is dit normaal gedrag voor een jaarling.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

is dit normaal gedrag voor een jaarling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 22:41

Een vraagje waar mijn paarden nu op het land staat staan in het totaal 6 paarden.

1 fries 20 jaar oud ruin
shetlander 18 jaar oud ruin
2 friese jaarlingen hengst
1 kruising draver nog iets hengst
En een welsh cop weet niet hoe oud ruin

Maar nou is de oude fries de leider van de groep en zorg er voor dat de andere paarden hun plaats weten.
Nou staat 1 van de jaarlingen er net bij en die wordt nog een beetje op zijn plaats gewezen door de fries.
Maar zodra de fries hem bijt of weg wil trappen dan blijft hij gewoon staan, ook al blijft die fries op hem in trappen
meneer blijft gewoon staan en doet niks.
Is dit normaal voor een jaarling de andere jaarlingen of paarden lopen gewoon weg of doen iets terug hij niet.
Graag jullie mening hier over of dit normaal gedrag is voor een jaarling

modesty

Re: is dit normaal gedrag voor een jaarling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:38

Mijn pony is nu 2 maar als die wordt gepakt door een andere pony blijft hij ook gewoon staan en doet ook niks terug.. waarom het precies is weet ik niet maar het gebeurt dus wel vaker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:40

Ik denk zomaar dat de jaarling nog niet weet wat hij behoort te doen. Hij heeft niet geleerd dat trappen betekend dat hij plaats moet maken. Weet je of de jaarling als veulen in een kudde heeft gestaan of ingeschaard is geweest? Als hij dat niet eerder heeft meegemaakt moet hij het allemaal nog leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:46

is wel normaal gedrag........... hij gaat het vanzelf leren Lachen

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:26

hij heeft hier voor in de opfok gestaan.
Dus het lijkt mij dat hij het wel gewent is.
Als de paarden achter elkaar aan gaan dan grijpen we nooit in we vinden
dat dit gewoon bij het kudde gedrag hoort.
Maar gister hebben we toch wat gezegd tegen de oude fries want die bleef door trappen
en hij bleef gewoon staan we waren echt bang dat hij gewond zou raken ofzo want het ging er echt
hard aan toe.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:27

een paard leert pas op een bepaalde leeftijd het échte kudde gedrag, dat verschilt een beetje per paard het is meestal rond de 2 jaar.
ik zou er nog niet bang van worden, ze kunnen heel wat hebben!

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:58

als de jaarling een fries is, zou ik zeggen, hoort ook wel bij een fries.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:14

Mijn nu drie jarige heb ik gekregen toen ie een maand of 9 was. Hij kwam in en kudde en had gewoon zijn plekje, zonder dat ie daar echt op gewezen werd.

Nu ben ik pas van stal verhuisd, en nu staat ie onderaan de ladder.... Hij laat zich ook slaan, rent/loopt dan wel weg, maar snapt er ook nog geen bal van Haha! Hij loopt nu ruim twee maanden in de kudde en nu begint ie pas voorzichtig vriendjes te maken. Hij begint te leren wat zijn plaats is en hoe hij toch contact kan maken met paarden die boven hem staan. Hij snapt nog niet altijd dat hij als laatste naar binnen mag en probeert dus ook gewoon vooraan te gaan staan bij het hek. Dit wordt door de rest natuurlijk direct afgestraft. Soms is dat best sneu om te zien, maar hij moet leren voor zichzelf en zijn plekje op te komen. En als je dan af en toe kleine vorderingen ziet, is dat wel weer erg mooi om te zien....

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 07:20

nee de jaarling is geen fries.
De jaarling friesen weten gelijk als de oudste en leider er aan komt
dat ze op zei moeten.
Maar die andere blijft gewoon staan en ook al wordt hij zo vaak getrapt maakt niks uit
hij verzet geen stap.
Het is soms echt zo zielig om te zien

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:32

Die van mij deed dat ook heel erg, Hier gaat hij zich op een bepaald moment wel aan ergeren en trapt of bijt dan wel terug.
Jonge dieren zijn nog erg schuw in een groep nieuwe paarden ze zijn onderdanig, en dus ook zo stom om niet terug te reageren. Dit komt straks wel goed !!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:39

ik zou hem eruit halen,arm beest....hij is duidelijk niet in staat zich zelf te verdedigen.
Ik begrijp de reacties hier dan ook niet,van gewoon laten trappen hij leert het wel..
Totdat hij een trap tegen zijn hoofd krijgt,en eindigt met een gebroken kaak,of een onherstelbare blessure aan zijn been,het is maar net wat je wilt.
En voordat er reacties komen dat het de natuur is.....hoe wij paarden houden heeft nog weinig met de natuur te maken....

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:00

humpy1 schreef:
Een vraagje waar mijn paarden nu op het land staat staan in het totaal 6 paarden.

