Mijn paard terorriseert de hele boel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Mijn paard terorriseert de hele boel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:22

Hoi bokkers,

Ik ben er echt een beetje chagerijnig door. Het volgende is er aan de hand. Sinds ik zwanger ben kan ik mijn merrie van 9 jaar voor die tijd niet meer rijden. Ze staat nu met 4 andere paarden, waarvan nog 1 van ons is op de wei. Deze paarden zijn allemaal boven de 18. Zij is dus de jongste van de club. In principe ging het al die tijd goed, al is ze altijd al wel wat dominant geweest naar andere paarden, maar met mensen was ze zolang je niet over je heen laat lopen eigenlijk altijd OK.

Er ontstond wel een clubje van 3 paarden, waartoe ook mijn merrie behoorde. de 2 die overbleven, 2 ruinen hielden zich altijd op afstand en trokken een beetje samen op. Er was sprake van een redelijk harmonisch samenzijn. Sinds kort hebben we de paarden overgeplaatst naar een andere wei en daar is de ellende begonnen. Mijn merrie valt continu de 2 ruinen aan en is de hele dag bezig haar clubje te beschermen. Met als gevolg dat deze 2 ruinen compleet toegetakeld worden, nu onder de beten en trappen zitten. Nu denk ik dat je hier in principe niet zoveel aan kan doen is waarschijnlijk de natuur. Echter gisteren begon ze ook agressief over haar voer te doen en wilde geen mensen in de buurt laten. Oren gingen plat en ze heeft een van de eigenaren van de andere paarden aangevallen en getrapt. Dit is natuurlijk gedrag wat we niet kunnen tolereren. Ze loopt continu agressief te doen,naar paarden en nu ook naar mensen. Wat is dat toch voor gedrag, waardoor wordt dit ineens veroorzaakt en wat doen we eraan ??? Het lijkt wel of ze ineens compleet ontspoord is....

Ik zit er echt aan te denken om haar apart te gaan zetten want het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ze andere paarden of mensen beschadigd. Gisteren heeft ze ons andere paardje zo toegetakeld dat er een diepe snee op zijn kont zit, ze moet dus flink haar tanden in hem hebben gezet.
Laatst bijgewerkt door Justdoit op 29-07-08 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

dieren01

Re: Mijn paard terorriseert de hele boel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:35

Het beste is om je merrie gewoon een tijdje gescheide te houden van de andere paarden.
Misschien is ze gewoon heel erg dominant?!Is ze gewend om zelf een leider te zijn.
Je kan misschien een join up proberen om haar vertrouwe te winnen en zodat ze jou als leider gaat zien.
Nouja,, veel suc6!!

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:44

Lijkt me op dit moment ook het beste. Wat ik me ook wel eens afvraag, zouden paarden ook ander gedrag kunnen gaan vertonen door teveel voedselrijk gras

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:49

Misschien wordt ze zo vervelend omdat ze niet meer gereden wordt? Mijn paard gaat dan ook vreselijk lopen klieren, ook als ze wel op de wei kan.

Misschien inderdaad een goed idee om haar voorlopig apart te houden!

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:51

Lotje02 schreef:
Misschien wordt ze zo vervelend omdat ze niet meer gereden wordt? Mijn paard gaat dan ook vreselijk lopen klieren, ook als ze wel op de wei kan.

Misschien inderdaad een goed idee om haar voorlopig apart te houden!

Dat heb ik me ook af lopen vragen, zou ze niet gefrustreerd zijn omdat ze niet meer wordt gereden en gewoonweg teveel energie heeft wat ze op anderen afreageerd?

