Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lotje02 schreef:Misschien wordt ze zo vervelend omdat ze niet meer gereden wordt? Mijn paard gaat dan ook vreselijk lopen klieren, ook als ze wel op de wei kan.
Misschien inderdaad een goed idee om haar voorlopig apart te houden!
Jana_en_Ik schreef:Je schrijft dat je haar niet meer kunt rijden... Wellicht ook agv je zwangerschap uberhaupt minder tijd met haar doorbrengt? En nu heb je ook nog haar vertrouwde omgeving veranderd, waardoor alle posities en goede plekjes weer opnieuw veroverd moeten worden. Ik kan me voorstellen dat ze dan gaat chaggerijnen. Wellicht is dit het geval. Ik merk iig aan mij eigen merrie dat ze, als ze stukken minder aandacht krijgt, gaat lopen irriteren. Richting mij en richting anderen en paarden. Kom ik echter weer vaker langs en met haar 'werken' dan is het probleem voorbij. Jouw merrie, die net als de mijne ook wat dominant is, zit een beetje in datzelfde schuitje denk ik. Uiteraard hoef je heel fout gedrag richting jou niet te accepteren, maar ik denk dat een groot deel van de oplossing erin ligt weer met dit paard aan de gang te gaan (desnoods door iemand anders)

runningkawa schreef:verwacht niet na 1 keer een groot verschil
Kun je niet gaan kijken naar iemand die je paard wil rijden?
Alicia2u schreef:Misschien is het nieuwe weiland ook wat kleiner dan het vorige? dan kunnen de ruinen niet ver genoeg uit de buurt blijven en dan krijg je spanningen die flink uit de hand kunnen lopen.
Rijerijerije schreef:goh dit komt mij erg bekend voor. Fleurtje is met haar 1.46 zeker niet de grootste in de kudde, maar staat zéér hoog op de ranglijst. Als zij haar oren in d'r nek doet, wijkt de kudde als de rode zee uiteen en heeft ze 'opeens' de waterbak voor zichzelf, zelfs met dit hete weer.
Maar om op het probleem terug te komen: toen ik een tijd terug nog op de manege stond met haar, kwam het op een gegeven moment ook zover dat ze alleen gezet zou worden, omdat ze paarden stukken groter dan haarzelf aanviel en zelfs gevaarlijk werd. Ze zag sommige paarden ook als haar eigendom, dus als die uit de wei moesten en zij moest blijven staan: heibel....
Gelukkig is het nooit zover gekomen dat ze niet meer in de kudde kon, omdat ik kort erop met haar verhuisd ben naar een andere stal, en daar gaat het nu goed. Hoewel dat erg lang geduurd heeft. Bij Fleur had het duidelijk te maken met veranderingen waar zij slecht mee kan omgaan, wat betreft omgeving en rijden iig. Ze is nu alleen nog kwaad als paarden vlak achter haar langs gaan, bijv in een nauwe staldoorgang, maar in de kudde heeft ze nu haar plekje gevonden en wordt ze geaccepteerd en accepteert de rest haar ook.
Conclusie: misschien dat het bij jou idd te maken heeft met de "plotselinge" veranderingen in het rijden. Ook de weide verandering kan eraan heben bijgedragen. Ik denk dat het goed is om haar een zo stabiel mogelijke omgeving en patronen te bieden, voor zover mogelijk natuurlijk. Ook paarden zijn gewoontedieren, sommige meer dan anderen.
Voor nu lijkt het mij iig verstandig om haar toch maar even weg te halen bij de rest, voordat er echt enrstige ongelukkgen gebeuren. En een langere termijn oplossing is natuurlijk moeilijk, maar stabiliteit en rust dragen ertoe bij denk ik.
Ik kan me voorstellen dat je er gefrustreerd door raakt, dat was ik ook, want dit wil je gewoon niet, voor je eigen paard, maar ook niet voor andere dieren, die er de dupe van worden. Veel succes, hou ons op de hoogte...
maar uit de wei halen is misschien ook niet slim, ze zal er toch weer een keer bij moeten en dan loop je de kans dat ze weer helemaal opnieuw de rangorde moeten gaan vaststellen. Kun je niet een draadje spannen en twee clubjes maken die dan toch aan elkaar kunnen snuffelen?
Jana_en_Ik schreef:Je schrijft dat je haar niet meer kunt rijden... Wellicht ook agv je zwangerschap uberhaupt minder tijd met haar doorbrengt? En nu heb je ook nog haar vertrouwde omgeving veranderd, waardoor alle posities en goede plekjes weer opnieuw veroverd moeten worden. Ik kan me voorstellen dat ze dan gaat chaggerijnen. Wellicht is dit het geval. Ik merk iig aan mij eigen merrie dat ze, als ze stukken minder aandacht krijgt, gaat lopen irriteren. Richting mij en richting anderen en paarden. Kom ik echter weer vaker langs en met haar 'werken' dan is het probleem voorbij. Jouw merrie, die net als de mijne ook wat dominant is, zit een beetje in datzelfde schuitje denk ik. Uiteraard hoef je heel fout gedrag richting jou niet te accepteren, maar ik denk dat een groot deel van de oplossing erin ligt weer met dit paard aan de gang te gaan (desnoods door iemand anders)