1 fries 20 jaar oud ruin
shetlander 18 jaar oud ruin
2 friese jaarlingen hengst
1 kruising draver nog iets hengst
En een welsh cop weet niet hoe oud ruin

Maar nou is de oude fries de leider van de groep en zorg er voor dat de andere paarden hun plaats weten.
Nou staat 1 van de jaarlingen er net bij en die wordt nog een beetje op zijn plaats gewezen door de fries.
Maar zodra de fries hem bijt of weg wil trappen dan blijft hij gewoon staan, ook al blijft die fries op hem in trappen
meneer blijft gewoon staan en doet niks.
Is dit normaal voor een jaarling de andere jaarlingen of paarden lopen gewoon weg of doen iets terug hij niet.
Graag jullie mening hier over of dit normaal gedrag is voor een jaarling

Als het land groot genoeg is dat je enter weg kán lopen, dan zou me er niet direct zorgen over maken. Lachen
Het kan heel goed zijn dat je jaarling hiermee z'n karakter toont, ik heb het wel eerder zien gebeuren, we hebben er zelf ook zo een. Heel gemakkelijk in de omgang, maar voor niets en niemand benauwd. Als veulen al, en nu 5 jaar later nog steeds. Soms onder de schrammen van een bazige tante, maar het deert haar niet. Ze blijft even vrolijk, maar zal voor Tante geen voet meer verzetten dan ze nodig acht.
Een 'sterk' karakter uit zich niet altijd door vechterig gedrag. Stoïcijns dingen over je heen laten komen en ondertussen gewoon je ding doen is ook een uiting van kracht!

Waarschijnlijk houdt de Fries er vanzelf mee op, en heeft de enter z'n plaats in de kudde veilig gesteld.
Even afwachten, zou ik zeggen. Een dag of twee. Maar wel natuurlijk oploeetn dat je enter voldoende kan eten en te drinken.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:09

geerke schreef:
ik zou hem eruit halen,arm beest....hij is duidelijk niet in staat zich zelf te verdedigen.
Ik begrijp de reacties hier dan ook niet,van gewoon laten trappen hij leert het wel..
Totdat hij een trap tegen zijn hoofd krijgt,en eindigt met een gebroken kaak,of een onherstelbare blessure aan zijn been,het is maar net wat je wilt.
En voordat er reacties komen dat het de natuur is.....hoe wij paarden houden heeft nog weinig met de natuur te maken....

dan kan je hem later dus ook niet in een groep zetten. als hij het nu niet leert, dan leert hij het nooit.. en moet je hem dus alleen zetten, dat is ook niet alles..

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:45

ze staan op iets meer dan 1,5 hect dus ze hebben ruimte genoeg.
De uithalen lijkt mij ook niet echt de oplossing want dan moet hij alleen gaan staan
en dat vindt ik ook zielig een jaarling helemaal in ze eentje.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:55

een jaarling met karakter die zich gewoon simpelweg niet weg laat jagen Tong uitsteken
ik denk wel dat het normaal is , de leiders zijn ook niet in het leven geroepen om alles maar lens te trappen, maar om dingen bij te leren, en denk dus ook niet dat de leider er op uit is om jou koppige jaarling te vewonden.

De jaarling denkt de aanhouder wint!!!! Haha! (en dat is vaak ook zo)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:03

we zijn nu een paar dagen verder, hoe is het nu met de jaarling?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:12

Het betekent waarschijnlijk dat de jaarling zich "overgeeft" aan de leider, dus daarmee aangeeft dat hij het leiderschap niet aanvecht maar aanvaart. Toen mijn jonge kwpn-er bij ons in de kudde kwam met oudere paarden vond de leidermerrie dat ie van hem was. Dus zij joeg hem op en hij moest bij haar blijven. Eerst liep ie weg, maar op een gegeven moment bleef hij staan zo van :"nou zeg het maar, wat mag ik dan wel?". Als het goed is zal de fries er op een gegeven moment ook mee ophouden omdat hij geen tegenspraak krijgt. Vaak willen leiders in het begin behoorlijk duidelijk maken dat zij echt de leider zijn. Wel een beetje in de gaten houden of binnen de perken blijft natuurlijk, maar waarschijnlijk zal de jaarling op een gegeven moment de fries en de confrontatie een beetje uit de weg gaan of houdt de fries op omdat ie ziet dat hij geen bedreiging vormt.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:56

nou we zijn nu al weer een paar dagen verder maar het gaat nog niet echt lekker.
Het was eerst alleen de oude fries die hem pakte en schopte.
Maar het lijkt wel of heel de groep een hekel aan hem krijgt want hij mag echt bij niemand in de buurt
komen want ze pakken hem nu dus allemaal ook de andere jaarlingen.
Deze jaarling is niet van mij een andere wel dus heb het er over gehad met de eigenaar maar die
wil hem gewoon laten staan.
Ik vindt het nog al zielig want het beeste ziet er ook nog slecht uit ( zei vindt van niet) maar je kan ze ribben
tellen en is goed ingevallen wordt ook alleen maar erger.
Dus heb al gezegd dat ze hem een tijdje bij moet voeren maar dat vindt ze niet nodig.
Ik heb al gezegd dat ze hem toch misschien beter uit de groep kan halen want het wordt echt erg hij staat altijd helemaal
alleen afgezonderd van de groep.
Wat zouden jullie doen in dit geval, ik was eerst van mening je moet hem laten staan hij moet het maar leren maar het
wordt nu zo erg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:22

ik heb in het begin al geroepen weghalen uit die groep,maar als hij niet van jou is dan kun je ook niet veel doen.
Ik vind dit echt heel zielig en begrijp niet hoe mensen dit een dier kunnen aandoen.(door niet in te grijpen)

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:24

geerke schreef:
ik heb in het begin al geroepen weghalen uit die groep,maar als hij niet van jou is dan kun je ook niet veel doen.
Ik vind dit echt heel zielig en begrijp niet hoe mensen dit een dier kunnen aandoen.(door niet in te grijpen)

ik heb het ook al tegen de gezegd maar ze is heel makkelijk paard is echt heel mager en ziet er slecht uit.
En heb gezegd dat hij het pis paaltje van de groep is en dat ze wat anders moet verzinnen maar is volgens haar niet nodig.