Is ieder paard dominant, is een paard wel dominant ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Is ieder paard dominant, is een paard wel dominant ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:35

Stelling: Slim

Voor de nadenkers onder ons.

Als ik zo een beetje zit te lezen welke praktijk poroblemen mensen hebben, die heel veel overeenkomsten met elkaar vertonen, valt me op dat er vaak wordt gesproken in termen van dominantie. Bijna alle antwoorden gaan over spelletjes waarbij de mens de baas moet zijn, dominante ten opzichte van de machtsgreep die het paard schijnt te doen, vooral als hij zich als paard gedraagt.

Heeft de term dominatie uberhaupt wel iets met paarden te maken, en is de term inmiddels niet nogal achterhaald. Een paard is een groepsdier, en is van nature ingesteld op samen. Dominant betekent baas willen spelen, en willen alle paarden dat echt?

Misschien leuk om hier eens over van gedachte te wisselen, (zonder elkaar in de pan te hakken Hamer

Knipoog
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 24-07-08 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Re: Is ieder paard dominant, is een paard wel dominant ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:37

Ik geloof ook meer in samenspel dan in dominantie, eigenlijk.....
Staat een interessant artikel hierover in de Amazone trouwens, las ik van de week.
Een leider hoeft niet per se dominant te zijn trouwens..... Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:39

Zou je dat ets meer willen uitleggen, als je wil in je eigen woorden alsjeblieft?
We hebben vast hetzelfde artikele gelezen, misschien andere dingen die opgevalen zijn.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:40

Ik geloof zeker wel dat er in de kudde sprake is van dominantie. Zo ook te zien bij als je bijvoorbeeld met brokjes de wei ingaat. De een gaat eerst terwijl de ander even op afstand word gehouden en dat ook netjes blijft. De andere word dus gedomineerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:43

Paardentango schreef:
Zou je dat ets meer willen uitleggen, als je wil in je eigen woorden alsjeblieft?
We hebben vast hetzelfde artikele gelezen, misschien andere dingen die opgevalen zijn.

Ik denk dat er wel een hierarchie is binnenin de groep, maar ik geloof dat je ook prima op 50/50 basis samen gewerkt kan worden. Ik heb helaas niet zoveel tijd om er nu uitgebreid op in te gaan, maar zal van de week dat artikel er even bij nemen. Ik vond het heel interessant en ga haar dvd's zeker even opzoeken..... Zoals zij het beschreef is het in 5 stappen nodig om je paard te leren jou volledig te vertrouwen. Boeiend materiaal, leek mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:44

silfie35 schreef:
Ik geloof zeker wel dat er in de kudde sprake is van dominantie. Zo ook te zien bij als je bijvoorbeeld met brokjes de wei ingaat. De een gaat eerst terwijl de ander even op afstand word gehouden en dat ook netjes blijft. De andere word dus gedomineerd.

Ja, dan heb je het over eten. Ik weet niet of je dat moet doortrekken naar de samenwerking tussen paard en mens. Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:49

er moet er altijd één zijn in de groep (enkel paarden, of paard en mens) die bepaald wat er gebeurd en hoe dat gebeurd. Of dat nu 99/1, 90/10 of 49/51 gebeurd, dat is mij om het even. er is er één altijd dominant (in de zin van 'de baas'). Dat is echter niet altijd dezelfde, en dat is een fout die veel mensen maken. Er wordt in een kudde namelijk elke dag meerdere keren gestemd.

Anoniem

Re: Is ieder paard dominant, of eigenlijk is een paard wel domin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:50

