Steigeren in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Steigeren in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:00

Mijn bijna twenter steigert in de stal. En niet af en toe en laag, maar echt constant en ook echt hoog. Ze komt met de voorbenen boven de staldeur uit.

Ik heb het idee dat het komt omdat ze dan alleen komt te staan. Er staan nog geen andere paarden in de stal.
Vanmiddag stond ze in de wei en het andere paard werd uit de wei gehaald en ze begon te draven en te galopperen.

Het is dus volgens mij echt verlatingsangst of iets dergelijks. Ik heb nog niet geprobeerd hoe ze reageerd als er een paard tegen over haar staat.

Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik wil haar laten wennen aan de stal. Ze zal het wel zelf moeten doen ooit. Maar ik wil niet dat ze zich bezeert. En dat doet ze nu dus wel.

Heeft iemand een oplossing? En weet iemand wat ik het beste kan doen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Steigeren in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:11

Niet alleen op stal zetten in eerste instantie. Gewoon met een paard ernaast/tegenover.
Als dit goed gaat buurpaard steeds iets langer uit de stal halen.
Eerst in het zicht gaan poetsen maar wel buiten de stal. Paar dagen later rondje weglopen met paard uit het zicht van je twenter en dit steeds verder uitbouwen. Als afleiding genoeg hooi in de box en dan leert ze het vanzelf.

Zo pats boem alleen op stal zetten was niet zo slim en heel logisch dat je paard daar niet aan meewerkt. Het is een kuddedier.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:14

Ik snap ook wel dat je van zo'n jong paard niet mag verwachten dat hij rustig en relaxt staat.
Ik heb haar ook nog geen vijf minuten in de stal gehad, alleen om te voeren.
Bij een boer waar ik eerder reed hebben we de paarden er zo aan laten wennen, eerst vijf minuten en steeds langer. Die paarden waren wel druk in de stal en gingen rondjes draaien, maar die gingen niet steigeren.
Dit is de eerste keer dat ik zie dat ze dan gaan steigeren.

Ik had vandaag dus musli in de stal gevoerd en hooi, maar daar keek ze niet van op of om.

happyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:47

idd kijken met een ander paard en als ze dat goed doet dan is het verlating angst..
je kan misschien speeltjes in de boks doen zoals een bal of een lik steen

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:06

Ik dacht eerst dat er wat anders aan de hand was, ook omdat ze in de trailer ook zo raar doet.
Maar nu zag ik haar gisteren in het land rennen en vliegen toen het andere paardje er uit werd gehaald.
Dat zei me al genoeg.

Met die speeltjes kan ik indd wel even proberen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:43

Een twenter hoort in de wei met vriendjes en hoort niet alleen op stal te staan. Laat dat paard jong wezen en zet hem desnoods in de opfok.

(En als hij dan toch persé alleen op stal moet kan je dat gedrag het beste negeren.)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:46

Waarom moet ze op stal? Heeft ze een blessure?

Wat doet ze in de trailer dan?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 13:04

Ik heb haar juist uit de opfok gehaald. Door haar uit de opfok te halen is ze al een stuk opgeknapt. En ze staat ook in de wei. Ik wil haar voeren in de stal, zodat ik weet wat ze krijgt en zodat het eten niet door de andere paarden wordt opgegeten.

Ze gaat liggen in de trailer, breekt de trailer af en komt zeiknat uit de trailer.

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:20

als ze steigert als jij bij dr in de stal bent, zou ik een longeerzweep meenemen, denk aan je eigen veiligheid!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:17

richelleMani schreef:
als ze steigert als jij bij dr in de stal bent, zou ik een longeerzweep meenemen, denk aan je eigen veiligheid!

Heel handig, in een standaardbox heb je niks aan zo'n lange vishengel.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 11:12

Ik sta niet bij haar in de stal. Ik zet haar er in, leg voer in haar bak en ga er naast staan. Ik heb haar van de week gewoon met het halstertouw gewaarschuwd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:21

--> OPG

coekietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:26

Adriana schreef:
Waarom moet ze op stal? Heeft ze een blessure?

