Normaal gedrag bij zadelmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

June92

Normaal gedrag bij zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 15:46

Hallo,

Sinds een weekje ben ik bezig met een 3jarige NRPS aan het zadelmak
maken. Twee weken geleden hebben we hem bij fokker Harry ten Dam
zo uit de wei geplukt, hij kende nog helemaal niks. Hij heeft alleen
een keer op de keuring meegelopen (2e premie, kon pas 1e premie krijgen
als hij 3 jaar was omdat er NF bij inzat, weet niet precies hoe het zat).

Deze week heb ik achtereenvolgens het volgende gedaan:
* Borstelen, benen optillen
* Aan de hand lopen
* Longeren
* Longeersingel erop

En dit dan elke dag even herhalen. Onder longeren versta ik 10 rondjes links
en 10 rondjes rechts, dus niet denken dat hij gelijk een halfuur aan de lijn
heeft gelopen. De pony heeft zich geen één keer verzet, liep gelijk in draf
keurig rondjes om me heen op beide handen, tilt netjes zijn voeten op, loopt
mooi met me mee aan de hand (op wat happen naar het touw na) en laat
zich overal poetsen, ook op zijn buik, tussen zijn billen etc. Singel was ook
geen probleem, hij keek er niet eens naar.

Nou denk je misschien, wat een makkelijke pony, maar in de omgang is ie juist
ontzettend dominant, hij is verschrikkelijk sterk en kijkt van het kleinste dingetje
op. Elke avond vindt ie het zelfs eng om zijn eigen stal in te gaan. Ik heb al
een heleboel paarden en pony's afgericht, maar dit gaat me toch wel héél erg
makkelijk af, ben benieuwd wanneer de bom ontploft Haha!

Meer mensen met dit soort ervaringen? En blijft het zo, of is het gewoon dat ze
overdonderd zijn?

Trieske_

Re: Normaal gedrag bij zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:48

De bom hoeft echt niet te ontploffen hoor..
mijn 3 jarige was heel makkelijk en nu als 4 jarige nog steeds niets verkeerd gedaan.
Mijn vorige was ook zo braaf...die bedacht haar eigen pas een jaar later dat ze kon bokken haha....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:50

Gedrag blijft onvoorspelbaar. Blijkbaar vind hij als die aandacht wel leuk. Zou kunnen dat dat om gaat slaan als het nieuwtje eraf is.
Mijn paard was ook vlot met beleren. Legde gewoon een keer tijdens het eten het zadel erop. Alleen toen we eenmaal gingen hangen vond hij dat erg spannend en dat hebben we toen ook met kleine stapjes gedaan. Dus kijk en luister naar je paard en je eigen gevoel.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:52

Kan ook gewoon zo blijven. Mijn verzorghaflinger hebben we ook zonder enige problemen kunnen beleren. De eerste keer erop hangen was ze wel een beetje draaierig maar ja dat is gewoon logica.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:52

Onze ijslander was ook zo makkelijk met inrijden. Toen we de eerste keer gingen galopperen heeft ie wel gebokt, omdat ie verrast was dat wij dan bewogen in het zadel. Verder alles soepel. Soms is het echt zo makkelijk. Hij zal heus nog wel een keer gaan puberen, maar een bom hoeft niet! Juist een teken dat je het goed rustig aanpakt!

Als ze echt doordraaien tijdens het inrijden, dan ben je imo juist te snel gegaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:55

Mijn tinker is ook een beetje zo. Ik kan alles op hem leggen, overal aanraken, onder hem door kruipen, sprays enzo boeien em ook niks.. Maar van een boomstronk kan meneer zich doodschrikken, en natuurlijk zijn er ook af en toe bakkabouters in de buurt. De ene dag kan dat heel erg zijn, de volgende dag is ie zo mak als een lammetje.
Hij is ook heel erg dominant. En daardoor is hij inderdaad ook erg sterk (vooral als ik hem bijvoorbeeld aan het halster longeer, dan loopt hij gewoon weg als ie geen zin meer heeft..) en hij heeft een periode gehad dat hij me heel erg ging uittesten.. Dat is dan vooral stilstaan als hij geen zin heeft, en crossen als hij geen zin heeft, en de verkeerde kant op lopen.. Maar ook het 'schrikken' is bij hem een vorm van dominantie. Dit moet je echt negeren, ik zeg altijd iets van 'ach stel je niet aan, hup doorlopen!', als je hierin meegaat en hem gaat geruststellen dan gaat ie het waarschijnlijk alleen maar vaker doen, en zo proberen om onder het werk uit te komen. Dat deed die van mij in ieder geval wel Lachen
Ik denk dus dat je paardje wel nog wat gaat uittesten, beetje puberen.. Maar als je gewoon consequent blijft dan moet dat goedkomen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:56

