Schrikken ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisannos

Schrikken ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:01

... van niets?

Dit doet mijn pony, de laatste tijd steeds meer.
Laatst nog. Ik was haar gewoon rustig aan het poetsen, met een muziekje op. Ik was al een poosje bezig, en ineens, uit het niets, schrikt ze heel erg.
Ze begon helemaal te trillen, en te blazen, en liet zich op haar kont vallen (ze stond vast tussen twee touwen, het halster had ze half los gerukt).
Terwijl er helemaal niets gebeurde?
Dit soort gedrag zie ik de laatste tijd steeds vaker. Heeft iemand misschien enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Lisanne

MaaikeMo

Re: Schrikken ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:06

ze schrikt wel van iets, van iets, dat ons niet opvalt
en wat het is, ja gewoon schrik reactie.. houd je niet tegen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:28

ik denk ook dat ze zeker wel ergens van schrikt Ja , kalmeren is het enige wat je kunt doen,en blijven praten met je pony.
verder kun je schriktraining doen als dit(of ergelijk) erger word , is ook erg goed voor de ontwikkeling van een paard\pony.

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:29

waarschijnlijk was hij aan het indutten door het poetsen en begon op de radio een andere muziekje ofzo of had hij een nachtmerrie (A)

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 13:45

Hmm ja zou inderdaad kunnen. Maar ik had het vandaag weer. Ze is ook echt de hele tijd heel gespannen, en wil niet meer haar kont van de muur afkomen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:05

Lisannos schreef:
Hmm ja zou inderdaad kunnen. Maar ik had het vandaag weer. Ze is ook echt de hele tijd heel gespannen, en wil niet meer haar kont van de muur afkomen.

staat je paardje nog steeds stil met een blesure?las ik in je profiel?
kan het zijn dat je zelf ook gespannen bent?

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:06

fuego3 schreef:
Lisannos schreef:

staat je paardje nog steeds stil met een blesure?las ik in je profiel?

Nee, dat is alweer een jaar ofzo geleden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:07

even wat meer info vragen hoor:
wat voor krachtvoer en hoeveel krijgt je dier?
staat het de hele dag buiten, en zo nee hoeveel uren dan?
rijd je en hoe vaak/hoe zwaar?

zijn er dingen op stal veranderd?
paarden bij gekomen, of dingen verbouwd op stal?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:08

Gewoon iets dat zij ziet maar jij niet. Of dat ze iets ruikt.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:12

Ze staat tegewoordig dag en nacht buiten (eerst niet, toen kreeg ze 2x per dag driekwartschep krachtvoer, wat voor krachtvoer weet ik eigenlijk niet) en krijgt er dan geen krachtvoer bij. Ik rijd ong. 4 à 5 keer per week, en niet overdreven zwaar ofzo. De ene keer een halfuur, de andere keer een uurtje. Das best verschillend.
Er zijn ook niet echt dingen veranderd op stal, behalve dan dat ze nu dag en nacht op stal staat. Ik heb ook even een periode gehad dat ik erg druk bezig was met school etc., en haar niet zoveel aandacht heb gegeven, en dus niet zoveel heb gereden (ong. 3 keer per week, verder wel gelongeerd, gewandeld en gepoetst).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:13

Hoe is ze met rijden/longeren verder? Ook gespannen en schrikkerig?

En inderdaad: hoe vaak komt ze buiten?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze een keer geschrokken is op de betreffende plaats en dat ze nu heel gespannen is en erg op haar hoede. Een vliegend pluisje kan dan al een reactie opleveren.

Lekker poetsen, zelf normaal blijven doen (dus net doen alsof er niks aan de hand is) en desnoods een keer een hapje laten eten op de plek. Niet langer maken dan noodzakelijk, eerst maar even kort en in vertrouwen dan dat je te lang bezig bent zodat ze weer kan schrikken.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:19

zap schreef:
Hoe is ze met rijden/longeren verder? Ook gespannen en schrikkerig?

