Veel gapen tijdens wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Veel gapen tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 11:31

Arthur heeft altijd al gehad dat hij veel gaapte, heel veel.
Nu heb ik het toch maar even geteld.
Het kwam uit op 25 keer in één uurtje.
Hij gaapt dan meestal 2/3 keer achter elkaar, daarna word het rustiger en dan begint het weer.
Na ongeveer 30 minuten ging hij na het gapen hoesten, dat was zo'n 4/5 keer achter elkaar.
Soms hoest hij wel, maar meestal niet.

Filmpje is van zeker 1 maand geleden, maar zo is het nogsteeds:
http://nl.youtube.com/watch?v=TYpUb3egcKg

Marrke

Re: Veel gapen tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:31

Het is niet echt duidelijk waarom ze gapen, de één zegt als teken van ontspanning de ander zegt weer dat het kan zijn dat ze een maagzweer hebben. Maar hier zijn al meerder topic's over geweest. Deze bijvoorbeeld: [OPG] wat betekend t gapen van een paard?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 14:42

Ja ik weet dat er veel topic's zijn over gapen en deze ken ik idd ook.
Maar omdat dit een combinantie is van gapen en hoesten en omdat het zo vaak voorkomt heb ik toch maar besloten een nieuw topic aan te maken.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:33

Ik denk dat hij zich dan gewoon op zijn gemak voelt en zich ontspand , die van mij gaapt dan namelijk ook veel.

saratj140

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:10

mijn paard gaapt ook altijd zo veel maar alleen als ik inderdaad wandel of gewoon even ergens rustig zit te praten ik denk dat het een stukje ontspannen is

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:36

mijn fjord gaapt altijd een paar keer als ik gereden heb en haar in de poetsplaats zet

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:40

het kan misschien ook onzekerheid zijn.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:58

Mijnpaard gaapt al hij iets leuk. lekker of gezzelig vindt (na het rijden, als hij net een wortelop heeft, als hij lekker staat te zonnen)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:19

Ik vind het in het filmpje niet echt lijken op gapen. Het gaat zo snel en niet ontspannen, zonder lijfspanning. Ik vraag mij af of dit niet een of andere gekke gewoonte is van je pony iets wat hij zich aangeleerd heeft.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 19:50

Jep, daat hadden we zelf ook al aan gedacht, gewoon een tik.

Heb dr ff overnagedacht en denk dat het ligt dat er geen avontuur te beleven is, het is niet intressant genoeg.
Als er maar iets gebeurd wat hij intressant vind in hij geboeid en gaapt ie niet.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij daardoor geen tijd heeft om eraan te denken (verslaving) en dat hij daardoor niet gaapt.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:54

Mijn nieuwe pony gaapte ook vrij veel, leek meer een beetje op aanduiden van 'kijk mij nou'.
Nu hij gecastreerd is heb ik het hem niet meer zien doen..

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 19:59

Assepoetster schreef:
Mijn nieuwe pony gaapte ook vrij veel, leek meer een beetje op aanduiden van 'kijk mij nou'.
Nu hij gecastreerd is heb ik het hem niet meer zien doen..

Ik denk niet dat het een kijk-mij-nou-situatie is, een paard gaapt niet voor niets zoveel.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:01

Ik heb eerlijk gezegd ook niet het filmpje gezien (:o) maar mijn pony gaapte ook heel veel dus snap niet helemaal wat je bedoelt met 'een paard gaapt niet voor niets zoveel'.

Ik zal eens even het filmpje gaan bekijken Knipoog

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 20:05

Jij zegt dat jou paard dat deed omdat hij wilde aanduiden dat hij er was.
Maar ik denk niet dat dit zo'n situatie is omdat een paard niet voor niets zoveel gaapt.

Snapje?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:30

Nouja, kijk mijn pony deed precies hetzelfde als de pony op het filmpje. Qua tijd/aantal keren gapen weet ik niet of dat precies hetzelfde is, maar het kwam zo op ons over alsof hij even wou laten zien dat hij er was, een beetje indruk maken zegmaar.

Nu na de castratie is hij stukken rustiger en doet hij niets meer om indruk te maken, het gapen heb ik ook nooit meer gezien..

