Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anneM_Ajax schreef:Mischien is het een optie om zo min mogelijk met de andere paarden te doen?
Zwerte schreef:Ik heb hetzelfde met mijn paard gehad. Heb een sterke band met hem en dit liep een beetje uit de hand. Hij is al erg dominant in de kudde en vond dus ook dat hij mocht beslissen wie er bij mij kwam (en dat was hem alleen en niemand anders) Een ander paard pakken was voor mij onmogelijk geworden. Het klinkt erg hard maar eigenlijk moet je de band tussen jou en je paard wat verminderen. Ik heb dit aangepakt door hem te negeren en eerst naar andere paarden toe te lopen. Niet boos worden of schelden maar totaal negeren. Eerst liep hij boos mee maar ook dit negeerde ik en liep gewoon door naar een ander paard. Eerst de andere aandacht geven en daarna naar hem gegaan. Dit een tijdje vol gehouden, ik bepaalde naar welk paard ik ging en niet hij. Ook als hij dat paard aanviel heb ik hem alsnog geen aandacht gegeven en opnieuw geprobeerd. Het kost wat tijd en moeite maar bij mij werkte het perfect! Nu wacht hij keurig tot ik bij hem kom (alhoewel hij af en toe met nieuwe paarden de neiging heeft om ze aan te vliegen met mij in de buurt...) Ik heb deze methode aan M. van dierendonck nagevraagd en ze zei toen dat het precies was wat ze in mijn situatie had voorgesteld
suuske schreef:En vooral positief gedrag belonen. Zodat je negatief gedrag gaat omzetten naar positief gedrag