Ik heb vorig jaar een 6 jarige IJslander gekocht die de eerste 4 jaar van zijn leven in de wei heeft gelopen. Op zijn 5e is er voorzichtig begonnen met zijn training aan de hand en longe, een jaar later is ie bij een trainingsstal geweest voor het inrijden. Ondanks dat hij aan de hand zo lief was, sloeg hij na een paar weken tijdens het rijden ineens vreselijk aan het bokken. Dat hield ook niet meer op. Hij is terug gegaan naar huis, heeft daar een paar maanden in de wei gestaan en toen heb ik hem gekocht. Eerst veel grondwerk gedaan, veel longeren en uiteindelijk ook gaan rijden. Zelfde liedje: een maand niets aan de hand, daarna drama. Na een rustige winter met veel training aan de fiets, grondwerk en iemand erop aan de longe zijn we in april eens met hem naar buiten gegaan. En wat denk je? Meneer zet geen stap verkeerd! Nagelbijten / Gniffelen We rijden 3x in de week, hij is nergens van onder de indruk en van bokken of wegrennen heeft hij schijnbaar nog nooit gehoord. Je snapt: ik wacht ook op de ontploffing, maar tot nu toe gedraagd hij zich voorbeeldig!

Succes! Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:58

kan zo blijven, het kan ontploffen... gewoon doorgaan en op je eigen gevoel af gaan!
Vorig jaar hadden wij een new forest beleerd en die heeft ook nog steeds geen stap verkeerd gedaan! Nou is die van karakter ook al een lieverd. Ik vind wel dat je vrij snel gaat, van helemaal niks naar elke dag in handen. Zelf zou ik dit langzamer aanpakken en beginnen met 2 keer per week o.i.d. Maar hier zijn de meningen volgens mij sterk over verdeeld.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:31

het is duidelijk dat jij het zelf niet helemaal vertrouwd, en ik denk dat het belanrijk is dat je het heel rustig op je eigen tempo verder gaat, en goed naar je paardje kijkt , met jou ervaring die je met andere paarden heb je vast veel geleerd en ben je vast in staat om goed naar de lichaamstaal van je paardje gaan te kijken. en ik zou gewoon niets met hem doen wat ik zelf niet vertrouwde. Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:08

Waarom moet er altijd een bom ontploffen?

Van al de ponys/paarden die ik onder het zadel gebracht heb, is er niet een die 'ontplofte'.

Als het in het tempo van het paard gebeurt en met rust en beleid, is daar meestal ook niet veel reden toe.
Als het wel gebeurt, moet je kennelijk nog eens goed nadenken: vaak heeft het paard spierpijn van de vorige dag, of is er wat mee gedaan zonder dat hij dat bewust kon verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:13

Wij hebben ook net onze Nprs ingereden,een paddox dochter.Hoor je altijd van dat ze vreselijk moeilijk zijn.Nu is dit ook een echt hittepetitje.Maar nu een half jaar later heeft ze nog geen been verkeerd gezet.Heel soms eens een klein protest bokje maar niks ergs.Mijn twaalf jarige dochter die nogal klein van stuk is ,rijd ze.Dus kan je nagaan hoe braaf ze is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:17

de bom hoeft idd niet de ontploffen! bij mijn eigen paard was het precies zo... ze was niet makkelijk en nog steeds niet, maar het zadelmak maken was gewoon een kwestie van zadel erop en wegrijden Clown alleen het rechtop zitten rond ze in het begin een beetje eng maar verder heeft het echt geen problemen gegeven. 5 jaar na het zadelmak maken kwam trouwens ook pas de eerste bok onder het zadel Vork

gewoon alles met rust doen en zorg dat je rekening houd met je beestje... ik heb vele beestjes verpest zien worden met het zadelmak maken en mijn idee is dat als je het zadelmak maken rustig doorloopt je later veel meer plezier van je beestje hebt Pling

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:26

Al de paarden die ik beleerd heb zijn zo makkelijk.

Heb nog nooit eentje meegemaakt die gek ging doen.

danger_tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:09

ik heb zelf 2 paarden zadel mak gemaakt bij alle 2 ging het eigenlijk wel makelijk de een was een beetje heen en weer aan het darrele maar voor de rest niet en me andere paardje keek er niet naar om en vondt alles goed of het normaal was een zadel en alles is mij eigenlijk vlekeloos vergaan met inrijden enz dus het kan zo blijven

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:57

Ik heb mijn eigen pony ook ingereden, hij is nu 3,5 jaar en heeft wel streken maar er is nooit een bom gebarsten, Verwacht ook niet dat die er komt hoor, want hij is soms te lui om uit zijn ogen te kijken hahaha

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:13

De bom kan ontploffen, maar hoeft echt niet.
Sommige paarden zijn gewoon makkelijk, ze kijken niet van een zadel op, zullen hoogstens een bokje geven, maar met rijden zullen er best streken komen. Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:17

Bij mijn nu 4 jarige ging ook alles lekker soepel. Bom is tot nu toe nog steeds niet ontploft en ik verwacht het ook niet meer.

We zijn nu bezig met onze 3 jarige haflingermerrie, erg dominant en we hadden een hele trucendoos verwacht. Zondag heeft haar verzorgster voor het eerst op gezeten en alles ging prima. Ik verwacht niet dat zij gaat ontploffen, hooguit straks een keer een bok onder het zadel of een keer uitproberen.

