hengst laten of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandro

hengst laten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 13:06

de vraag blijf toch in mijn hoofd steken.
zou ik mijn hengst hengst laten?
het gaat over een 4jarige zonder papieren.ben niet op zoek naar mensen die zeggen hij heeft geen papieren diret castreren.
waarom ik er zo over twijfel is hij is super braaf luistert goed staat met een ruin op de wei.de meesten mense geloven niet dat hij een hengst is en gaan altijd eens kijken of er nog wel iets hangt.
waarom ik nu twijfel is hij is alles wat ik wil dat hij is en als ik hem laat castreren de meeste worden dan 'saaier'.is mss niet het juiste woord maar mss begrijpe jullie wel wat ik ermee bedoel.ik heb bang dat hij dan teveel zal gaan veranderen.waarom ik het wel zou doen is dat ik in noodgeval een andere wei zal moeten zoeken of op een pensionstalling dat als hengst hij nerges terecht kan in de buurt en als ruin wel.

alvast bedankt en mss dat ik eruit raak

spettic

Re: hengst laten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:09

Ik zou kiezen voor castreren.
En net zoals je zegt, er zijn weinig stallen die een hengst willen hebben hoor.
Er zitten toch geen papieren bij, dus fokken doe je er niet mee.
Dus....ontballen zou ik zeggen Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-07-08 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote beginpost verwijderd, graag niet quoten wanneer het niet nodig is.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:10

als je zelf erg twijfelt zal ik het alleen doen als het echt nodig is, als je tevreden over je paardje bent zal ik er toch nog goed over na denken, doe wat voor jou en je hengst het beste is
succes met beslissen!

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 13:19

ja maar mss denk ik juist teveel aan wat ik wil wat ik voel.voor de moment staat hij aan huis en normaal zal dat ook zo zijn hele leven blijven.maar je weet nooit wat problemen er kunnen komen.ik zou ooit een veulen van hem willen maar dan denk ik weer er lopen genoeg paardjes rond zo koop dan zo een.is het dan wel goed hem hengst te laten heeft hij als ruin niet meer rust.hier staan nogal wat merries in de buurt en hij mag niet dekken.ervoor stond hij bij ene andere hengst en daar leek het alsof hij rustiger was doordat die hengst zijn hengstengedrag liet zien tov hem ze speelden enzo.nu de ruin waar hij nu bij staat denkt alleen maar aan eten en negeert zijn speelbuien kroelen doen ze wel samen.en de hengst hinnikt nu ook redelijk veel laatste tijd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:23

Ik zou ook kiezen voor castreren. Ik weet dat een aantal mensen daarop tegen zijn omdat het tot een operatie is. Maar een hengst kun je lang niet altijd overal plaatsen. Nu staat hij bij een ruin, maar kan die altijd bij hem blijven? En wat gebeurt er als er merries in de buurt komen? Veel hengsten gaan dan het andere paard (hengst of ruin) als concurrentie zien, met alle gevolgen van dien. Wat als je naar een andere stal moet? Negen van de tien stallen willen geen hengst.

Ik denk dat voorop moet staan dat je je paard altijd een goede stalling met weidegang moet kunnen bieden, tezamen met andere paarden zodat een normaal sociaal leven mogelijk is.

Wat het zg saai worden betreft... daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb twee shethengstjes vorig jaar laten castreren en ze zijn totaal niet veranderd. Billy is nog altijd even ondeugend, speels en vol streken en Tommy is nog altijd zijn even, soms wat humeurige, ikke. Het enige verschil is dat Tommy niet meer met andere paarden vecht. Tommy deed dat, in tegenstelling tot Billy, wel. Hij sprong erheen (ja ja, naar grote paarden) , Sprong op, beet zich vast in de nek en liet niet meer los. Meer een pittbullpony dus. Daarop was de beslissing uiteraard snel genomen. Maar ook ik was bang dat het ten koste van zijn karakter zou gaan. Dat gebeurde hier dus in elk geval niet. Behalve dat vechten van tommy, zijn het precies dezelfde paardjes gebleven.
Ik heb trouwens ook een 20 jarige ruin, die zich in de buurt van een hengstige merrie nog steeds als een hengst gedraagt. ROFL

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:28

ps.. zag net je nieuwe berichtje... hij heeft zeker veel meer rust als ruin. Want als hengst spelen toch de hormoontjes op in de buurt van merries en daar kan hij nergens mee naartoe. (een hengst die hiertegenover stond werd uiteindelijk heel mager daardoor. Hij was wel braaf, maar onrustig omdat hij naar de dames wilde) Een veulen van hem lijkt me niet iets om naar te streven, gezien je dan ook eerst een merrieeigenaar moet vinden die zijn paard laat dekken door een hengst zonder papieren en dat wil lang niet iedereen en omdat je paard heel erg kan veranderen na een dekking. Reken er maar op dat hij dan heel wat meer mans en heftiger kan worden. Bovendien zijn er idd genoeg leuke paarden te koop.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:29

Hier een hengstenmens pur sang Haha!