In de kudde heerst altijd een rangorde en die word aangevoerd door een leider. En bij die leider voelen paarden zich veilig, ze weten waar het op staat en kunnen de leider vertrouwen. Hoe laag of hoog een paard staat word heel goed duidelijk gemaakt door de paarden die deel uitmaken van die kudde. Er word consequent en kordaat opgetreden, zeker als een paard dat zeer laag in de rangorde staat iets uithaalt bij een paard dat hoger staat. Paarden hebben behoefte aan iemand die zegt waar het op staat en een nee is nee en ja is ja mentaliteit hebben, dus met andere woorden: Een leider. Mensen hebben daar over het algemeen vrij veel moeite mee om die mentaliteit aan te houden (ik ook met mijn merrie), omdat ze meer vriendjes met het paard willen zijn. Maar je word pas een echt goede vriend voor je paard als je hem de duidelijkheid geeft die hij verdient door een soort van leidende rol op je te nemen. Waardoor je paard je kan vertrouwen en steun bij je kan vinden wanneer dat nodig is. Als je dat niet doet heeft je paard eigenlijk geen idee of hij nou degene is die het voor het zeggen heeft of niet. Dat is heel verwarrend voor zo'n dier. Veel paarden gaan het dan uittesten en als het baasje er te soft op reageert heb je niet echt een dominant paard maar hij vind gewoon dat hij meer te zeggen heeft en dat baasjelief dus eigenlijk vrij weinig. En dat word vaak dominant genoemd. En ik zeg niet dat je je paard nu keihard moet gaan aanpakken zoals in de kudde ofzo maar met dingen als grondwerk kan je ook al een heleboel bereiken en een fijne samenwerking met je paard hebben Lachen

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:58

Paarden zien 'hun' mensen als onderdeel van de kudde (daarmee bedoel ik niet dat ze ons als soortgenoten zien), en reageren dominant of onderdanig. Ik lees dominantie dan ook als leiderschap nemen. Dat hoeft geen dictatorschap te zijn, ook in een democratie is er een leider die de uiteindelijke beslissing neemt.
Verreweg de meeste paarden willen geleid worden - dat betekent niet dat ze geen inbreng willen (slaafs), maar ze willen dat een ander de uiteindelijke beslissing neemt. In de natuur is de leider degene die zorgt voor voedsel, water en veiligheid. Omdat paarden van nature een leider zoeken hebben ze geen problemen met een goede menselijke leider: de leider is geen soortgenoot, maar doet zijn of haar werk wél goed, en dat is wat telt. Op het moment dat de mens géén goede leider blijkt te zijn in de ogen van het paard, zal het dier de leiding overnemen - voor z'n eigen welzijn. Immers: de leider zorgt voor voedsel, water en veiligheid; bij slecht leiderschap zal het paard, vanuit een oerinstinct om te overleven, de leider uitdagen en eventueel het leiderschap overnemen.

Een dominantieprobleem is dus een leiderschapsprobleem (al is het ene paard meer geneigd tot uitdagen dan het andere).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:10

Ik zie hier dat dominantie wordt uigesloten onder de mom "samen", "sociaal" "groep". Maar het één sluit het ander toch niet uit? Sterker nog, het gaat hand in hand. Overal zie je het: bij leeuwen, bij paarden, bij apen, bij mensen, bij konijnen, noem maar op... Een groep is geen groep zonder regels, een groep is geen groep zonder leiders en volgers. Dan is het dus logisch dat je in meer of mindere mate dominante dieren hebt. Net zoals je dominante mensen hebt. Wil niet zeggen dat dominante mensen graag de baas willen spelen (dat klinkt zo egoïstisch), het wil wel zeggen dat het goede leiders zijn die zichzelf goed voelen op een leiderschapspositie.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:25

Nouks schreef:
Ik zie hier dat dominantie wordt uigesloten onder de mom "samen", "sociaal" "groep". Maar het één sluit het ander toch niet uit? Sterker nog, het gaat hand in hand. Overal zie je het: bij leeuwen, bij paarden, bij apen, bij mensen, bij konijnen, noem maar op... Een groep is geen groep zonder regels, een groep is geen groep zonder leiders en volgers. Dan is het dus logisch dat je in meer of mindere mate dominante dieren hebt. Net zoals je dominante mensen hebt. Wil niet zeggen dat dominante mensen graag de baas willen spelen (dat klinkt zo egoïstisch), het wil wel zeggen dat het goede leiders zijn die zichzelf goed voelen op een leiderschapspositie.

Helemaal mee eens. Ook in een democratie, waar iedereen een gelijke inbreng heeft (nou ja, in een ideale situatie), zijn er leiders en volgers. De volgers kiezen de leiders, en dat zijn mensen die ook leider willen zijn.

