hoe weet je of je paard het leuk vind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

hoe weet je of je paard het leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:17

Ik vind het soms lastig te zien of mijn paard het leuk vind wat we samen doen.
dus mijn vraag is: waaraan zien jullie dat je paard het leuk vind om bijvoorbeeld te gaan rijden, grondwerk, longeren etc.

Ik merk dat mijn paard tijdens een buitenrit bijvoorbeeld op de terugweg naar stal toe harder loopt. Ik hoor van veel mensen dat bijna elk paard dit doet, toch ga ik me afvragen of hij het wel leuk vind om samen buiten te rijden. Op die manier loop ik soms door te tobben of mijn paard het wel leuk vind om dingen samen te doen. Hoe denken jullie hierover?

Miracle_

Re: hoe weet je of je paard het leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:22

Of een paard iets leuk vind, zie je meestal aan zijn uitdrukking
Bv. oren naar voor, grote neusgaten (bij mijn pony iig), voorwaarts.

Als een pony iets echt niet leuk vind, denk ik dat je dt wel merkt.
Oren in de nek, protesteren, dwarsliggen, niet voorwaarts..
Dus als je pony iets echt niet leuk vind, zal je dat wel merken denk ik Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:23

Tja, dat is per paard verschillend denk ik.
Mijn paard laat heel duidelijk zien dat ze iets niet leuk vindt. Ze gaat in protest, rent weg of stopt er gewoon mee.

Je hebt paarden die het niet zo duidelijk laten zien. Denk dat het gewoon uitproberen is. Je herkent vanzelf wel de tekenen van wanneer je paard iets leuk vind of niet.

Mijn paard is bij het grondwerken altijd overdriftig. Wil alles goed doen en denkt nog net niet voor mij. Als ik zeg dat ze iets goed doet zie je dr helemaal opfleuren. Ik kan niet omschrijven wat voor een hoofd ze dan trekt, maar ik weet dat als ze zon hoofd trekt, dat ze iets dan leuk vindt.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:06

Ik denk dat je ook je paard goed moet kennen om te weten of ze iets leuk vindt of niet.

Bij mijn paard weet ik het inmiddels precies, het is gewoon iets in die ogen en dat koppie...

Er zijn van die momenten dat je gewoon ziet dat ze blij is, dan kijkt ze echt opgetogen.
Of dat ze ergens geen zin in heeft, dan komt er zo'n koppige trek op d'r gezicht en haar hele lichaamshouding straalt protest uit.

En die momenten vind ík nu weer leuk!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:35

Mn paard haar neus gaat rimpelen als ze het ergens niet mee eens is. Maar ik zie het ook aan haar ogen/uitstraling. Goed naar je paard kijken dan kom je er vanzelf achter wat jouw paard leuk/niet leuk vindt. Als je je paard kan lezen zie je ook wanneer ze zich niet lekker voelen, en dat kan heel erg handig zijn

EclareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:15

Mijn paardje briest altijd als ze het naar dr zin heeft

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:20

Denk dat je het wel voelt/ aanvoelt wanneer je paardje iets echt niet leuk vindt, de meesten laten het wel weten hoor. Mijn paardje wil het liefste op de terugweg van een buitenrit ook een sprint trekken naar de stal, omdat ze donders goed weet dat daar wat te snaaien valt. Is normaal gedrag lijkt me. Toch is ze dol op buitenritten. Zodra ik de zweep pak (is voor haar teken van een buitenrit, in de bak gebruik ik die niet) laat ze de singel een stuk makkelijker aantrekken (wel voorzichtig hoor) en gaan haar oortjes naar voren en gaat ze trots en verheven klaar staan. Alsof ze wil dat iedereen haar ziet haar mooi, lief, leuk en aardig vindt. En als ze geen zin heeft gaat ze bijten naar de zweep en zet haar buik uit zover ze maar kan (en geloof me, madam is zo dik dat je de singel dan echt niet meer vast krijgt). Dat is voor mij een teken dat ze toe is aan afwisseling.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:28

Het is bij mijn paard te zien aan zijn open houding. Zijn zachte ogen, relaxte houding, gericht op mij of degene die hem begeleidt/rijdt, vriendelijke attente oortjes (hoeft niet per se naar voren gericht te zijn) en soms zie je het ook aan de bewegingen, de speelsheid (bv. bij grondwerken), maar ook aan zijn manier van samen werken, zijn onuitputtelijke nieuwsgierigheid....

Verder komt hij vaak enthousiast op me afgerend of gelopen als ik hem uit het land wil halen. Hij vindt het geweldig om samen te zijn, aandacht te krijgen, nieuwe dingen te leren, mits je het maar met respect van hem vraagt. Overigens vraag ik altijd 'toestemming' bij alles wat ik bij hem doe. Niet dat iemand het kan zien, dat ik uitgebreid toestemming vraag ofzo, nee hoor, daar heb ik zo mijn methodes voor. Merk dat mijn paard dat enorm waardeert, me daarom juist zo is gaan vertrouwen. Lovers

Daarbij geef ik ook altijd gehoor aan zijn uitdrukking als het genoeg geweest is. Kan ik van alles nog willen, als het klaar is bij mijn paard, is het gewoon klaar en dan stop ik. Zo hou ik ook rekening met zijn grenzen. Hij is nog maar 4 jaar, dus...... Lachen
Echt serieus verzet e.d. heb ik echt nog nooit bij hem meegemaakt. Nog nooit.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:34

tjaah een paar van mijn bijrijdpaardjes gaan ook 2x zo hard als ze op de terugweg zijn van een buitenrit en toch is een buitenrit hun op 3 na favoriete bezigheid (na eten en regalop over t weiland).
Aan de paarden die ken (en rijd) merk je echt wel of ze t naar hun zin hebben.. wakkere blik in de ogen, lekker briesen, lekker spelen met de oortjes en naar voren ermee, ontspannen in t lichaam, maar wel tempo erin.

saratj140

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:02

tja moeijlijk ik denk ook inderdaad als die lekker met die oorstjes speelt en ontspannd maar ik denk ook dat een paard zo ie zo wel aandacht leuk vind Haha!

