Nav de topic over belonen met voedsel heb ik een vraag.
Mijn paard staat samen met 2 schapen in de wei. Hij gedraagt zich erg dominant over alle kleinere dieren bij ons thuis, dit zijn dus de schapen, honden en poes. Hij legt dan de oren plat in de nek (zelfs als ie er gewoon nog maar naar kijkt) en gooit soms ook met zijn hoofd naar ze of draaft ze achterna met laag gedragen schuddend hoofd. Ze maken zich dan snel uit de voeten.
Omdat ik die rangorde wil respecteren, geef ik altijd eerst mijn paard te eten en daarna pas de schapen. Ik geef hun eten in de stal, omdat ik de deur dan kan dicht doen (anders zou mijn paard ze wegjagen en het eten ook pakken). Hij blijft dan staan wachten bij de staldeur tot ik deze open zet. Nu sinds kort wil ik dat mijn paard wacht met de stal in te gaan om te snuffelen naar restjes tot ik aangeef dat het goed is. De hele eerste keer dat ik dat deed, duwde hij me zowaar voorzichtig omver, stapje voor staoje. Niet goed bezig dus!!!
Nu onderneem ik actie... Ik zet de staldeur open, de schaapjes schieten er dan uit en dan laat ik mijn paard onmiddellijk achteruit gaan door desnoods met armen te zwaaien of gelijk wat. Ik houd ermee op van zodra hij voldoende afstand heeft genomen (zo'n 3 meter). En dan staat hij daar wat te kijken met oortjes naar voor, meestal kauwend. Als hij durft een stap in mijn richting te zetten, laat ik hem er weer één achteruit zetten door wat te dreigen. Als ik vind dat hij lang genoeg heeft gewacht, lach ik naar hem, zeg ik goed zo en dan laat ik het hem pakken. Dan verlaat ik ook de weide.
Mijn vraag is of deze laatste manier de goede manier is? Of zou ik dit nog beter anders gaan aanpakken ivm dominantie tov mij? Graag opbouwende kritiek!