Hysterisch paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepp

Hysterisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:56

Hallo,

Wij hebben een paard dat hysterisch wordt als er een ander paard weggaat om te rijden, of als een ander paard aandacht krijgt.
Ze staat dan alsnog niet alleen. Er staan altijd nog 2 paarden in de stallen die ze gewoon kan zien.

Ze slaat het haar knieën tegen de staldeur, ze gilt en als je de bovendeur dichtdoet, gaat ze rondjes rennen door de stal en blijft ze als een gestoorde maniak gillen.
Het wordt steeds erger met haar. De andere paarden reageren hierop en worden door haar ook onrustig.

Wat zou hieraan te doen zijn, zijn er ook voedingssupplementen waardoor ze rustiger wordt?

Groetjes Rilla
Laatst bijgewerkt door Miepp op 10-07-08 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Coberlina

Re: Hysterisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:03

hey Rilla,

ik zou vooral het alleen-zijn linken met een positieve gebeurtenis. Bvb voer geven / hooi geven / hem of haar buiten halen en poetsen (uiteraard voorzichtig zijn voor lostrekken en uitslaan)
Maar hoe meer je zou straffen (weet niet of er nu iets aan gedaan wordt), hoe slechter.
Ik zou oefenen met heel korte stukjes. Neem het andere paard mee, draai de hoek om en kom na een paar seconden terug. Steeds iets langer maken. En beloon het paard dat achterblijft.
Zeker nooit de bovendeur ook dichtdoen, dan zit ie helemaal opgesloten en wordt het vast nog erger.
Onlangs stond hier een stukje over in de Bit.

Succes ermee!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:13

Bovendeur dicht doen voorkomt soms uitbreken.. Knipoog Ik moest dit ook doen als ik weg ging met mijn vorig verzorgpaard, anders ging het ook mis..
Gelukkig ging het bij mij naar een paar keer over en werd het andere paard rustiger.

Ik weet zo niet of er bepaalde voedings supplementen zijn.. Maar misschien helpt idd het opbouwen met weg gaan zeg maar, zoals Foryourneeds ook al zegt..

Succes ermee iig!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:19

Bovenluik dicht doen maakt het alleen nog maar erger, want dan is ze helemaal alleen, en is het nog donkerder ook. (weet niet of jullie tralies tussen de stallen hebben of gewoon helemaal hout/dicht? Knipoog ) maar denk dat je het het beste opbouwen kunt zoals Kim het al zegd Ja

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:26

Gaat ze hier net zolang mee door tot het paard weer terugkeert of gaat het vooral om het moment waarop er een paard vertrekt?

Bij het laatste zou ik inderdaad het advies van foryourneeds opvolgen, het vertrek van een paard koppelen aan een positieve handeling.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 02:44

Het paardje dat bij die van mij in de wei staat doet dat ook, eerst probeert hij te verhinderen dat ik haar meeneem (heb hem al een paar flinke tikken gegeven om te laten zien wie de baas is) en als wij dan de wei uit zijn gaat ie als een gek door de wei galopperen, gillen, enzovoorts, net zolang totdat miepie terug is. Is al eens dwars door een houten afrastering gegaan. Gelukkig is mijn merrie vrij koel en laat ze hem lekker gillen. (behalve als ze hengstig is, duh)

Probleem is dat de eigenaar van dat paard hem niet in de kudde wil hebben (angst voor blessures/ ziektes) dus dat ze met z'n tweeen staan.

Ergens vind ik het wel zielig voor hem dat ie dan een paar uur alleen staat, aan de andere kant, ik kan niet mijn volledige schema aan zijn eigenaar aanpassen. Er staan trouwens wel paarden in aangrenzende weiden (afrastering van schrikdraad dat overdag niet aanstaat, ze kunnen elkaar dus aanraken).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 06:00

gewoon helemaal niet op reageren, je echt niks van aantrekken......

