Rangorde in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

Rangorde in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:16

Hallo allemaal Knipoog

Wij hebben 2 fjorden, een fjordenruin en een fjordenmerrie. Deze staan altijd buiten in de wei. Ze staan samen met twee shetland merrie's. Met name de 2 fjorden zijn niet van elkaar weg te slaan. (Ze staan ook al meer dan drie jaar samen).
Sinds 10 juli hebben onze vriendinnen ook een paardje gekregen, dit is een fjordenmerrie van 6 jaar oud.
Toen ze de eerste dag kwam hebben we haar laten wennen aan de omgeving en hebben haar alleen in een wei gezet, naast onze paarden.
Toen ze eenmaal een beetje gewend was hebben we haar bij onze paarden in de wei gezet, om te kijken hoe het gaat. De shetlanders waren erg geintresseerd en besnuffelde haar helemaal. De fjorden kwamen er ook achter dat er een nieuweling was en de fjordenruin begon met zijn oren plat in zijn nek heel hard achter haar aan te rennen en haar te bijten. De rest van de groep rende mee.
Uiteindelijk was dit voorbij en ze negeerde elkaar. Onze fjordenmerrie is altijd al de baas geweest en dat liet ze dus ook blijken.
We hebben ze ook nog omstebeurt aan elkaar laten snuffelen om kennis te maken, dit verliep erg goed.
Maar toen we ze weer terug in de wei zetten, met zijn alle bij elkaar mocht de nieuweling absoluut niet bij de kudde komen van onze fjordenmerrie. Vooral niet bij de fjordenruin, de shetlanders liet ze meer vrij.
De volgende dag toen we aankwamen stond tot onze verbasing de fjordenruin (Mazzel) bij de nieuweling (Yrsa). De fjordenmerrie (Nikita) liet dit toe (Na één avond) maar beschermde dit keer de twee shetlanders.
Dit is nu al een paar dagen aan de gang. Natuurlijk is het normaal dat de rangorde bepaald moet worden en dat we geduld moeten hebben..
Maar als we Nikita samen met de nieuweling (Yrsa) zetten negeren ze elkaar volledig.
Van Nikita mag haar fjordenmaatje Mazzel wel bij haar komen, maar dan loopt Yrsa achter hem aan. En Nikita accepteert Yrsa niet.

We vroegen ons af...Of één van jullie tips heeft voor ons? Wat we misschien kunnen doen om de situatie een beetje te verbeteren. Nogmaals we weten dat het veel geduld nodig heeft.
Maar we vinden het nogal verbasend dat de twee fjordenmaatjes die al zolang bij elkaar zijn, opeens uit elkaar zijn.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Isa en Ninna

WilmaW

Re: Rangorde in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:21

Ik zou zeggen zolang ze elkaar niet helemaal lens trappen gewoon hun gang laten gaan.
Ze moeten dit zelf regelen daar kun je niets aan doen.

modesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:49

Ben het helemaal met WilmaW eens... zolang ze elkaar niet lens trappen kun je ze wel gewoon laten staan... het kan wel heel lang duren voordat de merrie de nieuweling accepteerd maar als ze niet continu vechten is dat niet zo'n probleem...

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:09

Nog even een reactie er bij...
Voorheen had ik twee ruinen appart staan van de merrie's, dit omdat de ruinen nog niet lang hengst af waren en nogal kuren hadden.
Toen ik dacht dat het kon heb ik ze allemaal bij elkaar gezet, voor dat ze elkaar allemaal accepteerden ging zeker wel een week over heen.
Mijn oude merrie (toen al 28) heeft er zeker 3 weken over gedaan voordat ze de ruinen (2 stuks) ook maar 10 meter van haar af dulde.
Ze ging gewoon in de hoek van de wei staan en de rest stond dan 50 meter verder op te eten en als een van de ruinen al om keek stond ze al te bokken en gillen in de wei.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:53

Gewoon niet mee bemoeien. Wij hechten waarde aan maatjes die al jaren samen staan. Paarden bepalen de rangorde en het maatjes zijn opnieuw met elkaar zodra de groep veranderd. Lekker zo laten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:15

Zolang ze elkaar niet letterlijk afmaken zou ik het later voor wat het is. Mijn merrie met veulen is een paar weken terug bij twee andere merries met veulens gezet, die al een maandje of wat samen stonden. De eerste week stond mijn merrie met beeb in de ene hoek en de rest in de andere, maar inmiddels staan ze gezellig met z'n allen bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:25

Soyatjuh schreef:
We vroegen ons af...Of één van jullie tips heeft voor ons? Wat we misschien kunnen doen om de situatie een beetje te verbeteren. Nogmaals we weten dat het veel geduld nodig heeft.
Maar we vinden het nogal verbasend dat de twee fjordenmaatjes die al zolang bij elkaar zijn, opeens uit elkaar zijn.

