Paniekaanvallen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathachou

Paniekaanvallen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 23:29

Heeey!

Ik rij sinds ongeveer 1,5 jaar een pony bij (merrie, 1/4 Arabier x 3/4 New Forrest) en sinds ongeveer 2 maanden vertoont ze nogal vreemd gedrag als ze vast staat. Misschien dat iemand dit herkend en ons een paar tips kan geven, want wij kunnen dus niet achterhalen waardoor ze dit doet.

Het zit dus zo, deze dame gaat vaak zonder enige reden gewoon hangen. Dit heeft ze eerder eigenlijk nooit gedaan, behalve als ze schrok. Maar nu gaat ze dus zonder enige verklaarbare reden hangen als ze vast staat en het maakt dus ook niet uit waar dit gebeurd. Dit gebeurde voor het eerst ongeveer 2 maanden geleden, ze stond vast aan dr staldeur (mag in principe natuurlijk niet, maar aangezien zij geen hangpaard was/is en ze op dat moment even niet anders vast kon staan, werd dit dus gedaan). Gewoon uit het niets ging ze in een keer hangen en heeft zo de staldeur eruit getrokken en deze bovenop haar gekregen. Hiervan was ze natuurlijk behoorlijk van slag, maar heeft er gelukkig niets ernstigs aan overgehouden.

Nu begint ze soms uit het niets te blazen, en heb je een paar seconde de tijd om haar zo snel mogelijk los te krijgen, voordat ze omhoog komt. Ben je te laat, knapt het halstertouw en klapt ze achterover (is nu een paar keer gebeurd). We letten er nu goed op en ze staat vaak gewoon los, en daarom zijn de halstertouwen de laatste keren heel gebleven.. maar toch blijft ze dit gedrag vertonen. Herkend iemand dit gedrag en/of heeft er een oplossing voor?

Groetjes, Nathachou

poiuytreem

Re: Paniekaanvallen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:57

Dat ze nu momenteel hangt kan natuurlijk makkelijk te verklaren zijn vanuit het vorige voorval. Het kan nu puur angst zijn om vast te staan.
Zou je een reden kunnen bedenken waarvoor ze twee maanden geleden ging hangen? Is er iets aan vooraf gegaan? was er iets anders als normaal?

De reactie die ze nu geeft, vind ik erg lijken op angst. Als het angst is zou je dit stap voor stap aan kunnen pakken. Het belangrijkste is denk ik dat de pony je hierbij durft te vertrouwen.
Je zou het stap voor stap kunnen opbouwen door bijv. eerst iemand het touw laten vasthouden tijdens het stilstaan.. Vervolgens vasthouden terwijl het touw langs een 'vastmaakding' gaat etc etc.
En steeds stoppen als ze aangeeft dat het te eng is en pas weer doorgaan als ze helemaal rustig is. Geduld.. geduld.. geduld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:04

Misschien kan je proberen haar voorlopig niet vast te zetten, en eerst te werken aan meer vertrouwen. Bijvoorbeeld door samen over zijltjes, langs paraplus etc te lopen. Ze ziet dan dat ze jou in enge situaties kan vertrouwen, met vastzetten gaat het dan misschien ook beter.
Hoe reageert ze op druk op het halstertouw als je met haar loopt? Wordt ze daar ook angstig van? En als je haar ergens anders vastzet dan waar ze normaal wordt gepoetst?

Je zou het halstertouw ook tijdelijk niet kunnen vastknopen maar om de stal heenslaan. Ze krijgt dan wel iets druk op het touw als ze wegloopt maar als ze in paniek raakt kan ze het wel lostrekken zodat ze in elk geval niet achterover zal slaan door het trekken.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:10

Zo sorry dat ik het zeg maar dan ben je wel dom hoor om je paard daar aan vast tezetten Clown
Het is een paard er kan altijd wat gebeuren of het nou een hang paard is of niet.
Mijn paard schrikt ook nooit maar dat hoeft niet tebetekenen dat het niet kan gebeuren maar goed. Clown
Zo als al eerder gezegt werd zal dit van het vorige ongeval komen maar niet zo gek als je een stal deur op je kop krijgt. Clown