Dus denk dat het bij mijn pony wel met elkaar te maken had.

Maargoed, weet dus niet echt een verklaring voor jou pony.. Succes!

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:45

Ik vind dat dit eigenlijk geen gapen lijken. Hij heeft inderdaad veel spanning. Het lijkt meer op een soort luchtzuigen. Op wat voor soort momenten gaapt hij? Gaapt hij ook als hij ontspannen is, als hij op stal of in de wei staat bijvoorbeeld? Het zou kunnen dat dit zijn manier is om om te gaan met spanning. (let op dit kunnen voor ons hele pietluttige dingen zijn). Let eens op je paadje als hij in de wei staat. Bestudeer zijn gedrag. Wat gebeurt er met he als je naar hem toeloopt. Wat gebeurt er als je hem poetst en knuffelt. Bekijk alles stap voor stap. Als hij begint met gapen stop dan met wat je aan het doen was en ga een paar stappen achteruit. Misschien is het een idee om te voorkomen dat hij gaat gapen. Dus als hij gaapt stop dan met wat je aan het doen was en doe wat je daarvoor deed toen hij nog niet gaapte. Heel veel succes ermee.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 16:35

@ Mips:

Hij gaapt zo ook soms in de wei, maar meestal met wandelen.
Heb hem met wandelen bestudeerd en het gaat zo:
We zijn gewoon aant wandelen, hij kijkt tegen de kont van Jupiter aan, oren wat naar achter, ongeintresseerd maar op een goed tempo.
Dan gaat ie gewoon ineens gapen, gaat meestal langzamer lopen of stilstaan, dan loop je wat verder en naar 2 stappen gaat ie weer gapen.

Ik kan dan moeilijk stoppen met wandelen als ik bijv. midden in een bos ben, als ik dan stil ga staan of zitten word hij heel ongeduldig en wilt verder.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:43

Gaat hij in de wei dan ook zo vaak achter elkaar? Of dan gewoon af en toe?

Het eerste wat in mij opkomt is overspronggedrag.
Gapen kan namelijk ook een vorm van overspronggedrag zijn.
Je geeft aan dat je paard de oren wat naar achteren heeft en ongeïnteresseert lijkt. Vervolgens gaat hij.
Oversprong gedrag komt er namelijk op neer dat het paard in die situatie eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Misschien loopt hij liever niet achter het andere paard en wil er eigenlijk achter weg. Aan de andere kant ziet hij jou als leider. Achter het andere paard weggaan gaat in tegen wat jij hem 'zegt', namelijk erachter blijven. Omdat hij in die situatie niet weet wat hij moet en niet kan kiezen tussen de twee opties ( 1. luisteren naar jou en 2. weggaan achter het andere paard) gaat hij iets heel anders doen, namelijk gapen. (Oversprong gedrag)
Misschien vind hij het wandelen minder leuk dan jij denkt.
Je schrijft ook dat hij niet gaapt als hij iets interessants ziet.

Ik heb je filmpje nog niet bekeken, ga ik zo even doen. Maar kan het hoesten niet een gevolg zijn van het gapen? Is maar een kreet hoor, ik weet het ook niet?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:50

Ik heb je filmpje even bekeken en denk nog steeds aan overspronggedrag.

Ik zie dat het om een erg jong diertje gaat. Je schrijft dat hij het in een uurtje wandelen wel 25 keer gaapt. Misschien is een uur wandelen wel te lang voor hem. Dat kan verklaren waarom hij het wandelen zat is (duurt te lang) maar ook weet dat jij de leider bent en hij door moet lopen. Dat kan het oversprong gedrag verklaren. Aan zijn oren kun je ook eigenlijk al genoeg aflezen, hij heeft er duidelijk niet zo'n plezier in...

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:45

hmm heel lastig...ik ben bang dat ik je niet kan helpen na deze beschrijving. Misschien kan je iets met pollewoppy´s antwoord.
Ik zou misschien het paardje toch nog even na laten kijken. Wie weet is er een duidelijke lichamelijke oorzaak.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:28

Goeie aanvulling Mips Ja
Eerst mogelijke medische oorzaken uitsluiten!