Wat doet ze in de trailer dan?

inderdaad er is al gezet dat je ze bij vriendjes op de wei moet zetten.
Maar je kan ook niet meteen verwachten van een twenter dat het het een doodbraaf beestje is hé ?!
Ik denk OOK dat ze zich vooral alleen voelt...
Is het een hengstje of een ruin of merrie ?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:29

Volgens mij heb ik ook al eerder gezegd dat je van een twenter niet mag verwachten dat ze alleen staat. En ze staat op 23.5 uur per dag in het land bij andere paarden.
Ik zal haar af en toe wel even willen poetsen, dingen aan willen leren e.d., dan is het wel makkelijk als ze gewoon even in stal kan staan.
En mocht ze nu ziek worden of iets dergelijks zal ze ook in de stal moeten. Het is niet zo dat ik haar 24 uur per dag op stal wil hebben of zo.
Ik wil haar voer gewoon normaal in de stal willen geven. Zodat ik haar dan ook even kan nakijken op wondjes, dikke benen of iets dergelijks.

Het is een ze, dus een merrie.

coekietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:37

......... Oke ik snap nu ook wel dat je ze even op stal wilt...
Het kon ook zijn dat als het een hengst is=hengstigheid ofzo..

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:40

Nee ik wil haar alleen in de stal zetten om te voeren en om controles uit te voeren. Voor de rest blijft ze gewoon op het land.

coekietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:41

mmm misschien verveelt ze zich als ze dan toch even op stal staat ...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:42

Ik denk dat het zelf verlatingsangst is. Ze doet het ook als we het andere paard uit het land halen.
Maar ik wil graag weten hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Ze blesseert zich zelf nog.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:46

Waar slaat die reactie nu weer op

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:47

Waar slaagt dit op...
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-07-08 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: qoute verwijderd: reactie is namelijk verwijderd

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:50

Heb al even in je profiel gekeken oradorlover. Alles wat je schrijft is dikke onzin. Houd hier aub op. En als je je verveelt ga je nuttig maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:22

had balinda op de opfok waar ze vandaan komt ook 1 of meer paarden waar ze vrij veel bij was?
ik denk dat ze die nu mist..
klinkt misschien raar,maar als dan het andere paard wat nu bij haar staat uit de wei gehaald word is ze alleen en dat vind ze natuurlijk vreselijk.
is er een optie dat ze toch bij meer komt te staan zodat ze niet alleen staat??

denk dat je moet proberen om andere mensen te benaderen en balinda eerst voorlopig samen met een ander paard binnen te zetten zodat ze leert dat binnen wel leuk is.
misschien kun je stap voor stap proberen om haar steeds even langer alleen te laten.
dus als je dan uit de stal gaat eerst balinda naar buiten te doen, even een minuutje wachten en dan het andere paard er weer achteraan te laten komen, en die tijd steeds wat langer op te voeren.

zelfde met uit de wei halen, neem haar zo ver mee dat ze net uit het zicht is van het andere paard,wacht even en plaats haar dan weer in het zicht??

verlatingsangst kan heel extreem worden, bach remedie kan helpen net als de bach resque druppels( alleen moet je die wel in de mond kunnen sprayen wat niet bij elk paard wil)

beste is toch hele korte periodes alleen te zetten en dit heel langzaam aan op te gaan voeren

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:34

ik denk dat je paard meer vertrouwen in je moet krijgen en zo kan jij met je lichaamstaal (dus rustig blijven) zeggen dat het goed is.

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:35

misschien ken je de site maar als het echt heel erg word kan je Annemarie bellen of mailen en die zal je dan begeleiden en tips geven. http://www.montyroberts.nl/

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:18

Dank je wel voor de reacties. Zal de site bekijken.

In de opfok stond in een stal met 8 paarden. Ze staat nu met een fries en shetlander. Er komt nog een ander paard bij. Maar als de fries wordt weggehaald, heeft ze de shet dus nog. Ook kan ze nog andere paarden zien.

Als ik balinda zelf uit de wei haal is er niks aan de hand. Dan loopt ze keurig mee, blijft gewoon staan en doet wat ik wil. Het is echt alleen in de stal.

Ik zal inderdaad proberen om eerste een ander paard tegen over haar te zetten.
Ik heb haar nu 2 x max 5 minuten er in gezet maar ze werd helemaal hysterisch.

Maar iemand anders zei ook dat het met vertrouwen te maken heeft. Ze staat er natuurlijk net. Ze moet daar aan wennen, maar ze kent mij natuulijk ook nog niet goed.