Bang knolletje, schijterige ruiter....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Bang knolletje, schijterige ruiter....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:06

Ik ben nu zo'n maandje of 4/5 aan het rijden met de leukste Haflinger denkbaar (natuuuuurlijk ben ik heel erg objectief).
We lessen zeer intensief, en het gaat erg goed... Zowel met het rijden als grondwerk is ze bereidwillig, enthousiast en vriendelijk.
Okay, het is een racer... maar dat hebben we redelijk onder controle.
We zijn beiden geloof ik wel heel erg happy met elkaar Haha!

1 ding; volgens de eigenaar en stalgenoten is ze buiten nogal bang, naast bang ook nogal wat rennerig (iets waar we in de bak sowieso al aan werken).
Ik ben aan de hand maar vast wat gaan oefenen (ik kan even niet buiten gaan rijden/oefenen want ze heeft geen ijzers op het moment, en de hoefsmid komt pas met een maand vermoedt ik... zit ih gips) Nou, tijdens dat oefenen is het me idd duidelijk geworden dat ze echt een bange poeperd is. En of ik nu alleen met haar loop, of met nog wat paarden erbij, ze trekt zich niet op aan de dapperder exemplaren maar focussed zich helemaal op het 'enge'. Het liefst peert ze em.... hetgeen gelukkig niet lukt.
Ook met trailerladen schijnt het rampzalig te zijn (iets wat ik ook graag wil proberen), ze laat zich vallen op de laadklep. Dit om aan te geven dat het nogal een stresskippie kan zijn.

Nu heb ik zelf een ongeluk gehad met een ander paard en ben daardoor een jaar uit de running geweest. Ik denk er dus wel 10x over na voordat ik 'gekke dingen' doe. Ik wil enigszins 'safe' op pad. Maar zoals je begrijpt geeft haar schijterigheid mij ook niet veel vertrouwen dat het wel goed komt.
Ze is nu 9 jaar en toch wel bijna altijd een bange poeperd geweest wanneer ik haar baas mag geloven.
Ik wil hier graag met haar aan werken, en wil zelfs naar de Balingehof o.i.d.
Ik vind het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk om buiten te rijden, dus ik zou het zo vreselijk jammer vinden wanneer dat niet lukt.

Wie herkent dit? Hoe heb je het aangepakt? In hoeverre is het denkbeeldig dat zoiets echt in het karakter van het paard besloten ligt, en in hoeverre kan het dus zo zijn dat je het er niet meer uit krijgt?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

8nnemiek

Re: Bang knolletje, schijterige ruiter....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:11

Het ligt zeker aan eht karakter van het paard, en het bange zul je er niet uit krijgen, maar je kan wel een band creëren met je paard, zodat ze je gaat vertrouwen en je durft te volgen als het eng wordt. Je kan haar ook laten wennen aan enge dingen, schriktraining dus.
Een paard zal uit instinct altijd de leider volgen, en bijna nooit de kudde uit vluchten, dus als jij een goede leider kan zijn dan zal het zeker goedkomen Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:17

MysticTinker schreef:
Het ligt zeker aan eht karakter van het paard, en het bange zul je er niet uit krijgen, maar je kan wel een band creëren met je paard, zodat ze je gaat vertrouwen en je durft te volgen als het eng wordt. Je kan haar ook laten wennen aan enge dingen, schriktraining dus.
Een paard zal uit instinct altijd de leider volgen, en bijna nooit de kudde uit vluchten, dus als jij een goede leider kan zijn dan zal het zeker goedkomen Lachen

Dat klinkt wel enigszins bemoedigend....
Evengoed ben ik er na mijn ongeluk ook niet heel veel dapperder op geworden, en in het zadel zal zij dat ook wel eens voelen buiten. Wanneer ik er naast sta ben ik trouwens rustiger.

In de bak is er ook geen probleem, maar ik wordt vooral bang wanneer ze bijv. een drukke weg op zou scheuren...