Sloopt die van jou ook andere paarden, als ze niet wordt gereden?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:51

Je schrijft dat je haar niet meer kunt rijden... Wellicht ook agv je zwangerschap uberhaupt minder tijd met haar doorbrengt? En nu heb je ook nog haar vertrouwde omgeving veranderd, waardoor alle posities en goede plekjes weer opnieuw veroverd moeten worden. Ik kan me voorstellen dat ze dan gaat chaggerijnen. Wellicht is dit het geval. Ik merk iig aan mij eigen merrie dat ze, als ze stukken minder aandacht krijgt, gaat lopen irriteren. Richting mij en richting anderen en paarden. Kom ik echter weer vaker langs en met haar 'werken' dan is het probleem voorbij. Jouw merrie, die net als de mijne ook wat dominant is, zit een beetje in datzelfde schuitje denk ik. Uiteraard hoef je heel fout gedrag richting jou niet te accepteren, maar ik denk dat een groot deel van de oplossing erin ligt weer met dit paard aan de gang te gaan (desnoods door iemand anders)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:53

Paard dat bij mij op stal staat wordt ook een stuk vervelender als hij niet gereden wordt.
Dus daar kan het best mee te maken hebben Ja

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:58

Jana_en_Ik schreef:
Je schrijft dat je haar niet meer kunt rijden... Wellicht ook agv je zwangerschap uberhaupt minder tijd met haar doorbrengt? En nu heb je ook nog haar vertrouwde omgeving veranderd, waardoor alle posities en goede plekjes weer opnieuw veroverd moeten worden. Ik kan me voorstellen dat ze dan gaat chaggerijnen. Wellicht is dit het geval. Ik merk iig aan mij eigen merrie dat ze, als ze stukken minder aandacht krijgt, gaat lopen irriteren. Richting mij en richting anderen en paarden. Kom ik echter weer vaker langs en met haar 'werken' dan is het probleem voorbij. Jouw merrie, die net als de mijne ook wat dominant is, zit een beetje in datzelfde schuitje denk ik. Uiteraard hoef je heel fout gedrag richting jou niet te accepteren, maar ik denk dat een groot deel van de oplossing erin ligt weer met dit paard aan de gang te gaan (desnoods door iemand anders)

Okay jou merrie vertoond dus ook zulk gedrag wanneer ze niet wordt gereden. Ja misschien moet ze inderdaad maar eens flink aan het werk worden gezet. Ik pak haar vanavond maar eens aan de longe. Eens kijken hoe ze zich dan gedraagd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:59

verwacht niet na 1 keer een groot verschil Lachen

Kun je niet gaan kijken naar iemand die je paard wil rijden?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:12

Wat er al meerdere schreven was het ook mijn eerste gedachten tijdens het lezen...
Het paard word vervelend omdat het niet gereden wordt en ook minder aandacht krijgt van jou (haar leider).
Het zou heel goed kunnen dat ze nu ze jou leiding kwijt is dat ze het nu zelf probeerd over te nemen...

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:13

runningkawa schreef:
verwacht niet na 1 keer een groot verschil Lachen

Kun je niet gaan kijken naar iemand die je paard wil rijden?

Ik heb het geprobeerd, maar de mensen in mijn omgeving die kunnen paardrijden zijn te jong en niet toegewijd genoeg. Ik heb het geprobeerd met een meisje van 16, die wilde wel rijden. Ze kon netjes rijden maar nog geen eigen paard gehad, dus ik heb haar les gegeven op mijn paard. Tja en daar werd ze moe van en dan willen ze niet meer.....

Misschien dat ik eens langs de rijvereniging bij ons in de buurt moet gaan om te kijken of ik daar een volwassen persoon kan vinden die wel serieus is

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:18

Ik heb ook een tijdje gedwongen in een situatie gezeten waardoor ik minder tijd had voor mijn paard als wat zij gewend was. Ik was er nog wel dagelijks om te mesten, poetsen, het rijden/longeren was alleen van 5 á 6 x per week terug gebracht naar circa 3 x. Ik kreeg de zorg erbij van meerdere paarden omdat die eigenaar er niet naar om keek, deze stonden ook op hetzelfde terrein. Altijd heb ik mijn paard als eerste verzorgd maar toch merkte ik dat zij er chaggerijniger van werd in de loop van de tijd. Nu ben ik met mijn paard verhuisd en heb weer alle aandacht en tijd voor haar en het is over.

ps mijn merrie is ook dominant van karakter en gaat wel goed met andere paarden op de wei zolang ze daar maar de baas kan spelen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:28

Misschien een idee om een adv op marktplaats te zetten voor een bijrijdster voor zolang jij zwanger bent en nog niet zelf kunt rijden. Net wat mijn voorgangers zeggen kan het een groot verschil maken in gedrag.
Of hier een oproepje doen, misschien dat er wel mensen zijn die in jou regio wonen en jou willen helpen.
Succes meid, en hopelijk vind je iemand die jou de komende tijd even kan bijstaan met het berijden van jou paard.

