Paard staart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Paard staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:39

Even voor de duidelijkheid, dit gaat niet over één van mijn eigen paarden, maar over een paard waar ik dag in dag uit tegenaan kijk Knipoog .

Het betreft een E merrie van 17 jaar, in bijzonder slechte conditie. De veearts kan niets vinden.

Dit paard heeft pseudo narcolepsie, dwz dat haar conditie zo slecht is dat ze niet meer gaat liggen en kort gezegd gewoon letterlijk omvalt van de slaap.
Maar goed dat is bekend en is mijn vraag ook niet.

Er is mij wel iets heel merkwaardigs opgevallen dat ik nog nooit bij een ander paard heb gezien en ik loop toch ook al weer ruim 40 jaar mee in de paarden Knipoog .
Ze staat dagelijks meerdere malen op de wei met de oortjes erop en hals omhoog in de verte te kijken. Uiteraard heb ik gekeken wat er te zien is...niets, helemaal niets. En zo staat ze dus meermalen per dag zeker een uur lang (!!!) in de verte te kijken met de oortjes er scherp op en haar hoofd omhoog. Als er bv iemand aan komt kijkt ze wel duidelijk even daarnaar om vervolgens weer zeer geinteresseerd in de verte te staren. Ze is dus niet zo apatisch dat ze niets waarneemt. Ze blijft ook echt de hele tijd dat ze staat te kijken op exact dezelfde plek staan en veroert geen vin.

Wie herkent dit gedrag?

Nog even wat aanvullende info. Het is een paard dat in de omgang met mensen en andere paarden een zeer apatisch gedag vertoont. Ze komt wel naar je toe, maar maakt verder geen enkel contact.

xJakoline

Re: Paard staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:43

Ik heb er een beetje ervaring mee niet zo veel,
maar het lijkt wel of dat ze iemand opwacht of iemand mist ofzo?
Mijn pony deed dat in het begin ook toen hij zn vriendje miste.. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:48

Nee hoor, dat is niet aan de orde, ze heeft geen vriendje.

Bovendien maakt het haar niets uit waar ze naar kijkt, het kan alle kanten op zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:52

Heb je mischien een foto ofzo waarop ze dat doet?

Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad alsof ze ergens op wacht.

Is ze wel eens echt grondig onderzocht door een goede arts, of naar een kliniek geweest? Of wil de eigenaar dat niet?

Blijft altijd lastig dit soort dingen te beoordelen vanachter een computer nietwaar?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:56

Waarschijnlijk zit ze dan in een soort van eigen 'droomwereldje'.
Hoor je wel vaker bij paarden die wat apathisch gedrag vertonen.
Zij uit dit op deze manier waarschijnlijk door in de verte te gaan staren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 11:55

Helaas kan ik geen foto plaatsen het paard is niet van mij tenslotte.

Ik heb niet direkt de indruk dat ze in een droomwereld zit, want ze reageert wel als ze ineens wel iets ziet. Dat maakt het ook zo merkwaardig. Ze lijkt heel attent en dat is ze feitelijk ook.
Maar wachten lijkt mij ook niet echt, want er is gewoon helemaal niets waarop ze kan wachten. Die mensen hebben dit paard net een paar weken en ze loopt nu 3 weken hier.

Je moet je dus voorstellen dat ze al met al enkele uren per dag zo staat te kijken. Roerloos op 1 plek zonder te bewegen, hooguit dat ze even opzij kijkt als ze iemand aan ziet komen. Het maakt haar ook kennelijk niets uit in welke richting ze kijkt, want dat verschilt per keer.

Edit: kijk voor een foto even naar de foto in mijn profiel van mijn Havidoff merrie, de eerste foto. Die staat daarop precies op dezelfde manier (maar die poseerde alleen maar even voor de fotograaf Haha! )

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:58

Ik ken wel een pony die ook staart, het lijkt echt alsof ze helemaal in haar eigen wereldje zit. Oortjes naar voren, hoofd beetje naar boven gericht en maar staren naar ..niets? Tong uitsteken Gisteren nadat ik een bosritje had gemaakt met haar ging ze ook weer zo staan en ze lijkt haar omgeving dan even helemaal te vergeten o.i.d. Als je dan haar naam roept of haar even aait dan is ze weer 'terug', maar soms duurt dat ook even. Waarom ze het doet weet ik niet, misschien is het gewoon een beetje een dromerig beest Tong uitsteken of is het om even ontspanning te vinden want soms wil ze zichzelf nogal zenuwachtig maken terwijl er niks aan de hand is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:39

misschien heeft het te maken met haar lichamelijke conditie?
ik merk dat ik dat zelf ook doe op dit moment Knipoog , ben al een poosje erg moe smiddags en kan dan gerust op de bank zitten en voor me uit zitten staren naar niks, komt er dan een kat voorbij die aandacht wil dan krijgt ze dat, maar dan weer verder staren tot ik uiteindelijk maar even ga liggen een tukkie doen. Misschien is dat voor paarden ook wel zo.
Ik heb net een operatie achter de rug dus misschien komt het bij mij nog van de narcose maar dat paard is ook niet in topconditie, dus wie zal het zeggen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:11

Mischien is ze nog niet gewend en wacht ze tot haar vorige eigenaar of verzorger haar komt ophalen? Dat heb ik op een manege wel eens min of meer vergelijkbaar meegemaakt. Of mischien een traumatisch verleden? Het lijkt haast een vorm van dissociatie zoals je het beschrijft. Je bent er wel maar je bent er niet is daarvoor de meest simpele beschrijving, zoals de buitenwereld dat waarneemt.