En inderdaad: hoe vaak komt ze buiten?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze een keer geschrokken is op de betreffende plaats en dat ze nu heel gespannen is en erg op haar hoede. Een vliegend pluisje kan dan al een reactie opleveren.

Lekker poetsen, zelf normaal blijven doen (dus net doen alsof er niks aan de hand is) en desnoods een keer een hapje laten eten op de plek. Niet langer maken dan noodzakelijk, eerst maar even kort en in vertrouwen dan dat je te lang bezig bent zodat ze weer kan schrikken.

Met rijden deed ze vandaag wel een beetje vreemd, ze gooide in het begin telkens haar hoofd in de lucht. Maar later niet meer.
En in het begin, toen ik haar net had, ging ze er echt elke keer onder het rijden vandoor. Dan leek het ook net of ze ergens van schrok, maar dat ik niet weet waarvan ze zou geschrokken moet zijn.
Maar dat was denk ik een soort van uitproberen. Nu gaat ze heel soms buiten er nog wel eens vandoor, ook hetzelfde met het schrikken. Tenminste, dat dat lijkt.
En met longeren is ze wel gewoon rustig, meestal.
Ze komt tegenwoordig dag en nacht buiten.

Oké, ik heb haar vandaag ook wat hooi gegeven, en geprobeerd haar te kalmeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:19

kan zijn dat er wat gebeurd is, misschien zitten er dieren(muisjes of vogeltjes) in de buurt waar jij poetst en dat ze schrikt van dat geluid?
als ze wel hele dagen buiten staat, staat ze met meer paarden?
hoe is ze in de groep,zie je haar wel rusten in het land??
misschien dat ze te weinig rust in het land krijgt,(vanwege weidegenootjes die haar niet met rust laten) dan kunnen paarden ook prikkelbaar worden.

wat nog kan zijn.
ze staat in het gras nu en krijgt geen extra krachtvoer he?
kan een terkot aan bepaalde mineralen zijn,vooral magnesium tekort kan zulke symptomen geven.
hoeft niet hoor,misschien is er wel een andere reden waarom ze wat prikkelbaarder is.
dit supplement is heel goed voor nerveuze paarden:
http://www.quayequestrian.com/nl-nl/fee ... spx?id=187

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:25

ellepel schreef:
kan zijn dat er wat gebeurd is, misschien zitten er dieren(muisjes of vogeltjes) in de buurt waar jij poetst en dat ze schrikt van dat geluid?
als ze wel hele dagen buiten staat, staat ze met meer paarden?
hoe is ze in de groep,zie je haar wel rusten in het land??
misschien dat ze te weinig rust in het land krijgt,(vanwege weidegenootjes die haar niet met rust laten) dan kunnen paarden ook prikkelbaar worden.

wat nog kan zijn.
ze staat in het gras nu en krijgt geen extra krachtvoer he?
kan een terkot aan bepaalde mineralen zijn,vooral magnesium tekort kan zulke symptomen geven.
hoeft niet hoor,misschien is er wel een andere reden waarom ze wat prikkelbaarder is.
dit supplement is heel goed voor nerveuze paarden:
http://www.quayequestrian.com/nl-nl/fee ... spx?id=187

Hm oké. Ze staat sowieso altijd in het land met 2 andere jaarlingen. Vooral de jongste zit haar wel vaak achterna, en ze loopt dan meestal met de oren in haar nek weg van hem. Dus het zou inderdaad wel kunnen zijn dat dat het is.

En ik ga even op die site kijken, heel erg bedankt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:35

zij is een merrie en wat zijn die twee jaarlingen voor geslacht?
wij hebben er ook een gehad op stal,die werd gepets door de andere paarden, die schrok ook overal van.
toen ze uit die groep ging was het gedrag met een week helemaal over.

Nynnnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:36

Misschien had ze door dat ze vast stond? Ik ken iniedergeval een pony die niet vast wil worden gezet, dan gaat ze op haar kont zitten. Maar soms als ze het niet echt beseft dat ze vast staat dan doet ze niets..

