Wat is dat toch met mijn paard? kronkel in haar kop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Wat is dat toch met mijn paard? kronkel in haar kop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 14:36

Ik hoor zonet van mijn verzorgster dat mijn paard gister iemand heeft getrapt. Ze is ervan overtuigd dat het gericht was op het paard wat erachter stond, de baas uit de wei. Dat denk ik ook omdat die 2 niet geweldig samen gaan. Mijn paard is vrij dominant aangelegd en omgang met andere paarden is niet altijd even makkelijk. Bij de een gaat het goed, bij de ander niet. T is niet dat dingen constant voorkomen maar af en toe. Een tijd terug had ze pijn in haar been, toen heeft er iemand naar gekeken en bij het voelen haalde ze uit omdat het zeer deed. De bekapper kon haar de keer erop aan dat been niet doen. De volgende keer ging het wel goed. Ze staat bekend als niet aardig. Tuurlijk ken ik haar ondertussen en in de omgang met mij gaat alles prima. Naar mij doet ze eigenlijk nooit wat. Maar toch zou ik graag weten of er wat aan te doen is. Ik weet niet exact waar ze vandaan komt maar mijn sterke vermoeden is dat ze niet in de opfok heeft gestaan. Wel bij haar moeder maar misschien niet met andere paarden erbij. Zou het kunnen dat ze een stukje opvoeding heeft gemist? Of ligt het aan mij?

Nu kan ik in augustus iemand laten komen die een combinatie parelli en monti roberts doet. Zou zoiets een oplossing kunnen zijn? Of andere suggesties?

Babeth

Re: Wat is dat toch met mijn paard? kronkel in haar kop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:59

Ik snap het niet helemaal, is hij alleen zo naar andere paarden of ook naar mensen?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:11

ik denk dat het goed is om met je paard wat te gaan doen vooral om wat inzicht te gaan krijgen in haar gedrag en vooral hoe met haar om te gaan. Dus wat je hebt afgesproken vind ik een goede zet.
Ik heb twee paarden en ben door beide vorig jaar gebeten en beide xren had ik achteraf gezien het kunnen voorkomen. De een die ik al 22 jaar heb, heeft mij als veulen 1x gebeten en verder nooit meer tot vorige zomer dan. En het andere paard is een toch wel wat dominante merrie en kan behoorlijk dreigen naar andere paarden.
Bij beide waren er andere paarden in het spel die de signalen van mijn paarden negeerde, bij mijn oudje een eenjarige die eigenlijk en hap had moeten hebben ipv van mijn onderarm en bij mijn merrie kwam er een ander paard snel op mij af en toen had ik een hap in mijn rug te pakken. En het zijn beide hele vriendelijke paarden met mensen. Leermoment is dat ik toch die heel subtiele signalen die ze afgaven niet echt goed heb gezien of begrepen. Vooral oppassen met voer als je het land in gaat met een groep paarden. succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:16

Ik zie het probleem niet.
Je paard is dominant ten opzichte van andere paarden; so what?
En ze vertrouwt niet zomaar vreemde mensen die aan haar zere been willen komen; is ook haar goed recht.
Dus hoezo 'kronkel in haar kop'?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:18

JoviBan schreef:
En ze vertrouwt niet zomaar vreemde mensen die aan haar zere been willen komen; is ook haar goed recht.

Dat had ik dus ook, snapte het verhaal ook niet helemaal.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:22

ik dacht dat ze naar jouw vriendin had uitgehaald, verkeerd gelezen dus, zo praten paarden met elkaar.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:23

JoviBan schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ze doet toch niet echt extreme dingen? Eigenlijk alle paarden schoppen wel eens van zich af. Ik zou zeggen, maak je er maar niet te druk om.