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 13:43

Heeey!
Zoals ik al eerder zei, had in principe niet moeten gebeuren en gebeurd voor de rest ook nooit, maar kon op dat moment niet anders. Ik heb in dit topic om hulp gevraagd en niet om commentaar, want zoals ik eerder aangaf weten we dat er een fout gemaakt is die eigenlijk niet had moeten gebeuren Knipoog. Mocht je dus geen goede tips hebben om dit te verhelpen, klik dit topic dan gewoon weg en reageer niet.
We hebben haar sinds dat voorval lange tijd niet meer vastgezet en toen stap voor stap een beetje opgebouwd. Nu kan ze in principe gewoon weer vaststaan, ze heeft alleen af en toe (zo een keer in de week) last van zo een paniekaanval en gaat ze dus ineens steigeren en hangen totdat ze los is. Daardoor wordt ze ook nooit alleen gelaten als ze vaststaat, zodat we haar meteen los kunnen trekken.
Wij hebben nooit een directe aanleiding kunnen vinden waarom ze hangt, ze reageert ook niet angstig op druk van het halster of wat dan ook. Het lijkt net of het gewoon ineens in haar opkomt, dan begint ze eerst te snuiven en vervolgens gaat ze op dr achterbenen staan (in hoeverre dat natuurlijk kan als ze vaststaat).
Groetjes,
Nathalie

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:07

Wat vreemd dat ze het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Kan je het voorspellen wanneer ze het gaat doen? Doet ze het op een bepaalde tijd of plek juist wel, of doet ze het als je haar bijvoorbeeld poetst op een bepaalde plek.
Wat doet ze als ze heeft gehangen en daarna los is gemaakt? en hoe reageren jullie op zo'n 'aanval'?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:22

Heeey!
Nee, het valt niet echt te voorspellen. Je merkt alleen als ze begint te snuiven, dat ze gaat hangen. Voor de rest heeft het geen samenhang met wanneer of waar ze het doet. Sinds dat voorval is ze in een andere stal gaan staan en daar doet ze het net zo goed. Vorige week was ze met ons mee op kamp (dus totaal andere omgeving) en daar heeft ze ook 2 keer zo een aanval gehad.
Als ze heeft gehangen is ze nog een beetje van streek, maar al vrij snel is ze weer rustig en dan is er ook niks meer aan de hand. Als ze zo een aanval heeft (gehad), maken we haar natuurlijk zo snel mogelijk los en gaan even met haar lopen. We reageren gewoon redelijk rustig op deze aanvallen, om haar niet nog meer van streek te maken. Dus we zeggen gewoon van Hooo, rustig, etc en maken haar dus zsm los! Als ze weer gekalmeerd is, zetten we haar weer rustig vast en dan is er over het algemeen ook niks meer aan de hand.
Groetjes,
Nathalie

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:29

Sorry hoor maar dat is ook wel HEEEl stom !!!!!!
Snap dat ze nu bang is Clown

net zo stom als je paard aan z'n bid vastzetten

Maarja veel oefenen en gebruik een paniekhaak een lostrekknoop en een hoop geduldt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:42

Nathachou schreef:
Dit heeft ze eerder eigenlijk nooit gedaan, behalve als ze schrok.

Gewoon uit het niets ging ze in een keer hangen en heeft zo de staldeur eruit getrokken en deze bovenop haar gekregen. Hiervan was ze natuurlijk behoorlijk van slag, maar heeft er gelukkig niets ernstigs aan overgehouden.

nou ik denk dat ze dus wel wat ernstigs er aan over heeft gehouden anders flipt ze niet zo bij het vastzetten he?
ze zal wel de druk van het touw voelen en dan dus flippen.
zet haar eerstvoorlopig niet meer vast totdat ze wat vertrouwen terug heeft

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:31

Mijn vorige paard hing ook zomaar vanuit het niets, en dan schrok ze niet eens ofzo.
Mijn tip is om dit dier niet alleen vast te laten staan, moet je iets halen zet je haar op stal, Of zorg je dat je alles al klaar heb staan.
Houd haar tijdens het poetsen/zadelen/wat je ook doet goed in de gaten, En maak haar zo vast, dat je haar meteen los kan trekken, z ekan namelij niet alleen je touw of halster kapot trekken, maar ze ken ook haar nek breken. Ik had mijn paard los staan, dus geen knoop in het touw, maar het touw wel om de poetsring, of stalspijldeurding gedraait.
Afleren weet ik niet of dit te doen is, het enigste wat je er tegen kan doen is zorgen dat je haar gewoon goed ind e gaten houd en NOOIT alleen vast meer laat staan. En wat je doet, vooral nie tboos op haar worden dat dit gebeurd, Want je weet de rede niet waarom ze dit doet, mijn paard raakte gewoon in paniek van vast staan, warom heb ik nooit geweten, maar dit maakt ook niet uit, omdat er mee om te gaan is. Overigens als de smid kwam hield ik haar gewoon vast, want ook vastzetten was dan onbegonnen werk. Had een eigenwijze smid die moest en zou haar vast zetten, en nog te kort ook, dus mijn dame raakte in paniek en sprong zo boven op die smid, waardoor hij zijn arm brak. Tsja heb je gewaarschuwd Tong uitsteken

