Rollen op stal/ vastliggen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prummel

Rollen op stal/ vastliggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:57

Hallo,

Ik weet niet of er hier al een onderwerp over is. Zou graag weten wie er ook een paard/pony heeft die dit doet en wat hebben jullie er aan gedaan? Ben zeer benieuwd!!!!
Groetjes,

unicumW

Re: Rollen op stal/ vastliggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:45

bij ons op stal hebben we ook wel eens een paard gehad wat vast was komen te liggen, die hebben ze ook en beetje opzij moeten trekken voordat die weer op kon staan.
maar echt een tip om het te voor komen heb ik niet..

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:01

Ik bedoel meer dagelijks rollen, altijd zelfde dagdeel.
Wie oh wie??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:05

Vroeger een paardje gehad die dat vaak deed, en die hebben we 24/7 buiten gezet.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:06

Vaak helpt het om na het werken eerst even buiten te zetten, laten rollen en dan op stal. Vaak doen ze het op stal dan niet meer. Helemaal als ze weten dat ze daarna mogen rollen, dan raken ze eraan gewend Knipoog

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:12

Oke , Ons paard gaat vaak na het rijden los, en rolt dan inderdaad ook na een tijdje. maar het maakt niet uit, na arbeidt of niet, elke avond, nadat ze haar laatste voer opheeft gaat ze toch rollen en draagt daarom een anti-rolsingel. Ze kan wel gewoon liggen maar niet doorrollen en dus ook niet vast komen te liggen. Ik zou graag zien dat ze ooit zonder singel kan.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:14

Weet echt niet hoe we de cirkel kunnen doorbreken!

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:15

kellyhvj schreef:
Vaak helpt het om na het werken eerst even buiten te zetten, laten rollen en dan op stal. Vaak doen ze het op stal dan niet meer. Helemaal als ze weten dat ze daarna mogen rollen, dan raken ze eraan gewend Knipoog

Daar heb je wel gelijk in!
Mijn pony heeft de gewoonte om daarna in zn schone stal ook nog even te gaan rollen, ook al heeft hij buiten ook al gerold.

Vriendin van mij die dr paard heeft ook een aantal keer vastgelegen, met vervelende blessures als gevolg. Daar hebben ze een iets ruimere stal voor gezocht, zodat ze toch wat meer de ruimte had.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:17

De stal is 3,5 x 5 meter!! Hoe groot moet ie dan zijn,? Ze gaat toch zo liggen dat ze altijd te dicht bij de muur uitkomt.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:58

Je hebt speciale singels tegen t rollen in de stal tegen gaat.
Heb even snel voor je gekeken op divoza.nl en daar heet ie Antirol-singel Pagony.. Werken perfect en meestal na een paar keer da ding om gehad te hebben rollen ze nie meer.
Veel succes en hoop da t goed komt

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 08:37

@kris_bobby, : ze heeft zo`n singel dus al, en heeft hem al anderhalf jaar om. Toch blijft ze dit gedrag dus vertonen. We hebben al een zeer goede gedragstherapeut op de stoep gehad, grote bal met brokjes, om haar bezig te houden sàvonds op stal, niks lijkt te helpen. Pfffff, het is gewoon echt niet leuk.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:40

Dat is raar meestal helpt zoi'n singel wel omdat ze dan eigenlijk niet kunnen om rollen... Zit er bovenop die singel ook een soort 'handvat' want dan kunnen ze daar toch nie om rollen?
Dat t niet leuk is begrijp ik volkomen als ze een keer vast komt te liggen als er niemand op stal is kan ze zich goed verwonden..
Tjah ik weet t ook niet meer sorry..
Gr

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 08:54

Er zit inderdaad een handvat op, en kan dus niet om rollen, maar blijft toch het rolgedrag vertonen. Zonder singel kan dus echt niet, vooral s `avonds/s `nachts. Voordat ze de singel had heeft ze zich weleens flink verwond, het lastige is dat je +_ 600 kilo in paniek ook niet zomaar effe kunt helpen, je moet zelf zo opletten. Toch bedankt !!!!!

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:32

Verder niemand tips?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:36

Het is altijd na het eten? Is het niet dat ze last van het eten heeft?

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 07:35

Daar lijkt het niet op, ze gedraagt zich verder normaal, rustig.Geen tekenen van pijn of ongemak.
Het lijkt erop dat ze bv, net als ik nog een sigaret rook voor het slapen, dat zij gaat rollen voor de nachtrust. Het is of 10 minuten nadat ze der hooi op heeft, maar kan ook na anderhalf uur zijn, dat wisseld, maar rollen doet ze.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:04

Ik haal dit bericht toch maar weer even omhoog.
Wie weet zijn er mensen die tips/advies hebben en destijds het bericht niet hebben gezien!
Is ons paard dan echt de enige in dit paardenland?????????

