(klein)"probleempje" met shetlander hengstje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

(klein)"probleempje" met shetlander hengstje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:38

Hallo ,

Ik heb een ( paar ) probleempje met ons shetlander hengstje , hij snapt volgens mij niet wat alles betekend , b.v het lijkt alsof hij niet snapt wat ik bedoel als ik met mijn stem dingen zeg waarvan een gewoon paard na een tijd je zou aan draven , en hij weet niet dat aansporen hard gaan betekend , en ook niet wat een tik betekend geloof ik.
Hij snapt er echt niks van , met het grondwerk dat we doen , loopt hij wel goed achter me aan , maar snapt hij niet als ik wil aandraven..

Met hem aan het halster lopen heeft geen zin , want ik wil hem niet voortrekken...
En het interesant maken heeft ook echt geen zin , want dat doet hem niks.
Hij word nu aan een ander paard gelongeerd , en dan word hij niet mee getrokken , maar hij is dan ook niet vooruit te branden.
Hij word niet echt meer bereden , hoog uit zoon 2 x in de maand , door iemand die niet te lang en zeker niet te zwaar is ( net 20 kilo , en dat kan hij makkelijk houden van hij is ong. 86 cm. ) .

Lichamelijk is het volgens mij ook niet , want waarom zou een niet kreupel en ziek uit ziende pony niet willen draven. En bang voor mij is hij ook niet ofzo , we hebben zelfs een best goede band samen.

Iemand tip's?

En hou het vriendlijk. Knipoog

Groetjes Sanne

HorsesWoman

Re: (klein)"probleempje" met shetlander hengstje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:52

En ik was nog wat vergeten :

Hij heeft geen gemakkelijk verleden , maar volgens mij heeft hij daar geen last van.

Hij staat gewoon in een in/uit loop stal met een groote wei er aan vast , samen met zijn net 10 cm grooteren beste vriend.
Hij staat 1 dag+avdond in de week in een kruiden wei , waar hij zich lekker uit kan leven....

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:10

Niemand tip's ?

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:16

Victor moest ik eerst aan de hand ook meesleuren maar dat werd later stukken minder dan gingen we als een speer ik zou gewoon veel oefenen telkens aan de hand stap-halt-stap-halt-stap-draf-stap-draf en goed belonen natuurlijk.
Dat was wat ik deed maar Victor was ook wel een makkelijke pony Knipoog

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:15

Begin, ook al zeg je dat het geen zin heeft, met goed leren lopen aan de hand. En doe vooral veel met je stem. Belonen en straffen. Niet slaan, dat heeft geen zin. Een tijd terug kon ik ook niet met mijn pony aan de hand lopen, ze ging er steeds vandoor, maar nu is ze zo mak als een lammetje Lachen Veel oefenen en geduld hebben!
Hoe oud is je pony?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:19

din is gewoon shetstout Haha! Haha! kan je twee dingen doen OF ermee leren leven dat dit meneertje een loopje met je neemt, OF het dier eens aan gaan pakken Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:07

KiWiKo schreef:
din is gewoon shetstout Haha! Haha! kan je twee dingen doen OF ermee leren leven dat dit meneertje een loopje met je neemt, OF het dier eens aan gaan pakken Lachen

Hahha , is denk eigenlijk niet echt dat het shet stoutheid is , meer shetlui heid.

Maar hij neem volgens mij geen loopje met me. Anders zou het zich anders gedragen.
Hem aanpakken heeft geen zin , dat heeft iemand een keer geprobeerd , maar dat hielp niks , alleen bange pony en verdrietige ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:05

Ik heb twee minishetten, waarvan eentje het meest eigenwijze paardje is wat ik ooit heb ontmoet. Voor de duvel niet bang en in de tijd dat ie nog hengstje was een echte pittbull to andere paarden. (hij is nu ruin)
HIj liet zich liever omvallen dan meekomen als ik dat wilde (en dat deed hij dan ook letterlijk) en werd alleen strontchagrijnig als je hem echt aanpakte.
Ik ben parelli met hem gaan doen. In het begin viel het niet mee, maar omdat ik ook mijn andere shet en mijn haflinger ermee trainde, werd ik beter in lichaamstaal, duidelijkheid en het toepassen van fases. En eindelijk zie ik bij tommy een verandering (heeft wel een tijd nodig gehad.) Ik krijg nu steeds meer van hem gedaan. Ik kan hem op de cirkel laten lopen met een kleine aanwijzing, over een bankje laten springen (nou ja... klauteren) , lange teugelwerk met hem doen, zijwaarts, achterwaarts... vanalles. Bovendien krijgt hij er meer lol in en is hij nu veel liever. Hij heeft er alleen een gloeiende hekel aan als ik sta te klungelen. Maar zolang ik weet wat ik doe en ook consequent ben en de leiding goed neemt, wil hij ook best met mij werken. Zeker als daartegenover staat dat hij tussendoor ruime rustpauzes met veel lekker gras krijgt. Op die manier zit er voor hem ook wat aan. Dus in mijn geval was het met eigen houding en mijn eigen vermogen om de leiding te nemen. En ja... ik moest best wel eens mijn fases opvoeren van vragen tot overduidelijk eisen (en dus even zeer duidelijk zijn) maar zolang ik eerst vroeg, daarna zei en pas daarna eiste (met zoveel nadruk als nodig was... en ja... dat betekent zeker ook een ferme tik) ging het goed. Maar gewoon aanpakken werkte bij hem dus voor geen meter. HIj wil eerst netjes gevraagd worden en de tijd krijgen om erop te reageren, maar hij verwacht van mij wel dat ik eventuele dreigingen ook doorzet, anders vindt hij mij een watje.
Ik heb enorm veel van die pony geleerd en dat doe ik nog steeds. Ik zou hem voor geen goud willen missen.