Met het wel of niet hengst laten moet je een aantal overwegingen maken:

- Wat is het nut hem hengst te laten?
- Is je stalling ingericht op hengsten?
- Ben je capabel genoeg om met hengsten vakkundig om te gaan?

En enkele kleine waarschuwingen:

Dat je hengst NU braaf is geeft geen garanties voor de toekomst. Binnen 5 minuten kunnen zij dmv van een bepaalde trigger braaf af zijn. Hiermee bedoel ik dat hun hengsten manieren getriggert worden en niet meer over zullen gaan.
Het risico van het plaatsen van een hengst bij een ruin is groot. Hoe braaf hij nu ook is.
Zelfs na jaren kan er ineens een gevecht op leven en dood ontstaan.
Sta je zelf sterk genoeg in schoenen tijdens het grondwerk en rijden tussen andere paarden?
Een hengst is geen statisch gegeven. Nu braaf kan morgen een testosteronbom worden.
Realiseer je dat een hengst sneller is afgeleid tijdens het werk, het een zeer consequente aanpak nodig heeft, en je de omgeving duidelijk moet maken dat jij de enige bent die ermee aan het werk gaat, dit om ongelukken door onwetendheid te voorkomen.

Indien alle voorwaardes goed zijn, en je zijn hengst"zijn" kan waarderen, als je het als een toegevoegde waarde ziet, is er geen reden tot castratie. Twijfel je ook maar een beetje dan zou ik kiezen voor het ruinen.

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 14:04

ik heb hem nu al 2jaar.hij heeft altijd bij een hengst gestaan en in de winter naast een merrie in de stal.hij is een echte hengst dat ben ik mij gewaar.hij schowt hij hinnikt zijn penis komt er mooi uit hij trappelt.maar hij weet dat ik de baas ben wij doen veel grondwerk en er zijn goede dagen en ook slechte hij wil soms de bovenhand nemen.we rijden in de manege om de hoek waar bijna alleen maar merries staan dus hij weet dat als ik vraag om te werke hij moet werken hij hinnikt wel veel dan naar de merries.als er een merrie voorbij komt weet de ruin dat hij niet in zijn buurt moet komen die gaat dan op zijn gemak in de hoek grazen is de merrie voorbij gaat de hengst gezellig naast hem staan grazen.over de toekomst van de ruin kan ik niets zeggen.daarmee dat ik twijfel kan ik hem wel zo het leven geven wat hij verdient en mijn grootste zorg is dat zijn karakter veranderd en minder uitstraling gaat krijgen want hij is niet van de breedste heb bang dat hij dan helemaal een iel dingetje word

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:39

Heb mijn 2jarige 3 weken geleden laten castreren. Vooral omdat er veel merries in zijn buurt staan en hij daar heel onrustig van werd. Qua karakter is hij niet "saaier" geworden en hij is ook niet ieler geworden (hij was natuurlijk nog niet heel erg gespierd, tenslotte is hij pas 2). Nu duurt het nog wel een paar weken voor alle hormonen uit zijn lijf zijn, dan zou ik pas echt definitief kunnen zeggen hoe en of hij veranderd. Nu ziet het er eigenlijk allemaal goed uit. Ben blij dat ik het gedaan heb, hij krijgt steeds meer rust in zijn koppie!
Kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt. Succes met het maken van je beslissing.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:40

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:41

Nu ja, als hij dan toch zo braaf is, zou ik hem hengst laten. Pas als het echt niet meer gaat zou ik hem laten castreren hoor...

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:43

hij is nu pas 4. Dat hij nu braaf en makkelijk in de omgang is wil niet zeggen dat het zo blijft. Als hij straks gaat "puberen" is de kans groot dat je met de hormonen in gevecht kan gaan. mijn mening is dan ook castreren, zeker omdat hij geen papieren heeft. (klinkt bot maar veel meerwaarde als hengst ten opzichte van een ruin zal hij niet hebben)
als je hem nu castreert wordt ie niet ieler van hoor! Knipoog en niet elke hengst wordt zwaar. gewoon kwestie van trainen die spieren!

succes met je beslissing

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:59