Om het terug te brengen op de paard-mens relatie: je kan tiranniek-dominant met je paard omgaan (de ruiter bepaalt iedere beweging, inbreng van het paard wordt niet toegestaan), of meer democratisch, of je kan je totaal ondergeschikt maken aan de wil van je paard.

En zo'n drama is het toch niet om de baas te zijn over je paard? Ik ben dominant over m'n pony, absoluut. Ze mag haar mening duidelijk maken en daar hou ik ook zeker rekening mee, maar ik heb minimaal 51 % van de stemmen. Dat maakt mij dus dominant, en dat vind m'n pony prima, die wil helemaal geen moeilijke beslissingen nemen. Ze is allang blij dat ik voor eten en water zorg (van mijn uitkijken-voor-tijgers-in-bosjes is ze nog niet helemaal overtuigd Nagelbijten / Gniffelen ).

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 16:55

Een paard-mens relatie uitleggen als dat het paard (zo dom) is dat het geen onderscheid kan maken tussen mensen of paarden vind ik wel een beetje lichtzinnig denken over paarden.
Een paard ziet wel degelijk verschil, zo dom is een paard niet, en heeft wat omgangsvormen van zichzelf (paardengedrag)maar is zoals iedereen weet een dier wat ook andere omgangsvormen kan leren. Wij niemen dat ook wel 'wennen aan'.

Om te denken dat een paard je ziet als onderdeel van de kudde vind ik eigenlijk ook niet zo handig, een kudde is een groep familieverbanden, en wat vrienden. Ook hier vind ik dat het paard ernstig tekort gedaan wordt in zijn kunnen en denkwijze met eemn dergelijke kijk op paarden.
Dat een paard bereid is om samen te werken is juist, dat doen groepsdieren.

Paarden zien absoluut verschil, en merken het verschil maar zijn vanuit hun wezentje bereid tot samenwerken met elkaar, en met andere wezens, zoals de mens.
Als je de onderzoeken van de wilde paarden, en de verwilderde paarden er op na slaat (niet de romantische verhalen van Hollywood) zie je dat er feitelijk in een eche kudde niet of nauwelijks veel interactie is. Men leeft gewoon naast en met elkaar. Er zijn weinig tot geen ruzies, kuddeleiderproblemen of andere spectaculaire dingen. Die zijn er wel in de verhalen.

Ook zie je dat er veel verschillende samenstellingen zijn in kuddes, ook in groepen trouwens. Bij de ene groep is er heel veel rust, en bij de andere groepe is er iets minder rust vanwege de wat nerveuzere individuen. Ieder paard is anders, dus iedere groep beweegt zich ook anders en heeft een ander patroon.

Een leider, nee, allemaal taken en rollen, ja.
En de mens? Die heeft ze gevangen, omdat we ze leuk vinden en er iets mee willen doen.
Niks mis mee, alleen wel even bedenken wat een paard eigenlijk voor dier is?
Denk ik.... Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:37

Paardentango schreef:
Citaat:
Als je de onderzoeken van de wilde paarden, en de verwilderde paarden er op na slaat (niet de romantische verhalen van Hollywood) zie je dat er feitelijk in een eche kudde niet of nauwelijks veel interactie is. Men leeft gewoon naast en met elkaar. Er zijn weinig tot geen ruzies, kuddeleiderproblemen of andere spectaculaire dingen. Die zijn er wel in de verhalen.

Het samenspel in een kudde is een dynamisch en tamelijk gecompliceerd geheel, dat bestaat uit dominantie/hierarchische verhoudingen en vriendschaps- en familiebanden.
Een heleboel factoren hebben invloed op de verhoudingen in de kudde, zo brengen veulens vaak veranderingen in de interacties met zich mee: veulenmoeders zoeken elkaar vaak meer op.

Dat dat niet met spectakel gepaard gaat is wat anders.

Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is een vriendschapsband met een paard aan te gaan, zoals paarden in de kudde ook vriendjes hebben.

Dat neemt niet weg dat wij het paard in een wereld gebracht hebben, waar hij het met zijn instincten en natuurlijk gedrag niet ver zou brengen. Het is een wereld die hij niet kan begrijpen.
Alleen daarom al: menselijk leiderschap.