Niks, helemaal niks.. de situatie is niks mis mee, ze slaan elkaar niet aan gort en het verloopt allemaal best rustig. Wel wat gerommel, maar niet continu een gevecht als ik het zo lees. Voor jullie is het misschien raar dat de twee niet meer bij elkaar lopen telkens, maar daar hebben ze zelf geen last van hoor. Als dat ruintje het niks zou vinden dat het niet meer bij de andere kan, doordat de nieuwe meeloopt, zou hij die nieuwe wel duidelijk maken dat die niet mee moet lopen.
Wij vinden maatjes/vrienden heel belangrijk, dat we ze zelf hebben en onze paarden ook, maar zelf hechten ze er waarschijnlijk een stuk minder aan, als er dan 1 bijkomt en die is leuker, of interessanter, dan is dat een nieuw maatje, terwijl wij het zo zonde en jammer en sneu vinden dat het nu opeens "over" is met het oude maatje. Ach zal die paarden een zorg wezen.. ze staan gezellig in een kudde, de nieuwe moet nog d'r plekje vinden en weten en dan is het goed. Is de rust er weer en dan zal de andere ook vast wel weer bij de merrie kunnen staan.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:59

sjakie schreef:
Gewoon niet mee bemoeien. Wij hechten waarde aan maatjes die al jaren samen staan. Paarden bepalen de rangorde en het maatjes zijn opnieuw met elkaar zodra de groep veranderd. Lekker zo laten.

denk ik ook ,niet mee bemoeien!! Knipoog

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:00

Zolang het niet gevaarlijk wordt zou ik me er niet mee bemoeien, paarden bepalen dat zelf en daar verander je toch niets aan Knipoog

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:21

zo als iedereen zegt maak je geen zonder en over de 2 vrienden. in de wei zullen ze zich naar hun rang gedragen maar als ze samen zullen rijden of bij elkaar poetsen zal het wel goed gaan. jij kan hier niks aan doen

stel je voor dat jij een hele goede vriendin krijgt maar er opeens een hele leuke jongen is of anders om. dan zal miss die vriendin een beetje vergeten ookal is het niet goed , jij kan er niks aan doen

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:24

Gewoon zn gangetje laten gaan zoals al gezegd. Zolang er geen gewonden vallen is het goed en ik denk naarmate de tijd vordert dat het wel beter zal gaan onderling Lachen

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:11

ik heb zo'n beetje dezelfde situatie gehad .
ruin en merrie ( welliswaar met veulen) , onafscheidelijk , daar kwam dan 2 maanden geleden een 2 jarige ruin bij.
Het probleem bij ons was dat dit ruintje totaal geen kuddegedrag ( taal) kon.
Hij kon het best wel vinden met de ruin , maar de merrie , jee , wat een bitch was dat .
Ze hadden gelukkig genoeg ruimte in de wei , en ik heb het ook z'n gang laten gaan .
De nieuweling werd op een paardse manier "manieren" geleerd , maar buiten een aantal bijtwonden heeft hij niets opgelopen.
De merrie is nog steeds erg "streng" maar ik zie de nieuweling steeds meer en vaker in haar buurt grazen.
In het begin mocht de nieuweling natuurlijk ook niet in de buurt van haar veulen komen , ondertussen zijn het veulen ( hengstje) en de nieuweling vriendjes en de merrie kijkt hier helemaal niet meer naar om.
Ik vond het vaak zielig , vooral in het begin , dat de nieuwe zo weggestoten leek te worden.
De rust is terug , de nieuwe is wel de ranglaagste , maar hij heeft het daar niet moeilijk mee .
Nu heb ik weer een nieuw probleem , haal ik een van de mannen even uit de kudde ( uit het zicht ) dan is er niets ( of niet zo veel ) aan de hand , maar haal ik de merrie weg , O O O , dan zijn de mannen helemaal uit hun doen .

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:51

Ze vertonen vrij normaal kuddegedrag, eerst de nieuweling constant wegjagen om m vervolgens langzaam op te nemen in de groep. Zo gaat het bij ons altijd (kudde van 8) De onderlinge verhoudingen veranderen constant, mijn paard was eerst de pispaal, maar is na 2 jaar de baas geworden, het kan verkeren Knipoog
Gewoon lekker laten gaan, over een paar maanden zijn ze de beste vrienden!