Veulen leren vastzetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Veulen leren vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 13:33

ik weet niet of het hier juist staat, denk van wel

Hoe laat je het best een veulen staan ?

Als hij nog bij de moeder is of al afgespeend?

Bij ons vorige veulen stond hij nog bij de moeder, moeder vast hij ernaast vast gemaakt.

We hebben hem gewoon vastgemaakt en hem laten doen, mijn peter heeft dit ook altijd gedaan, ook bij de moeder en nooit echt problemen gehad. Het veulen worstelt wel maar daarna weet hij/zij dat het geen zin heeft.

Nu bij ons vorig bleef hij maar volhouden, volhouden, trekken sleuren, hij hing zichzelfletterlijk bijna op, gevallen en op en etc. Maar dit hadden we nog nooit voor gehad.. Mijn moeder zegt dat het puur zijn karakter was, nu het is wel een hevige hengst. Koppig en njah..

Nu hebben we een nieuw veulentje, dit keer een merrie en ik heb echt schrik voor het vast te zetten. Ieman raad? Hoe zou ik het het best doen?

itsinmygenes

Re: Veulen leren vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:39

Wij hebben het gedaan door de moeder vast te zetten en het veulen er naast te zetten en die door iemand vast te laten houden op afstand met een wat langer touw en dat touw gewoon door de vastzethaak..

Zo leek het voor het veulen alsof die vaststond en als het niet goed zou gaan ofzo zou het veulen zo los zijn Knipoog

modesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:41

je kunt het veulen idd eerst laten vast houden als het veulen dan gaat hangen kan het zich zelf niet verhangen... Daarna proberen vast te zetten touwtje met veiligheidsklip dan kun je hem altijd nog los maken mocht hij gaan hangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:48

Voordat je een paard leert dat hij vast moet staan, moet het paard leren wat druk op dat hoofd betekend. Dus eerst aan het halster laten wennen, daarna leren met halster en touw mee te lopen en op je af te komen als je druk geeft om dat halster. Daarna proberen of je hem vast kunt zetten op het moment dat je het touw door een ring haalt en het uiteinde vasthoudt, terwijl je het paard gaat poetsen. Daarna kun je proberen vast te zetten.

Als je het voorbereidende werk niet goed doet, het paard niet hebt leren wijken voor druk aan het hoofd, kunnen de verdere stappen dramatisch uitvallen en leiden tot paarden die hangen en zich los weten te krijgen.

En dan heb je altijd nog de categorie die blijft knokken, daar helpt dan alleen nog maar de wat hardere methode mee. Maar vaak is dat niet nodig als het werk vooraf goed is geweest (heb je helaas soms niet zelf in de hand).

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:58

ik heb het mijn paard (4 jaar geleden ) zo geleerd:
Ik heb hem eerst leren lopen met halster enz.
daarna (ik had niet altijd extra handen.... deed ik het touw door de tralies weven en het uiteinde in mn hand houden en dan mn paardje lekker gaan poetsen enz. als hij dan ging hangen gaf ik even wat tegen druk (d.m.v het touw vast te blijven houden aan het uiteinde) ging hij echt teveel hangen kon ik het touw iets laten vieren omdat hij toch door de tralies zat geweven en niet echt vast stond. heel veel succes ermee!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 11:16

Dankj allemaal, als iemand nog meer kennis heeft zeg het dan maar! Het is nog niet tijd ofzo maar wou het al weten, bij ons vorig stond de moeder er gewoon naast vast maar die werd na een tijd ook onrustig. Enzo, nja Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:21

Wij leren ze van jongs af aan 'vast' te staan, helemaal als ze al wat praatjes hebben als ze klein zijn.

eerst gewoon in de stal, bij moeders, touw om de tralies, ene uiteinde aan het veulen en de ander zelf vasthouden, zodat je het hier en daar nog wat kunt laten vieren waar nodig, je wilt tenslotte ook niet dat zo'n veulen zichzelf ophangt....
Als we dat een aantal keer hebben gedaan en hij is braaf echt vastzetten etc etc Lachen

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:18

magic_lover schreef:
Wij leren ze van jongs af aan 'vast' te staan, helemaal als ze al wat praatjes hebben als ze klein zijn.
eerst gewoon in de stal, bij moeders, touw om de tralies, ene uiteinde aan het veulen en de ander zelf vasthouden, zodat je het hier en daar nog wat kunt laten vieren waar nodig, je wilt tenslotte ook niet dat zo'n veulen zichzelf ophangt....
Als we dat een aantal keer hebben gedaan en hij is braaf echt vastzetten etc etc Lachen

Bij ons staan ze echt nooit in de stal, altijd buiten op de weide Lachen

Noir_Pearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:41

IK heb zelf ook een veulen.
Wij doen nu ook leren met vastzetten dat gaat echt super hoor Pling
Nou als je nou eerst het touwtje door de tralies laat hangen als je tralies hebt.
Dan leert je veulen het ook al een beetje.
Dan beloon je hem steeds en dan gaat je veulen eraan wennen.
Dan kan je later beginnen met een paardenknoop.
enzovoort.
Zo is het bij mij ook gegaan en ook nog gelukt.
Groetjes Noir_Pearl Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:20

Loezz schreef:
Bij ons staan ze echt nooit in de stal, altijd buiten op de weide Lachen

bij ons ook, maar als ze net geboren zijn en swinters komen ze toch wel snachts binnen Knipoog
maargoed daar ging het hier ook niet over of ze wel of niet op stal staan Knipoog
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 15-07-08 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:22

mijn tante zet ze altijd vast om hun krachtvoer te eten
vaststaan = eten = leuk Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:45

De eerste confrontatie met vastzitten deed ik al bij hele jonge veulentjes, mama de longeersingel om, veulen eraan vast en zo samen naar de wei stappen. Op de wei weer losmaken en singel af.
En als gespeend veulen vastzetten naast de voerbak als er net gevoerd is.

cynthia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:18

hoiii.. ik heb sinds kort ook een veulentje..
hij is al weg bij de moeder.. al een hele tijd.

heb nog niet geprobeerd hem vast te zettten. loop nu met hem met het halster wat rond. en dat gaat allemaal wel.

wel heb ik nog een vraag..
mn veulentje wil niet op stal... :S
zolang ik de deur open houd, en er eten is, vindt hij het prima..maar is er geen hooi meer en doe ik de deur dicht dan raast hij helemaal door.. hij stijgert overal tegen op.. en gooit zijn benen over de stal deur..
ik ben bang dat het nie tgoed gaat aflopen..en weet niet goed hoe ik dit eens aan moet pakken..
maar wil wel dat hij straks met slecht weer de stal op kan..

kan iemand me helpen??

alvast dankje wel..

Liefs Cynthia