hengstigheid, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hengstigheid, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:04

hoihoi

mijn merrie is echt altijd mega hengstig
en lang ook!

nu staat ze op stal op het moment ook tussen 2 ruinen
en er zitten tralies tussen dus kunnen elkaar ook nog heerlijk zien.

zetten jullie je merrie expres niet tussen ruinen?
of maakt jullie dat niks uit?

en in de wei lopen ze dan ook gewoon tussen de ruinen?
ik kan dat bijna niet doen ze is zooo hengstig!

ik heb weleens gehoord dat ze tussen de ruinen de hengstigheid sneller voorbij is,
maar ook weleens dat het dan juis erg lang duurt..
wat is nou waar?

achja je doet er niks aan he, die hengstigheid!

Magica

Re: hengstigheid, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:06

Nou praat me er niet van; mijn lease merrie is volgens mij ook super hengstig. Ik blijf dit topic even volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:08

Ook een hengstige merrie kan gewoon tussen de ruinen lopen.
Waarom maak je daar zo'n probleem van en zou jouw merrie dat niet kunnen?

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:10

Als ze tijdens haar hengstigheid zo over de toeren is kan je eventueel een homopatisch middeltje halen bij de paardenwinkel dat zorgt er voor dat de hormoonhuishouding weer een beetje op orde komt. Verder kan ze gewoon lekker de wei in hoor tussen de ruinen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:11

ze loopt altijd apart in het land, het is een moeilijke lang verhaal, heeft niks met hengstigheid te maken,
maar wat is dat voor middeltje dan?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:14

die van mij gaat ook vreselijk pissen en knipogen ! Maar je doet er weinig aan, heb haar wel op de homeopatische middelen gehad (op aanraden van Laarakkers) omdat ze echt niet lekker in haar vel zat zo hengstig als dat ze was. Nu is het sinds 2 jaartjes wel wat minder. Die van mij loopt de hele dag gewoon tussen de ruinen. Soms is ze zó erg dat ze zich continue aanbiedt aan een ruin, en maar blijven pissen ook. Ze heeft tot 2 jaar geleden gehad dat ze 2 weken per maand hengstig was.

Ik maak er zelf geen probleem van, doen anderen ook niet. Je doet er toch weinig aan. Nou heb ik er met rijden weinig last van, soms is ze wat plakkerig aan het been maar verder valt het mee. Alleen ze piest de hele boel onder zodra ik m'n been aanleg Haha! . Reuze lollig op wedstrijd.... Nagelbijten / Gniffelen

Heb die van mij een tijdje op de Provarium Breeding gehad van Groene Os en druppels, maar die waren speciaal voor haar gemaakt. Provarium sloeg wel erg goed aan.
Laatst bijgewerkt door shaolanneke op 25-06-08 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:16

Haha, ik heb er geen last van, heb een ruin! (sorry dat was flauw..)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:18

De ene merrie is de ander niet.

Een van mijn merries is iets plakkeriger voor het been als ze hengstig is. Maar heb er ook een die gewoon op de rem gaat als je je been aan leg (merrie heeft al 10 veulens gehad, is altijd natuurlijk gedekt en pas net zadelmak gemaakt). De 2e merrie is gelukkig nu weer drachtig Knipoog.

Mijn merries staan met elkaar met hengsten in het land er naast. Ruintjes moeten ze niets van hebben, alleen echte mannen Knipoog.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:04

Mijn Merrie heeft de ene keer meer last van de hengstigheid dan de andere keer.

Meestal is ze dan kribbig en nukkig aan het been, soms ook wat drammerig en natuurlijk mega plakkerig naar de 2 ruinen bij ons.
Ik kan haar niet scheiden van de ruinen en dat is gelukkig ook niet nodig, meestal als ze erg vervelend is duwen ze haar aan de kant of negeren haar wat meer.

