Ineens veranderd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

Ineens veranderd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:50

Mijn verzorgpaardje was altijd heel braaf, en lief. Maar sinds ik terug ben van vakantie (drie weken weggeweest) is ze ineens helemaal veranderd. eerst liep ze zo zonder touw met me mee, maar nu wil ze met touw nog nouwelijks lopen. Ook schrikt ze ineens veel meer. de hoefsmid is gisteren geweest, en die heeft haar ijzers afgedaan, en hoefjes bekapt, zou het daardoor kunnen komen? Ook staan de schapen waarmee ze eerst in het weiland stond een eindje verderop in een ander landje. Ik heb nog niet weer gereden, maar ben bang dat ze raar gaat doen...

laliz

Re: Ineens veranderd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:07

Heeft ze in die drie weken wel gewoon gewerkt? Geen energie-explosie?

Ik zou in ieder geval proberen jezelf niet anders op te stellen nu je denkt dat ze 'raar' doet, gewoon gaan rijden. En overleg even met de eigenaar.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 18:41

Ze heeft geen beweging gehad, misschien dat het inderdaad een energie-explosie is. Ik longeer haar morgen denk ik eerst wel even...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:43

als ik 3 weken niet ben geweest negeerd mijn paardje mij. omdat ze beledigt is en denkt dat ik haar in de steek heb gelaten. mischien denkt die van jou dat ook. mijn oaardje laat zich ook alitjd vangen door mij maar als ik lang ben weg geweest ook niet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 01:06

Denk ook dat ze boos is dat je haar in de steek hebt gelaten. Doen veel paarden trouwens. Meestal gaat het na een paar dagen of zo wel weer over.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:23

Als dat niet willen meelopen pas na de hoefsmid is gekomen, dan zou het kunnen zijn dat er iets teveel is weggehaald van de hoefjes. Zeker omdat ze eerst op ijzers liep en nu op blote voetjes, kan dat behoorlijk gevoelig zijn, in het ergste geval zelfs hoefbevangen.
Staat ze nu alleen in het weiland? Want een pony alleen kan behoorlijk gespannen en schrikkerig worden, zeker als ze het niet gewend zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:28

Je kan het ook aan de eigenaar vragen als die in de tussentijd bij het paard is geweest Knipoog

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 12:04

Ik ben vandaag weer geweest, met poetsen enzo doet ze wel normaal, maar als je met haar wilt lopen, vindt ze ineens alles eng, een paar keer schrok ze zo dat ik haar wel los moest laten... Ik zal de eigenaar nog even vragen...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:53

Lijkt me dat ze in je vakantie iets heeft meegemaakt (trauma). Vraag het na, misschien kom je erachter en kun je erop inspelen.

_Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:21

Is het echt schrikken of is het aanstellerij of pijn? Wat doet ze precies, wegrennen of steigeren ed?

horse_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 06:37

Het kan zijn dat ze last heeft van haar hoeven.
Als ze lang op ijzers heeft gestaan is haar hoefwerking helemaal uit geweest, die is namelijk niet mogelijk met ijzers.
Nu gaan haar hoeven weer werken (lees; uitzetten als ze haar hoeven neerzet en weer terug gaan als ze haar hoeven optilt) en
daar kan ze nog wel even last van hebben.
Ook wordt de hoefwand dunner als paarden op ijzers lopen omdat die de grond niet of nauwelijks raakt. Loopt ze ook extra
gevoelig op steentjes ? Je kan het vergelijken met mensen die op blote voeten gaan lopen; door het op te bouwen krijg je eeltvorming.
Hetzelfde principe werkt bij een paard en het is misschien wel verstandig om elke dag een stukje over de weg te lopen zodat ze
een wat dikkere zool gaat krijgen.
Als ze pijnlijke voeten heeft is ze minder bewegelijk en dat kan doorwerken op haar gestel en dat ze dus niet/minder wil lopen en schrikachtiger word.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de smid niet zo zachtaardig was. Dit kom ik in mijn praktijk regelmatig tegen helaas.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het snel weer beter gaat.

lotte_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:53

ik denk dat ze beledigt is, en denkt dat dat jij haar in de steek hebt gelaten. dat heb ik ook gehad met een verzorgpaard van me. ik probeerde een nog sterkere band met haar te bouwen en dat is gelukt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:24

Staat ze nu helemaal in d'r eentje? Dat vinden paarden helemaal niet leuk, lijkt me dat dat 't is.

Nidiot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:31

ik zou ook eens proberen te longeren.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:48

t gaat nu al wel weer beter. denk dat haar voetjes wat wennen Knipoog

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:36

happypaardje schreef: