paard gaat in de trailer en rent er vervolgens weer uit?? wa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmy19

paard gaat in de trailer en rent er vervolgens weer uit?? wa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:43

Nou even een verhaaltje over mijn paard op de trailer... Ik las het verhaal hieronder van het paard dat niet in de buurt komt maar mijn paard is dan weer net wat anders is...

Wat ze doet is het volgende...

ze loop heel rustig naar de trailer, loopt er helemaal in. en dan... rent ze er keihard uit.

als je haar tegenhoud trekt ze haar hoofd omhoog stoot haar neus en kan je echt opnieuw beginnen.
als je haar insluit met longeertouw gaat ze net zo lang hangen tot de klippen breken.
als je het schot tussen de trailer zet (2 paards trailer) gaat ze er echt niet meer in.

heb geprobeert met brokjes. ook eerst gwn 2 balken hoog zetten en rustig erdoorheen lopen dit ging na verloop van tijd wel.
maar in trailer doet ze dit toch mooi niet.
een vriendin van me had een paard dat trailer iniet in ging die moest erop af lopen en dan weer terug zodat ze telkens stapje verder komt als ze terug liep moest ze naar een soort van " veilige plaats" zodat het paard vertrouwen kreeg.
dit werkt dus ook niet bij mijn paard.

Toen dacht ik ik heb een idee.
ik doe alsof de trailer een soort stal is.
dus als ze eruit gaat ga ik longeren ga ik erin doe ik net alsof t een stal is dus een soort rustpunt.

Tja leuk geprobeerd maar dat werkt dus niet.

hebben jullie nog raad?? want ik zou onderhand wel s op wedstrijd willen.
Misschien is ze bang dat ze weggedaan word ofzo? kheb haar nog maar 2 jaar

Aukelizzy

Re: paard gaat in de trailer en rent er vervolgens weer uit?? wa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:25

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn vorige paard en heb het op kunnen lossen.
Net als bij jouw paard liep ze er keurig in maar voordat je maar iets kon doen vloog ze achteruit weer naar buiten.
Wij hebben haar elke keer de trailer in laten stappen en voordat ze in zijn achteruit ging zelf het commando 'terug' gegeven.
In het begin was dat al op de plank omdat je zag dat ze toch weer achteruit zou stormen.
Na een hele tijd oefenen begon ze op het commando te wachten
en kregen we de kans om de stang achter haar kont te doen.
Zodra die er achter zat (heel rustig gedaan) was er niets meer aan de hand.
We hebben het wel dagenlang moeten oefenen hoor.
En maak niet de fout om ,zodra ze erin staat, heel snel de stang erachter te doen.
Dan lukt het je maar één keer Knipoog , ze moet echt rustig staan wachten.
Bij mij hielp het, hopelijk heb je er wat aan.
Succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:28

bak brokken in de trailer; oftewel haar dagelijkse voerbeurt darin geven of je houdt haar aan een longeerlijn die je snel een aantal maal om de voorstang heenslaat; krijg je katrolwerking en kan je haar makkelijker houden.
waarom doe je trouwens niet gewoon de stang erachter en de klep dicht; laat maar herrie maken dan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:18

Wildgirl: FOUT !
wat als ze gaat hangen en het hele schot met balken en al uit de trailer trekt???? NOOIT de lijn om de balken van het schot draaien. Je moet dan ook heel erg oppassen dat je vingers niet tussen de lijn terechtkomen als ze gaan trekken want dan zijn ze er wel af! Levensgevaarlijk!

Ook niet stang erachter en klep dicht en maar wachten tot de herrie stopt, ook geen goeie.... dan weet je zeker dat het de volgende keer niet meer lukt.

beter is het advies van Aukelizzy, gewoon achteruit oefenen stapje voor stapje, dus niet gelijk helemaal doorlopen naar voren en dan wachten tot ze achteruit stormt maar 1 voet op de klep en dan achteruit, dan 2 voeten etc tot ze wacht op het commando achteruit en dat uitbouwen naar meer, dan leert ze wachten en wordt het achteruit ook rustiger.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:24

Is al een topic over gestart heel kort geleden
[OPG] probleem met trailer laden

Overigens heb ik het geprobeerd wat Cissy zei bij die van mij, maar zonder succes helaas. Ik wacht ook nog op een gouden tip, maar heb even een tussenoplossing gevonden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:36

Nikka, niet alles werkt hetzelfde bij ieder paard, wat is dan jouw probleem?
edit* heb het al gevonden, gaat die van jou er wel gewoon netjes op

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:41

mijn paard deed dit eerst ook, erin gaan en dan keihard er weer uitstormen, hoofd omhoog met gevolg dat ze d'r hoofd stoote etc etc.

paar keer gedaan, en dan snel de stang dicht achter, probeerde ze het nog wel, maar gaf ze snel op omdat het toch niet lukte.

later met de longeerlijn erachter, en nu loopt ze zonder pardon erop, blijft rustig staan.

veel oefenen, rust en geduld werkt vaak het beste Lachen
en brokjes doen vaak ook wonderen Ja

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:43

ik zou het inderdaad met brokjes doen.

ze loopt al braaf op de trailer dat is super. geef haar daar wat voer. dan nog steeds geen stang erachter doen. als ze het voer bijna op heeft, dan achteruit eraf laten gaan.

paar keer later voeren en stang erachter.

hoe ga je er altijd uit? bij het deurtje of langs het paard. ga je langs het paard is het logisch dat ze er uitgaat. ze volgt je dan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:53

Mmm paard van iemand bij ons (misssixty) op stal deed hetzelfde, zij is uiteindelijk bij Monty Roberts (Annemarie vd Toorn) terechtgekomen. Zij adviseren om niet snel de klep dicht te gooien, echt waar, als ze er uit willen dan lukt het je 2 keer om de klep snel dicht te doen maar daarna nooit weer, dan knallen ze echt met een noodtreinvaart achteruit. Niet handig en ook niet goed voor het vertrouwen dat je uiteindelijk moet krijgen.
Bij haar paard was het gedeeltelijk gewoonte geworden (en dus moest ze haar paard leren plaatsen) en hij bleek bang te zijn voor wat er achter hem gebeurde. Eindeloos geoefend, het heeft even geduurd maar ondertussen gaat het gelukkig goed.
Als je wilt weten hoe ze het precies hebben gedaan moet je misssixty zelf even pb-en.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:09

Zoals Nikka al meld loopt hier een recent topic over: [OPG] probleem met trailer laden
Dat topic behandeld exact het zelfde probleem, het is niet nodig per paard een nieuw topic aan te maken Knipoog dus graag daar verder.