Verstandig of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boogymax

Verstandig of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 12:53

Heb een 3 jarige haflinger merrie.
Ze is ingereden ik rijd zo'n 2 a 3 keer 10-20 min in de week met haar.
Ben nu twee keer met haar alleen op buitenrit geweest. Meestal een rondje van ongeveer 30 min. Dt gaat echt super goed.

Nu hebben we zaterdag op stal een rondrit met de paarden. Er gaan ongeveer 10-15 paarden mee.
Het leek mij niet zo verstandig om met mijn hafje mee te gaan. Tis natuurlijk een grote groep en weet niet hoe ze hier op reageert. Ook heeft ze nog niet veel langer dan 30 min gelopen.
Maar het is natuurlijk wel heel gezellig, we houden de rit rustig dus begin nu toch te twijfelen.

Waar doe ik verstandig aan?

Frantic

Re: Verstandig of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:55

nee, gewoon omdat van 20 minuten naar een paar uur een levensgroot verschil is! Kan je niet een stukje mee en dan gewoon naar huis gaan?

Kan je haar meteen leren om bij de groep weg te moeten.

boogymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 12:59

Bedankt, Wilde het ook niet doen, maar oef die twijfel he!! Echt niet goed van mij. Blijft gewoon bij mijn eerste gedachte en die was om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:00

Nee ik zou het ook niet doen, het heeft denk ik een te grote impact van alleen en een half uur naar met 15 en veel langer. Je moet het eerst goed opbouwen Lachen

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:48

Ik zou het inderdaad ook niet doen, eerst lekker opbouwen en daarna eens lekker met een paar anderen een buitenrit gaan maken.

Het is inderdaad wel een idee om met de anderen mee te gaan en gewoon na een stukje weer terug te gaan.
zo kan ze wel leren om in een groep mee te gaan, en om er ook weer weg te gaan.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:18

hoe lang is de rit eigelijk?? ik zou zeggen anderhalf uur stappen moet kunnen hoor.

Haffielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:21

Mij lijkt het ook niet verstandig om te doen, omdat ze ook niet gewend is om met zo'n grote groep te gaan

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:37

ik zou het ook niet doen,

je hebt nog geen idee hoe je paard gaat reageren op zo'n grote groep
en dan word de rit nog eens langer ook en misschien wel in een hoog tempo gereden waar jullie ook nog niet aan toe zijn.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:39

misschien kan je meelopen met de groep en na 10 minuten lopen weer terug gaan zodat je paard toch gewent raakt aan een groote groep Knipoog

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:30

Nee, ik zou niet mee gaan.

Je rijd amper 10 tot 20 minuten en buiten zo'n 30 minuten en daarbij is je 3 jarige vast niet gewend aan zo'n grote groep paarden. Lijkt me niet verstandig. Je kan toch beter eerst een paar keer met 1 of 2 mensen op buitenrit en dan in een hele groep mee gaan? Knipoog

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:36

ja ik ben er misschien wat makkelijker in, ik vind dat ze er maar aan moeten wennen en hoe eerder hoe beter, maar dan wel alleen in stap, ander is het echt nog te veel voor je paard, stappen is goede conditieopbouw, maar ze zullen vast niet alleen gaan stappen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:41

misschien kun stukken naast je paard meelopen, dat is veel minder zwaar.. kun je toch mee, als je 2x een half uurtje rijdt, en de rest loopt..
maar dat kan alleen als het een staprit is natuurlijk..

Shari_djodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:45

Ik zoe het niet doen maar eerst zorgen dat je pony gewoon al langere buitenritten kan maken en mischien met je vriendinnen gaan rijden die ook een pony hebben dan raakt ze ook meer aan andere paarden gewend en als je dat eenmaal hebt kan je een keer meegaan

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:57

Volgend jaar komt er vast weer zo'n rit, het zou jammer zijn als je haar nu overvraagt en hierdoor vervolgens tegen problemen aanloopt. Ik denk dat ze hier nog niet aan toe is, hoe zuiniger je nu op haar bent, hoe meer plezier je van haar zal hebben. En zij moet er ook plezier in houden. Bouw je schema van nu gewoon rustig verder uit, die langere groepsritten komen heus wel.

boogymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:29

Allemaal bedankt voor de reactie's de rit zit er inmiddels al weer op. Ik had al besloten om toch niet op mijn eigen paardje mee te gaan. Ben heerlijk op iemand anders pony mee geweest en was super gezellig.
Gisteren met die van mezelf lekker alleen een ritje gedaan. Ging prima.
Bedankt in ieder geval

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:01

FitzChivalry schreef:
misschien kun stukken naast je paard meelopen, dat is veel minder zwaar.. kun je toch mee, als je 2x een half uurtje rijdt, en de rest loopt..
maar dat kan alleen als het een staprit is natuurlijk..

Ja mee eens..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:03

Ik zal het ook niet doen, zeker niet als de rit een paar uur duurd.

Kan je beter nog een jaartje wachten...