Bovendien is een paard nog altijd 600 kilo met harde hoeven en tanden. Reden te meer om te zorgen dat wij dat dier beheersen -niet hetzelfde als overheersen, overigens.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 19:58

Leuk en interessant antwoord, maar dat is denk ik niet helemaal waar het over gaat in dit topic. Althans, niet wat ik bedoel.
De vraag is of IEDER paard dominant is waar de vele Amerikaanse stomimgen van uit gaan. Kuddegedrag verward met onderlinge sociale contacten. Dat paarden ook met andere diersoorten iets kunnen hebben is duidelijk, en is toch hoop ik niks nieuws.

In de Hollywood films wordt een beeld neergezet van de ene leider van de kudde. Maar de definitie van een kudde is vrees ik niet eens duidleijk. Mensen denken zelfs dat zij zelf een kudde zijn als ze op hun paard zitten.

Om op je eerste zin terug te komen, zo dynamisch is een kudde in werkelijkheid echt niet. Als de rangen en standen duidelijk zijn gebeurt er bijna niets, behalve eten, tukje doen, eten, wandelen etc. Dynamische groepen vind je bij paarden in gevangenschap, eentje erin, eentje eruit, twee er in, vreemde eerbij, ruzie, eentje eruit, ja daar heb je wel dynamiek.

Bedoelde ook zeker niet niet dat de mens geen baas mag zijn over paarden, ik denk dat daar geen discussie over zou moeten zijn. Hoogstens over wat voor baas, en op welke wijze je denkt dat je baas bent, of wil zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:36

In onze kudde is wel degelijk dynamiek, over de jaren zijn duidelijke verschuivingen in de rollen waarneembaar: jonge dieren die erbij komen en opgroeien, alleen daardoor verandert er al van alles.
Alleen de top van het management blijft hetzelfde, maar daar zit dan ook een ware tiran, aan wiens aandacht niets ontsnapt... Haha!

Tuurlijk zijn er uren dat er niets gebeurt, zoals er ook bij mensen in groepen niet constant vuurwerk is. Maar alle kleine gebeurtenissen betekenen wel degelijk net zoveel als de 'life events', zoals geboorten, dekkingen, schermutselingen, vriendschappen die opgebouwd worden en soms weer verwateren...

Maar om op je vraag terug te komen: wat voor leider nodig is, is ook paardafhankelijk.
Een paard kan wel degelijk van nature een enorm dominant type zijn dat duidelijkheid nodig heeft, een duidelijkheid waar een subtieler, gevoeliger dier enorm onder zou lijden.

Als je als mens niet in staat bent die leiding te nemen, zal het paard hem overnemen. Logisch vanuit het paard: er moet gewoon een leider zijn, altijd degene die hem neemt of laat nemen.

Maar dat is niet alleen bij paarden zo.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 21:12

Geloof dus niet dat je een kudde hebt, een kudde is echt iets anders. Wat wij, jij hebt is een groep paarden die bij elkaar gezet worden achter een hek door mensen. Wisselingen, door de mens, niet dor de paarden zelf. Dat is het verschil tussen een kudde en een groep.

Dit is trouwens een interessante link : http://www.treemail.nl/takh/horse/behaviournl.htm

Dieren in gevangescha[ gedragen zich anders dan dieren in het wild, neem de ijsberende Tijger uit de dierentuin. Al heb ik de indruk dat jouw paarden het niet slecht hebben als de Tijger.

Wat me opvalt is dat alle problemen en oplossingen van paardengedrag vertaald worden in dominantie en rangorde zaken, de meest vreemde ideeen af en toe.

Paarden zijn in mijn visie niet allemaal dominant, ik ken diverse hengsten die geen leiderstalent hebben, en merries met geen enkel leiderstalent.
In de relatie paard-mens is et handig als de mens meer vertelt wat er gaat gebeuren, maar of dat met rangorde spelletjes nou de juiste weg is... daar twijfel ik aan.

Duidlijkheid heegt ieder levend wezen nodig, daar zijn paarden ook geen uitzondering in. Goh, wat lijken paarden toch veel op mensen he.

