Pony pakken maar andere pony laat dat niet toe.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Pony pakken maar andere pony laat dat niet toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:13

Hallo
Ik heb mijn haflinger merrie sinds maart bij huis staan samen met de haflinger merrie van mijn zus. Die van mijn zus is echt een leidertje. Als ik mijn haf uit de wei wil gaan halen komt ze op me af met haar oren in de nek. En ik laat dan los want ze trapt naar mijn pony en ik hoef er niet tussen te zitten. Ik heb geprobeerd om haar met een halstertouw weg te jagen als ik met mijn pony naar de uitgang loop. Maar dat helpt ook niet echt. Mijn haf loopt de laatste tijd ook voor me weg. Wat nu??

Sharif08

Re: Pony pakken maar andere pony laat dat niet toe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:14

Misschien uit elkaar zetten das miss wel een oplossing want zij wordt misschien bang van die andere.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:16

Sharif08 schreef:
Misschien uit elkaar zetten das miss wel een oplossing want zij wordt misschien bang van die andere.

Ik weet het niet de ene keer staan ze te knuffelen en kroelen en als het dan volgens die pony van mijn zus niet meer hoeft draait ze de kont.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:21

Wij hadden ook op stal een heel dominante merrie. Maar ja, paars van een ander, daar kun je niet mee trainen, dus die moest er toch zweep-technisch aan geloven, want die brak de boel af als ze in de buurt kwam. Levensgevaarlijk voor paard en mens. En ik laat mijn paard niet afslaan wanneer zij braaf naar mij toekomt.

Maar jij kunt wel oefenen met de haf van je zus. Je moet een duidelijke leiderschapspositie krijgen over haar. Zodra JIJ in de weide komt, ben JIJ de baas. Als haf 1 dan herrie komt schoppen, moet jij haar op de plek zetten. Ga gewoon vaak de weide in, niet eens om je eigen haf te pakken en werk met haf 1 aan die verhouding. Veel grondwerk kan helpen en anders desnoods eens haf 1 flink op zijn nummertje zetten. Immers, dat doet deze ook met jou. Gedraag jij je in de weide maar eens als de leider van de kudde en als haf 1 in de buurt komt, dan pik je dat gewoon niet.

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:24

Jhaa dat vind ik ook wel een hele goede oplossing ^ Maar je kan het altijg proberen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:30

Maikaatje schreef:
Sharif08 schreef:

Ik weet het niet de ene keer staan ze te knuffelen en kroelen en als het dan volgens die pony van mijn zus niet meer hoeft draait ze de kont.

De twee paarden onderling hebben hun plek bepaald.. Haf 1 is de baas, die van jou ondergeschikt. Dit is prima zo, de paarden leven nu eenmaal volgens rangordes in de kudde. En dat wilt niet zeggen dat ze niet 'lief' voor elkaar zijn hoor. Maar zodra haf 1 het er niet meer mee eens is is het ook afgelopen. Dit gekroel zal waarschijnlijk ook door de leidende haf 1 worden begonnen en dus ook beeindigd. Jouw haf vlucht weg bij het hek, omdat hij lager in de rang staat dan de haf van je zus. Hij weet dat als haf 1 in de buurt komt, hij aan de kant moet en anders een trap riskeert. Ook niets vreemds aan. Maar wel heel vervelend. Vandaar dat ik zei, zodra JIJ in die weide erbij komt, bepaal JIJ de boel. Haf 1 blijft de baas over jouw haf, dat altijd, maar als jij het niet goed vindt dat Haf 1 aan jou haf komt, dan bepaal jij dat, want jij bent de baas.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:46

jana-en-ik: voor een groot gedeelte denk ik dat je gelijk hebt, maar op dit moment is de ts niet de leider van de haflingers, en om dan zo maar even de wei in te lopen en en je als leider gedragen valt niet mee,.
Haflingers zijn sterk en daar moet je geen trap van krijgen, dus zou ik er mischien wel voor kiezen om eerst de haflingen van je zus er uit te halen en daarna haar eigen, voor de veiligheid!

