bang voor een paraplu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

strubble

bang voor een paraplu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 13:42

Mijn Shet is heel erg bang voor paraplu's. En als ik wandel kom ik nog wel eens een mens en paraplu tegen. Hij gaat steigeren als hij een paraplu ziet! Kan iemand me uitleggen hoe je hem eraan kan laten wennen?

XXX inge en Strubble (shet)

Silence

Re: bang voor een paraplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:43

Door zelf grondwerk te doen met een paraplu.
Eerst gewoon laten ruiken.
Dan ermee aan raken als het ruiken zonder paniek gaat.
En dan aanraken en steeds verder uitklappen.
Uitklappen uiteraard naast je paardje.
Dit combineren met heel erg veel beloningen.

strubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:34

Dankje

strubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:34

Ik heb dat al wel eens geprobeerd maar als ik hem pak gaat hij steigeren.. Verdrietig

loes_humpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:05

gewoon rustig laten bekijken, dan belonen, en iets verder gaan

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:55

Leg de paraplu, in de eerste instantie dichtgevouwen, in de bak en loop er voorzichtig langs. Laat hem zien dat het ding niet bijt door het aan te raken en zo. Ga er dan voorzichtig langslopen, laat hem goed kijken zodat hij kan zien dat een paraplu niet bijt. En zo stukje bij beetje dat ding iets verder uitvouwen en herhalen totdat hij helemaal is uitgevouwen, en daarna proberen die plu op te pakken. Steeds goed laten zien dat een plu echt ongevaarlijk is, hooguit irritant en hem zelf ook de ruimte geven dat te ontdekken. En telkens als hij een stapje dichterbij komt belonen natuurlijk. Iets lekkers geef ik pas als het helemaal gelukt is, dus als hij probleemloos (of bijna probleemloos) langs iemand met een paraplu loopt. Ernaar kijken mag wel, kan ook geen kwaad! Dat is mijn methode van mijn paard aan enge dingen laten wennen en bij mijn paard werkt het goed. Mischien dat anderen andere adviezen hebben?

Ik gebruik trouwens meestal een longeerlijn bij het tonen van enge dingen, als ze dan wegspringen heb je ze in elk geval nog vast.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:00

Ik ben geduldig met wat brok in de wei gaan staan met een paraplu boven mijn hoofd. Hij kon t niet laten om te komen. Nu vindt hij het alleen nog eng als er opeens een paraplu de hoek om komt, maarja, dat blijft waarschijnlijk ook.

strubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:13

Bedankt voor de reacties!!

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:15

met 2en grondwerk doen,
1 iemand vasthouden je shet.
en dan 1 iemand met de paraplu bezig zijn.

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:45

je zal zelf aan de slag moeten met de plu.tot dat hij het normaal vind

noot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:48

Veel oefenen. oefenen baard kunst. Paard niet teveel belonen tijdens oefenen, geeft je iets toe dat het ook eng is!!!
Hang eens een paraplu bij de wei of stal, zodat hij er dagelijks mee in aanraking is !!! Suc 6

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:01

oefenen oefen en oefenn maak een paraplu vast in zijn box en laat die een nacht hangen daatna maak je bewegingen met de paraplu en zo door

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:14

Met je shet in de bak bijvoorbeeld hem/haar een paraplu laten zien. Eerst zonder te openen en dan open doen. Als je het vaak genoeg herhaalt dan went ze er wel aan!
Succes!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:55

Gondwerk/Schiktraining. Pling
Maar het is ook niet erg gek dat hij er bang voor is , de meeste paarden zijn bang voor zo iets wat opeens heel groot word. [ denk na , in het wild is dat Alamrum.! Doei, doei ]

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:03

Iig heel veel gaan oefenen. Doe alsof het de meeste normale zaak van de wereld is dat je een paraplu bij je draagt. Zowel gesloten, open als openklappend.
Nog 1 ding nooit belonen of sussen zolang als ze nog schrikken. Braaf stilstaan op 4 benen indien ze stil moeten staan of netjes meelopen is braaf. Ander gedrag hoef je niet af te straffen, maar beloon het niet. Oefen in een afgesloten omgeving. Mocht hij losraken istie iig niet weg.
Vandaag zelf ook met mijn 3 jarige geoefend met een paraplu. Imo 1 van de dingen in de basisopvoeding.

Mysterical

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:08

Misschien de paraplu een nachtje/dagje voor zn stal leggen? dat hij er naar kan kijken? of ophangen ergens!