Angst voor trekker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandravra

Angst voor trekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:16

Hallo allemaal,

Sinds oktober ben ik bijrijder van een superleuke en lieve Noriker ruin van 7 jaar.
Hij is eigenlijk heel braaf en is altijd bereid te werken.

Zijn enige manco is dat hij op jonge leeftijd een ongeluk met een trekker heeft gehad en daardoor erg bang is voor trekkers.
Dat is te begrijpen en ik verwacht ook niet dat hij superrelaxed er langs gaat. Een sprongetje ofzo of aandraven is te accepteren, zolang hij maar wel naar mij blijft luisteren.

Gisteren wilde hij echter bij een tegemoetkomende trekker er niet langs en heeft zich omgedraaid en de weg naar huis gegallopeerd. Het hielp niet echt dat de trekker op volle snelheid achter ons aankwam. Hij is niet "vals", gooit me er niet af, slaat niet op hol, maar is niet in bedwang te houden op het moment dat er een trekker aankomt. Ik probeer het altijd voorwaarts op te lossen, maar dat gaat dus niet altijd.
Met een ander paard samen rijden gaat redelijk, zijn reactie is dan op te vangen. Ik rij echter heel vaak alleen en had me er echt op verheugd om in de zomer veel te rijden. Maar omdat we door de polder naar het bos moeten, wordt ik daar toch iets huiverig voor (wat zijn reactie natuurlijk ook versterkt). Als we uit de polder zijn is hij weer helemaal geweldig!
Ik heb vorige week een schriktraining met hem gedaan waarbij hij nauwelijk reageerde op de trekker. Waarom dan buiten toch weer zo heftig..?

Iemand suggesties (flossen helpt niet hoor, daar is hij te sterk/eigenwijs voor)

Groetjes,
Sandra

Liiesjjj

Re: Angst voor trekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:08

Ik denk omdat jij dan de trekker aan ziet komen en zenuwachtig word, hem extra gaat aandrijven, lieve woortjes zegt en anders gaat reageren op hem.
Je paard merkt dit natuurlijk en word er zenuwachtig van, wat heel begrijpelijk is.
Zit je hem niet teveel te geruststellen?

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:30

Misschien eerst een paar keer aan de hand, eventueel eerst een trekker op het erf(?) die gewoon stil staat, en(kijken hoe hij reageerd op de afstand en die dan steeds kleiner maken) dan laten kijken.
Gaat dit goed, dan vanaf een grote afstand ook weer laten kijken alleen dan als de trekker aan staat.
Gaat dit ook goed, dan de afstand steeds kleiner maken, en er misschien eens langs lopen.
En als dat allemaal goed gaat, dan op dezelfde manier opnieuw beginnen alleen dan onder het zadel.
Dit neemt wel veel tijd in, en niet teveel in een keer willen, dan gaat het fout!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:34

Je schrijft dat hij het bij de schriktraining goed deed. Reed de trekker toen of stond hij stil? Als hij bang is van alleen rijdende trekkers zul je de schriktraining nog eens moeten doen met een rijdende trekker. OF op straat iemand op een trekker aanspreken of hij je niet wil helpen je pony en jou van de schrikreactie af te komen.
Succes

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:48

Ik stap altijd af als ik een trekker zie, mijn paard wordt daar ook helemaal gek van. Ga ik iets voor haar lopen zodat ze ziet dat het niet eng is, of in elk geval dat ik het niet eng vind. Gaat prima zo.

Al is ze de laatste tijd rustiger en lukt het ook wel om erop te blijven zitten en halt te houden, of af te leiden door bijvoorbeeld een oefeningetje te doen als wijken. Goed contact houden met je been en de teugels, zodat je paard steun heeft. Maar dat zal je paard zelf wel opzoeken dan.

In het begin schoot ze al weg als ze de trekker van de boer op wiens land ze staat zag aankomen, nu kijkt ze er alleen nog naar (in de bak tenminste).