Ook onze andere haflinger zijn we aan het zadelmak maken, bij hem doen we wat rustiger aan omdat hij alles eng vind en ik zou niet willen dat hij gaat vluchten, het moet wel leuk blijven natuurlijk, hij moet gewoon eerst wat meer vertrouwen krijgen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:19

Mijn vorige merrie was ook behoorlijk dominant, maar dus ook onverschrokken. Die was zo aan het longeren gewend en is ook in no-time ingereden. Maar na drie maanden onder het zadel (toen ze sterker was geworden en haar balans weer had) begon het feest. Bokken, wegschieten. En dat heb ik bij meer jonge paarden gezien. De eerste drie maanden heel goed meewerken, tot ze 'wijs' zijn en dan de trukendoos gaan uitvinden. Maar misschien heb jij een paard dat heel goed bewerkbaar is en het fijn vindt om nu aan het werk te gaan.
Succes in ieder geval!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:22

Diane65 schreef:
Mijn vorige merrie was ook behoorlijk dominant, maar dus ook onverschrokken. Die was zo aan het longeren gewend en is ook in no-time ingereden. Maar na drie maanden onder het zadel (toen ze sterker was geworden en haar balans weer had) begon het feest. Bokken, wegschieten. En dat heb ik bij meer jonge paarden gezien. De eerste drie maanden heel goed meewerken, tot ze 'wijs' zijn en dan de trukendoos gaan uitvinden. Maar misschien heb jij een paard dat heel goed bewerkbaar is en het fijn vindt om nu aan het werk te gaan.
Succes in ieder geval!

Zo eb ik er ook wel meer gezien inderdaad.
Ik ben nu ook sinds april op de mijne an het rijden, en hij is geen een keer nog vandoor geschoten, 1 keer bijna maar kan hem altijd nog tot een halt roepen, Mijn dier is te cool om blindelings weg te sjezen. Het enigste wat hij vervelendd oet is uitbreken op de volte, maar dit is omdat hij het gewoon erg moeilijk vind, en dan zoiets heeft van hey daar is het hek, daar kan ik eruit. Maar na 2 keer mislukte pogingen geeft hij het ook vrijwel gewoon op. Dat is met al het protest wat hij ooit heb geleverd.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 10:37

Ik zie heel veel verhalen over Haflingers, ik heb zelf ook 3 Haflingers zadelmak gemaakt en ingereden en die vind ik over het algemeen sowieso een stuk makkelijk dan hoog in het bloed staande pony's.

De laatste die ik zadelmak heb gemaakt was een KWPN ruin, met hem is eigenlijk alles vlekkeloos verlopen, op twee extreme stijgerpartijen na, maar sindsdien doet ie niks meer (behalve wat kleine streekjes zoals buiten een keer omdraaien).

Ik ben nu dus met een C-pony bezig en de D-pony waar mijn openingspost over gaat. We zijn zelf ook van mening dat dit waarschijnlijk gewoon een hele koele pony is, en hij is wel 100% sportgefokt en vaak zit het er dan toch al wel een beetje in. Denk achteraf dat ik met de C-pony nog iets meer problemen ga krijgen, hoewel die al wel keurig onder het zadel is, er moet alleen nog een ruiter op Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:42

Ik moet zeggen dat ik maar zeldzaam ontplofte bommen heb zadelmak gemaakt.
De meeste paarden doen het zonder problemen of verzet Lachen
Vaak waren de paarden die in verzet kwamen de paardn waar tevel mee gefrut was bij het baasje, niet de paarden uit de opfok.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:47

runningkawa schreef:
Vaak waren de paarden die in verzet kwamen de paardn waar tevel mee gefrut was bij het baasje, niet de paarden uit de opfok.

Die ervaring heb ik ook.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 10:49

Ja we hebben een kleinschalige africhtingsstal en de helft is van ons zelf wat zadelmak gemaakt wordt en de andere helft komt van andere mensen maar staat wel bij ons op stal en die brengen we dan vaak zelf ook nog op concours uit. Maar ik merk inderdaad wel dat ik vaker problemen heb met pony's/paarden van andere mensen, waarvan ik dus niet altijd weet wat er mee gebeurd is, dan met ons eigen spul.

dieren01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:53

Als hij zo schrikachtig is moet je misschien een pacours met allemaal wapperende en rammelende dingen opzetten,
en dan gewoon rondjes er omheen lopen (eerst heel verweg) en als hij dan niet meer zo bang is steeds dichterbij..

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:16

dieren01 schreef:
Als hij zo schrikachtig is moet je misschien een pacours met allemaal wapperende en rammelende dingen opzetten,
en dan gewoon rondjes er omheen lopen (eerst heel verweg) en als hij dan niet meer zo bang is steeds dichterbij..

Dit soort dingen hebben idd veel baat met het beleren Ja Ik deed ook omde week schrik training met mijn ventje, nu nogsteeds maar nu vind hij het saai hahaha het heb bij mij echt onzettend veel baat gehad! Ja