Paard leiden aan touw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delriva

Paard leiden aan touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:26

Mijn 3-jarig paard laat zich niet leiden aan een touw. Je doet het touw aan en volgt je hooguit enkele passen daarna blokkeert hij en krijg je er geen beweging meer in. Idem dito als je uit de weide gaat, dan gaat het wel wat vlotter, eventjes dan, en daarna weer geen beweging. Ik heb hem achteruit de weide moeten induwen.

Cassidy

Re: Paard leiden aan touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:31

Leer je paard wijken voor druk, vooral aan het hoofd. Koop een touwhalster, dat heeft wat meer impact (let op touwhalster = werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten).
Ga vervolgens voor je paard staan en zet druk op het halster. Niet loslaten voordat je op zijn minst een gewichtsverplaatsing krijgt naar je toe. Dan druk acuut laten vieren alsof je je verbrand hebt. Op het moment dat hij in staking gaat pas je het wijken voor druk toe op dat hoofd. Het wegvallen van de druk is de beloning voor die gewichtsverplaatsing en uiteindelijk stap naar voren.

Optie 2: als je paard in de ankers gaat, loop je in een hoek van 90 graden bij hem vandaan, terwijl je druk houdt op halster en hoofd. Doordat jij druk houdt moet hij een stap opzij zetten, anders valt hij om. Op het moment dat hij een stap opzij zet, is de bevriezingsfase over en kun je weer de kant opgaan waar je heen wilt.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:38

Cassidy schreef:
Leer je paard wijken voor druk, vooral aan het hoofd. Koop een touwhalster, dat heeft wat meer impact (let op touwhalster = werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten).
Ga vervolgens voor je paard staan en zet druk op het halster. Niet loslaten voordat je op zijn minst een gewichtsverplaatsing krijgt naar je toe. Dan druk acuut laten vieren alsof je je verbrand hebt. Op het moment dat hij in staking gaat pas je het wijken voor druk toe op dat hoofd. Het wegvallen van de druk is de beloning voor die gewichtsverplaatsing en uiteindelijk stap naar voren.

Optie 2: als je paard in de ankers gaat, loop je in een hoek van 90 graden bij hem vandaan, terwijl je druk houdt op halster en hoofd. Doordat jij druk houdt moet hij een stap opzij zetten, anders valt hij om. Op het moment dat hij een stap opzij zet, is de bevriezingsfase over en kun je weer de kant opgaan waar je heen wilt.

goede tip's , ik zou met tip 2 beginnen , lijkt me net iets makkelijker voor een paard dat moeilijk reageerd. Knipoog

Delriva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 18:53

Bedankt voor de tips, het gaan inmiddels al heeeel wat beter. Ook ben ik begonnen met longeren, enkel stap. Rechtsom ging van de eerste keer perfect, linksom was het even wat moeilijker maar na een kwartiertje had hij het door.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:12

Probeer er voor te waken dat je dingen alleen maar vanaf een kant met hem doet. Bijv dat je hem alleen leidt als je links van hem staat. Straks ook met opstappen, neem beide kanten mee (of laat ze meenemen).

horse_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 06:49

Een paard die niet wil lopen gaat altijd in beweging als je schuin van hem wegloopt ( hoek van 90 graden of soms meer )
Het begint met een stapje omdat paarden eigenlijk heel erg gevoelig zijn voor verstoringen in hun evenwicht.
Je hoeft dan vaak niet eens druk te zetten. Als je het op zo'n manier doet en een paar keer blijft herhalen weet hij al snel
dat hij je moet volgen en zal dat dan ook gaan doen zonder dat je druk hoeft te zetten.
Ook is grondwerk en free-style een supermanier om je paard te leren volgen zonder touw/halster en te komen als je
hem roept. Ik ging met mijn paard naar het strand zonder halster/touw en hij bleef me volgen wat er ook gebeurde.
Is echt heel bijzonder.
succes ermee !

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:52

Bedenk eens hoeveel haast je hebt ?
Als je even wacht is de kans 99% dat het paard toch uiteidelijk een pasje voorwaarts zet. Gewoon omdat paarden liever vorwaarts gaan dan achteruit.
Wees een beetje creatief, en als verstandige bazin en vriend met weinig tevreden. Het zijn de eerste lessen voor jouw jonge paard om mee te lopen met je. De basis van fijn gedrag leg je maar één keer.

Ga eens op je hurken en lok hem naar je toe, paarden zijn N IEUWSGIERIG en omkoopbaar.
Maak dit spelletje leuk, en wees niet gehaast en tevreden met een hele kleine vordering, daarna zal je rijkelijk 'beloond' worden met een paard wat het leuk vindt om met je mee te lopen.
Geduld.... en gezond (mensen)verstand.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:09

ik haal mijn paard met hoofdstel de wei uit heb ik wat meer druk en hij wilt ook niet altijd even snel dus neem ik een een zweepje mee als hij niet wil gewoon een klein tikje tegen zijn kont of buik dan loopt hij weer

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:51

Olster4ever schreef:
neem ik een een zweepje mee als hij niet wil gewoon een klein tikje tegen zijn kont of buik dan loopt hij weer

Ik heb dit probleem een paar dagen gehad. In mijn geval is het gewoon mijn IJslander die aan het puberen is en mij wilde uitproberen. Dat met dat zweepje heb ik 1 keer gedaan.. Het lukte tot 2 keer aan toe met het stilstaan. Daarna wist ze dat als ze heel snel achteruit liep het zweepje kon ontwijken. Goed ze is gewoon heel slim en bij veel problemen waar we tegen aan stuiten moet ik elke dag zelf een nieuwe oplossing voor verzinnen omdat mevrouw zelf er een spelletje van weet te maken en het weet te ontwijken (niet altijd hoor en ik vind het stiekem ook heel grappig aan haar maar ben tegenover haar natuurlijk consequent ze is 5)

Wat ik heb gedaan is gewoon stoiceins wachten. Je paard niet aankijken. Gewoon voor je uit staren. Als paarden ergens een hekel aan hebben is het genegeerd te worden als je erbij staat. Uiteindelijk gaat ze lopen. Ook moet je bedenken of de oorzaak misschien kan liggen in dingen die jullie samen gaan doen als je haar uit de wei haalt. Is het iets wat vaak hetzelfde is en zij misschien niet leuk vindt/saai vindt? Ga eens wat anders doen, gewoon een rondje over het erf en daarna weer direct terug in de wei etc. Bij mij heeft dit erg geholpen. In mijn geval werkte kwaad worden gewoon echt niet. Sommige paarden reageren heel goed op een stemverheffing en die van mij ook maar in dit geval niet. Ze was gewoon echt een ezel haha

Succes!