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:00

kijk maar wat je hier aan hebt Knipoog

Het kan zijn dat op de plek waar je paard is op gegroeid hij in een grote kudde leefde maar hij nooit echt veel in contact met mensen heeft gehad. Daardoor heeft hij geen respect voor mensen omdat hij ze niet echt kent. Laat hem nu het vakantie is in de bak los en ga daar zelf zitten lezen ofzo niks doen. Herhaal dit een paar keer. Ga hem dan veel poetsen terwijl hij los staat in de bak en raak alles op zn lichaam aan. Als hij op een bepalde plek weg loopt ga je verder op een andere plek. Zet hem de volgende dag vast en bewerk de plekken die hij vervelend vond. Ga ook een met hem aan de hand lopen en wat grondwerk zodat hij respect voor je krijgt

werkt dat niet kan het vroeger juist ondersom zijn geweest. Dus dat hij nooit met dieren in contact is gekomen in dat geval moet je hem een paar dagen in de wei met andere paarden zetten en niks doen. Waarschijnlijk zal hij vechten met de andere paarden om zijn rang als hij eenmaal zijn rang gevonden heeft zal hij beter zijn.

suc-6

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:15

MetteAndrea schreef:
JoviBan schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ze doet toch niet echt extreme dingen? Eigenlijk alle paarden schoppen wel eens van zich af. Ik zou zeggen, maak je er maar niet te druk om.

tja, het zijn ook de mensen om me heen...veel gezeik over gedrag, dat het een poedersuiker is en jadajadajada. Zijn dat nou mensen met paarden die graag afgeven om anderen? Dat is niet leuk..en dan ga je je zorgen maken. Het lijkt wel of geeneen paard om me heen wel eens schopt, maar alleen zij. Want de andere verhalen hoor je niet. Dit is mijn eerste paard. Ik heb haar nu een jaartje en dan leer je dat een paard kopen een momentopname is en je altijd kanten ontdekt die je niet had verwacht. Daar wordt ik soms onzeker van.

jennifer; thanx Lachen Ik heb weinig problemen met haar, maar ga dit toch doen om eens te kijken wat er gebeurt. Leuk!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:19

Eerlijk gezegt zou ik me er ook niet al te druk om maken, sommige paarden slaan gewoon sneller dan andere, wellicht uit angst of schrikreactie bij bv pijn aan het pijn.
En naar andere paarden slaan is toch vrij normaal, zo gaat dat nou eenmaal onderling bij paarden.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:29

Citaat:
tja, het zijn ook de mensen om me heen...veel gezeik over gedrag, dat het een poedersuiker is en jadajadajada. Zijn dat nou mensen met paarden die graag afgeven om anderen? Dat is niet leuk..en dan ga je je zorgen maken. Het lijkt wel of geeneen paard om me heen wel eens schopt, maar alleen zij. Want de andere verhalen hoor je niet. Dit is mijn eerste paard. Ik heb haar nu een jaartje en dan leer je dat een paard kopen een momentopname is en je altijd kanten ontdekt die je niet had verwacht. Daar wordt ik soms onzeker van.

jennifer; thanx Lachen Ik heb weinig problemen met haar, maar ga dit toch doen om eens te kijken wat er gebeurt. Leuk!

Ik snap wel wat je bedoelt ja. Ik heb samen met mijn zusje en ouders een pony (ook de eerste) en we hebben haar net een maandje of 2 nu. Op stal zijn er soms ook mensen die commentaar hebben. Lastig inderdaad, maar ik denk dat dat meer over die mensen zelf zegt, dan over jou of je paard. Deze mensen zouden zelf ook wel kunnen bedenken dat elk paard verschillend is. Ik zie zelf ook wel veranderingen bij onze haf sinds we haar hebben gekocht. Ze staat daar nu even op stal, en ze krijgt wel iets meer noten op dr zang.
Verder, gelukkig dat je zelf geen problemen met haar hebt. Ik denk dat het op stal wel overwaait, misschien is het een idee om er niet zoveel aandacht aan te schenken. Mensen hebben overal een mening over, of ze daadwerkelijk weten waar ze het over hebben is weer wat anders Tong uitsteken

Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:05

Ziva schreef:

Het zou me niet verbazen dat jij iemand bent die heel respectvol met haar paard omgaat.
Dat op zich al geeft bij veel mensen de kriebels en vinden bij voorbaat al dat je paard een lastpak is en dat je d'r harder aan moet pakken.
Niets van aantrekken! Zo te lezen heb je een prima paard die absoluut geen konkel in haar hoofd heeft.
En ja, naarmate je je paard langer hebt, hoe beter je haar leert kennen en hoe meer ze van zichzelf laat zien. Dat is toch heerlijk?!
Lekker van genieten en vooral ook op je eigen manier met haar om blijven gaan en je eigen weg bewandelen.