Balkprobleem bij ezels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Balkprobleem bij ezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:44

Eerst vond ik het grappig, maar nu wordt het echt ridicuul.

Ik heb dus twee ezels en een paard. Ze staan samen in de wei (en ja, dat mag als ze goed ontwormd worden) en er is een duidelijke rangorde in het groepje. Alles in dat opzicht gaat goed.

Maar...
Elke keer als de ezels mij kunnen zien, beginnen ze keihard te balken. Echt elke keer. Vroeger (tot een paar maanden geleden) was het enkel als ze wisten dat het etenstijd was. Nu, of ze al aan het eten zijn of niet, beginnen ze van zodra ze mij zien of als het licht binnen brandt 's avonds.

Op zich zou je zoiets hebben van: "Ok, laat ze maar doen, maakt toch niet uit?" Dat klopt, maar het maakt wel wat uit als ze dus 's avonds om 12u of later mij zien doorkomen (we hebben nu eenmaal een erg grote veranda die uitgeeft op de wei) om naar boven te gaan. Dan beginnen ze dus.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Want straks of morgen krijg ik een klacht over buurtlawaai.

Lise81

Re: Balkprobleem bij ezels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:12

Wauw, je bent populair! Maar idd ezels balken erg hard en doordringend.

Ik zou denken dat je vaker in die buurt rond moet lopen zonder dat je eten brengt/ze aanhaalt oid, in ieder geval moeten ze jou minder gaan associeren met gezelligheid en voedsel.
Als laatste redmiddel kan je een schutting bouwen wat het uitzicht van de ezels verminderd Vork

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 18:16

Dat laatste middel zie ik absoluut niet zitten Scheve mond Want als we ons nieuw huis gaan bouwen, staat de wei daar direct tegen, net om zicht te hebben op de wei en de dieren. Ook is het eigenlijk onmogelijk, want ook vanaf de andere zijden van de wei zie je het huis. De wei ligt in een U-vorm rond dit huis en vanaf de andere kant gaan ze ook het hele nieuwe huis kunnen zien...

I.v.m. vaker in de buurt lopen: dat doe ik dus al, maar ze gaan alleen vaker balken Verward

Je theorie erachter klopt als een bus, maar de uitvoering... Het zijn ezels he Clown

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:42

Ik denk dat ze zich eenzaam voelen, ze willen meer aandacht van jou Tong uitsteken
Je kunt ook proberen daar rond te gaan lopen, gaan ze balken dan negeer je ze.
Zijn ze stil dan ga je na ze toe om ze even te vertruttelen..
Verder heb ik ook geen idee Nagelbijten / Gniffelen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 18:59

Dat ze zich eenzaam voelen, lijkt me sterk. Ze staan hier al jaren en dit probleem is pas de laatste maanden ontstaan...

Probleem is dat ik ze op een heel laat uur niet kan negeren. Als ik dat doe, blijven ze balken tot ze hun zin krijgen en ik aandacht geef. Dan moet ik wel, of de hele buurt is wakker...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:20

Tja, en daarmee houdt je het probleem in stand want je beloont hun gedrag.
Hebben er al buren geklaagd of is het meer jou angst?
Want ik denk dat het nu een kwestie is van consequent ze geen aandacht geven als ze balken.
Schrijf anders een brief of nodig de buurt eens uit voor een info-middag, om ze te vriend te houden en ze in te lichten over het gedrag van de ezels en vertel daarbij dat je een week gaat proberen hun gedrag te veranderen, maar dat ze misschien een paar oordopjes moeten aanschaffen voor een week?
Verder zou ik ze heel gezette tijden eten en aandacht geven en verder idd veel langslopen en het balken negeren.

Verder vraag ik me af: wat is er de laatste maanden veranderd? (omgeving/jou gedrag etc.?)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:27

Er is de laatste maanden 0.0 veranderd. Daarom begrijp ik het dus ook niet. Ze staan hier al 10 jaar.

Ik ben het helemaal met je eens dat ik zo hun gedrag in stand hou. Maar ik heb dus idd al van mensen gehoord dat het hen stoort. (En dat was toen het nog niet eens zo erg was...)

Ik heb trouwens bedacht om ze wel onverwachts meer andere aandacht te geven. Ik ga ze nu ook meer borstelen (niet als ze balken) en gewoon meer met hen omgaan op andere manieren dan met voer. Dan merken ze misschien vanzelf ook dat ze niet moeten balken om aandacht te krijgen.

Daarnet heb ik 3 kwartier met mijn paard gewandeld aan de hand, door de wei. Toen gingen ze ook balken. Ik negeerde het. Ze gingen nog harder balken. Toen na een tijdje was ik klaar met mijn paard. Toen was het voedertijd en zijn ze ook gestopt met balken.

Een info-middag vind ik persoonlijk wel weer overdreven. De mensen die zeggen dat het hen stoort, leg ik uit wat er scheelt en die nemen daar genoegen mee.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:34

anders schrijf je een brief of zo XD
maar ik weet anders ook geen oplossing..
(miss een foto van je zelf op hangen zodat ze in verwarring raken of net zo lang balken todat ze echt niet meer kunnen Clown Haha! )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:36

Dat is nog eens een idee Haha!