In hoeverre dit alles mij nu een waardige leider maakt is natuurlijk maar de vraag... Bloos

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:24

Ik ben vergeten te vragen in hoeverre mensen onder jullie ook bijvoorbeeld een cursus hebben gevolgd om dit probleem op te lossen?
En zo ja, waar? En hoe is dit verlopen?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:40

Als jij bang bent zodra je erop zit buiten, zou ik het eerst gaan oefenen met ernaast lopen want je geeft zelf aan dat je dan rustig bent.
Oefen eerst heel veel met der aan de hand lopen buiten, zodat zij wat meer aan de enge dingen kan wennen en jij weet hoe ze is op de weg.
Dat schrikgedrag van haar krijg je er idd niet (zo snel) uit maar je zou het wel een hoop kunnen verminderen door schriktrainingen.
Als je buitenrijden zo leuk vind zou ik het hierdoor niet laten verpesten.
Dus ik zou er zoveel mogelijk mee naar buiten gaan aan de hand, totdat je zelf aanvoelt dat je erop durft te gaan, laat wel iemand meegaan voor de zekerheid, eventueel met een paard dat nergens van schrikt.

Succes ermee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:42

Zonder ijzers kun je trouwens prima naar buiten Lachen
Als de hoeven het niet gewend zijn dan kun je nog rustig een uurtje per week naar buiten, maar als je het langzaam opbouwt kun je uiteindelijk zelfs elke dag een uur over het asfalt zonder problemen Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:43

Bedankt voor je reactie Moelie! Ik zou het inderdaad jammer vinden wanneer het nooit echt zou lukken.
Maar ik heb tijd en veeeeeel geduld, en dus hoop ik dat ik er uiteindelijk in slaag volkomen kalm buiten te gaan rijden Knipoog

In hoeverre hebben mensen een middel als 'rescue remedy' (bach bloesems) ter hand genomen om de rust er iets meer in te krijgen en op die manier verder te oefenen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:45

MysticTinker schreef:
Zonder ijzers kun je trouwens prima naar buiten Lachen
Als de hoeven het niet gewend zijn dan kun je nog rustig een uurtje per week naar buiten, maar als je het langzaam opbouwt kun je uiteindelijk zelfs elke dag een uur over het asfalt zonder problemen Lachen

Dit deed ik ook met mijn eigen paard. Dit is echter niet mijn eigen pony, en de eigenaar is hoefsmid en vind het niet zo'n prettig idee.... zeker omdat haar hoeven nogal 'brokkelig' zijn en 'de stand' ervan snel resulteert in te snel op 'gevoelige delen' lopen.
Ik voeg me dus maar even naar zijn ideeën hierover.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:48

Je verhaal klinkt erg herkenbaar.
Uit je verhaal maak ik op dat je al een flink eind op de goede weg bent. Forceer jezelf vooral niet want daar wordt het alleen maar erger van.
Misschien helpt het om met een erg braaf paard op pad te gaan of met iemand er naast die haar aan de longeerlijn vast heeft.
Of doe een halstertouw/beugelriem om dr hals zodat je dit vast kunt pakken op de momenten dat je het zelf spannend vindt.
En tot slot: wacht de dag af dat je zelf in een zwaar relaxte bui bent (en die dag komt vanzelf) en ga er dan ook echt met dat gevoel op zitten. Dit breng je zeker over op je paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:57

Hoi Danneke80,

ja... ik probeer er maar gewoon de tijd voor te nemen, veel te oefenen in de bak.
Gelukkig heb ik veel geduld. Kijk, af en toe vind ik mezelf wel een eikel dat ik niet/niet meer zo'n stoere meid ben die gewoon even doorpakt. Maar goed, ik had dat dus vroeger wel wat meer (iedereen wanneer ie jonger is) en dat is 1x erg verkeerd afgelopen. Achteraf was ik toen gewoon echt te overmoedig, die fout wil ik niet opnieuw maken.