Love_Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:47

meestal zie je dat wel aan de oren, en of hij/zij ontspannen is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:50

Oortjes naar voren, staart erop, briesen, alert en als ze heel goed dr best doet:) dat doet mijn paard altijd..

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:49

Mijn paard laat duidelijk merken of ze iets leuk vind of niet.
Zodra ze hindernissen ziet of in de gaten krijgt dat we richting bos gaan dan gaat ze sneller lopen, oortjes naar voren, dan is ze gewoon vrolijk.

AniekHelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:12

Mijn verzorg shet laat het ook duidelijk weten. als hij echt iets niet leuk vind zal hij niet zo snel toegeven om het te doen. als hij het wel leuk vind is hij meestal weer aardig vrolijk

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 06:38

Als de mijne iets niet leuk vind, gaat ze vaak ook sacherijnig kijken. Als ik iets doe wat haar niet bevalt, loopt ze weg, of ze trekt echt een sacherijnig hoofd. Knipoog En op de momenten dat ze dat niet doet, zie ik aan haar dat ze tevreden is. Als ze echt blij is, gaat ze inderdaad doorlopen en briesen enz.

loes_humpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:43

Ik wandel veel met mijn shetlandertje en dat vind ie echt prachtig, hij heeft altijd de oren naar voren, tot dat we weer bij huis komen, dan krijg ik hem niet meer mee terug, ook als ik een te kort rondje heb gemaakt (dat vind hij te kort dan) krijg ik hem niet mee, als ik ongeveer 10 kilometer loop en hij is een beetje moe dan zie ik toch dat hij graag naar de wei wil, lekker uitrusten. Maar dan wil hij toch de volgende dag graag weer mee. Lachen

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:49

Hoe je merkt of je paard iets leuk vind of niet? Gewoon aan hun hele houding. Voorwaartser, staartje wat meer omhoog, overal naar kijken. En dat op de terugweg harder gaan doet inderdaad ieder paard, mijn paard vind een buitenrit prachtig, maar wil toch ook wel graag eten na het eind van een rit. Je hoort d'r eigenlijk praktisch denken als we de straat van ons huis inrijden "voer voer voer voer voer Go jij! Go jij! " .. En paarden zijn van nature liever lui dan moe, dus thuis is alles beter.
En hoe ik het aan mijn eigen paard merk? Ik merk het aan mijn paard omdat als ik lang niet buiten gereden heeft, mijn paard heel erg chagrijnig wordt en eigenlijk geen stap meer zet.. En dat alles weer over is als we gezellig op buitenrit zijn geweest ^^

Sacayawea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:52

Als mijn paardje mijn stem hoort komt hij altijd afgegallopeerd.
Als ik hem aan het poetsen ben en hij vind iets leuk gaat hij altijd flemen en komt hij me da stukje helemaal tegen de borstel liggen, als ik dan stop met poetsen komt hij tegen mijn hand duwen.
Toen hij nog jonger was en hij wou iets niet zette hij gewoon zijn 4 voeten in het zand en ging niet meer voor of achteruit, nu niet meer, maar je ziet het gewoon aan zijn uitdrukking, dan zie je dat in zijn oogjes.

_Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:25

De punten zijn over het algemeen al wel gezegd. Je kan het zien aan de oren, alertheid (wel gewoon ontspannen), voorwaarts enz. Het verschilt idd per paard, maar het harder naar huis lopen doen veel paarden.

loby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:17

Die van ons kijkt om zicht heen en stopt en gaat heerlijk staan kijken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:15

Wat een leuke vraag en goede om hier te stellen !

Vroegen meer mensen zich dat maar af, dan zouden er heel wat meer blije paarden en dito ruiters/amazones zijn en een stuk minder problemen.

(Ik weet het, makkelijk gezegd)

Delriva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:57

Als het paard zijn staart draagt en niet klemt, is volgens mij ook een teken van ontspanning. Misschien kan je die lijn dan doortrekken en zeggen dat wanneer het paard ontspannen is, het de arbeid ook leuk vind?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:03

Ik denk dat het zo ie zo wel heel verschillend per paard is.

Mijn paard kan iets leuk maar toch ook spannend vinden, en dat heeft ie echt wel uiterlijke kenmerken voor mij, dat ie spanning heeft. Maar als ik em dan een aai of iets geeft doet ie net alsof ie wil zeggen; oh spannende he, gaaf !!! In een ADHD manier zeg maar.

Ook kan ie bijvoorbeeld tijdens het werk het zwaar hebben, ik ben em nu aan het belren voor de wagen en hij moet nu 2 autobanden trekken. Hij weet eigenlijk niet zo goed hoe hij dat moet doen, en zijn uitdrukking is nu niet super enthousiast. Maar op het moment dat ie klaar is staat ie super trots om zich heen te kijken en me op te zoeken omdat ie wil horen hoe knap hij is.

Dus voor mij gaat eigenlijk niet echt op dat als hij ontspannen is dat het automatisch leuk is. Hij kan zich namelijk ook erg hard inspannen, om het leuk te vinden.