Door grote kudde probleem met paard pakken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosjelief

Door grote kudde probleem met paard pakken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:43

Sinds een half jaartje staat mijn paard in een grote kudde met ong 18 paarden,pony's veulens enz. Nu had ik daar eerst geen last van omdat ik haar een half jaar stil heb gezet,maar nu wil ik haar graag weer oppakken. Normaal was ze nooit zo moeilijk met pakken. Als je een worteltje bij de hand hebt dan gaat dat wel. Maarja in zo'n grote kudde zijn er 18 paarden die dat worteltje ook wel willen en dat word dus vechten.
Daarbij laat ze zich ook niet meer vangen, als ik er al aan kom lopen dan is ze al in volle galop weg.
Nu is het een paar weken goed gegaan, gewoon de dominante paarden op afstand houden en dan wilde het wel. Ik moest alsnog 3 kwartier achter haar aanlopen wilde ik haar hebben maar het was niet gevaarlijk.
Vandaag wilde ik weer mijn paardje pakken, 1 touw meegenomen om de dominante beetjes op afstand te houden en 1 touw voor mijn paard. En normaal is dat nog niet eens nodig want je zegt een keer sjoe! en ze zijn weg. Maar vandaag was het anders. 1 van de dominante merrie's bleef drammen en ging ook dreigend tegenover mij staan toen ik haar weg wilde jagen. Dit beviel mij absoluut niet.
Terwijl ik met haar bezig was zag ik mijn paard in volle galop over het grasveld rennen en in de bocht uitglijden. Ik keek die kant op en toen ik weer terug keek had het paard er gebruik van genomen dat ik niet opletten en stond verrek dichtbij. Ik wilde haar naar achter hebben en eisde dat ook van haar. Hierbij draaide ze zich om en schopte GERICHT mijn kant op! En raakte mijn rug. gelukkig niet helemaal vol maar ik werd zeker effe een stukje weggeslingerd. Ze heef een mooie blauw hoefafdruk op mijn rug achter gelaten.

Ik vind het gevaarlijk worden. Eerst was het best wel te doen. Zolang je niet tussen 2 rivalen ging staan en uitkeek wat de kudde deed. Maar dit is niet leuk meer. De andere paarden pakken we gewoon en lopen ermee weg. Maar om zo lang midden in de kudde te staan terwijl ze druk worden omdat mijn paard wegrent is gewoon gevaarlijk.

Het is niet mogelijk om haar af te zonderen. Ik hoop dat jullie misschien ideeën hebben zodat "even mijn paard pakken" straks niet eindeigd in het ziekenhuis

Kendra

Re: Door grote kudde probleem met paard pakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:54

Ik heb dit niet in deze vorm meegemaakt, maar heb wel eens mijn enter of twee-jarige uit een opfok-kudde moeten halen. Wij gingen altijd met z'n tweeën en namen een zweepje mee. We probeerden de leider van de club een halster en touw aan te doen, zodat die in ieder geval meeliep en de kudde niet meer opjoeg. Die konden we dan ook gebruiken als buffer tussen onszelf en de rest. Daarna pakte ik m'n eigen jaarling. Pas als we bij de poort waren mocht het andere paard weer vrij.
Eigenlijk is het ons altijd zo gelukt.

Maar ik ben het erg met je eens dat je erg voorzichtig moet zijn, één trap kan genoeg zijn.

Roosjelief

Re: Door grote kudde probleem met paard pakken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 18:07

Nou het probleem is nu voornamelijk dat ze het nog een beetje aan het uitvechten zijn... Dus als ik er 1 pak. dan gaat ze ruzie maken terwijl ik er tussen sta...