Ik probeer het idd zo aan te pakken dat ik de eerste keer op pad ga wanneer het erg rustig is, 's ochtends heel vroeg bijv. Dan vraag ik wel of er iemand van stal meegaat met een kalm paard.
Dat van dat halstertouw is wel een ideetje.... dan pak je tenminste niet onwillekeurig de teugels teveel op wanneer je gespannen bent.

Ik vroeg me nog af of ik voor de zekerheid een martingaal zou moeten gebruiken, aangezien ik al heb gemerkt dat dat hoofd flink de lucht in gaat wanneer ze iets spannend vind...

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:04

Volgens mij weet ik wel over welk paard je het hebt Pling
Ze is wel eens langs de weg geweest vorig jaar nog.(paar keer)
maar daar heb je nu natuurlijk weinig aan..
Zou denk ik in ieder geval nooit alleen gaan met dr totdat het echt helemaal goed gaat.
Succes

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:05

owja, leuk paardje trouwens Bloos

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:06

Als een martingaal je meer zekerheid geeft zou ik dat gewoon doen. Martingaal werkt alleen in op het moment dat je paard dr hoofd omhoog gooit, anders heeft ze er geen last van.

Ik heb het zelf ook gehad met mn knol. Daar durfde ik amper nog in de bak op. Heb er zelfs nog aan gedacht om dr weg te doen. Maar intussen had ik nog wel een inschrijving voor een schriktraining staan. Had al iemand anders gevonden die mijn paard in plaats van mij zou rijden die dag.
Totdat de dag zelf kwam. Toen voelde ik me gewoon superrelaxed en heb het zelf gedaan. Dit ging boven verwachting goed en sindsdien is de neerwaartse spiraal omgebogen.
Onderschat je eigen gevoel nooit. Je paard voelt dit direct. Ga jezelf vooral niet verrot voelen omdat je iets niet durft. Doe dan iets wat je wel durft en waar je trots op kunt zijn. Met kleine stapjes kom je ook waar je wezen moet.

edit: ff offtopic: Bij welke stal sta je? Volgens mij woon je redelijk bij mij in de buurt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:13

Whatever05 schreef:
Zou denk ik in ieder geval nooit alleen gaan met dr totdat het echt helemaal goed gaat.
Succes

Tjee, da's leuk zeg! Woon je dan bij mij in de buurt?
Ik weet dat ze er nog wel eens mee weg geweest zijn, de eigenaar fietste dan altijd mee... maar goed, ik kan me voorstellen dat hij daar niet altijd tijd voor heeft.
Ze heeft ook ooit eens bovenop een brommer gezeten, en dat heeft het niet veel goed gedaan.
Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf gaan ondervinden wat er allemaal speelt en niet alleen afgaan op verhalen, maar goed... ik heb al wel door dat het buiten niet de dapperste is... Bloos
Ik ben gelukkig niet panisch, en kan redelijk goed mijn grenzen verleggen.... Maar goed, eerlijk is eerlijk.... het is wel een uitdaging voor me.
Ik rijdt best vaak, en wanneer ik dan ook lekker naar buiten zou kunnen zou dat zo ontzettend fijn zijn!!!!!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:14

buitenrijden is het leukste wat er is als het eenmaal goed gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:17

danneke80 schreef:
buitenrijden is het leukste wat er is als het eenmaal goed gaat.

Zo is het..... voor mijn ongeluk reed ik met mijn toenmalige paardje iedere dag in het bos. We maakten met anderen, maar ook met z'n tweetjes flinke tochten en ik voelde me dan zo ontzettend gelukkig.
Het werken in de bak, en de resultaten die we boeken, voelt ook erg goed hoor. Maar de vrijheid, de natuur, het samenzijn in het bos of op de hei... lekker buiten, daar kan niet tegenop!
Ik mis het vreselijk, daarom hoop ik echt dat we een dapper koppel worden!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:26

vroeger had ik een enthousiaste Welsh-K, die reed ik in het veld met een martingaal, dat gaf mij het gevoel dat ik hem wat meer onder controle had c.q. kon hebben.
En ik sluit me bij een van mijn voorgangers aan; op een gegeven moment heb je wel een dag dat je denkt 'nu kan het' en dan lukt het vast ook. Nu goed blijven werken aan de beroemde basis, dan komt de rest vanzelf.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:33