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:32

Nou bij deze dan.... wie uit omgeving Grensgebied Nijmegen komt en een fijn sportpaard wil rijden PM me!!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:35

Misschien is het nieuwe weiland ook wat kleiner dan het vorige? dan kunnen de ruinen niet ver genoeg uit de buurt blijven en dan krijg je spanningen die flink uit de hand kunnen lopen.

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:39

Alicia2u schreef:
Misschien is het nieuwe weiland ook wat kleiner dan het vorige? dan kunnen de ruinen niet ver genoeg uit de buurt blijven en dan krijg je spanningen die flink uit de hand kunnen lopen.

Ja het nieuwe weiland is wel wat kleiner inderdaad.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:48

goh dit komt mij erg bekend voor. Fleurtje is met haar 1.46 zeker niet de grootste in de kudde, maar staat zéér hoog op de ranglijst. Als zij haar oren in d'r nek doet, wijkt de kudde als de rode zee uiteen en heeft ze 'opeens' de waterbak voor zichzelf, zelfs met dit hete weer.

Maar om op het probleem terug te komen: toen ik een tijd terug nog op de manege stond met haar, kwam het op een gegeven moment ook zover dat ze alleen gezet zou worden, omdat ze paarden stukken groter dan haarzelf aanviel en zelfs gevaarlijk werd. Ze zag sommige paarden ook als haar eigendom, dus als die uit de wei moesten en zij moest blijven staan: heibel....

Gelukkig is het nooit zover gekomen dat ze niet meer in de kudde kon, omdat ik kort erop met haar verhuisd ben naar een andere stal, en daar gaat het nu goed. Hoewel dat erg lang geduurd heeft. Bij Fleur had het duidelijk te maken met veranderingen waar zij slecht mee kan omgaan, wat betreft omgeving en rijden iig. Ze is nu alleen nog kwaad als paarden vlak achter haar langs gaan, bijv in een nauwe staldoorgang, maar in de kudde heeft ze nu haar plekje gevonden en wordt ze geaccepteerd en accepteert de rest haar ook.

Conclusie: misschien dat het bij jou idd te maken heeft met de "plotselinge" veranderingen in het rijden. Ook de weide verandering kan eraan heben bijgedragen. Ik denk dat het goed is om haar een zo stabiel mogelijke omgeving en patronen te bieden, voor zover mogelijk natuurlijk. Ook paarden zijn gewoontedieren, sommige meer dan anderen.

Voor nu lijkt het mij iig verstandig om haar toch maar even weg te halen bij de rest, voordat er echt enrstige ongelukkgen gebeuren. En een langere termijn oplossing is natuurlijk moeilijk, maar stabiliteit en rust dragen ertoe bij denk ik.

Ik kan me voorstellen dat je er gefrustreerd door raakt, dat was ik ook, want dit wil je gewoon niet, voor je eigen paard, maar ook niet voor andere dieren, die er de dupe van worden. Veel succes, hou ons op de hoogte...

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:42

Rijerijerije schreef:
goh dit komt mij erg bekend voor. Fleurtje is met haar 1.46 zeker niet de grootste in de kudde, maar staat zéér hoog op de ranglijst. Als zij haar oren in d'r nek doet, wijkt de kudde als de rode zee uiteen en heeft ze 'opeens' de waterbak voor zichzelf, zelfs met dit hete weer.

Maar om op het probleem terug te komen: toen ik een tijd terug nog op de manege stond met haar, kwam het op een gegeven moment ook zover dat ze alleen gezet zou worden, omdat ze paarden stukken groter dan haarzelf aanviel en zelfs gevaarlijk werd. Ze zag sommige paarden ook als haar eigendom, dus als die uit de wei moesten en zij moest blijven staan: heibel....