Allemaal zo anders...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:10

Dominantie is zo ongeveer het meest misbruikte woord in paardenland. Heb je een probleem met je paard, dan is het meteen een "dominantieprobleem". Wij hebben een Welsh Cob, die wordt door onze stalgenoten (zelfs door zijn bijrijdster) dominant genoemd, maar dat is hij helemaal niet. Hij is hondsbrutaal en gaat niet voor de andere paarden opzij, maar hij houdt zich verder helemaal niet bezig met leiderschap (hij heeft gewoon geen enkel idee Duivel ) of met bazen, hoogstens een enkeling die hij eens aan de kant jaagt, maar ja, dat doet het gros van die groep net zo goed.
Hij laat zich vrij gemakkelijk vertellen wat hij moet doen, is best af en toe "stout", maar is dan zonder enige moeite te corrigeren.
Hoe je je als mens naar een paard moet opstellen, hangt heel sterk van het paard af. Met mijn merrie doen we veel samen, zij heeft een heleboel inbreng, maar ik heb wel het laatste woord als het puntje bij paaltje komt. Die Welsh Cob krijgt al weer een stuk minder ruimte voor die inbreng, want hij weet nog niet goed hoe hij daar mee om moet/kan gaan. Hij heeft veel baat bij wat duidelijker omgangsvormen, maar dat is nog steeds niet hetzelfde als dominant. En ook op stal een paard waarbij je dus heel gericht moet zijn met je leidinggeven, daarbij kun je wel stellen dat je dominant moet zijn over het paard, want die probeert je anders "onder zich" te krijgen, als het figuurlijk niet lukt, dan maar letterlijk. Dat paard heeft dominante trekjes, maar is niet in de buurt van een leidster. Inderdaad niet mijn favoriete paard Tong uitsteken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 06:36

Ik heb de link even bekeken, en kan je dit vertellen: ieder op de site vermeld gedrag is hier in de weide waarneembaar.
(Enig verschil is dat de hengst in een aangrenzend weitje naast de merries loopt, en wij uit de hand dekken: wanneer de dames manlief opzoeken weten we hoe laat het is. Haha! )

Een dier zal altijd zijn natuurlijk gedrag ontplooien wanneer daar de ruimte aan wordt gegeven.
En leven in een familiegroep op een weide is voor paarden voldoende ruimte geven aan het natuurlijk gedrag, blijkbaar.
Ik geloof dan ook dat fokmerries ongeveer de gelukkigste paarden zijn die er rondlopen.

Verder heb ik nog eens over dat dominantieprobleem nagedacht, en van de leidende merries die ik ken(de), waren een aantal helemaal niet dominant naar mensen toe, juist zelfs heel meewerkend en meedenkend -zelfverzekerd en vriendelijk.
Maar goed, daar staan een paar exemplaren tegenover die je geen seconde ruimte kon geven. Maar dat waren paarden met een geschiedenis, terwijl de meewerkende merries altijd in hun waarde waren gelaten.

'Dominantie'problemen zijn dus africhtingsproblemen, denk ik op dit punt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 06:55

randalinpony schreef:

Naar mijn mening sla je hier de spijker op zijn kop OK dan!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 09:32

Je moet een kudde en paardengedrag niet door elkaar heen halen, dan heb je het niet begrepen. Maar je denkt na, en gaat verder (LEUK!)

Helemaal eens dat alle (paarden)gedrag wat in de kudde plaats vindt ten dele, en soms zwaart verstoord (hekjes, isoleren etc.) in onze groepen ook getoond wordt. Dan kom ik meer uit op algemeen paardengedrag. Een paard doet paards.

Er staat nog altijd een hekje omheen, dus kudde, nee. Een kudde is een groep paarden zie er helemaal zelf voor kiest om met elkaar in een groepsverband te leven. Bevalt het ze niet, dan sluiten ze zich aan bij een andere kudde.

Dat je een gelukkige groep hebt staan wil ik zeker geloven, fokmerries hebben meestal geen slecht leven (over het algemeen) dat kan ook haast niet anders als je paarden de ruimte geeft. Zo te zien (heb even gespiekt) lukt je dat zeker wel. Dus dat is niet het punt.

