hoef optilen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharon11

hoef optilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:34

bij ons op de manege is er een pony waarvan ik zijn hoeven niet kan uit kraben
als ik probeer zijn hoeven uit te kraben gaat hij met zijn hoef heen en weer

Sabinaa__

Re: hoef optilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:40

Als mijn vz pony dat doet. dan hou ik altijd zelf de hoef vast. als het echt niet meer lukt steets opnieuw doen Knipoog
op een opgevenmomendt weet het paard dat het geen zin heeft om door tegaan

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:02

ja bij ons op de manege hebben ze ook een pony die geen hoef wil optillen. dan gaat hij heen en weer lopen zodat je de hoef gewoon niet kan pakken. en als hij z'n hoef dan omhoog doet is het 2 tellen en ploft het weer neer op de grond.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:49

Ik heb een keer een touw aan de hoef vastgemaakt en omhoog gehouden, daarna heeft hij het altijd netjes gedaan Lachen
Maar in alle tijden gewoon vasthouden!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:24

EEn paard op de manege waar ik rij heeft ooit een trauma aan zijn linker achter been gehad. Alleen als dat paard je vertrouwd lukt het om de hoef op te tillen. Je moet hem dan vast houden, maar ook nog wat speling geven om hem vertrouwen te geven. Erna houdt hij de hoef lang genoeg stil zodat je hem kan uitkrabben. Consequent zijn en blijven oefenen met het paard. Een ervaren ruiter erbij halen wi look hlepen. Die kan je leren hoe het moet.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:27

somige pony's gaan idd met hun hoef van voor naar achter enzo (als dat is wat je bedoelt) ff boos worden op het moment dat ie dat doe helpt meestal wel en belonen als ie et goed doet.
wij hebben ook 1 paard op de manege die z'n hoef echt gewoon niet optilt. weet echt niet wat ik daar mee moet....

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:29

Doorzetten totdat je hebt bereikt wat je wilt, zo weet hij dat jij de baas bent! en zal het de volgende keer waarschijnlijk beter gaan!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:55

maja das nou net het probleem... het paard is van die manege (waar ik maar 1 keer per week kom) en wordt volgens mij ook door andere mensen geborsteld enzo en als die niet doorzetten schiet het ook niet op. en als ik hem poets (heeel af en toe) heb ik ook niet echt tijd ....

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:04

Gewoon zijn hoefje vasthouden, of stapgewijs aanleren. Maar zoals je al zei, je komt maar weinig in die manege. Probeer de anderen aan te sporen om dit ook te doen. Maar met een touw moet je dat toch maar niet doen. Veel succes alvast!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:32

Mijn verzorgpony heeft ook hetzelfde probleem.
Eerst mocht ik haar voetje net pakken, maar na wat oefeningen ging het steeds beter.
Mischien is die pony vroeger mishandeld aan zijn benen.
je moet gewoon oefennen met die pony.
Als hij het niet fijn vind als je met de borstel over zijn benen gaat, moet je hem leren dat er niks engs is om aan benen aangeraakt te worden.
Eerst rustig poetsen op de borst, dan steeds een stukje ondergaan, richting de bene.
niet denken van oooo, jee hopelijk gaat het wel goed, maar wel denken, er is nks aan de hand, ik peots je alleen maar..

Als het borstelen al goed gaat, moet je die pony leren om je handen op zijn benen te leggen,, want mischien vindt ie dat eng..
Als ie het goed doet, belonen en niet meer aan zinn benen komen.
Als ie het niet goed doet, doorgaan en pas ophouden wanneer ie het goed doet:)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:52

Denihy schreef:
Gewoon zijn hoefje vasthouden, of stapgewijs aanleren. Maar zoals je al zei, je komt maar weinig in die manege. Probeer de anderen aan te sporen om dit ook te doen. Maar met een touw moet je dat toch maar niet doen. Veel succes alvast!

hoe bedoel je met een touw?

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:20

beestenfreak schreef:
Denihy schreef:

hoe bedoel je met een touw?

Liiesjee hierboven vermeldt dat ze het hoefje van haar paard al een smet een touw heeft vastgebonden en omhoog gehouden. Mij is dit ten zeerste afgeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:23

Je moet vasthouden, betekent dat je even door elkaar geschud gaat worden maar het heeft vaak wel resultaat. Mijn paard wil het ook nog wel eens doen, ik houd dan vast en geef even een brul. Daarna is het over.