Zelf houd ik er tijdens het rijden wel rekening mee, zo vraag ik tijdens een training net iets minder van haar of ga longeren zodat ze mijn been niet hoeft te voelen.
Ieder paard is weer anders natuurlijk, mijn merrie is 'gewoon' hengstig en niet extreem ofzo dus dat scheeld.
Niet helemaal te vergelijken natuurlijk maar als je als vrouw ongesteld bent wil je ook niet teveel poeha om je heen of veel gepunnik en gefrunnik aan je lijf, wat dat betreft behandel ik mijn merrie een beetje zoals ik dat zelf prettig zou vinden op dat moment, knuffeltje extra en gewoon relaxt vandaag en evt morgen.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:54

Mijn merrie stond altijd gewoon tussen merries aangezien er geen ruinen zijn. Maar met rijden liet ik ze in de ergste dagen wel wat met rust, ze was dan enorm gevoelig en kon niet veel verdragen (paardje lijkt op baasje zeker? Haha! )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:05

Mijn merries lopen bij een minishethengst in de wei en laten hun hormonale frustraties daar op los. Nooit last met rijden van plakkerige paarden. Onbekend volk in wel erg interessant, maar kan niet zeggen dat ze echt heel vervelend zijn.
Enigste 'probleem' is soms de vieze benen, maar dat overleven we wel Knipoog

Ik heb het idee dat door ze juist contact te laten hebben met andere paarden en voornamelijk hengsten/ruinen de hengstigheid voor mij soepeler verloopt en voor hen ook prettiger is. Maar dat is niet voor ieder paard zo..

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:04

Bonny4life schreef:
ze loopt altijd apart in het land, het is een moeilijke lang verhaal, heeft niks met hengstigheid te maken,
maar wat is dat voor middeltje dan?

Het is een homeopatisch middel. Het zijn druppels die je door het voer/drinkwater kan doen of zo rechtstreeks kan geven. Deze zorgt ervoor dat de hengstigheid op gang komt. Of juist weer een goed ritme krijgt en beheerst wordt.

Ik kan morgen eventueel kijken voor je hoe het heet.

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:05

omdat mijn dame dus niet weet of ze de ene keer maar moet gaan knipogen en plassen of juist net doen of ze niet hengstig is, heb ik dr nu al een tijdje aan de Provarium Breeding en moet zeggen dat ik toch al wel verschil zie. Ze is wat rustiger en lijkt of ze minder last van dr hormonen heeft. Bij haar werkt t wel om dr bij ruinen te zetten, ze krijgt dan wel wat aandacht waar ze zo naar verlangd maar tot op zekere hoogte en daar is ze meer dan tevreden mee. Haar weidemaatje is een ruin (wel 30cm groter) en dat gaat erg goed. Beetje combi van omstandigheden en de Provarium Breeding. (kijk eens op www.paardendrogist.nl)
Ook erg last van zeer vieze en plakkerige benen maar gelukkig bestaat er zoiets als water, hoort er allemaal blij.......

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:48

Mijn vz paard wordt juist supermakkelijk tijdens het rijden en de omgang.
Je merkt haast niet dat ze hengstig is.

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:51

Onze verzorgponys zijn van een fokker, we hebben daar 4 merrie ( waarvan 1 eenjarige, twee 4 jarige en een achttienjarige. ) en vier hengstjes ( 2 zijn nu vier maanden oud. 2 zijn er eenjarig.) We hebben dus bijna geen last van als ze hengstig zijn want dat zijn ze maar heel weinig. En als ze hengstig zijn gaan ze meestal meteen naar een hengst. MAar soms krijgt een paard een jaar geen veulen en dan zijn ze dus wel hengstig. Eentje is dan best lastig die andere twee zijn dan een beetje fris. Die ene heeft ook niet veel respect voor mensen. ( omdat er niet zoveel mee wordt gedaan als de andere twee.) Dus het paard moet gewoon respect voor je hebben. En dat van de ruinen maakt niks uit hoor Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 18:57

ik heb de oplossing gevonden!~

(haha) ze is vandaag gedekt! door een arabische ruin van dezelfde maat, mijn hoefsmid heeft een hengst lopen en ik heb de knoop doorgehakt, dus spannend allemaal.