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:34

PinkyBubble schreef:
Mijn vorige paard hing ook zomaar vanuit het niets, en dan schrok ze niet eens ofzo.
Mijn tip is om dit dier niet alleen vast te laten staan, moet je iets halen zet je haar op stal, Of zorg je dat je alles al klaar heb staan.
Houd haar tijdens het poetsen/zadelen/wat je ook doet goed in de gaten, En maak haar zo vast, dat je haar meteen los kan trekken, z ekan namelij niet alleen je touw of halster kapot trekken, maar ze ken ook haar nek breken. Ik had mijn paard los staan, dus geen knoop in het touw, maar het touw wel om de poetsring, of stalspijldeurding gedraait.
Afleren weet ik niet of dit te doen is, het enigste wat je er tegen kan doen is zorgen dat je haar gewoon goed ind e gaten houd en NOOIT alleen vast meer laat staan. En wat je doet, vooral nie tboos op haar worden dat dit gebeurd, Want je weet de rede niet waarom ze dit doet, mijn paard raakte gewoon in paniek van vast staan, warom heb ik nooit geweten, maar dit maakt ook niet uit, omdat er mee om te gaan is. Overigens als de smid kwam hield ik haar gewoon vast, want ook vastzetten was dan onbegonnen werk. Had een eigenwijze smid die moest en zou haar vast zetten, en nog te kort ook, dus mijn dame raakte in paniek en sprong zo boven op die smid, waardoor hij zijn arm brak. Tsja heb je gewaarschuwd Tong uitsteken

Nou als ik weet dat ik mijn paard niet vast kan zetten kan dioe smid hoog en laag springen maar t gebeurd dan NIET !!! nu is t zijn arm maar wat als jou paard zijn nek breekt !!!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:37

Sajnne schreef:
PinkyBubble schreef:

Nou als ik weet dat ik mijn paard niet vast kan zetten kan dioe smid hoog en laag springen maar t gebeurd dan NIET !!! nu is t zijn arm maar wat als jou paard zijn nek breekt !!!

Denk aan je bloed druk, Dit topic is niet bedoeld om ieder persoon die ook zulke dingen meegemaakt heb aan te varen, ga mijzelf ook gewoon niet verantwoorden waarom ik de smid haar vast heb laten staan, want zoals je eerder in mijn reaktie had kunnen lezen had je gezien dat ik WIST dat een paard zijn nek kan breken, dus let een beetje volgende keer op hoe je iets zegt a u b.
Ontopic weer

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:01

Sajnne schreef:
Sorry hoor maar dat is ook wel HEEEl stom !!!!!!
Snap dat ze nu bang is Clown

net zo stom als je paard aan z'n bid vastzetten

Maarja veel oefenen en gebruik een paniekhaak een lostrekknoop en een hoop geduldt

Zoals ik in een van me eerdere berichtjes heb gezet, heb ik dus echt absoluut niks aan dit soort berichtjes. Beetje jammer dat dit niet gerespecteerd wordt.

@Ellepel: Zoals ik al in mijn eerdere berichtje heb geschreven, gebeurt dat hangen dus niet met regelmaat. Het is dus niet elke keer dat ze vaststaat dat ze gaat hangen, maar echt puur willekeurig.