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:05

Ben twee jaar terug ook bijna aangereden door een trekker, maar we zijn toen wel in de greppel terecht gekomen, dus angst voor trekkers vanaf die tijd. Mijn angst was groter dus gaf ik dat heel duidelijk door. En we hebben een hele tijd niet meer buiten gereden. Een jaar terug weer begonnen en als er een trekker aankwam eraf, goed ver van de weg af gaan staan. Zo elke keer een stapje dichterbij. Nu blijf ik er vaak opzitten en staan we alweer heel dicht langs de rijdende trekker. Geef het de tijd, en bouw het langzaam op. En als je van je naast je paard staat rijden de trekkers ook langzamer voorbij Haha!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:23

Hier ook één en dat is niet beter geworden nadat we bijna een keer van de weg zijn gereden. Ik ga er niet voor binnen blijven, maar ik probeer te communiceren met de bestuurder van de trekker. Ik draaf dan even door naar een afslag en als hij naar links moet ga ik even rechts in en daarna ga ik weer terug en vervolg mijn pad. Maar nu slaat mijn paard niet op hol en ze verdraagt het ook dat de trekker dan achter ons aanrijdt. Alleen het voorbij vindt ze eng, dan springt ze ervoor en gaat pirouettes staan draaien maar ik denk dat het nog wel goedkomt. Gisteren waren we met z'n tweetjes en terwijl de trekker en zo'n ander loeigroot ding stil stond durfde ze er met het andere paard voorbij dus het gaat vast nog wel goedkomen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 05:57

Ik zou afstappen en aan de hand erlangsdoor gaan, als dat lukt. Voorwaarde is natuurlijk dat je haar aan de hand goed onder controle hebt. Dat moet dus goed getraind zijn. En dan pas erop als je je veiliger voelt. Tip van miss vosj is ook heel goed en kan goed werken..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 05:58

sorry... het is geen ' haar' maar een ' hem' Bloos

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 06:32

Indra schreef:
Hier ook één en dat is niet beter geworden nadat we bijna een keer van de weg zijn gereden. Ik ga er niet voor binnen blijven, maar ik probeer te communiceren met de bestuurder van de trekker. Ik draaf dan even door naar een afslag en als hij naar links moet ga ik even rechts in en daarna ga ik weer terug en vervolg mijn pad. Maar nu slaat mijn paard niet op hol en ze verdraagt het ook dat de trekker dan achter ons aanrijdt. Alleen het voorbij vindt ze eng, dan springt ze ervoor en gaat pirouettes staan draaien maar ik denk dat het nog wel goedkomt. Gisteren waren we met z'n tweetjes en terwijl de trekker en zo'n ander loeigroot ding stil stond durfde ze er met het andere paard voorbij dus het gaat vast nog wel goedkomen.

Dit deed ik dus ook weg draven voor de trekkers en ergens op een veilige plek gaan staan, of net de andere weg ingaan. Maar daardoor kreeg mijn paardje dus juist zoiets van o,jee weg wezen. De angst voor een tekker heb ik daardoor juist groter gemaakt.
Maar ja de trekkerbestuurder zit ook niet te wachten tot ik eindelijk in stap bij een erf of een weg ben. Gelukkig is het in de polder redelijk te overzien en kan ik op tijd een veilig plekje zoeken. Blijf moeilijk hoor, met die enorme grote machines. En vooral de haast die de boeren hebben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:19

Interessant een Noriker met trekker-trauma...
Ik heb ook een Noriker en die had een mega trekker trauma!
We hebben van alles meegemaakt: op hol, de sloot in, afgebokt, ervoor gesprongen.......

Uiteindelijk ben ik gestopt met rijden met met Parelli level 1 begonnen, alleen grondwerk. Ik heb hem verhuisd van een drukke pensionstal naar een privé stalling en ben langzaam maar zeker verder geraakt met Parelli en weer gaan rijden.
Waar hij nu staat zijn niet zo veel trekkers als waar hij eerst stond maar als ik er 1 tegenkom, is het totaal geen probleem meer. Hij blijft rustig en denken en raakt niet meer in paniek.
Ik heb net 3 weken geleden een ongeluk gehad veroorzaakt door een hond (zonder baas helaas) en nu begint het gedoe dus met honden. Ik heb hem razendsnel geleerd te stoppen als er een loslopende hond aan komt en zijn hoofd om te draaien zodat de neus bij mijn knie is, dan kan ie nooit wegrennen of wegspringen.

Ben wel benieuwd welke Noriker jij rijdt (ik denk zelfs dat ik het al kan raden...... hij is blauwschimmel en staat vlakbij de mijne) ........... de meeste zijn namelijk voor niets en niemand bang.....