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:00

ik ken geen paard die dit doet, maar ik heb een boek met tips en dit stond erin over vastliggen/rollen in stal:

Paarden die regelmatig rollen en telkens vast komen te liggen op stal, zullen het nooit afleren. Een anti-rolsingel voorkomt meestal dat een paard over zijn rug rolt. Maar een lenig paard kan ook hiermee rollen. Komt hij in dat geval vlak tegen de muur uit, dan kan hij niet meer terug. Hij ligt dus vast omdat hij niet meer in de benen kan komen. Om een paard te helpen kun je zoveel mogelijk stro langs de muren aanbrengen.
Je kunt ook nog houten balken op 30 cm, 60 cm tot1 meter boven de grond tegen de wand bevestigen, zodat het paard zich daartegen kan afzetten. Hij duwt zich dan van de muur af om op te staan (logisch Knipoog ).

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 18:58

@Rachelle, Thank~s!
Gelukkig heeft ze sinds ze de singel draagt nooit meer vastgelegen. Dat van de balken vindt lijkt me een manier te kunnen zijn, zodat ze zelf weer uit benarde positie kan komen, omdat anders als ze wil afzetten tegen de muur de hoeven wegglijden. Maar de reden van het roolen/ het gedrag is dus niet af te leren begijp ik uit je bericht. Gedragstherapeut, had ook een aantal tips die niet helpen.......na het rijden buiten zodat ze kan rollen, savonds op stal nog extra bezigheid geven dmv bal waar voer in kan etc......
Zal erg moeilijk zijn........als het uberhaupt al mogelijk is dus!??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:05

Rollen kan je niet tegen gaan, maar vastliggen wel.
Je kan bv tegen de muren een 'wal' van stro of vlas maken, zodat ze niet om kunnen rollen..

Ik bedoel dus gewoon dat je de bedekking schuin tegen de muur omhoog legt.. ongeveer 50 cm..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:10

Als een rolsingel niet helpt, dan heb je weinig meer in handen........
Behalve inderdaad de kuil in het midden en ophogen langs de kanten......

en als dat niet helpt is enige wat je dan nog kan doen is haar proberen ervan te overtuigen dat muren niet echt handig zijn.

Mijn creatieve brein zegt dan ......... een grote ruime stal opzoeken waar ze heel veel bewegingsruimte heeft en dus op plekken kan liggen/rollen waar ze absoluut niet bij de muur kan komen........... en dan een stroomdraadje op zeg 40 cm hoogte, langs de wanden........

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:40

Vanaf hoever van de muur begin je dan met ophogen? 40 cm bv of meer??
@kiwiko, ze heeft het zelfs gepresteerd om buiten in de wei te dicht bij de planken te gaan rollen en daar lag ze dus, met 2 benen onder en 2 boven de onderste plank, incl stroomdraadje Boos!
Ze is dus naast volhoudend ook nog eens hardleers........!
En weet je waar ik nog meer zorgen over maak, haar veulen( nu jaarling), begon op leeftijd van 2 dagen oud ook te rollen en regelmatig vastliggen. Dat was toen de reden om gedragstherapeut in te schakelen. Veulen heeft het afgekeken en gedacht: "dat wat mijn mams doet zal wel fijn zijn, dus dat ga ik ook doen Boos! ". Afgelopen winter in de opfok heeft ze een paar x vastgelegen, maar kan best ook heel vaak zijn geweest, je moet het maar net zien/horen op dat moment.Bovendien is een veulen nog erg lenig en niet zo zwaar dus die spartelt nog best snel los. Ze heeft deze zomer ook in opfok gestaan, 24/7 buiten. Dit weekend komt ze dus naar huis, zal ze er weer mee beginnen of is ze het "vergeten". Ik vindt het een naar probleem!!!!!
Overigens ik heb nog niet verteld dat het bij de merrie begonnen is tijdens peesblesure, boxrust. Mocht niet los naar buiten Huilen .

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:00

Pffff.. dat wordt er dus niet makkelijker op zeg..
Je zou evt nog kunnen kijken wat ze in een smalle ruimte doet (net als een stand), maar echt een oplossing is dat natuurlijk niet.. Is idd een vervelend probleem, en weet verder evt geen opties..

Om terug te komen op je vraag.. hoe hoger de 'wallen' in de stal bijn (wel schuin tegen de muur op!) hoe minder kans dat ze om kan rollen.. en dat kan gerust 50 cm vanuit de kant zijn en 50 cm hoog...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:04

Dit is inderdaad echt een testcase zeg!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:17

Prummel schreef:
De stal is 3,5 x 5 meter!! Hoe groot moet ie dan zijn,? Ze gaat toch zo liggen dat ze altijd te dicht bij de muur uitkomt.

jouw oplossing?

een kleinere stal
maximaal 3,5x3,5 niet groter.

echt flauw,maar in een kleine stal gaan paarden namelijk niet rollen
die enkeling die dat wel doet dat is een uitzondering,maar meeste paarden gaan in een kleine stal niet rollen.
mooiste is dan wel dat als je ze in zo'n stal hebt ze er wel zo veel mogelijk uitkomen.

wij hebben wel paarden gehad die in grote stallen steeds vastlagen,zetten we ze kleiner neer dan was het over.
liggen kunnen ze dan nog prima hoor,maar dat is op zich niet nodig,want een paard ligt van nature maar heel weinig.

maar goed..hoe kleiner de stal,hoe meer ze naar buiten moeten