Gelukkig is het nooit zover gekomen dat ze niet meer in de kudde kon, omdat ik kort erop met haar verhuisd ben naar een andere stal, en daar gaat het nu goed. Hoewel dat erg lang geduurd heeft. Bij Fleur had het duidelijk te maken met veranderingen waar zij slecht mee kan omgaan, wat betreft omgeving en rijden iig. Ze is nu alleen nog kwaad als paarden vlak achter haar langs gaan, bijv in een nauwe staldoorgang, maar in de kudde heeft ze nu haar plekje gevonden en wordt ze geaccepteerd en accepteert de rest haar ook.

Conclusie: misschien dat het bij jou idd te maken heeft met de "plotselinge" veranderingen in het rijden. Ook de weide verandering kan eraan heben bijgedragen. Ik denk dat het goed is om haar een zo stabiel mogelijke omgeving en patronen te bieden, voor zover mogelijk natuurlijk. Ook paarden zijn gewoontedieren, sommige meer dan anderen.

Voor nu lijkt het mij iig verstandig om haar toch maar even weg te halen bij de rest, voordat er echt enrstige ongelukkgen gebeuren. En een langere termijn oplossing is natuurlijk moeilijk, maar stabiliteit en rust dragen ertoe bij denk ik.

Ik kan me voorstellen dat je er gefrustreerd door raakt, dat was ik ook, want dit wil je gewoon niet, voor je eigen paard, maar ook niet voor andere dieren, die er de dupe van worden. Veel succes, hou ons op de hoogte...

Fijn om te horen dat je een soortgelijk probleem hebt gehad. Ben ik in ieder geval niet de enige met zo'n problem. Het kan heel goed zijn dat het een combinatie van factoren is die haar opeens zo vals maken. De weide verandering en het rijden. Ik ga haar vanavond ook afscheiden van de rest, dat ze een beetje tot rust komt, want ja het is toch mijn paard die dit andere paarden en mensen aandoet en iedereen denkt nu dat het een rotbok is, zelfs mijn man is niet meer zo happy met haar, omdat zijn paardje Eddie er steeds de dupe van is.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:44

Is de nieuwe wei kleiner dan de oude? Misschien is het simpelweg een probleem van teveel paarden op te weinig oppervlakte. Kunnen ze ook erg van gaan vechten...

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:04

nou hij is niet te klein voor 5 paarden, maar hij is wel aanzienlijk kleiner, hiervoor stonden ze op 4 hectare, nu op 1,5. Het verschil zie je wel natuurlijk. Zij lijkt echter wel de enige die er verkeerd op reageert

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:11

Ze zal waarschijnlijk het gevoel hebben dat de anderen in haar persoonlijke ruimte als leidster komen. Dat die ruimte dan groot uitvalt is pech natuurlijk.

Kan je ze niet naar een grotere plek zetten?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:28

ze verveelt zich blijkbaar stierlijk, maar dat had je al begrepen Lachen maar uit de wei halen is misschien ook niet slim, ze zal er toch weer een keer bij moeten en dan loop je de kans dat ze weer helemaal opnieuw de rangorde moeten gaan vaststellen. Kun je niet een draadje spannen en twee clubjes maken die dan toch aan elkaar kunnen snuffelen?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:11

ik heb dit gezien bij men verzorgpaarden
belle , oudere merrie ging tijdje bij de 3jarige staan
die toen nog luizen opgroei leventje hadden

belle nam beetje controle over op de boel
en werd tegen ons ook beetje dominanter
gewoon gescheiden zetten , en je bent ervan af Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:00

Jana_en_Ik schreef:

ik ben het 100% met je eens en denk dat dit de oorzaak kan zijn

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:09

ja da's het vervelende: terwijl je zelf prima om kunt gaan met je paard en het paard in principe niet gevaarlijk, denken anderen hier anders over en denken ze dat het een kl*ote beest is. Dat is voor jou als eigenaar een rotgevoel, en helemaal als je niet 1-2-3 een oplossing kan bieden...veel succes Justdoit, hoop dat je eruit komt op termijn!