andere mensen die een zwaard droegen. Die droegen dat meestal aan de linkerkant (is gemakkelijker te trekken als je rechtshandig bent), en het is veel gemakkelijker om dan je linkervoet in de beugel te steken, en het rechter been, waar dus geen zwaard bungelt, over het paard heen te leggen.

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:51

kirshanta:

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, hij heeft nu sinds een tijdje een nieuw zadel, dat goed past (Gechekt door zadelmaker). Maar misschien dat hij nog last van heeft van het eerste zadel, dat volgens mij iets minder goed pastte? (Hij heeft dat zadel niet zo lang gehad, maar misschien dat hij daar wel last van gekregen heeft?) Maar zo gauw hij uit stal is doet hij niks meer, en blijft hij braaf staan.
Ik ga morgen kijken hoe hij reageert op het over zijn rug gaan..

Verder komt hij wel vaker zijn stal uit dan om te rijden. Het is maar een kleinschalige manege, en er worden hooguit 6 uren in de week les gegeven, de rest staan ze vaak buiten. Ook ga ik wel eens een stukje met 'm grazen en buiten zitten, de hoefsmid komt ook regelmatig e.d. Dus of het is om onder het werk uit te komen weet ik niet..

In ieder geval bedankt, en ik ga morgen even verder uitzoeken!