Dat neemt niet weg dat er gewerkt moet worden aan dit probleem , en denk niet dat je er komt doormiddel van een zweep,(vergeet de zweep maar eens).

een grondwerk cursus zou een mooie optie zijn voor beide meiden denk ik.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:50

Wij hebben de pony's ook bij elkaar in staan (D-pony's en 1 shetlander) en de shet is de baas. Als er een D-pony uit moet, wordt de shetlander kwaad. De makkelijkste oplossing is het gewoon met zijn tweeën doen, dat de ene de pony vasthoudt en de andere met de tweede pony het weiland uit loopt. Of eventueel allebei meenemen en de ene op stal laten staan, als daar de mogelijkheid voor is. Als je die mogelijkheid niet hebt, blijft de andere niet staan als je hem gewoon een emmer voer o.i.d. neerzet?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:01

June92 schreef:
Wij hebben de pony's ook bij elkaar in staan (D-pony's en 1 shetlander) en de shet is de baas. Als er een D-pony uit moet, wordt de shetlander kwaad. De makkelijkste oplossing is het gewoon met zijn tweeën doen, dat de ene de pony vasthoudt en de andere met de tweede pony het weiland uit loopt. Of eventueel allebei meenemen en de ene op stal laten staan, als daar de mogelijkheid voor is. Als je die mogelijkheid niet hebt, blijft de andere niet staan als je hem gewoon een emmer voer o.i.d. neerzet?

maar zo blijf je met je weide(dominantie) probleem zitten, ik denk dat je het beter kunt gaan verhelpen Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:05

Mijn paardje staat ook in de wei met een ander paard dat haar niet wilde laten gaan, en ook gericht naar mij heeft geprobeerd te slaan (niet naar haar, dat doet ie dan weer niet). Heb hem een keer de hele wei doorgejaagd met een halster en touw en sindsdien is het over. Hij is nog steeds niet blij als ik zijn vriendin kom ophalen, maar blijft op veilige afstand. Kan hem zelf nu ook probleemloos meenemen als ik hem roep, terwijl hij in het begin enorm steigerde als ik hem kwam ophalen omdat zijn eigen baasje niet kon.

Toen ik hem de wei doorgejaagd heb heb ik me heel groot gemaakt, met mijn armen zwaaien en zo, en halster en touw om hem eventueel als hij toch op me afkwam een lel te geven. Wel steeds naast hem gebleven, zodat ie niet kon uithalen. In elk geval buiten bereik van zowel de voor- als de achterhoeven.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:11

Bij ons deed een ruin dat ook die heb ik een keer met een halstertouw zo'n klap op zijn borst gegeven dat als hij het weer probeert dat ik alleen maar boos zijn naam hoef te roepen en hij staat alweer stil.

Normaal wil ik het liever ook niet kwaadschiks doen maar als het voor de rest geen nut heeft moet hij er toch aan geloven.

(dat paard kan ik nogwel gewoon in de wei pakken en aaien enzo)

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:17

Ik heb de hafjes nu uit elkaar gezet ze kunnen allebei de wei in en de bak ik heb de bak gesplitst in 2e. Wat ik net heb opgemerkt is. Mijn haflinger en die van me zus stonden allebei in de bak te slapen. even later zag ik ze allebei in de wei eten. Is dat nog leiderschap. Dat ze aangeeft van nu moeten we gaan eten en nu moeten we even slapen ofzo? want normaal jaagt ze haar de bak of wei in en nu kan dat niet maar tog staan ze op hetzelfde moment in de bak of de wei.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:27

Maikaatje schreef:
Ik heb de hafjes nu uit elkaar gezet ze kunnen allebei de wei in en de bak ik heb de bak gesplitst in 2e. Wat ik net heb opgemerkt is. Mijn haflinger en die van me zus stonden allebei in de bak te slapen. even later zag ik ze allebei in de wei eten. Is dat nog leiderschap. Dat ze aangeeft van nu moeten we gaan eten en nu moeten we even slapen ofzo? want normaal jaagt ze haar de bak of wei in en nu kan dat niet maar tog staan ze op hetzelfde moment in de bak of de wei.

denk dat jou haf de vrijheid nog niet gewend is mischien?? en ze kent haar plek.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:35

fuego3 schreef:
Maikaatje schreef:

denk dat jou haf de vrijheid nog niet gewend is mischien?? en ze kent haar plek.

en wat als haar pony iedere dag nw wondjes erbij heeft? en ze haar pony niet meer uit de wei kan pakken omdat die andere pony dreigend op haar af komt, iedere x weer????

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:38

sorrie ik had het topic half gelezen...dom dom.....dus ik begreep hem niet helemaal ik dacht dat je ergens anders op doelde! jaa ik denk ook dat ze de vrijheid nog niet helemaal gewend is! maar ik denk ook dat ze zo mekaar opzoeken!