VINED

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:32

ik merk nooit dat mijn merrie hengstig is,is erg lastig als je erop zit te wachten voor een dekking Haha!
maar wat leuk,dus volgend jaar een veulentje?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:34

ik merk alleen dat mijn merries hengstig zijn als mijn hengst er nog meer rondhuppelt en meer gilt als anders Clown

voor de rest negeer ik het gewoon

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:45

mijn hafmerrie is meestal twee weken hengstig. Het lijkt erger geworden nu ik mijn kwpnmerrie er bij heb lopen Clown ze pist haar achterbenen helemaal onder en haar hoeven zijn aan de binnekant wit van het amoniak wat eruit komt. Verder is ze meestal minder voor het been. Maar dat valt me nog mee. Vooral dat pissen overaal, als ik haar sta te borstelen pist ze de hele schuur onder en haar stal stinkt als een gek

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:03

ik heb mijn merrie nog nooit hengstig gezien! Ze is vast in de overgang geweest Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:57

mijn merrie is meestal erg vervelend als ze hengstig is. Qua omgang doe ik gewoon het zelfde als normaal, ze blijft ook gewoon bij de shetruin staan. Met rijden houd ik er wel rekening mee, ik ga dan niet serieus trainen, want daar word ik alleen maar gefrustreerd van dus dan longeer ik haar, of ik ga eenbuitenritje maken. De smid komt niet eens meer als ze hengstig is, dan verdraagd ze hem echt niet bij haar achterhoeven, niks anders dan gillen en meppen. Als ze niet hengstig is, is ze de braafheid zelve. Ik heb anamnese laten doen en heb nu olieën. Even niet meer gebruikt, maar als ze weer overdreven hengstig word, ga ik die weer gebruiken.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:31

Mijn pony is ook heel irritant als ze hengstig is. Ze is chagerijnig en loopt te flirten met elke ruin die er langs komt. Serieus trainen heeft geen zin; ze is dan heel tegendraads en niet voor mijn been. Vorige week was zij hengstig en ik ongesteld, de perfecte combi *ahum* Clown. Haar stal is ook altijd viezer als ze hengstig is.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:44

JoviBan schreef:
Ook een hengstige merrie kan gewoon tussen de ruinen lopen.
Waarom maak je daar zo'n probleem van en zou jouw merrie dat niet kunnen?

er kan indd nix gebeuren als een merrie bij ruinen staat maar sommigen geilen evengoed nog op ruinen hoor Clown

die merries van mij zijn ook altijd heel erg hengstig gewoon negeren!! maar ze moeten wel weten wie de baas is!! hengstig of niet ze moeten wel naar je luisteren!! Bloos gewoon concequent blijven:)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:50

Ik heb ook een merrie gehad die zo extreem hgengstig was. De DA heeft toen een knikker bij haar in de baarmoeder ingebracht. Hielp perfect!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 01:03

Mijn merrie is nu ook hengstig. Soms zo erg dat het er van achteren uit komt spuiten of dat er opeens een lekkere kwak neerstort op de grond.
Ik doe er niets aan eigenlijk.
Ze staat naast een ruin op stal en ze staat dan soms te snuffelen en te piepen en met haar voorbenen te slaan maar ik ga haar niet omdat ze hengstig is in een andere stal zetten (kan uberhaupt ook niet)
Met rijden doe ik ook gewoon. Als ze hengstig is, is ze met rijden juist wat rustiger.

Edit; mijn merrie staat altijd in een wei met 1 fjordenmerrie, maar aan die wei grenzen wel aan beide kanten 4 ruinen. Dus meestal is het dan lekker snuffelen, knipogen en piepen. Clown