hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:42

gisteren ben ik naar m'n vz pony's geweest. En ik ging voor de verandering eens iets proberen met sindy (1-1,5 jaar) en Debbie (de moeder van 7 jaar). Eerst pakte ik het veulen (sindy, die noemen we nog steeds het veulen haha), en ik zette haar even vast, en ging met een longeerzweep een beetje langs haar heen zwiepen, en over haar heen laten glijden. daarna heb ik haar losgelaten, en heb ik zonder idee wat dingen van haar gevraagd. Ik ben naast haar gaan staan, en ik draaide me om (om m'n eigen as) en zij draaide mee. Toen ben ik voor haar gaan staan en deed ik een stapje naar haar richting zonder haar aan te raken, meteen deed zij ook een stapje terug. Daar had ik haar voor beloond, en eventjes later ging ze bijna in draf achterwaarts, terwijl ze ook gewoon weg kon lopen. Ook volgde ze me, en als ik naast haar stond, en naar achter liep deed zij dat ook. Als ik voor haar stond en ik deed een stap naar rechts ging ze mee, naar links precies hetzelfde. En dit zonder er geoefend op te hebben!
Later ging ik naar debbie en probeerde hetzelfde. Ook debbie reageerde hetzelfde als haar veulen, en deed heel braaf mee, ookal was het wel iets voorzichtiger. Ook een pasje opzij ging prima. heb de pony's onderwijl veel geaaid, en aangeraakt enzo..
Maar hoe kan dit zomaar?

Lilke

Re: hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:44

je paarden hebben geen join up nodig om dit te doen. Jij bent de onvoorwaardelijke leider, ze vertrouwen je volgen je. Misschien dat iemand met meer verstand van NH/pirelli etc perciezere uitleg kunnen geven. Ik doe alles op gevoel :d

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:45

hebben ze meerdere verzorgers?
anders kan het zijn dat hun daar ook al mee bezig geweest?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:47

ja, lisa en ik verzorgen ze. Ik hoorde dat lisa het wel eens met het veulen deed, maar met debbie nooit..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:48

Zo te horen heb je een superduidelijke lichaamstaal en hebben de ponies respect voor je en zien ze je als leider. super hoor!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:39

Ja hoor, de andere reacties maken het al duidelijk, de paarden zien jou gewoon als leider en hebben respect voor je. Super, ga er zo mee door.

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:50

ze hebben respect voor je vertrouwen je en je bent gewoon hun leider.
En weet niet of het bij die lisa ook lukt om het bij debbie voor elkaar te krijgen zo niet dan ben jij dus de leider dan debbie en dan lisa pas Knipoog veel succes ermee verder

rox14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:52

Veel paarden met respect voor de eigenaaar/verzorgster doen dit. Het is goed als je paarden dit doen. Wees er blij mee!!:)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:54

oke bedankt Lachen

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:07

kleinuh schreef:
ze hebben respect voor je vertrouwen je en je bent gewoon hun leider.
En weet niet of het bij die lisa ook lukt om het bij debbie voor elkaar te krijgen zo niet dan ben jij dus de leider dan debbie en dan lisa pas Knipoog veel succes ermee verder

Deb doet het bij mij ook Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:10

Dat is leuk joh...daar kan je later heel veel plezier van hebben met inrijden!
Ik wou het eigenlijk niet doen, maar doe het toch! Lilke...wat denk jij dat een join up is of waar je dat voor nodig zou hebben?
Bij een veulen mag je nooit een join up doen..dat zijn uiteindelijk nog baby's!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 17:11

lijkt me handig op een pony van 1 meter Tong uitsteken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:22

AI...heb ik wat gemist???? Maar het dier is toch pas 1 1/2?? Word nooit een van 1.40, maar zal vast nog groeien.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:25

Ik denk dat de moeder 1 meter is. En dat Lilke het ook over de moeder heeft. Het gaat niet alleen over het veulen iig.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:33

het gaat vooral over de merrie van 7 jaar, een mini appaloosa. Knipoog

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:43

Ik heb een hele cursus over dit soort dingen gehad. Toen is mij verteld dat een paard, net als mensen overigens, een 'eigen ruimte' heeft. Dus een soort van cirkel om hem heen die zijn persoonlijke ruimte is. Als iemand daar dus in komt zal ie zich zo verplaatsen dat diegene buiten zijn persoonlijke ruimte terecht komt. Dus als jij naar je paard toe loopt gaat ie automatisch van jou vandaan. Dat is ook de reden waardoor je een paard niet zomaar achterna kunt gaan om hem te vangen.

Als jij zelf gewoon volledig ontspannen blijft staan komt je paard bovendien vanzelf naar jou toe en dan laat ie je dus toe in zijn persoonlijke ruimte.

Daar heeft het feit dat je achter zijn schouder moet staan als drijvende kracht en voor zijn schouder als remmende kracht dus ook mee te maken.

Het is echt leuk om mee te maken he, ik deed het voor de eerste keer en ook ik stond helemaal versteld dat mijn pony het meteen deed. Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar dan wordt dit wel een heel lange reactie, dus als je nog iets wilt weten moet je maar ff een berichtje sturen.

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:10

ze vertrouwet je en vind de aandach leuk denk ik een spelletj meschien ziet zij het zo ??