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:13

mijne doet dit ook, gewoon leuk dicht en proberen te negeren,als ik dan vaak terug kom staat ze gewoon rustig te eten,

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:29

Die wildebras bij ons is vandaag gewoon over het schrikdraad (dat voor de verandering aanstond vroeg in de avond) gesprongen nadat ik mijn paardje uit de wei had gehaald. Omdat hij nogal steigert (en hoog!) als iemand anders dan zijn eigenaar hem vastpakt heb ik hem toch maar een halster omgedaan en teruggezet in zijn eigen wei, en zodra hij omhoog wilde komen heb ik hem een lel gegeven die hem de eerste 10 jaar nog wel zal heugen.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:00

Nee mick75, daar los je het probleem lekker mee op.... Gestoord

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 08:42

Bedankt allemaal voor de tips. We hebben nu van stal gewisseld tussen haar en mijn merri. Dit lijkt al veel beter te gaan, ze staat nu bijna aan het eind zodat er geen paarden meer langs haar lopen die gaan rijden.
Alleen met naar buiten gaan is ze nu nog vreselijk druk. Als ze niet als eerste mag, en als eerste kan niet omdat de 2 ruinen eerst in de wei moeten.
We hopen dat ze nu een beetje normaal blijft in deze stal.

Het linken aan een positief iets kan haar bar weinig schelen, eten en hooi laat ze staan en ze blijft rondjes rennen. Borstelen is niet echt te doen bij haar op zo'n moment.

@KiWiKo, het negeren kan wel, maar ze maakt ook de andere paarden gek met haar gestoorde gedrag Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:44

aart65 schreef:
Nee mick75, daar los je het probleem lekker mee op.... Gestoord

Daar los je het probleem prima mee op......... steigeren doen ze maar lekker in hun eigen tijd, maar niet zolang het wezen mens in de buurt is..........

en als deze niet meer tegen mensen op steigert, is het probleem opgelost toch?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:47

ik denk dat ze dat bedoelde op "het verkopen van een lel dat hem nog 10 jaar zal heugen"

Rilla: hopelijk gaat het beter in die stal!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:52

Foryourneeds schreef:
ik denk dat ze dat bedoelde op "het verkopen van een lel dat hem nog 10 jaar zal heugen"

Rilla: hopelijk gaat het beter in die stal!

Daar doelt ze ook op Haha! Haha! en ik ook Haha!

Ik doe namelijk precies hetzelfde..........steigeren in mijn omgeving is NOT DONE .... WAT de oorzaak ook is...... Later ga ik wel uitflooien hoe dat komt, maar een ding moet duidelijk zijn...... vier voetjes op de vloer, KLAAR Haha! Haha!:D

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:57

ah zo ok Ja

Ik hou er ook niet van als ze steigeren. Die van mij durft het ook aan de hand als ze echt heel gek is (bvb eerder dit jaar toen ze om medische redenen moest stilstaan). Het is gevaarlijk.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:50

hoi,
misschien losgooien als niets anders helpt ,
ik geloof nooit zo in die kruiden en vitamintjes voor gek doen, ze is dus jaloers misschien is met een paard enaast poetsen en dan soms het anderen paard aaien in plaats van haar ik denk dat soms de eigenaar het paard een duwtje in de verkeerde richting geeft (eigenaaren die bezweet van de angst naast het paard gaan staan bij de hoefsmit)
gr

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:36

Ik ben geen voorstander van geweld, maar als je eens goed bij een kudde gaat kijken en ziet dat een paard daar zomaar gaat steigeren, dan krijgt hij van zijn soortgenoten een lel die echt heel veel harder aankomt dan dat tikkie dat ik kan geven, zelfs al gebruik ik alle kracht. En onderling helpt dat ook, moet ik dan gaan fluisteren van "foei, moet je niet doen hoor, dat vind ik niet fijn"? Het gaat om een jong paard dat nog even moet leren dat mensen geen mede-paarden zijn.

Als je zo'n paard zijn gang laat gaan, of niet hard genoeg afstraft, blijft hij het doen en dan wordt het knap lastig een stal voor hem te vinden.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 13:07

estherpitout schreef:
hoi,
misschien losgooien als niets anders helpt ,
ik geloof nooit zo in die kruiden en vitamintjes voor gek doen, ze is dus jaloers misschien is met een paard enaast poetsen en dan soms het anderen paard aaien in plaats van haar ik denk dat soms de eigenaar het paard een duwtje in de verkeerde richting geeft (eigenaaren die bezweet van de angst naast het paard gaan staan bij de hoefsmit)
gr

Losgooien kan niet als we met een ander paard gaan rijden, dat zou namelijk allebei in de bak moeten. Ook wordt ze dan alsnog gek en gaat ze gegarandeerd door het hek Nagelbijten / Gniffelen