Carmen_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:10

ging niet opeens het licht aan of zo :S mijn pony heeft t soms ook of t is uitprobeeren :s ik heb dr nu 2 weken aleen iedere keer bij het rijden schrikt ze weer ergens van :S

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:19

mijn pony schrikt soms ook zomaar, terwijl er niks lijkt te zijn..Verward
mischien is het normaal dat sommige pony's wat schrikachtiger zijn,
want het blijven toch vluchtdieren??

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:05

ellepel schreef:
zij is een merrie en wat zijn die twee jaarlingen voor geslacht?
wij hebben er ook een gehad op stal,die werd gepets door de andere paarden, die schrok ook overal van.
toen ze uit die groep ging was het gedrag met een week helemaal over.

oke, dat zou dan misschien inderdaad kunnen! ze staat altijd met een ruin en een merrie, en soms nog een ruin en merrie erbij. Maar die staan niet dag en nacht buiten.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:07

kaasje schreef:
mijn pony schrikt soms ook zomaar, terwijl er niks lijkt te zijn..Verward
mischien is het normaal dat sommige pony's wat schrikachtiger zijn,
want het blijven toch vluchtdieren??

ja dat kan zijn, maar vroeger was ze echt gewoon lekker ontspannen. oke, ze is dan wel een echte schijtert, ze is bang voor de onozelste dingen maar vroeger was ze nooit zo.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:20

Probeer de aandacht van je pony goed bij jou te houden, en niet bij die van de omgeving, Dus blijf gewoon lekker tegen haar praten en zo waarschijnlijk zal het schrikken dan al een heel sutk minder zijn Lachen
Laatst bijgewerkt door xLaus_ op 19-07-08 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:24

dit is misschien banketstaaf voor jou maar heb jij misschien je paard gestraft ofzo waar door je paard zich niet meer gerust bij je voelt dat kan ook zo zijn ?

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:59

jeNniferTjj schreef:
dit is misschien banketstaaf voor jou maar heb jij misschien je paard gestraft ofzo waar door je paard zich niet meer gerust bij je voelt dat kan ook zo zijn ?

nouja, niet dat ik weet eigenlijk!

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:05

ik denk het komt door met wie ze op de wei staat. Het zijn allebei jongen paarden, 1 ruin (veulen geloof ik nog, of net jaarling) en 1 merrie. Het veulen (of jaarling) gaat telkens in haar kont bijten enzo, en haar de hele tijd achterna lopen. Ik merk ook dat Chanty niet echt aardig tegen hem is, ze doet de oren voor hem naar achter enzo. Hij is ook echt heel brutaal, met uit de wei halen komt die keihard op je afrennen en vandaag sprong die letterlijk boven op me. De andere merrie in de wei is best wel bang, nouja, die laat zich wegjagen. Bij het veulen heeft zelfs een zweepje geen zin meer.

Ik zat vandaag te denken dat het misschien ook wel met de hoeven te komen zou kunnen hebben. De laatste keer dat ze namelijk schrok, was ik haar hoeven aan het uitkrabben. En ik zag vandaag dat ze geloof ik wel een beetje gevoelig is op de hoeven (ik doe nu wel super voorzichtig, omdat ik het echt dood eng vind als ze weer zo'n paniek aanval krijgt), maar ik krab haar hoeven niet alleen op de poetsplaats uit. Waar ze de hele tijd gespannen is. Ook standaart na het rijden, en daar ontspant ze wel.
Hm, hopelijk snappen jullie het nog een beetje haha.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:30

Ligt ze wel eens in de wei? Ik denk dat Ellepel wel eens gelijk zou kunnen hebben dat je pony niet aan haar rust toekomt en dus gespannen raakt door slaapgebrek (even kort door de bocht). Kun je haar een periode 's nachts op stal zetten en kijken of ze daar van bijtrekt? Bijvoorbeeld een week of 2?