De rest, bedankt voor jullie tips!
Groetjes,
Nathalie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:40

ja dat heb ik gelezen,maar ze flipt nu als je het niet weet en gaat hangen etc...
a je wilt niet weten hoeveel paarden er gekneusde/verdraaide nek aan over houden.
komt nogal wat druk achter de oren te staan he??

dit dier heeft gewoon een trauma met vaststaan dus kun je haar beter leren dat ze netjes losstaat.
gewoon touw wel door de ring,maar niet vastmaken.
en een paard hoeft helemaal niet vast te staan,onzin en nergens voor nodig,.
kwestie van opvoeden en leren los te staan..

zorg dat je alle spullen bij je hebt zodat je niet bij je paard hoeft weg te lopen als je wat pakken moet.
in een trailer vaststaan is niet te vergelijken,dat kan omdat er dan een stang achter hun kont zit

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:34

yep dat wist je allemaal al en dat deed je allemaal al , hahaha nog steeds niks wijzer geworden dus! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:37

nee volgens mij kun je er verder ook niks meer mee toch?
bach bloesem remedie kan helpen of je spuit haar voor het vastzetten wat bachresque druppels in de mond.
dat gefet wel wat rust en wil soms wel helpen.
anders miss een gedragstherapeut erbij?die zien vaak meer dan jezelf

mijjn antwoord was ook wel zinvol he.

excuus ik heb gewoon echt de helft niet gelezen Bloos
want ze staat al netjes los,maar als dat goed gaat,waarom dan niet los laten?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:44

ellepel schreef:
nee volgens mij kun je er verder ook niks meer mee toch?
bach bloesem remedie kan helpen of je spuit haar voor het vastzetten wat bachresque druppels in de mond.

hmmm das een goeie, kijk daar hebben we wat aan OK dan! hahahah
ik reageer omdat ik de poon goed ken , het is zoo vreemd, lijkt wel een opvlieger of hyperventilatie , ik was eerst bang dat het iets in haar hoofie was, want ze heeft het nooit gedaan en die keer met die staldeur, kwam ook uit het niets, en ze is al 10 jaar! erg vreemd he? Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:48

ja maar kwam het wel uit het niets???

een paard zijn gehoor en reuk is zoveel sterker als dat van ons..
misschien ritselde er een muisje, of was er een vreemd geurtje.
een stroomschokje die de pony voelde en jij niet?
verkijk je e rniet op wat er kan zijn...

ik heb vroeger een merrie gehad die dus echt een nekblessure heeft overgehouden aan hangen, heeft me best veel geld gekost omdat haar wervels daardoor scheef zaten.
en sindsdien heb ik zoiets van nou als je een paard hebt wat gaat flippen bij vaststaan..laat ze dan lekker losstaan of zadel in de stal op..

laat de pony eventueel medisch nakijken?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:14

ellepel schreef:
ja dat heb ik gelezen,maar ze flipt nu als je het niet weet en gaat hangen etc...
a je wilt niet weten hoeveel paarden er gekneusde/verdraaide nek aan over houden.
komt nogal wat druk achter de oren te staan he??

dit dier heeft gewoon een trauma met vaststaan dus kun je haar beter leren dat ze netjes losstaat.
gewoon touw wel door de ring,maar niet vastmaken.
en een paard hoeft helemaal niet vast te staan,onzin en nergens voor nodig,.
kwestie van opvoeden en leren los te staan..

zorg dat je alle spullen bij je hebt zodat je niet bij je paard hoeft weg te lopen als je wat pakken moet.
in een trailer vaststaan is niet te vergelijken,dat kan omdat er dan een stang achter hun kont zit

Ben het hier wel mee eens, zoals ik al de helft wat je zei ook al ongeveer in mijn post zei zitten we op 1 lijn Lachen

Mijn diertje die ik nu heb kan het allebij, vast staan en los staan dus heb daar verder ook geen problemen mee.
@ TS je moet haar gewoon goed in de gaten houden, dan gebeuren er zo min mogelijk ongelukken, en ff wat beter logish nadenken dan komt het wel goed! Lachen

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:17

ellepel schreef:

ik heb vroeger een merrie gehad die dus echt een nekblessure heeft overgehouden aan hangen, heeft me best veel geld gekost omdat haar wervels daardoor scheef zaten.
en sindsdien heb ik zoiets van nou als je een paard hebt wat gaat flippen bij vaststaan..laat ze dan lekker losstaan of zadel in de stal op..