Die van mij is net zo'n angsthaas buiten maar rent niet weg gelukkig! Ik ben zelf niet bang en ze reageerd hier goed op! Ze wordt met de dag rustiger (in zijn geheel) als ik jou was zou ik er niet zelf op gaan zitten..want waarsch. breng jij je angst over op haar! Dus zet er iemand op die niet bang is..en laat diegene is een paar keer de pony mee naar buiten nemen! En euh een paard zonder hoefijzers kan prima naar buiten hoor Knipoog het paard dat ik rij staat sindskort pas voor op ijzers, heeft daarvoor gewoon blootvoets gelopen (ook buiten)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 17:25

Hi, bedankt voor jullie antwoord!
Tja, na zo'n ongeluk ben je toch een beetje een 'mietje'.... maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en het idee van buitenrijden van me af zetten kan ik dus absoluut niet.
Bovendien ben ik al wel weer met allerlei andere paarden naar buiten geweest, en ook niet direct 'dooie doenders'. Dus helemaal panisch ben ik gelukkig niet te noemen, hahaha!
Ik rijdt deze merrie pas sinds kort, en heb me misschien ook wat gek laten maken door de 'spookverhalen' hoor.... Het punt waar ik echt van gruwel, is de mogelijkheid dat je op een vrachtwagen of auto knalt. Je moet nl toch even een stuk langs een erg drukke weg.
Ik heb ook al overwogen het eerste stuk gewoon te gaan lopen, en pas in het rustige stuk erop.
Aangezien je toch een behoorlijk stuk moet afleggen over de weg, en haar hoeven wat snel brokkelen/chippen, heeft haar baasje er liever eerst de ijzers onder... begrijpelijk.

Ik ben iig lekker intensief aan het lessen en werk aan controle.... wat wel erg belangrijk is buiten natuurlijk.
Aan de 'enge' dingen zal ze toch moeten leren wennen.
Wanneer ze weer te laden zou zijn, zou ik graag een schrikcursus volgen...
Misschien eens kijken of er op stal voldoende animo voor is om dat eens op te zetten....

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:27

Ninx schreef:
Whatever05 schreef:
Succes

Tjee, da's leuk zeg! Woon je dan bij mij in de buurt?
Ik weet dat ze er nog wel eens mee weg geweest zijn, de eigenaar fietste dan altijd mee... maar goed, ik kan me voorstellen dat hij daar niet altijd tijd voor heeft.
Ze heeft ook ooit eens bovenop een brommer gezeten, en dat heeft het niet veel goed gedaan.
Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf gaan ondervinden wat er allemaal speelt en niet alleen afgaan op verhalen, maar goed... ik heb al wel door dat het buiten niet de dapperste is... Bloos
Ik ben gelukkig niet panisch, en kan redelijk goed mijn grenzen verleggen.... Maar goed, eerlijk is eerlijk.... het is wel een uitdaging voor me.
Ik rijdt best vaak, en wanneer ik dan ook lekker naar buiten zou kunnen zou dat zo ontzettend fijn zijn!!!!!

Jaa, woon redelijk bij jou in de buurt. Nederhorst Knipoog
Hij fietste dan inderdaad altijd mee. Voor zover ik weet is ze ook niet zonder hem gegaan.
Kan je niet eerst steeds meer met dr langs (of richting) de weg lopen?
Bv eerst heel vaak de oprijlaan(omdat het daar ook wel eens druk kan zijn met auto's en het toch een veiligere omgeving is.
En dan steeds meer richting de weg en na een tijdje even stilstaan langsde weg gewoon kijken naar het verkeer dat langskomt?
Als dat goed gaat kan je ook steeds vaker bv na het rijden hetzelfde doen als uitstappen,
Succes in ieder geval! Knipoog