Paard zadelmak maken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Paard zadelmak maken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:13

Sorry als het topic niet goed staat!

Okee, ik zal eerst de situatie even uitleggen. Vork
Bij mij op stal word momenteel een 9-jarig paardje ingereden door twee meisjes van 12.
Het is een welshje, en een heel leuk beestje om te zien maar..
bij het uit de wei halen begint het al.. Het beestje "wil niet mee" en dus 'rammen' ze dr maar op los.
Vervolgens staat het eindelijk vast op de wasplaats, maar begint het onwijs hard te hinniken "Pets" dat mag niet Nors opkijken .
Na veel moeite hebben ze het zadel erop gelegd [op maat gemaakt, met al een dik dekje, maar nee voor de mooi-igheid (hoe schrijf je dat?) moet er natuurlijk ook nog een bontje tussen.. 't arme beest Ach gut ]

Vervolgens het hoofdstel, dan lopen ze eerst naar een stal, waar ze vervolgens 20 minuten bezig zijn het beest het hoofdstel in te krijgen om vervolgens trots de binnenbak in te lopen.

Dan gaat het ene meisje (wat overigens veel te lang is, benen zitten zo ongeveer bij de knieën) erop zitten en beginnen ze te rijden [wat ze wel goed doen, behalve elke hinnik is een klabbeng]

Daar zijn ze nu zo'n 4 weken mee bezig..
en dan zetten ze het arme beest een hindernis van 60 centimeter voor dr neusje..

Ligt het dan echt aan mij? of zijn ze ietwat eeh..
onvoorzichtig en onproffesioneel bezig?
Moet ik er wat van zeggen? Ik ben namelijk niet zo iemand die snel commentaar durft te geven, vooral omdat ik het ze absoluut niet nadoe, maar ik vind dit toch niet echt een correcte behandeling..

8nnemiek

Re: Paard zadelmak maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:21

Ik vind het absoluut geen goede manier. Paardje zal hierdoor zijn hele leven een hekel blijven houden aan het rijden, en zal uiteindelijk denk ik niet meer te vangen zijn vanuit de wei. Logisch ook.
En een paard dat nog niet zo veel evenwicht heeft met ruiter erop, en dan met een te lange ruiter over een hoge hindernis?! Hamer

Natuurlijk moet hier iets van gezegd worden, maarja, veel van zo'n jonge meisjes zullen zich daar niets van aantrekken, of zelfs een grote mond terug hebben, dus misschien moet je het eens met een volwassene bespreken, iemand waar ze echt tegenop kijken, en eens proberen of diegene op de meisjes kan inpraten.
Van wie is de pony? Misschien de eigenaar eens vertellen wat er aan de hand is?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:23

Hmm, echt tegen mensen opkijken doen ze niet,
het zijn zeg maar het typische soort "ik heb een eigen paard en minstens 20 duizend andere verzorgpaarden dus ik weet alles en jullie lekker niks meisjes Lachen"

Ze zijn aardig hoor, ze luisteren alleen niet zo geweldig.
Tja en de eigenaar heeft geen verstand van paarden..
Het is gekocht voor het ene meisje zodat zij haar zadelmak kon maken en hij het beesie weer door kon verkopen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:31

Misschien kun je de eigenaar dan het beste uitleggen dat het paardje op deze manier niets meer gaat opbrengen bij het doorverkopen. Als het paardje heel erg moeilijk doet bij het meelopen, opzadelen enz. Sowieso omdat zo'n kleine pony's meestal als kinderpony's worden verkocht moet hij wel geleerd hebben om braaf met kinderen mee te lopen en netjes te blijven staan. Een paardje dat bang is voor de mens zal nooit duur verkocht worden.
Als je zo'n verhaal een beetje netjes en duidelijk brengt dan zal de eigenaar het vast wel begrijpen, en de meisjes misschien een waarschuwing geven, of een andere verzorger zoeken Lachen

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:35

Het paardje is niet echt bang. Of in ieder geval, niet voor iedereen..
En het heeft tot nu toe altijd in een kudde gestaan en is nu ook al aardig "lid van de kudde" geworden, dus daar zou het hinniken vandaan kunnen komen denk ik.

Maar ik zal het eens met de eigenaar bespreken Lachen
Kijken wat hij er aan doet en het sowieso ook tegen die kinderen zeggen..

Over het hinniken trouwens..
Is het heel erg dat ze hinnikt? En moet dat er echt uit?
Want ik heb eigenlijk geen idee wat er normaal met een hinnikent paard gebeurt Clown

Het hinnikt naar alles Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:49

Normaal gaat het hinniken vanzelf over als het paardje eraan gewend raakt om af en toe uit de kudde te worden gehaald.
Ik zou het zelf niet afstraffen, maar ik denk ook niet dat het erg veel kwaad kan om wel te laten weten dat het niet mag. Een klein tikje vind ik dus niet zo'n probleem. Als het paard maar wel begrijpt waaróm hij die tik krijgt.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:53

klein tikje dus :']
Okee!

Bedankt Lachen

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:27

x_Rebecca schreef:
"ik heb een eigen paard en minstens 20 duizend andere verzorgpaarden dus ik weet alles en jullie lekker niks meisjes Lachen"
.

komt me maar al te bekend voor Vork

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:49

beestenfreak schreef:
x_Rebecca schreef:
"ik heb een eigen paard en minstens 20 duizend andere verzorgpaarden dus ik weet alles en jullie lekker niks meisjes Lachen"
.

komt me maar al te bekend voor Vork

Haha Huilen van het lachen
Ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden Bloos

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:53

Persoonlijk ben ik erg van de gemakkelijke. Het is niet mijn dier en dus niet mijn pakkie an. Het is misschien niet professioneel wat de dames doen, maar zij kiezen er voor om het met hun pony (of als het dier niet van hun is gaat de eigenaar er blijkbaar mee akkoord) zo aan te pakken. Dan moeten ze dat maar doen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:55

Zoals je al eerder zou kunnen hebben gelezen is de eigenaar een niet-paardenmens, het paardje is gekocht voor de verkoop en die meisjes moeten het zadelmak maken Lachen

En inderdaad is het hun pakkie an, maar ik vind het zo zielig voor het beestje..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:57

diegene die zn pony laat doen door 2 van die grietjes is de sukkel hier Haha!. Voor het diertje is het inderdaad sneu..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:59

kijk, goed is het niet wat je omschrijft.
En je zou er zeker wat van kunnen zeggen (indien je er echt verstand van hebt, dus niet van: "niet doen, das zielug".) Geef ze tips/adviezen hoe ze het beter kunnen aanpakken. En op een gegeven moment pakt het paard ze terug voor een onterechte behandeling.
Afwachten dus tot er ongelukken gaan gebeuren..

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:03

Ja het is zielig voor het beestje, inderdaad met de eigennaar praten of met de meisjes om advies te geven..
Veel succes!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:05

Bedankt Lachen
En ik ga het er in ieder geval met de eigenaar over hebben!