Pony volgt me met longeren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lois1995

Pony volgt me met longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 20:17

HELP!
Mijn Shetlander longeer IK, maar meestal longeert hij mijn.
hij loopt dan rondjes achter mijn aan.
Als ik dan stil ga staan komt ie heel dreigent op mijn af.
Dus om alles even bij elkaar te vatten: hij loopt gwn rondjes achter mijn aan, inplaats van om mijn heen.
Wie kan mijn tips geven om dit irritanten gedrag af te leren?

Groetjes Lois

tjalk

Re: Pony volgt me met longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:22

misschien kan iemand je helpen? dat jij gewoon in het midden staat, en iemand anders er langs loopt, als dat goed gaat moet die gene een meter er af lukt dat niet loop die gene weer terug lukt dat wel ga je een stapje verder

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:03

Ik denk dat ie de baas wil zijn over jou..
Je moet hem duidelijk laten zien dat jij de baas bent.
Of laat iemand anders hem longeren, en kijk of ie ook zo'n gedrag toont.

Als je normale dingen met hem doet, is ie dan ook zo irri, of doet ie normaal tegen je?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:36

Jouw pony is gewoon een goede mensentrainer. Haha!
Hihi... shetten zijn daar goed in omdat ze over het algemeen blaken van zelfvertrouwen. Dat wil absoluut niet zeggen dat je ze niets kan leren. Integendeel.

Ik zou beginnen met grondwerk, waarbij je hem vooral leert om te wijken voor druk en voor jou aan de kant te gaan. Parelli heeft hier een goede oefening voor en hij noemt het de driver game. Als je googled, vind je vast ergens een goede uitleg. Deze oefening is een superbasis om je pony te leren om vooruit te gaan op jouw commando. Maar daartoe moet je dus eerst met hulp van grondwerk hem leren om lichaamstaal te verstaan en je leiderschap vastleggen. Zonder dat blijft de pony jouw leider en dat is vast niet de bedoeling.
Overigens zou ik, als je gaat longeren, hem niet eindeloos rondjes laten lopen, Veel pony's vinden dat niet leuk en dan motiveert het ook niet. Breng veel afwisseling aan dmv grondwerk, agillity, lange teugelwerk etc. Maar zorg dus eerst dat je de leiding neemt, want op dit moment heeft je pony het leiderschap..

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:49

Ben jij de eerste die met hem longeerd? ik weet niet hoe oud je shetlander is?
Je moet hem altijd achter z'n kont blijven aanlopen (hihi) en hem blijven wegsturen met je zweep (en dan bedoel ik niet slaan maar wel in een driehoek longeren Knipoog

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:02

klinkt meschien efef zielig maar heb je wel een logeeers zweep??
heer mee kan je dreigende geluiden in de lucht maken...
zou het liefst zegge hem niet slaan maar een waar schuwent tikje kan ook geen kwaat laat hem zien dat jij deb baas bent

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:07

Je hoeft ook neit meteen grote rondjes te maken. Als ze het principe longeren nog neit zo goed snappen laat ik ze dicht om me heen stappen en draven. Is misschien wat belastender, maar als ze het snappen gaan ze vanzelf verder naar buiten. Door ze dicht bij je te houden kun je makkelijker corrigeren. Veel oefenen zal werken en iedere dag een klein beetje vooruit!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:00

Waarschijnlijk sta je ten eerste te veel vooraan bij het longeren, dan keren paarden zich naar het midden toe. Ten tweede lijkt hij mij nogal dominant en daarom komt hij naar je toe. Dus neem effe een longeerzweep en maak hem wijs dat hij weg moet gaan en vooruit. Eenmaal hij ontspannen loopt, stop je die eerste sessie al. En dan ga jij naar hem, hij komt al veel te graag naar jou toe.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:10

Neem er een longeerzweep bij en jaag 'm wat op, & laat 'm zo doorlopen, als ie 't goed doet, beloon 'm dan Lachen

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:17

gewoon de longeer zweep er over heen als hij naar jou toe komt een tik gevene met de longeer zweep het klinkt zielig vinden sommige mensen maar nu speelt hij de baas over jou terwel jy de baas bent dus flink aan pakken anders blijft hij het doen en anders met iemand samen
longeer je met bijzet?
want anders kan je de bijzet aan de buitenkant strakker zetten en dan een tiki met de zweep
ik ben niet tegen dat zweviige gedoen maar daar luisteren ze met dat soort dingen niet naar of bijna niet
je kan ook met 2 longeer lijnen en 1aan de buitenkant en 1 aan de binnenkant en als hij naar je toe wil komen dan geef je een goede ruk aan de buitenkant en de zweep er bij word maar een keer heel boos op hem want anders blijft hij het echt doen en blijft hij de baas over je spelen
suc6 ermee hoop dat het lukt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:08

Volgens mij is er hier spraken van een dominatieprobleem + onkunde van de longeerder.
De enige tip die ik je kan geven is: vraag iemand die goed kan longeren en verstand heeft van paarden om je eens een longeerlesje te geven en je verder te helpen. Longeren is meer dan alleen maar een toerekes laten lopen aan een lijntje.