ik denk dat ze wel ergens van geschrokken moet zijn kan niet anders, dat denken wij ook!
we laten haar ook los staan, het is nogal een schrik beesie afentoe, gewoon een lieve gekke pispoon hahahah zo noem ik haar altijd om dat ze erg vaak hengstig is en gilt als ze met een paardje ruikt! Nagelbijten / Gniffelen
ze weet niet altijd wat ze wilt, gewoon kijken hoe haar dag is en soms is ze sjagerijnig en soms is ze zooo schattig.
ze staat samen met cooper mijn shetje! Ja en dat gaat nu super tussen hun, ze kan niet zonder hem , maar wil soms ook niet met hem grrr Tong uitsteken vandaar dat ik haar pispoontje noem Haha! hahah .
kwa dokter na laten kijken kan ik niet doen want ze is van romi en niet van mij.
maar het is best vervelend hoor als ze dat doet , want je kan het niet voorspellen! en kan best gevaarlijk zijn! Blauw oog
groetjes van bren!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:20

brennie75 schreef:
ellepel schreef:

ik denk dat ze wel ergens van geschrokken moet zijn kan niet anders, dat denken wij ook!
we laten haar ook los staan, het is nogal een schrik beesie afentoe, gewoon een lieve gekke pispoon hahahah zo noem ik haar altijd om dat ze erg vaak hengstig is en gilt als ze met een paardje ruikt! Nagelbijten / Gniffelen
ze weet niet altijd wat ze wilt, gewoon kijken hoe haar dag is en soms is ze sjagerijnig en soms is ze zooo schattig.
ze staat samen met cooper mijn shetje! Ja en dat gaat nu super tussen hun, ze kan niet zonder hem , maar wil soms ook niet met hem grrr Tong uitsteken vandaar dat ik haar pispoontje noem Haha! hahah .
kwa dokter na laten kijken kan ik niet doen want ze is van romi en niet van mij.
maar het is best vervelend hoor als ze dat doet , want je kan het niet voorspellen! en kan best gevaarlijk zijn! Blauw oog
groetjes van bren!

Dat zowiezo, maar zoals eerder vermeld is het gewoon het best als je het diertje leert los te staan, paniek haken helpen ook niet echt , waarom ze dan ook paniek haken heten weet ik niet want op het moment dat het nodig is dat ze losschieten schieten ze niet los, en op het mometn waarop het absoluut NIET nodig is doen ze het wel, (mijn ervaring een ander kan natuurlijk andere ervaring hebben)
Let gewoon goed op, laat haar nooit alleen als ze vast staat, zet haar dan op stal of zorg gewoon zoals ellepel en ik al eens eerder zijden, dat je al je spulle al heb sstaan die je nodig heb!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:23

jij begint over hengstig en ik wilde al vragen of het dan extremer was in die periode??
of is ze dan juist veel braver...
als die merrie een zogenaamde 'pismerrie' is en dus met haar hormonen en hengstigheid overhoop ligt zou het best kunnen helpen als je haar een middel geeft wat de hengstigheid reguleerd.
dan zou ze al makkelijker in de omgang moeten worden en misschien is dat gekke schrikken dan ook wel over?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:30

ellepel schreef:
jij begint over hengstig en ik wilde al vragen of het dan extremer was in die periode??
of is ze dan juist veel braver...
als die merrie een zogenaamde 'pismerrie' is en dus met haar hormonen en hengstigheid overhoop ligt zou het best kunnen helpen als je haar een middel geeft wat de hengstigheid reguleerd.
dan zou ze al makkelijker in de omgang moeten worden en misschien is dat gekke schrikken dan ook wel over?

yep dat is het eerste wat er bij mij te binnen schoot, toen ze het kreeg, en ze heeft inderdaad bij haar rug iets dat haar wervel niet goed is ,je hebt dus werver, wervel, wervel en bij haar dan ineens niks en weer wervel, dat blijkt net een wervel te zijn die bij de zenuwen een hormoon aanmaakt bij haar dus te veel, hormoon, is haar verteld.
met medicijnen kan dan beter in balans kunnen komen , maar de eigenaar wil geen medicatie geven , dat is haar goed recht trouwens hoor. Knipoog
ik zie het net als bij de mens elke keer hengstig word je gek van lijkt mij en je hormonen schieten steeds door je lijf dus ik dacht aan opvliegers net als bij vrouwen!
dat was mijn idee, maar ik ben natuurlijk geen arts en ik doe het puur op gevoel en hoe de pony is!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:33

Er bestaan speciale hanghalsters, heb ik gebruikt bij meerdere paarden en na verloop van tijd hangen ze niet meer.
Succes

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:36

lisa_pluisje schreef:
Er bestaan speciale hanghalsters, heb ik gebruikt bij meerdere paarden en na verloop van tijd hangen ze niet meer.
Succes

Enn wat gebeurd er met zon "speciaal"hanghalster volgens jou dan ?