Paarden in de opfok.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Paarden in de opfok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:19

Zat pas eens met iemand te praten die zei dat als je allemaal jaarlingen bij mekaar zet om zo te leren zich te onderwerpen aan dominatie enzo helemaal niet goed is. Was het hier eigenlijk wel mee eens want je zet volgens mij ook geen groep kleuters bij mekaar. En zo is de vorming van een kudde toch ook helemaal niet.

Dani_

Re: Paarden in de opfok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:09

Ik ben het helemaal met je eens! En dat is ook precies de reden dat mijn jaarling niet in de opfok staat maar gewoon in een gemengde kudde.
Die kleintjes moeten wel opgevoed worden en de kudderegels leren. Die van mij wordt regelmatig op haar nummer gezet Knipoog. Daarnaast zijn de oudere paarden ook heel beschermend naar de jonkies toe, wat me weer een heel veilig gevoel geeft wanneer er bv een nieuw paard wordt ingeschaard. Mijn paard is wel de jongste van het stel, maar niet de enige jaarling, dus ook spelen kan volop. Wat wil je nog meer als paard zijnde Lachen.

Hier vallen trouwens ook nooit klappen (knock on wood), in tegenstelling tot wat ik wel eens hoor over veulens/enters/twenters in de opfok. Er is wel eens een akkefietje maar er heerst zo'n duidelijke hiërarchie en serene rust in deze stabiele kudde dat er gewoon nooit wat gebeurd (knock on wood, again!), wanneer ik een dagje naar mijn paard geweest ben kom ik altijd helemaal 'zen' thuis Knipoog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:26

Er moet inderdaad altijd een ouder paard bij om ze af en toe eens goed op hun donder te kunnen geven. Ze moeten leren om naar de leider te luisteren.
Maar tussen alleen maar oudere paarden is ook niet goed idd, ze moeten ook lekker met paardjes van hun eigen leeftijd kunnen spelen en rennen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:29

idd een ouder paard erbij kan, maar het is in deze situatie denk ik aan de mens om een deel van het opvoeden op zich te nemen...

modesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:09

Ik ken heel veel mensen die hun veulens in 1 weide zetten zonder een ouder paard en dit gaat altijd wel goed... maar ken er ook mensen die het anders doen... Ik persoonlijk denk dat de kudde met verschillende leeftijden het beste is voor jonge dieren.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:23

Kinderen leren niks van andere kinderen. Zet er een volwassen persoon / paard bij, dan pas begint de echte ovoeding.

ziggy staat nu met 3 andere hengstjes in het land, maar dat heb ik meer met het idee gedaan, dat hij dan lekker wat speelmaatjes heeft.
Op zich is hij heel onderdanig naar andere paarden, dus ik denk niet dat dat volgend jaar (wanneer hij de gemengde kudde ingaat) problemen opleverd.