Je tweede stuk vind ik heel erg leuk, en is zeer herkenbaar. Echt dominante paarden zijn hufters, arrogant en willen niets met mensen te maken hebben. Paarden die gewoon hoger in de rangorde staan zijn zelfverzekerder dan paarden die laag staan, die zijn erg onzeker en hebben houvast nodig. Tonen ook onvoorspelbaar gedrag, uit paniek, onzekerheid en angstjes. Ze zoeken houvast in de mens, of een ander paard, maar zijn niet zo zeker van zichzelf.

Denk ook dat paarden die hoger in rang staan, dat is mijn uitgangspunt als ik paarden wil plaatsen als persoon, over het algemeen genomen slimmer zijn. Deze paarden kun je redelijk gemakkelijk iets leren, vinden het leuk om iets te doen en samen te werken.
De lagere paarden zijn vaker bang, en neigen naar onzekerhed waarbij ze zoeken naar houvast.
Als alle paarden zo domnant zouden zijn als vaak (Hollywood) wordt aangenomen definieer je alle paarden gelijk. Da's niet handig denk ik.

Hi, hi ik geef wel eens het voorbeeld van een donker gekleurd medemens in de verte. Het is donker, draagt zijn slobberbroek op de heupen en als hij dan ook nog eens een petje op heeft met zonnebril denken velen al... ah, een crimineel.
Blijkt het gewoon een knul te zijn die medicijnen studeert.

Waarmee ik bedoel, ieder individu is anders, al lijken ze uiterlijk sterk op elkaar.
(Interessant toch? )

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:33

Leuk topic.
Heb een paar interessante boeken over dit onderwerp, waaronder "De aard van het paard" en "Als fluisteren niet helpt".
In het laatste boek wordt het aangeboren (natuurlijke) gedrag van het paard behandeld en wordt de link gelegd naar de wijze waarop wij mensen met paarden omgaan. Echt een aanrader!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:54

Leuke tip !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:33

randalinpony schreef:

99% van de zogenaamde dominantieproblemen die in ieder geval op Bokt besproken worden, zijn ordinaire opvoedingsproblemen.
Een mens dominant over een paard ROFL ROFL ROFL Wij kunnen redeneren; we hebben een begrip van oorzaak en gevolg op een heel ander (nuttiger) niveau dan een paard. Daar maken we feitelijk gebruik van (als we het goed doen) om het paard af te richten, of netter, op te voeden; zodat het paard niet alleen handelbaar is voor ons, maar ook leert dat bepaald gedrag in z'n voordeel is (lees: liseren naar de mens) Paarden zijn oppertunisten pur sang en dat is een gegeven waar we de hele opvoeding feitelijk op baseren.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:43

Erg interessante discussie en ik vind het goed dat jullie er op deze manier over nadenken.
Waar ik me wel aan stoor is dat Paardentango (TS) de paarden continue vergelijkt met mensen, terwijl ik dit echt een wereld van verschil vind. Inderdaad bínnen de groep komen dezelfde dingen voor, maar paarden en mensen kunnen nóóit op één lijn staan.

Mensen die bijvoorbeeld zeggen; Ik geef mijn paard een tik omdat hij stout is en het er in de kudde onderling veel harder aantoe gaat, vind ik écht geen paard waard... Wát een onzin, zeg. Alsof jij ook maar zou kúnnen begrijpen waarom het paard in de kudde op dat moment op zijn kop krijgt. Dat is op dat moment volkomen terecht. Wij kunnen dat niet weten en een paard zal meestal niet snappen waarom hij door ons op zijn kop krijgt.

En dat krijg je ook bij dat 'domineren'. 'Domineren' gaat gepaard met het 'op zijn kop geven'. Jij vindt iets wat hij doet niet goed en straft hem daarom. Hij zal daardoor geschrokken zijn en je 'snappen' door het niet meer te doen, maar of je dominant over hem bent? In dat geval ben ik het dus eens met Paardentango. Het is gewoon niét te vergelijken. Ik heb gewoon (op z'n mens gezegt) afspraken met mijn paard gemaakt, zodat hij doet wat ik wil. Maar of hij het doet, omdat hij mij als leider ziet, of omdat hij weet dat het hoort, of omdat ie bang is dat hij op zijn kop krijgt... ik weet het niet.